Corsa Italiana

Corsa Italiana => Corsa Italiana => Emne startet av: Mats Andersen på 03. Desember 2016, 23:16:07



Tittel: treningsdager
Skrevet av: Mats Andersen03. Desember 2016, 23:16:07
Hei

Lurte på om - i den grad det blir slike treningsdager/kvelder i corsa regi, er det her mulig for lisensierte biler av andre opprinnelsesland komme å delta litt sånn i det små..?
ekstra penger i kassen?

Mats


Tittel: Sv: treningsdager
Skrevet av: Jon-Even Johansen05. Desember 2016, 08:52:21
De nye reglene fra NBF er slik at de som arrangerer banedager kan dele inn i heat/klasser etter det nye reglementet.
Det er 3 klasser:

Klasse 1: ordinære gatebiler med skilt, uten bur, lmå løse engangslisens
Klasse 2: Raskere gatebiler med/uten skilt og bur, og slik jeg tolker det kan løpsbiler uten gyldig årslisens kjøre her mot å innløse engangslisens
Klasse 3: Løpsbiler med gyldig lisens på bil og fører.

Så er det opp til hver og en arrangør/klubb å bestemme seg for hvilke klasser man vil innbefatte på sine banedager.

Hos oss kjører jo vi race på alle våre dager, noe som i praksis vil si klasse3, men siden vi da skal kjøre race vil det ikke innbefatte andre enn de som er påmeldt til løp å kjøre trenger/kval. Velger klubben å kjøre alle 3 klassene over, så kan man (slik jeg tolker det) kjøre en løpsbil i klasse 2 mot å innløse en engangslisens.

Men dette vil nok ikke bli tatt stilling til før utover nyåret når alle datoer etc. er spikret.

JE


Tittel: Sv: treningsdager
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland05. Desember 2016, 10:23:50
er det skumle planer om å avholde rene treningsdager, dvs kjøre, teste, skru, kjøre, teste, skru?

jeg trenger nok en runde med rustfjerning før neste løp. tom bremseskivene bak hadde rustet fast. var enkelt å løse skivene, værre med førern..... :)


Tittel: Sv: treningsdager
Skrevet av: Jon-Even Johansen05. Desember 2016, 11:27:02
Nei, ikke i vår regi, men slik det ser ut så vil de aller fleste klubbene kjøre etter det samme reglementet/systemet som NBF har godkjent, og de aller fleste klubbene har åpent for andre merker/klubber, slik at mulighetene for trening er nå mye større enn de har vært tidligere.

JE


Tittel: Sv: treningsdager
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland05. Desember 2016, 11:33:42
Nei, ikke i vår regi, men slik det ser ut så vil de aller fleste klubbene kjøre etter det samme reglementet/systemet som NBF har godkjent, og de aller fleste klubbene har åpent for andre merker/klubber, slik at mulighetene for trening er nå mye større enn de har vært tidligere.

JE

Da får vi følge med og tipse hverandre om mulige treninger.

bo


Tittel: Sv: treningsdager
Skrevet av: #32 - Kai Wang-Erlandsen07. Desember 2016, 15:21:49
De nye reglene fra NBF er slik at de som arrangerer banedager kan dele inn i heat/klasser etter det nye reglementet.
Det er 3 klasser:

Klasse 1: ordinære gatebiler med skilt, uten bur, lmå løse engangslisens
Klasse 2: Raskere gatebiler med/uten skilt og bur, og slik jeg tolker det kan løpsbiler uten gyldig årslisens kjøre her mot å innløse engangslisens
Klasse 3: Løpsbiler med gyldig lisens på bil og fører.

Så er det opp til hver og en arrangør/klubb å bestemme seg for hvilke klasser man vil innbefatte på sine banedager.

Hos oss kjører jo vi race på alle våre dager, noe som i praksis vil si klasse3, men siden vi da skal kjøre race vil det ikke innbefatte andre enn de som er påmeldt til løp å kjøre trenger/kval. Velger klubben å kjøre alle 3 klassene over, så kan man (slik jeg tolker det) kjøre en løpsbil i klasse 2 mot å innløse en engangslisens.

Men dette vil nok ikke bli tatt stilling til før utover nyåret når alle datoer etc. er spikret.

JE


Er ikke helt enig her, Jon-Even :)

Slik som dette ble reglene praktisert av de fleste merkesklubbene (Ford/Opel/BMW/VW/Audi - disse var jeg teknisk kontrollant på) som hadde banedag(er) på Rudskogen i 2016:
(Eneste unntak  jeg vet om i sesongen 2016 var KARN og Trackday.no som kjørte eget opplegg etter vegtrafikkloven med tillegg om påkrevet bruk av hjelm...)

Klasse 1 ga stort sett alle blaffen i...
Klasse 2 er for biler uten (hel)bur, fører med hjelm og flammesikker dress, snitthastighet 110km/t (sånn ca 1.46 runder eller deromkring på 'skogen) - og biler med/uten bur skal ikke kjøres samtidig...
Klasse 3 er for biler med helbur, fører med fullt kjøreutstyr, snitthastighet 130km/t (blir vel omtrent 1.30 på 'skogen).

Klasse 3:
Biler uten gyldig helårslisens f.eks pga manglende årskontroll kan godkjennes av teknisk kontrollør på stedet og kjøres på engangslisens. Det samme gjelder for biler med helbur som ikke har vært tidligere lisensiert og/eller ikke klasser inn i noen spesifikk klasse - disse kan godkjennes etter teknisk kontrollørs skjønn og kjøres på engangslisens i klasse 3.

Klasse 2:
Standard/Modifiserte biler uten bur (evt med halvbur) uten skilter kan godkjennes etter teknisk kontrollørs skjønn for kjøring i klasse 2 såfremt det kan fremlegges bevis for eierskap og at den er lovlig i norge (mht. avgifter etc)


Opplegget har vært slik at det har blitt kjørt 2/3 pass pr. time helgen gjennom, Kl.2 fra hel til halv, Kl. 3 fra halv til hel (evt. kl. 1 xx.00 - xx.20, kl.2 xx.20 - xx.40 og kl. 3 xx.40 - xx+1.00)
Har fungert utmerket de 8-10-12 arrangementene jeg har vært på...

Min ringe mening er at et slikt 3-klasse-opplegg hadde vært ideelt for løpsdagene til Corsa'n også - Klasse 1 for de som bare vil tusle rundt som før, klasse 2 for de som vil kjøre litt raskere og kanskje har en bil som er litt modifisert utover veitrafikkloven, og klasse 3 for de som vil trene litt med en løpsbil som ikke nødvendigvis passer inn i Corsa'n.

Antallet pass pr. klasse/time justeres selvfølgelig etter hvor mange det er i hver klasse etc...