I Corsa Italiana konkurreres det i 5 klasser, basert på forholdet vekt/effekt. Her kan du lese litt om de ulike klassene. Klikk på bildene for å komme til presentasjon av deltakerne i den aktuelle klassen.

  • Klasse 1 (6)

    Klasse 1 er den “verste” klassen i Corsa Italiana. Dette er samtidig en klasse det krever en del innsats, for her snakker vi om trimmede turbobiler som Lancia Delta Integrale og Alfa Romeo GTV med 3,2 liter’s turbomotorer. Dette er raske biler med fantastisk lyd når 3-400 hester, og kanskje enda mer, slippes løs i fri utfoldelse. Vekt/effektforholdet i klasse 1 er 4,24 - 2,25 kilo/hk utregnet etter regnearket.

    Vanligvis er det såpass mange biler som stiller til start, at man kjører klasse 1, 2 og 3 i et eget heat, og så kjører klasse 4 og 5 sammen, litt avhengig av hvor mange som er påmeldt i hver klasse. Når de raskeste klassene går inn i første sving, er det stor spenning både blant førerne og publikum.

  • Klasse 2 (9)

    På papiret er dette den nest raskeste klassen, men i praksis har mang en klasse 1-bil måttet kjempe for å holde de bak seg. Ferrarier som 348 og 308 har satt sitt tydelige preg på klassen, men her finner vi også trimmede Alfa V6´ere, og ikke minst, en Lancia Thema Stasjonsvogn.

    De som deltar i Klasse 2 har virkelig begynt å få fart på doningene, og de bidrar med stor underholdning for de som ser (og hører) på løpene. Vekt/effektforholdet i klasse 2 er 5,99 - 4,25 kilo/hk utregnet etter regnearket. Biler som veier mellom 1000 og 1300 kilo, med motorer på mellom 200 og 300 hestekrefter, havner gjerne i klasse 2

  • Klasse 3 (10)

    Klasse 3 er klassen for bilene som har vokst ut av klasse 4. Her finner du tidligere 4-biler som har blitt yterligere lettet og trimmet. Biler med relativt standard 3 liter V6-motorer, som f.eks. Alfa 75 V6, og 2 liters turbobiler som for eksempel Lancia Thema Turbo. En lettet og trimmet Alfa 155, eller en Alfasud med 1,7 liters 16V-motor, er andre eksempler på biler i denne klassen. Vekt/effektforholdet i klasse 3 er mellom 6,99 - 5,6 kilo/hk.

    Klasse 3-bilene begynner å bli raske, de raskeste er for lengst oppe og leker i Klasse 2 feltet. Sammenlagtvinneren i 2012 var Ivar Olafsen som kjørte i klasse 3 med en Alfa 75 V6

  • Coppa Mille (7)

    Coppa Mille Tre Cento - eller 1300-klassen, er klassen for småbilene med et vekt/effektforhold på over 7 kg/hk ihht. kalkuleringsarket, og som har sugemotor på inntil 1300 ccm. I praksis vil det si f.eks en ca 700 kilos startklar bil (inkl. fører og utstyr) med en motor under 1300 kubikk, som yter rundt 100 - 110 hester.Typiske biler i denne klassen er Autobianchi A112, Fiat 127, Fiat 600/850/1000, Fiat Cinquecento, og Fiat Punto. Også Alfasud 1200, Lancia Fulvia og Alfa 105 serie med 1300 motor er biler som vil klasse inn i Coppa Mille Tre Cento. Dette er en veldig morsom klasse, og bilene er absolutt ikke noen sinker på banen, noe de beste rundetidene er bevis på. Klasse 5 er en fin nybegynnerklasse for de som har lyst til å prøve seg på banen.

Corsa Italiana støttes av: