Corsa Italiana

Corsa Italiana => Depotplassen => Emne startet av: #100 - Per Husaas på 13. Februar 2013, 18:20:12



Tittel: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 18:20:12
Scuderia Lumbago

Førere 2012:
Erik Narverud
Per Husaas

Førere 2013:
Erik Narverud
Arne Goderstad

Bilen: Alfa Romeo Alfetta GT

  • TS Motor fra 75 m. 155 tenning og sprut
  • GKN CV mellomaksel
  • TS girkasse med oppstrammet LSD
  • Bilstein sport dempere
  • "Svensk Hemsløyd" coiloversett u. torsjonsstaver
  • Sierra husvagn bakfjærer kappet 2-3 runder
  • RSRacing stabstag foran, orginalt bak
  • Polyurethan foringer

Beste rundetid Rudskogen:
Løp: 1:49.504 - Per Husaas
Kval: ?

Beste Rundetid Våler:
Løp: 01:09.366 - Erik Narverud
Kval: 01:09.321 - Erik Narverud

Foto: Ukjent person(?) og Kristian Vabø.


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 18:38:33
Denne bilen har hatt prosjekttråd på lazzaroni.no, for å få hele historien på ett sted blir en god del av den tråden hentet over hit i de følgende postene.

Status Idag:

Bilen er på bukker for retting etter en kjedelig smell i løp 8. heldigvis er det mulig å rette opp, så ny glassfiberfront er på innkjøpslisten.


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 18:41:42
31 okt. 2010:

...

Da ble det tatt noen avgjørelser over gravøl, og vips så ble det tur til søta bror for å hente en 1975 Alfetta GT!

Forholdsvis rimelig bil med ferdigmontert bur som ser ut til å stemme med forskriftene i corsaserien, TS motor og girkasse, Bilstein Coilovers foran og 'Sierra Husvagn' fjærer bak.
Den er langt ifra rustfri, men ser ut til å være betydelig lettere angrepet.. Vi begynner å grave litt imorgen, så vi får håpe det ikke er verre en det ser ut nå! :)


(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/DSC00074_min.jpg)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 18:44:02
17 Nov 2010:

Da har vi jobbet litt igjen!  :)

GTen er satt på bukker, og etter litt vinkelsliperaction var (det som var igjen av) 30-40cm av bakkant av begge kanaler borte..

Til verket!
(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00087.jpg)

Først var det bygging av indre kanaler, og etter noen timer så det brukbart ut..
(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00088.jpg)

Så var det å brette på plass en bit ytterskjerm..
(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00090.jpg)

Og til slutt litt Brunox.
(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00091.jpg)

Det var mye..........arbeid gjort på denne allerede, noen har blandt annet sveiset gulv og bakplate tilsynelatende uten sveisegass, og har brukt alle de små avkappene han hadde igjen i garasjen:
(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00085.jpg)

(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00083.jpg)

Dette må naturligvis ryddes litt opp i, eller i det minste verifiseres at det er solid nok.

Det var også startet litt på elektisk opplegg i bilen, dette var vi ikke fornøyd med, så det ble rasket ut og erstattet.

Nå kryper gradestokken mot -12 her, så det spørs om det blir så mye aktivitet fremover. men motivasjonen er på plass!
 :)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 18:46:31
1 Mars 2011:

Nå er det antydning til plussgrader igjen, så da er vi igang igjen.

Venstre kanal er ferdig, og høyre bak er kanalen bygget, her mangler det bare at bakskjermen går helt ned..

høyre foran må kråkereiret tidligere eier har bygget rives, og ny kanalende + litt gulv må inn. Her lå det uformede plater kladdet sammen med sveis tilsynelatende uten gass.. resultatet er at platene kunne dras av med håndmakt!

Når det er på plass blir det å rive ned bakstilling og girkasse for en liten kikk, evt. bytte av bremser og i værste fall clutch. Når det er på plass er det ikke lange veien til første prøvetur forhåpentligvis! :)

...

SKal legges til at reservehjulsbrønnen ikke var særlig pen og dermed forsvant på mystisk vis i går.

Det så ut til at samme nevenyttige svenske som har snekret gulvet på høyresida hadde vært på ferde i bagasjerommet også, med påfølgende trist resultat. Det var dermed ingen annen utvei enn å amputere brønnen!

Svenske m/sveiseapparat = bil-koldbrann


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 18:47:18
14 Mars 2011:

Scuderia Lumbago Racing står behørig oppført med s.n. 100 i startnummertråden, så det er i boks.

Ble forresten gjort enda mer feinsmecker-arbeid i helga. Gulvet på passasjersiden, og kanalen foran, er nå i stor grad gjenlappet. Når vi holdt på med det oppdaget vi til dels stor grad av conrflakes i hjørnet mellom torpedoveggen og stolpen på samme side. Dette ble dermed også byttet ut med sjaini nju mettal, nesten helt opp til frontruta! Regner med at ForzaAlfa får ut nogen lekre illustrasjoner av håndtverket etterhvert...


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 18:48:56
3 Juli 2011:

Det har vært hektisk den siste uka for å få bilen i "høvelig" race finish utvendig, og lagt på lakk. Ettersom pussingen gikk oss til hodet ble målet ang. finish stadig lavere, så denne blir nok i klassen "fin langt fra, men langt fra fin!"

Status ikveld:
(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/DSC00251.jpg)

en runde med 500 papir nå, så er den klar for lakksprøyta.. Linselusa til venstre står bare misunnelig ved siden av i garasjen og støver ned, når GTVen virker skal den nok få mer oppmerksomhet..

Vi har også bygget mer direkte kontakt med girkassa ved hjelp av litt klipp og lim av deler som lå og slang i garasjen.. og det ble faktisk VELDIG bra! føles mer som en 105 serie å gire nå, med ca 10 cm vandring på kula mellom 3 og 4 gir..  :D

(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/DSC00249.jpg)

vi var litt spent på om vi fikk dette på plass i tillegg til sparcostolen, men det var 0 problem..

Som dere ser er det mye igjen å montere, så det må jobbes intenst om vi skal rekke 30 juli.. men med ferie og litt flaks med deleforsendelser er det ikke HELT umulig!  :)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 18:49:57
4 Juli 2011:

Og vips, så var bilen lakkert!   :mrgreen:

(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00253.jpg)

(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00255.jpg)

Langt fra perfekt, insektene klarer jo ikke å motstå fersk lakk.. Det blir å fjerne de, og legge et strøk til imorgen, så blir det å rubbe og polere litt når lakken har satt seg.. Grei nok finish for racing!  :)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 18:51:36
6 Juli 2011:

Progress..
(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00273.jpg)

(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00277.jpg)

Nå er understellet tatt ned for oppshining og bytte av slitedeler:
(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00279.jpg)

 :)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 18:52:50
24 August 2011:

Det har vært stille fra Lumbago en stund nå, og det har i hovedsak vært fordi vi har jobbet meget intenst for å bli klare til CSM. I går fikk vi godkjent bilen teknisk av en særdeles fleksibel og imøtekommende kontrollør, som tok turen enkom til hutiheita for å kikke på GTen. Fantastisk service! I kveld fikk vi fyr på beistet, og det kunne nok ha vært en teoretisk mulighet for å stille til start på lørdag. Imidlertid ville det nok ikke vært med en race-ready vogn, så etter en kort vurdering i kveld, etter å ha kost oss med litt etterlengtet godlyd i garasjen, så har vi bestemt oss for å kaste inn håndkleet.

Det som gjenstår er i korte trekk å sette i vinduene, montere droplenker til stabstaget bak, forsterke fjærbeinsfestene foran og montere mellomakselen, I tillegg kommer ting som stickers og litt smådetaljer på elektronikk og panserlåser. Det blir desverre litt mye å rekke i morgen kveld, og i tillegg mangler vi fortsatt pinnene i venstre forbremsekaliper som ble bestilt for evigheter siden. Toppen av kaka ble nådd da undertegnede hilste litt på kappskiva til vinkelsliperen i går ettermiddag. Resultatet ble tre sting og en tommel som er midlertidig ubrukelig, selv om jeg ungikk varige mèn. Dermed ble 50% av arbeidsstokken i Scuderia Lumbago redusert til håndtlanger, og målet begynte å se meget urealistisk ut. Det er heller ikke særlig godt å gire akkurat nå, og jeg tør ikke tenke på hva en plutselig kontra kan gjøre med de ferske stingene. Alstå enda en grunn til å stå over i helgen.

Vi prioriterer heller å stille med en 100% klar ræser i sesongens siste løp, med finjustert understell og motor, nypolert lakk og fine klistremerker. Blir bra sjø!

ForzaAlfa kommer vel straks med noen bildeoppdateringer, tenker jeg.


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 18:54:04
25 August 2011:

Får legge ut litt visuelt også. desverre ikke alt som er like hyggelig å se på, men det tjener som unnskyldning for fraværet til helga:

Viktig å studere bilsportboka nøye, og godt å ha på plass Sparcostolen slik at man sitter behagelig når man leser:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/IMG_0310.jpg)

Instrumenter monteres i konsollen. Forzaalfa gjorde senere en lekker jobb på brytere, releer og koblinger. God progress på dette tidspunktet!
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/IMG_0316.jpg)

Men så, under tilpasning av eksosanlegget: Disaster (Les: vinkelsliperen) strikes!
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/IMG_0321.jpg)

Heldigvis kan det meste repareres...
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/IMG_0323.jpg)

...og fremgangen fortsetter, dog i noe lavere tempo. En stor milepæl ble nådd i går med første start av TSen:
http://www.youtube.com/watch?v=js_0uMoP2to (http://www.youtube.com/watch?v=js_0uMoP2to)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 18:55:37
13 September 2011:

Endelig tilbake på hjula!

(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00324.jpg)

(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00325.jpg)

(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00326.jpg)

(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00329.jpg)

(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC00331.jpg)

Innvendig er den malt, der gjenstgår det bare å henge fast ledninger og klips på beltene, så er det klart.

Panser er på plass, vi gikk for pop off panser siden hengslene har gjemt seg et sted i garasjen. sikkert like greit å lempe det helt unna om det blir problemer under huven..

Under venter vi fortsatt på noen klips til bremsene og overgangene for den nye drivakselen. drop-stop på forstillingen må også monteres. Tror muligens vi må heise litt foran også, eventuelt gå litt tilbake på cambervinkelen.. :wink:

Slepekroker er på planen for morgendagen, sammen med montering av vinduer. Vinduene er ferdig tilskjert, så her er det forhåpentligvis bare tilpassinger som må gjøres.

Motoren går nå med ny motorstyring hentet fra 155, håper indelig eksosen kan brukes som den er, for lyden er definitivt en racerbil verdig! :)

Dette bør være fullt mulig å få til før 1 oktober, så vi satser på å stille da i det minste!  :roll:


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 18:57:10
5 Desember 2011:

Da er det historie at vi ikke rakk noen løp i år.. Anskaffing av bl.a. overganger for drivakselen tok sin tid, og når de først var på plass så var sentreringen av bakre overgang for dårlig.  :( Alt over 1500rpm lagde voldsomme vibrasjoner.

Det holdt akkurat til å lunte noen runder rundt garasjen, og vi fikk i det minste etablert at synkringer skal byttes i vinter. Nå er kassa på vei ut av bilen, forhåpentligvis får jeg overtalt Hans Rune til å stramme opp LSD'en mens den er ute. Drivakselen blir nok sendt til balansering hos egnet verksted, så neste år satser vi på komplett sesong!  :roll:  :)

(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC_0007.jpg)

(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC_0008.jpg)

Dragster stuk!  :mrgreen:
(http://i3.photobucket.com/albums/y75/Bertone72/AlfettaGT/DSC_0021.jpg)[/quote]


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 18:58:57
19 Juni 2012:

Siden monsteret nå endelig lever(!) er det på tide med en oppdatering.

Siden sist har Hans Rune massert litt på LSD diffen, vi har byttet synkringer, og noen som KAN lage mellomaksel har blitt engasjert. Den ble meget bra, så nå ruller kjerra for egen maskin!  :D

Da gjenstår det bare litt fintuning og å tette noen hull inn til kabinen før vi laster opp og farer til rudskogen fredag!

Desverre er noe av "fintuningen" clutchlufting.. Gode tips på lufting av 116 serie clutch mottas med takk!

Syns understellet virket meget lovende etter noen runder på asfalten her, men det vil vi jo først få vite når vi har skikkelig bane under hjulene.. Vi gleder oss!!


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 18:59:57
25 Juni 2012:

Da er debut gjennomført, FOR en dag!

Det startet litt dårlig, etter første treningspass kom bilen inn i pit'en med venstre forhjul godt oppi hjulbuen.. Det viste seg å være klassisk svensk hemsløyd, det eneste som hindret coilover sleeven rundt demperen fra å gå opp var 2 sveiseperler, og disse røyk i langsvingen.. Ny patent ble satt inn ved hjelp av vinkelsliper, bannskap og god hjelp fra medsjåfører, og bilen ble klar til kvalik i øsregn.. Vi måtte også borre dreneringshull i gulvet, det hadde regnet fælt gjennom natta! :)

Kvaliken viste at vi trenger mer luftsirkulasjon i coupeen, muligens også defroster.. ingen kval tid ble registrert, så vi startet løp 1 som siste bil..

Bilen viste seg å være rimelig konkuransedyktig, og etter løp 1 var vi nummer 5! Siste løp ble noe mer actionfylt, sluttresultatet ble andreplass og bulket bakskjerm..  :twisted: De skyldtes 2 sjåfører som ble veldig varme under hjelmen og nektet å bremse først over langsletta, så begge seilet ut med låste hjul og platekontakt var uungåelig.. that's racing!

Alt i alt en knallbra dag, bilen virker fortsatt, og blir klar for mer action 4 august med forholdsvis lite arbeid.. Takk til CI gjengen for en hyggelig helg!  :)

BTW: om noen tok noen fine bilder av doningen er det bare å poste her! :)

(http://i9.photobucket.com/albums/a80/krizmeister/IMG_0370.jpg)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 19:02:47
6 August 2012:

2 nye løp gjennomført! satans morro!

Resultater hittil: To førsteplasser(siste helg) og en annenplass samt banerekord i klasse 4

Bilen bare virker, ikke noe skruing mellom løpene denne gangen.. Siden sist er oljekjøler montert, Edge 10w60 hellt på, og trykket i bakhjulene tatt opp fra 1,8 til 2.0 bar.. dette gjorde underverker, nå er vi nede på 1.48 tallet! :D

Clutchen er fortsatt elendig, så her er det litt å hente enda, og vekta viste at vi fortsatt kan ta av 40 kg i klasse 4..
Fint å ha litt å forbedre til neste gang!  :twisted:


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 19:05:45
22 August 2012:

Nå som vi har unnagjort litt selvskryt er det kanskje på tide å ta noen av de robuste/enkle (?) løsningene nærmere i øyesyn. Dette er tross alt en byggetråd!

Utvendig nødstoppbryter er håndlaget av beste sort bremserør. Legg merke til det tydelige skiltet laget av biltema-elteip:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/DSC_0106.jpg)


Vi fant som sagt ut at oljekjøler var nødvendig, skruefestene passet rett på noen gamle braketter som sannsynligvis har tilhørt horn. Legg forøvrig merke til at vi har spandert på oss et skikkelig RSR stabstag i rødt:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/DSC_0103.jpg)


Som et ledd i oljekjølermonteringen ble filteret flyttet opp på venstre forskjerm. Ingen fancy koblinger, landbrukskvalitet holder for oss. I forgrunnen sees det øvre av de to fordelerlokkene til TSen, som står uten kabler ettersom vi har byttet til elektronisk tenning(ECU og kabling fra 155):
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/DSC_0098.jpg)


Fjerning av unødvendig karosseristål er viktig i lettearbeidet (og for å minimere mengden rust). Biltema batteriboks er satt på passasjersiden og inneholder minste sort bilbatteri fra samme sjappe. Fuelrør i kobber kan skimtes, samt rør for elektrisk kabling til bakvogna:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/DSC_0099.jpg)


Vi har også strippet dørene rimelig godt. de blafrer fint i vinden over langstrekka nå. Merk døråpner i wireutgave, lett tilgjengelig fra førerplass:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/DSC_0087.jpg)


I motorrommet finner vi blandt annet denne herlige pantenten av ForzaAlfa for kobling av gasswire til pedalen. Den inneholder både gummiforing, gjengestag i messing, kuleledd og sykkelbremse. Kanskje ikke av enkleste sort...  :D
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/DSC_0094.jpg)


Biltema ræising-filter med luftboks/varmeskjold bygget av en gammel hylleplate:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/DSC_0095.jpg)


Vi har tatt oss råd til litt pynt...
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/DSC_0091.jpg)


Dedion er moddet etter gammel oppskrift med vinkelsliper og sveiseapparat, som gir camber på ca 3 grader bak:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/DSC_0071.jpg)


Foran er det noe mer 4-5 grader. Gjort vha. shimming med skiver ved innfestingen av triangelet:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/DSC_0090.jpg)


Fler bilder kommer!


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 19:09:10
Løp 15-16 Septemper oppsummert i en annen tråd:
(prosjekttråden ble av en eller annen grunn ikke oppdatert!  ::) )

Takk for en knallbra helg!! Vi fikk desverre ikke med oss premieutdelingen, da det var noen som ventet (utålmodig) på at vi skulle bli ferdig å leke..  ::)

For oss ble det jo litt knall & fall til slutt, ledelse i siste løp med 2 sultne konkurrenter halsende etter ble i overkant stressende for min co-sjåfør, så det ble snurring i depotsvingen og en 75 i nesa.. Det var visst veldig morro frem til da om ikke annet!  

utrolig morsom bane som ikke gir ved dørene ved sjåførfeil!

Dette ble nok siste løp for oss i år, nå blir det nedriving av bil for ytterligere optimalisering for klasse 4 neste sesong.

(http://cuoresportivo.no/index.php?action=dlattach;topic=35443.0;attach=23282;image)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas13. Februar 2013, 19:12:40
Det var historien.. Nytt år er ankommet!

I år kommer ny mann inn i sjåførstolen, og jeg holder meg i pit'en.. Velkommen Hr. Goderstad!

Bilen må rettes, få ny front, bedre clutch, vindusvisker, coupeventilasjon og litt annet småfiks.  :)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud13. Februar 2013, 23:24:23
Bra oppsummert, Per. Nå må vi få fortsatt denne tråden litt kvikt, jeg liker ikke det siste bildet du la ut.  :P

Kan vel like gjerne ordne det med en gang, når jeg tenker meg om. Her bilde fra piten FØR smellen...

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Italian%20Weekend%202012/DSC_0064_zps4c470b57.jpg)


PS: Billig Biltema party-telt er ikke en veldig god overnattingsløsning.



Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud26. April 2013, 23:54:39
Det er på tide med en statusrapport igjen, det har skjedd mye i Lumbagarasjen de siste ukene! #100 var jo sterkt pleietrengende etter forrige sesong. I tillegg til å rette ut skadene er det investert i noen viktige oppdateringer som skal kompensere enda litt mer for manglende ferdigheter:

Swirltank og fødepumpe er installert for å sikre nok mat til motor-mons når tanken nærmet seg tom. I fjor ble det litt harking og hosting de siste par rundene på Rudskogen. "Sierra Husvagn- fjädrarna" bak er erstattet med progressive fjærer (som faktisk fjærer litt), det er montert ny clutch (som både løser ut OG kobler inn), og nye synkringer er satt i girkassa slik at tannhjulene ikke skal være så uenige med hverandre. Mindre viktige oppdateringer inkluderer nye hjullagere, kupélufting, bremseventilasjon og kanskje en vindusvisker hvis tiden strekker til :-)

For å hente ut de siste marginene av klasseberegningsarket går vi opp én størrelse i dekk, og tar av endel vekt foran.  Ettersom mye av fronten allerede var ødelagt så ble det bestilt nye skjermer, frontplater og panser i glassfiber fra Alfapanels, vi satser på at dette, samt en lyddemper mindre i eksosanlegget, vil bidra til å få ned vekten noen kilo. Rosinen i pølsa blir en chip, hvis vekten tillater det. Noe montering og lakkering gjenstår før vi er klare for Karlskoga, men vi har trua!

Nå har Ispettore Henriksen nettopp vært på besøk og velsignet doningen. Han har ofret fredagskvelden for oss og reist inn i de dype skoger for å se på doningen, det er innsats langt over hva man kan forvente eller håpe på. Meget prisverdig og særdeles viktig for oss, vi er dypt takknemlige!

Til slutt et par stemningsbilder fra verkstedet:

Her er fronten rettet ut etter beste evne, og forstillingen er skrudd opp igjen:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/rettet.jpeg)

Swirltank og fødepumpe er her straks ferdig installert:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/swirltank.jpeg)

Teamets nye pilot Arne utfører prøvemontering av glassfiber, til ære for fotografen:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/glassfiber.jpg)

Forventningene stiger, vi gleder oss til debut i Sverige!


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: Jon-Even Johansen27. April 2013, 09:05:29
Stå på! Blir bra dette!
Er det en T3 westfalia man skimter i bakgrunnen?

JE


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud28. April 2013, 22:09:12

Er det en T3 westfalia man skimter i bakgrunnen?



Det er Westfalia-camperen til hr. Husaas, den har stått til lagring noen sesonger nå og føler seg nok litt oversett. Eieren er mer opptatt med små lekne italienske damer om dagen...

Det er løse planer om å lage en fin Corsa support vehicle av den, men hittil har det vært nok jobb å få løpsbilen i stand  ::)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud10. Mai 2013, 19:39:35
Da er #100 klar for 2013-sesongen, med flere timers margin...

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/bilde.jpg)

Sees på Karlskoga i morgen kveld!


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud13. Mai 2013, 16:02:12
...Og da var vi hjemme igjen, med hel bil og pokaler i bagasjen! Takk for en strålende racing-dag og mange fine fighter på en morsom og publikumsvennlig bane.

 Vi hadde beste kvalifiseringstid i klasse 4, men pga. et merkelig motorkutt rett foran tribunene tidlig i race 1 havnet Arne helt bakerst i feltet i sitt første Corsa-løp. Dette førte imidlertid til en rekke morsomme fighter og inspirerende passeringer, og når enden på visa ble en 2. plass så kan man ikke klage! Strålende innsats! I Race 2 ble det mye trafikk og undertegnede fikk dermed ikke sjansen til å forsøke å henge på Kjell, men hadde en rekke fine fighter og et skikkelig intenst løp. En ny 2.plass ble resultatet, og det er vi godt fornøyd med.

 To 2. plasser er vi storfornøyd med, spesielt siden dette var debut på Karlskoga for undertegnede, og debut i Corsaen for copiloten! Han har fått en kjempestart på racing-karrieren og blir farlig utover sesongen :-)

Nå var det jo desverre ikke så mange igjen i klasse 4 etterhvert, men nok til å fylle pallen iallefall :-) Håper å se flere konkurrenter  ( i bakspeilet) på Rudskogen i juni!

Vi har litt småting på forbedringslista til da, bla.a. litt større sporvidde og litt mer effekt ut av motoren i form av en Squadra-chip og oljecatchtank. Så får vi håpe at vi klarer å holde følge med Kjell!


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud10. Juni 2013, 22:57:59
Da er løp 3 og 4 unnagjort, og vi er relativt godt fornøyd med to nye 2.plasser. I begge løp var det litt for dårlige starter og for mye trafikk til at vi fikk fightet skikkelig om den gjeveste plassen, men til gjengjeld viser rundetidene at vi kan henge med dersom vi får sjansen!

(Bitte)litt av grunnen til de gode tidene kan skyldes chip og oljecatchtanken som ble montert etter Karlskoga. Den hjemmelagede 70-talls splitteren bidrar nok mest på den visuelle delen av ytelsen...  ::)

Det som imidlertid er sikkert er at vi gjorde et sjakktrekk etter lørdagens warm-up. det viste seg fort at bilen var satt opp mer for drifting enn racing, så vi kastet oss rundt og byttet ut bakdempere og husvagn-fjærene bak med justerbare Spax dempere og tilhørende kappede fjærer. Foran rørte vi ingenting. Dette var tidligere uprøvet, så spenningen var stor foran kvalik. Bilen var som forventet/håpet mye mindre nervøs og satt fortsatt godt i sving, heller ikke turn-in eller understyring var blitt mye dårligere. 1.47.7 var ny pers og beste kval-tid i klasse 4!

Kurvehastigheten var altså prima, men i et felt med mange sprekere biler er det vanskelig dersom man ikke har effekt nok på strekka. I løp 1 ble vi lidende under dette, og ble liggende bak den haltende stasjonsvogna i flere runder. Når rødflagget gikk var det 5 biler mellom oss og suden til Kjell... Men, Arne fikk kjølt ned toppen litt i piten, tok seg sammen og etter de siste tre rundene var det bare en Ferrari som skilte oss fra bakfangeren til Kjell! 1.47.6 som beste rundetid i sitt debutløp på Rudskogen står det respekt av!

Under søndagens løp skjedde det samme; havnet bak to sprekere biler i starten og ble liggende i flere runder og stange. Litt frustrerende, men også forventet, så ble det også en veldig morsom fight! Først da ferrarien kom løs og jeg klarte å følge etter ble det mulig å begynne jakten på Kjell, som nesten hadde forsvunnet i horisonten over strekka. Etter et par runder skimtet jeg noe hvitt i bunnen av slakteren, og øynet muligheten til en innhenting. Disse rundene huskes vagt som en masse hårete nedbremsinger og understyring  ;D Desverre var det litt for langt frem, og jeg mistenker at Kjell ikke akkurat kjørte med dødsforakt de siste rundene  ;)

Det gikk iallefall ganske fort , og tar jeg ikke helt feil så har vi ny banerekord i klasse 4 med 1.45.7 som jeg satte på siste runden. Det var betydelig raskere enn vi hadde turt å håpe på, så sånn sett ble helga en knallsuksess! Hadde det bare vært en tiende runde så... :P

Takk til alle involverte for en topp helg!

PS: overnatting i beduinleir frarådes, har fortsatt støv i ørene...


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: Jon-Even Johansen11. Juni 2013, 09:17:49
Imponerende progresjon fra knall og fall ifjor til pokalsamling i år!

Hatten av!

JE


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud11. Juni 2013, 16:32:29
Imponerende progresjon fra knall og fall ifjor til pokalsamling i år!

Hatten av!

JE

Takker og bukker! Under et bilde av Lumbagoraceren med påmontert splitter, der den står i grustaket og venter på dyst. Tror den følte seg fin i helga  :)

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/image-2.jpg)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #99 - Pål Brovold11. Juni 2013, 16:43:28
Er irriterende rask med den splitter'n altså...! Må lage min egen tror jeg


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud11. Juni 2013, 19:00:16
Er irriterende rask med den splitter'n altså...! Må lage min egen tror jeg

Hjelper nok ikke stort, men den ser raskere ut i pit  ;D


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #13 - Rune Risholt12. Juni 2013, 11:14:45
Hm helt klart rask den ekvipasjen, må nok sette både bil og sjåfør på knallhard diett de neste to månedene slik at jeg kan holde følge :o


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud12. Juni 2013, 13:16:35
Hm helt klart rask den ekvipasjen, må nok sette både bil og sjåfør på knallhard diett de neste to månedene slik at jeg kan holde følge :o

Færre egg til frokost da?  :D


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #13 - Rune Risholt12. Juni 2013, 19:20:59
Hm helt klart rask den ekvipasjen, må nok sette både bil og sjåfør på knallhard diett de neste to månedene slik at jeg kan holde følge :o

Færre egg til frokost da?  :D
Alle til dere 8)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas07. Oktober 2013, 00:00:44
Merkelig stille det har vært fra sjåførene her da?? Jeg får gi en liten oppdatering.

Bilen har fungert veldig bra i år, og med gode sjåfører havnet vi på 1 plass i klassen, og 4 plass totalt. Bilen holdt alle løpene, men vi fikk en DNF i siste løp siden Arne mistet andre giret. Han kunne vel alltids kjørt til mål, men vurderte det ikke nødvendig siden 2 løp strykes. Teamet er storførnøyd med det!  :)

Nå starter vintersesongen med ytterligere forbedringer for å holde følge neste år. Mest vedlikehold og detaljer, men også litt letting og litt motormassering. Time will shåw!


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: Jon-Even Johansen07. Oktober 2013, 07:54:05
Strålende innsats!

101?

JE


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud07. Oktober 2013, 17:53:46
Strålende innsats!

101?

JE

... ;)...


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud07. Oktober 2013, 20:18:55
Det har kanskje vært litt stille her i det siste ja, løpsrapporter fra hver helg har blitt gitt i respektive tråder. Tenkte jeg derfor skulle gjøre opp status for 2013.

Vi har vært meget heldige og fornøyde med bilen, som har holdt gjennom hele sesongen. Det har vært behov for veldig lite arbeid, det eneste som har vært gjort etter første løp var:
 - påmontering av frontsplitter før løp 3-4
 - avmontering av frontsplitter i løp 5-6 (på en noe brutal måte)
 
 - Montering av oljecatchtank istedenfor original ånding før løp 3-4
 - fjerning av oljecatchtank og tilbakemontering av original ånding etter løp 7-8 (og da sluttet motoren å lekke olje i simmeringene...)

 - bytte fra nye spax bakfjærer til de gamle husvagnfjærene etter løp 1-2
 - bytte fra de gamle husvagnfjærene til til nye spax bakfjærer etter treningen til løp 3-4

Så, enden på visa var at bilen er omtrent dønn lik som i starten av sesongen, med det unntaket at vi har montert en Squadra-chip etter Karlskoga. Og med 6 andreplasser, 3 seiere og en DNF i siste løp, så kunne vi innkassere seier i klasse 4 og en delt 3.plass med Hans Rune i Corsaen totalt. LANGT over forventningene! Må minne om at copilot Arne hadde sin debutsesong som racingfører, og innkasserte en seier og 4 2.plasser på 6 starter! Undertegnede er litt bekymret over løse rykter om at han kanskje starter i en annen bil til neste år... :o

Det har også MYE å si med kjøretrening! Vi har gjort noen dramatiske kutt i rundetider siden 2012. En sjekk på Mylaps gir følgende bestetider, har fordelt på navn for å skape litt internkonkurranse. Har også tatt med tidene til Per for å understreke at han har en jobb å gjøre til neste år  ;D

Karlskoga: (Her får jeg ikke opp tidene på Mylaps, dersom noen har disse så si gjerne ifra, interessant for sammenligning mot neste års tider) 
Erik: ?
Arne: ?

Rudskogen:
Erik: 1.45.757
Arne: 1.46.007
Per: 1.49.504 (2012)

Vålerbanen:
Arne: 1.08.618
Erik: 1.08.826
Per:1.09.872 (2012)




Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: Olav Barhaugen07. Oktober 2013, 22:49:10
Tidene fra Karlskoga har nok blitt borte fra Mylaps, men vi har dem på amigoo. Link er rettet på resultatsiden (http://corsaitaliana.no/resultater).
Gratulerer med flott gjennomført sesong og en velfortjent pokal.

(http://www.barhaugen.no/arkiv/forum/lumbago.jpg)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud08. Oktober 2013, 17:27:32
Takk skal du ha Olav, ser ut som om vi er godt i gang med feiringa på det bildet  :)

Rundetider Karlskoga:
Erik: 1.22.498
Arne: 1.24.106


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud05. Januar 2014, 17:41:32
Stemningsbilde fra Lumbagostallen. #100 har fått selskap av en svensk delebil med 5-bolt som ble hentet på Elverum. Den ble donert for en neve daler av bankmannen i nr 72. diverse motorer er ute i friluft...

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/image.jpg)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud09. Februar 2014, 22:58:24
Snadder incoming! ;D

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/4C48E217-9C9E-462D-B9A3-B84D394246BA.jpg)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland10. Februar 2014, 14:33:41
Hvordan går det med den hvite fare? Bilder?


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud11. Februar 2014, 23:00:07
Hvordan går det med den hvite fare? Bilder?

Det er ikke så mye endring å se ennå, det er det indre som teller nå!

Motorene er i sine enkle bestanddeler og toppene er på spabehandling. To girkasser har blitt plukket fra hverandre og satt sammen igjen, med nye synkringer og drev (det var ikke stort igjen av tredjegiret etter forrige sesong...)
Det er et stykke igjen til komplett bil, men det går fremover! Toppen er ventet ferdig i løpet av uka, da går motoren sammen igjen og så er det bare å skru på delene :-)

Vi har også en seriøs plan om letting på gang, men foreløbig er det bare lommeboka som har blitt lettere...

Skal forsøke å få ut litt bilder etterhvert :)



Tittel: #100 & #101 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud23. Februar 2014, 23:08:15
Må vel etterkomme bankmannens krav og vise noen bilder av hva som foregår i Lumbago-stallen for tiden. Det er... mye! Det blir litt skippertak over denne oppdateringen, håper det er lesbart.

Bilene er ganske ribbet akkurat nå. Begge mangler motor da disse skal bygges opp fra bunnen av. Toppene er ferdig overhalt og hentes til uka:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/C787D803-F56E-46C5-A074-B5B132F05F41.jpg)

Girkasser og bakstilling er tatt ut av begge bilene, og vi har renovert en 1.8-kasse samt TS-kassa fra #100. Det blir spennende å se hvordan den lavere utvekslingen i 1.8-kassa vil fungere. Under sees TS-kassa samt GTV2.0 "donor"-kasse:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/D3C2BA1E-B35D-4ECA-ABAA-0FE233660157.jpg)

#101 skal få komplett fembolt med Brembo frambremser og polyforinger. Dette er hentet fra delebil og ligger klart til montering. Trass meget godt utgangspunkt gjensto litt arbeid på dette karosseriet, blandt annet måtte det sveises inn festeplater for buret i bakskjermene:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/197D5E06-E52D-4293-9433-B6D249AAB0B5.jpg)

Her er 1.8-girkassa på vei inn i bilen, den venter bare på...
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/BDD21134-2711-45BC-BFAC-3F4DBDF2F3A4.jpg)

...overhalte bremser  :)
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/E6D54225-B19E-4098-A4F6-6A0CD114DE02.jpg)

Det meste av deler til motorene er kommet i hus:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/ABD42FC9-BACA-4B57-86C8-D5363CEECC5A.jpg)

Det har også blitt handliet litt goodies, blandt annet nye framskiver til #100...
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/AB3AE2ED-9137-44C6-A737-402E3E04732B.jpg)

...og CSC grenrør:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/F2C4EC84-F8C6-445D-94AF-AFA470FEA675.jpg)


Planen er altså å bygge to varianter av GT/GTV, med noen fellestrekk:

Begge bilene får samme utgangspunkt med
-75TS-motor med Squadra-chip
-5-bolt understell med Brembo frambremser fra 75TS, polyforinger overalt og uniball casterstag.
-RSR e.l. stabstag foran
-Spax justerbare bakdempere
-R888 i dimensjon 205/50-15.

Og så er det noen forskjeller vi er interessert i å teste ut:
#100 får 1.8-kasse, lavere vekt, og beholder understellet med Bilstein coilovers (uten torsjonsstagene)
#101 får 75TS-kasse med diffbrems, Spax justerbare framdempere og torsjonsstag. Vurderer å montere RSR stabstag bak på denne.


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland24. Februar 2014, 09:35:28
Her går det fremover. Ser farlig ut med to lumbagobiler i samme felt. Nå har jeg jo ligget et godt stykke bak dere uansett, så jeg bør kanskje ikke bekymre meg.....

Kult å se at det blir Ræser av den hvite nå.

Sees i mai!

Bo bankmann


Tittel: Sv: #100 og #101 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud25. Februar 2014, 23:05:50
Da er toppene tilbake igjen:

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/IMG_20140225_084834.jpg)

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/IMG_20140225_084843.jpg)

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/IMG_20140225_084907.jpg)

8)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud27. Februar 2014, 00:14:21
Mer progresjon, bakbremsekalipterne er shinet opp, nå gjenstår det bare å montere rep.sett og kanskje lakke litt... Man kan sammenligne med "før"-bildet jeg la ut i en tidligere post.

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/88E35549-9A06-48C9-B53F-9F7CA93F2538.jpg)

Synes jeg er flink til å oppdatere tråden nå, men får kjeft av teamkompisene fordi jeg avslører for mye... ::)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland27. Februar 2014, 07:41:44
Vi er jo nerder, så klart vi må ha mye oppdateringer......


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #13 - Rune Risholt27. Februar 2014, 10:52:23

Synes jeg er flink til å oppdatere tråden nå, men får kjeft av teamkompisene fordi jeg avslører for mye... ::)
:) me like :)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #99 - Pål Brovold27. Februar 2014, 18:44:31

Synes jeg er flink til å oppdatere tråden nå, men får kjeft av teamkompisene fordi jeg avslører for mye... ::)
:) me like :)

Kom med alle detaljer, så slipper vi andre reise helt til Kongsberg bare for å spionere :-)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud27. Februar 2014, 21:26:55
Vi er jo nerder, så klart vi må ha mye oppdateringer......

Hoho, bare vent så skal du få se nerding!  ;D

Rune, skjer det noe med #13 om dagen? Nye slangeklemmer? :D


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #13 - Rune Risholt28. Februar 2014, 07:45:50
Vi er jo nerder, så klart vi må ha mye oppdateringer......

Hoho, bare vent så skal du få se nerding!  ;D

Rune, skjer det noe med #13 om dagen? Nye slangeklemmer? :D
Nah, slangeklemmene er nye allesamma nå tror jeg, driter i det og monterer nye STOORE bremser og nye dempere  ;D


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud10. Mars 2014, 17:49:32
Progress...

Veiv på vei ut...
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/9AC565DA-AD9C-4BB4-B3C2-1F62CDC9C542.jpg)

Orden i sysakene er viktig når to like motorer åpnes samtidig innenfor samme garasje. Forøvrig var motordeler det eneste i nevnte garasje som det var nogenlunde orden i på dette tidspunktet.
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/86D61979-3286-4CFC-84FB-541B999049E5.jpg)

Rent og pent og nye lagere på plass!
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/049E78A9-5A99-4557-96A5-0032C1D71D16.jpg)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas23. Mars 2014, 19:03:24
Til dere som har fått omslipt ventiler; Hvor stor forskjell blir det på shimmingen? kan man bruke samme shims mot kammen som før?


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud06. April 2014, 21:26:04
Det ble litt fremdrift i helga, selv om vi ikke fikk vært med på teknisk kontroll. Bur, stol og ratt er montert inn igjen i #101, det er jammen på tide at det begynner å skrus deler fast i bilen. Drivstoffsystem med swirltank samt elsystem og motorstyring er også på plass, men instrumenter mangler foreløbig:

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/E063279B-C5CC-449F-B792-54D4D67086B3.jpg)

2 stk. bakstillinger med girkasse venter på å bli skrudd inn. Mangler bare noen fingjengede M8, så er vi der...

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/11AB14DA-0A3A-4AE0-94EC-6787B91BCF66.jpg)

Begynner å bli litt stresset stemning...


Tittel: Bestilling av ventilshims
Skrevet av: #101 - Arne Goderstad21. April 2014, 15:46:54
Liten oppdatering fra helgens måletekniske utfordring: Bestilling av nye ventilshims til #100 og #101! For de som ikke har rutinen inne har jeg lagt ved regnearket jeg brukte, og en overfladisk fremgangsmåte.
Regneark for notering av måleresultat og utregning av shimstykkelse (https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ans36KZ7rIIidEVDdktzem1wTEEyRW11ZVhfZk16QVE&usp=sharing)
Utstyr: Mikrometer, søkeblad, momentdrager
Fremgangsmåte:
1. Mål tykkelsen på de gamle shim'ene med mikrometer og noter mål i regneark med sylindernummer og side (eksos/innsug). Sett shim'en på ventilen ihht til sylinder og side. Hvor du setter hvilken shims spiller ingen rolle så lenge du ikke ender opp med å måle 0.00mm i steg 5.
Se bildene under.
2. Facepalm når du finner ut at du har notert på feil plasser i regnearket. Gjenta 1.
3. Monter følgerne/koppene og kammene, og dra til med moment.
4. Roter kammene en runde så følgerne, fjærene og shim'ene får satt seg.
5. Mål klaringen under hver lobe med søkeblad og noter på rett sted denne gangen. Ender du opp med å ikke få inn noe søkerblad så bytt om til en mindre shims i steg 1 så du får bedre plass. 0.00mm betyr mest sannsynlig at ventilen er litt åpen.
6. Bruk regnearket til å finne ut hva du må bestille.
7. Gå til Alfaholics og kjøp shims. De har til 8 og 9mm ventilstammer og selger de enkeltvis så du slipper å bestille ett sett til flere tusen. Kjekt! Alfaholics kan sende med 24-timer ekspressbud. Også kjekt!!
8. Monter der de skal være ihht regnearket.
9. Sjekk at klaringen er 0.40-0.45mm på innsugssiden, og 0.45-0.50 på eksossiden.

Det er nok mulig å måle uten å ha i de gamle shim'ene i det hele tatt og bare måle klaringen, men det krever søkeblad som er rundt 2mm tykke.


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud28. April 2014, 22:24:20
April var fryktelig kort i år... og det ble dermed helga også. Et røft overslag indikerer at det ble lagt ned over 90 arbeidstimer i Lumbagostallen i helga, og ennå er ikke bilene på hjula. Karlskoga er innen rekkevidde for #100, men nykomlingen må nok vente litt til før den kommer på banen.

Det dukker jo stadig opp uventede ting, blandt annet måtte vi bruke vinkelsliper for å få det nye CSC-grenrøret forbi flensen på blokka nede ved bunnpanna. Litt skuffende:

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/E37C28A3-0141-4735-AFEB-8B0B8CC69629.jpg)

Det går også uventet mye tid med til finish. Mister Brovold har jo lakkert motoren sin en hel masse, og ettersom dette garantert gir mer gamp så måtte vi også finne på noe:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/ECB44A5B-A61D-447E-AA47-51F6FFAD31AB.jpg)

Søndag kl 2330 var det tid for testing. Deilig når en nybygget motor tenner på første snurret. Lyden er nok litt "rufsete" ettersom det ikke var montert potte:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/th_6991D2D4-7A7E-49B4-8830-09D4459A9AA1.jpg) (http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/6991D2D4-7A7E-49B4-8830-09D4459A9AA1.mp4)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas15. Mai 2014, 18:53:03
Vi rakk omsider å stille èn bil til sesongstart, mot opptil flere odds.

Noen dager før turen skulle vi kikke over bremsene på den nyervervede hengeren, og oppdaget at de rett og slett ikke var montert. Klossene var erstattet med ståltråd som hindret vaieren i å skrape i trommelen.. godt vi sjekket før vi satte av gårde! Den ene akslingen var også rustet igjennom, og trengte en god del stål for å få tilbake fjæringen.

Noen erfaringer rikere angående tilhengerkjøp så satte vi avgårde i nylånt 159!

Treningene avslørte at motoren ikke går helt som den skal, bra trykk på full gass, men alt mellom det og tomgang gir hosting.. Samme reaksjon med og uten lambda sensor tilkoplet, så den er nok synderen..

På oppvarmingsrunden i løp 1 valgte vindusviskeren å gå ut over sine grenser, med blåst sikring som resultat.. Problemet var at denne igjen fikk strøm via sikringen til tenningsrelèet, og når denne gikk stoppet bilen fullstendig. Flau feil!

I løp 2 fikk Fredrik sitt debutløp, og fullførte til 3 plass. Uten vindusvisker og med AV/PÅ motorkraft var det helt akseptabelt!

Nå skal siste bil settes i stand så alle får kjøre neste løpshelg! :)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas04. Juni 2014, 22:57:14
Treningspass på rudskogen gjennomført. Kjekt å luke ut noen flere bugs før løpene til helgen. Mellom karlskoga og denne treningen fant mine kolleger rett nok ut at Throttle Position Sensor var defekt. De byttet da til spjeldhus fra en 75, og motoren gikk bedre..

Vel og bra det, men siden 155 hjernen i bilen vår vil ha et potmeter signal, og spjeldet fra 75 har ingen-gass og full-gass brytere, så ble det jo ikke perfekt akkurat!  ::) ;D

Dette resulterte i at motoren drakk noe i nærheten av 3.5 liter på mila, og slapp mesteparten uforbrent i eksosen. Igrunn utrolig at det gikk i det hele tatt!

Det gikk jo igrunn helt OK, 1.47.4 er ikke så alt for ille med halvsyk motor..

Nå er eksosen festet, og TPS rappet fra 164 V6en i hjørnet, så nå maler den mykt og fint.. klar for kamp!  8)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud05. Juni 2014, 01:09:10
Nå er eksosen festet, og TPS rappet fra 164 V6en i hjørnet, så nå maler den mykt og fint.. klar for kamp!  8)

Sweet støff! Lader opp til helga med en bedre middag i loungen på O'Hare... Satser på at jet-lag bidrar til å senke rundetidene  ;D


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas08. Juni 2014, 20:16:06
Vel igjennom racingNM, jaggu ble det pokal med hjem også. Etter første løp var de andre så langt bak, så vi tok av noen pluggledninger før løp 2 for å jevne ut forskjellen. Dessverre tok vi en for mye, så de stakk fra oss i løp 2!  ::)  :P

1 og 4 plass er mer en godt nok i en klasse som ser ut til å bli knallhard i år. Nå skal bil nummer 2 ferdigstilles, så neste løp skal vi stille mannsterke!


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas18. August 2014, 23:00:13
To nye løp fullført, 2 andreplasser er jo forsåvidt bra, hadde det ikke vært for at det var Pål som vant!  :P

Det var jevnt, men 33en holdt oss på avstand.. Så nå er jakten på 50kg igang. Form er støpt på taket til reserveGTVen, og bakluka er i prosess. Arne står og pensler epoxy på karbonfiberstrie, så nå skal kiloene av!  ;D

Diverse andre modifikasjoner er også i prosess, så nyt laubærene så lenge du kan Pål!   ;)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #99 - Pål Brovold19. August 2014, 06:13:37
Auda....skumle planer! Du får legge på myyyyyye epoxy Arne, viktig at det blir stabilt og stødig vet du :-)

Pål


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland19. August 2014, 10:24:06
Husk at gamle biler trenger BLY tilsats.... også i epoxy. MYE BLY....


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #99 - Pål Brovold19. August 2014, 11:03:19
Kan bruke ferdige plater også Lumbago....blir ganske snasent, samt at dere sikkert får senket bilen samtidig :-)

Pål


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland19. August 2014, 13:03:41
Kan bruke ferdige plater også Lumbago....blir ganske snasent, samt at dere sikkert får senket bilen samtidig :-)

Pål


Kanksje noe du også burde prøve Pål. Jeg hjelper gjern etil med monteringen.... :)


Tittel: Sv: #101 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud09. September 2014, 23:36:32
Status på 101, natt til onsdag. To dager igjen til avreise mot ID... Begynner å bli litt stresspreget arbeidsmiljø i Lumbagostallen nå, men i morgen skal fargen på!

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/5AEFF92D-ECDF-4638-95BC-11FA0D951DCA.jpg)



Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #99 - Pål Brovold10. September 2014, 08:04:04
Bør ikke sånn maling tørke/herde en ukes tid? Blir litt tøft for oss andre å hanskes med to lumbago diagnoser på en gang....

Pål #99


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: Jon-Even Johansen10. September 2014, 08:45:25
Du er lurt Pål! De har tatt det gamle Mercedes sølvpilentrikset, de har slipt av lakken for å spare 3-4 kilo.
Alfred Neubauers taktikk gjennoppstår.

JE


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland10. September 2014, 09:25:49
Gleder meg til å se 101 igjen. Blir så fin med ny lakk at jeg trur jaggu dere burde kjøre litt forsiktig det første året slik at det ikke blir riper.

Blir denne sort også?


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas10. September 2014, 12:18:16
Teamfargene skal på denne også ja. :)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #101 - Arne Goderstad19. September 2014, 22:51:09
#101 har fullført sitt første løp og teamet er storfornøyd :)
Jeg har laget en liten video for å feire begivenheten:
http://youtu.be/uzTdfBZOkvA


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud28. September 2014, 19:51:43
2014-sesongen fikk ikke helt den avslutningen vi håpet...

Etter å ha skrudd på #101 til klokka ni fredag kveld kom vi oss endelig fra militærleiren og satte kursen mot rudskogen. Vi hadde booket hytte på utne camping (bra standard) for å være klare i god tid til 1 trening. Godt var det også at Utne camping ligger der den ligger, for ca 3km lenger nord sa den ene hjulbolten på hengeren takk for seg, og halvparten ramlet inn i bremsetrommelen. Vi tok naturlig nok ikke sjansen på å kjøre den mer, så lørdag morgen måtte vi kjøre to ganger Utne-rudskogen samt fjerne et hjulpar fra den defekte hengeren, og 1 trening gikk dermed i vasken.

Begge biler var imidlertid klare til trening 2, men #101 gikk ikke mange meterne før downpipen røk tvers av... #100 fikk tilbakelagt endel runder, dog med en noe ubehagelig vibrasjon ett eller annet sted i drivverk/bremser. Tilbake i depotet var gode råd dyre for å få eksosen sammen igjen. Sveiseapparat var ikke å oppdrive, men en hyggelig rival bladde opp skjøterør, en annen hadde eksosklemmer, en tredje hadde vinkelsliper, en fjerde hadde kappeskive, og etter at trening 3 hadde passert og kval nærmet seg så var eksosen på plass igjen! Takket være bidragsyterne fikk Fredrik og #101 kjørt sin første kval og løp på Rudskogen. I #100 ble vibrajonene etterhvert såpass ille at jeg valgte å bryte første løpet etter lineup. Fulgte etter heatet første runden og angret som en hund. Bestemte meg derfor for å forsøke å kjøre siste løpet, om ikke annet så for å finne ut en gang for alle hva som laget de stadig verre vibrasjonene.

Lumbago dannet dermed baktroppen i startfeltet på siste heatet. Da starten gikk mistet 100 fremdrift nesten umiddelbart, jeg fikk haltet meg ut av banen i enden av strekka. Høyst sannsynlig var det en drivknute som tok kvelden. Arne i #101 fikk en kjempestart, han kastet inn 2.giret og...ble sittende med girspaken i handa... Dermed var hele Lumbagostallen ute av gamet.

Etter den særdeles skuffende innsatsen var det hyggelig med noen trøsterunder i 348en til Goderstad Sr. :) også skal det jo ikke glemmes at #100 fikk klort i havn 3. Plass sammenlagt i klasse 4. Etter bankett, pokal og hyggelig selskap var det meste av skuffelsen borte, og i bilen hjemover ble forberedelsene til neste sesong planlagt. Takk til alle førere og ikke minst arrangører for nok en kjempesesong! Neste år stiller vi med to biler til første løp!


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: Odd Goderstad29. September 2014, 08:03:22
Bare gøy å låne ut 'rarien, syns dere trengte å få litt kjøreglede igjen. Fint å så på, spesiellt når den blir kjørt så bra:
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%202014/DSCN0640_zps242b6082.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%202014/DSCN0640_zps242b6082.jpg.html)
Arne holdt den vinkelen gjennom hele svingen...

Her er årsaken til at 101 brøt i siste løp:
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%202014/DSCN0625_zps0bf1342c.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%202014/DSCN0625_zps0bf1342c.jpg.html)

Det kan bare bli bedre neste år :)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #99 - Pål Brovold29. September 2014, 09:05:02
Plass til skilt med #102 på den "rarien".....

Pål #99


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland29. September 2014, 09:40:49
jeg har noe mums mums spaker i alu........

Et av mine drømmeprosjekt som ALDRI ble noe av, men jeg fikk laget noen spaker, tror jeg har en ekstra ett eller annet sted.



Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: Odd Goderstad29. September 2014, 09:52:34
Plass til skilt med #102 på den "rarien".....

Pål #99
Kunne være fristende, siden jeg kjører rundene fortere enn en viss annen 348, på gatedekk... :)
Men den er for "fin" til det synes jeg. Men fristelsen er der ::)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #99 - Pål Brovold29. September 2014, 10:09:17
Plass til skilt med #102 på den "rarien".....

Pål #99
Kunne være fristende, siden jeg kjører rundene fortere enn en viss annen 348, på gatedekk... :)
Men den er for "fin" til det synes jeg. Men fristelsen er der ::)

Led oss inn i fristelse,
og frels oss fra det onde.
For "rarien" er din,
og makten og æren i evighet. Amen


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud14. Desember 2014, 21:34:49
Feil funnet... Relativt åpenbar...

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/CAB3D0D2-4D87-4B63-B183-0F176CC6AB5E.jpg)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud27. April 2015, 20:44:59
I kveld ble det endelig årskontroll i Lumbagostallen også. Begge bilene gikk gjennom, men vi stiller imidlertid bare med 1 bil på Karlskoga. Litt mye å gjøre for tiden...

Kudos til Stian som til turen ut i skogen til oss. Under ser vi ham i sitt rette element bøyd over kontrollskjemaene...

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/8CDA64B5-8A27-4098-AD59-505C6A48ACD6.jpg)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #99 - Pål Brovold27. April 2015, 21:26:24
Smisker med kake ser jeg.... Regner med det er en dunk med sprit til Capo Henriksen i bakgrunnen der dersom Lumbago fikk godkjent?

 "Så var det gaven da Hr. Femte?Det er de som har gått ned til fem flasker, men vet ikke om det har lønnet seg noe særlig...."


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud27. April 2015, 22:29:38
Smisker med kake ser jeg....

Du har jo så god fart på Don C for tiden at alle midler må tas i bruk for å holde følge ;)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #99 - Pål Brovold28. April 2015, 06:15:45
Smisker med kake ser jeg....

Du har jo så god fart på Don C for tiden at alle midler må tas i bruk for å holde følge ;)

Det var i fjor, for 20% effekt ble liggende igjen i sandefella etter utkjøringen på Våler....og ikke aner jeg hvordan få de tilbake.. :-(


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 - Per Husaas27. Mai 2015, 09:21:54
Etter en knallbra dag på rudskogen har teamet litt og henge fingene i, #101 brøt av grenrøret sitt, og #100 spyler kjølevæske på konkurerende biler..

Etter løp 4 manglet det 1,5 liter vann, så vi ser nok på topppakningsbytte. Jeg mener temperaturen holdt seg på oppunder 100 grader mot slutten av løpet, så vi krysser fingerne for at toppen fortsatt er rett! :-\


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud14. Juni 2015, 21:50:54
Status søndag kveld:

#100 står med toppen av og bakskjermene er fortsatt konkave...men alle deler skal være på hylla, så med et par effektive kvelder er vi klare igjen til Rudskogen. Det var ikke lett å finne årsaken til at kjølevannet forsvant, men noen små antydninger på fremste syliderforing og på pakningen indikerte lekkasje. Dette stemmer også med målt lavere komp på denne sylinderen. Forhåpentligvis blir det tett igjen og kanskje vi tilogmed får litt mer futt til helga :-)

#101 har gjennomgått en liten oppgradering i form av støttestag til motoren for å redusere vridning, forhåpentligvis vil det nå nyreparerte grenrøret forbli i ett stykke...


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #99 - Pål Brovold15. Juni 2015, 11:20:41
På med ett par tre Avon ZZR dekk på begge biler nå, så er dere klare.....

Pål #99


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud15. Juni 2015, 16:57:37
På med ett par tre Avon ZZR dekk på begge biler nå, så er dere klare.....

Pål #99

Ja har sett noen oppsiktsvekkende resultater ved bruk av de dekkene... :P
Må "dessverre" ty til et par halvbrukte fjorårsdekk, har brukt opp det vi har på nå.

Men seriøst, du fikk jo total delaminering. Kan det tenkes at dekket ikke var ferdig herdet? Hørt noe fra leverandør?


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #99 - Pål Brovold15. Juni 2015, 21:50:36
Sendte blide til importøren, men beskjeden var vel at dekket var meget mykt og kjørt for hardt/varmt. Lite egnet for en aggressiv Don C uten futt i farta


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg16. Juni 2015, 09:39:41
Hvilket dekktrykk kjørte du med? Kanskje det har vært for høyt?


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #99 - Pål Brovold16. Juni 2015, 09:58:11
2,2 bar. Ble anbefalt høyt trykk av leverandør grunnet den myke gummien, men tror kanskje jeg burde hatt ennå høyere trykk...

Beklager Lumbago, ikke meningen å spamme tråden deres :-)

Pål #99


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud16. Juni 2015, 12:44:14
2,2 bar. Ble anbefalt høyt trykk av leverandør grunnet den myke gummien, men tror kanskje jeg burde hatt ennå høyere trykk...

Beklager Lumbago, ikke meningen å spamme tråden deres :-)

Pål #99

Konkurrenters problemer er alltid velkomment diskusjonstema i Lumbago  :P


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #80 - Jørund Jenssen16. Juni 2015, 14:31:55
2,2 bar. Ble anbefalt høyt trykk av leverandør grunnet den myke gummien, men tror kanskje jeg burde hatt ennå høyere trykk...

Beklager Lumbago, ikke meningen å spamme tråden deres :-)

Pål #99

Konkurrenters problemer er alltid velkomment diskusjonstema i Lumbago  :P

Da benytter jeg meg av sjansen.. Trenger egentlig ikke å diskuteres så mye, men benytter meg av støttekontaktordningen:)

Nedre bærekuler bilateralt, og høyre øvre. Bakre foring på høyre bærearm og fremre på venstre side. Høyre bakdemper er kaputt og piloten gruer seg til å banke ut torsjonsstaver i kveld. Lysene på tilhengeren har tatt kvelden, og innfestningen til kjørebruene er ikke sveiset fast enda.

Rekker løpet håper jeg, kanskje  med litt mer presis styring også:)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland16. Juni 2015, 14:43:53
2,2 bar. Ble anbefalt høyt trykk av leverandør grunnet den myke gummien, men tror kanskje jeg burde hatt ennå høyere trykk...

Beklager Lumbago, ikke meningen å spamme tråden deres :-)

Pål #99

Konkurrenters problemer er alltid velkomment diskusjonstema i Lumbago  :P

Da benytter jeg meg av sjansen.. Trenger egentlig ikke å diskuteres så mye, men benytter meg av støttekontaktordningen:)

Nedre bærekuler bilateralt, og høyre øvre. Bakre foring på høyre bærearm og fremre på venstre side. Høyre bakdemper er kaputt og piloten gruer seg til å banke ut torsjonsstaver i kveld. Lysene på tilhengeren har tatt kvelden, og innfestningen til kjørebruene er ikke sveiset fast enda.

Rekker løpet håper jeg, kanskje  med litt mer presis styring også:)

Jeg hadde tenkt å lade batteriet og fylle bensin.......


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #80 - Jørund Jenssen16. Juni 2015, 14:57:17
Det var det jeg håpet på også...


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud16. Juni 2015, 16:48:34

Da benytter jeg meg av sjansen.. Trenger egentlig ikke å diskuteres så mye, men benytter meg av støttekontaktordningen:)

Nedre bærekuler bilateralt, og høyre øvre. Bakre foring på høyre bærearm og fremre på venstre side. Høyre bakdemper er kaputt og piloten gruer seg til å banke ut torsjonsstaver i kveld. Lysene på tilhengeren har tatt kvelden, og innfestningen til kjørebruene er ikke sveiset fast enda.

Rekker løpet håper jeg, kanskje  med litt mer presis styring også:)

Dette går bra, her er jo ingenting som hindrer deg i å starte :)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #76 Terje Nilsen16. Juni 2015, 19:42:09
Ja det kunne vært mye værre
Som feks dette  ???


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud16. Juni 2015, 20:43:34
Ja det kunne vært mye værre
Som feks dette  ???

Oooh... blir det løp på deg til helga da?

#100 ble satt sammen og varmkjørt i kveld, etterstramming i morgen eller torsdag så er vi klare....også må vi rette ut bakskjermene da, har ikke rukket å støpe nye... Så det blir litt "røft" utseende desverre.



Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #76 Terje Nilsen16. Juni 2015, 20:54:57
Ja det kunne vært mye værre
Som feks dette  ???

Oooh... blir det løp på deg til helga da?

#100 ble satt sammen og varmkjørt i kveld, etterstramming i morgen eller torsdag så er vi klare....også må vi rette ut bakskjermene da, har ikke rukket å støpe nye... Så det blir litt "røft" utseende desverre.

Er ikke fredag enda å bildet er ikke helt ferskt lenger ,så det nærmer seg ,bør vell se over
Bremser samtidig.
Detta bør gå på et par kvelder, blir nok litt mindre sprut i'n nå men med std ts.
Bør vell ikke så mye bremser heller da kansje ? ;D


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud19. Juni 2015, 23:04:25
Statusen på #100 sånn ca kl 18 fredag:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/FFD37B0C-3B17-45A9-925C-9615E3FF9624.jpg)

Men nå er vi på plass og klar for i morgen!


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud20. Juni 2015, 22:55:55
Det ser ut til at modifikasjonene på bilene ga uttelling! #101 gjennomførte både treninger og kval uten at eksosen delte seg. I #100 satte Per ny pers etter 4 treningsrunder, og undertegnede satte beste kvalifiseringstid i klasse 4. Kunne denne oppturen vare?

...nei.

Fikk en knallstart med #100 i første heat og fikk umiddelbart litt plass rundt meg. Men omtrent like umiddelbart begynte en ekkel vibrasjon å kjennes i bilen, og ned i angsten ble det fryktelig. Holdt trykket oppe i Sen, men over toppen ble det for ille og jeg bestemte meg for å kaste inn håndkleet. Antok at et ledd i transakselen hadde løsnet, og forsøkte å legge meg ut på siden for å karre meg i pit. Det gikk desverre ikke lenger enn til slakteren, opp bakken røk inngående aksling på clutchen tvert av og jeg ble stående ganske utsatt til i utgangen av svingen. Dette er bare å beklage, det var ikke pent å se på når folk kom litt langt ut og omtrent måtte ha baugpropell for å komme rundt meg der jeg sto. Litt overrasket over at det ikke ble gulflagget egentlig...

Hell i uhell:
-jeg fikk et tydelig forvarsel og hadde lavt turtall da akslingen røk, så skadene er tilsynelatende marginale. Vi har en donorkasse liggende, og akslingen går til avbalansering hos GKN.
-det er mange dyktige piloter i corsaen ( og BMW-cupen) som har sporkontroll og ser langt frem i svingen, så det så nok litt skumlere ut for meg enn det kanskje var.

Med #101 gikk det om mulig verre... Etter 3-4 runder var det tomt for kjøling, og kompresjon... :(

Jaja, tilbake til furtebua.


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #76 Terje Nilsen21. Juni 2015, 00:45:01
Det var synd det her gutter, har selv hatt noe
Innkjøringsproblemer med # 76 som ikke
Har hver like sprek hele distansen fram til målflagget.
Kiipern det der når man ligger godt Ann å  bilen ikke strekker
Til enten  med dnf eller komme over mål på krykker å berge
Noen få poeng når man kansje lå Ann til å se pallen (med klapping
å det som hører med). Ille surt men jeg savner litt muligheten
Til å teste bilen litt etter store operasjoner før løp så man kansje
Kunne fått luket ut fillefeil som kan få store konsekvenser i ett race.
Er også veldig imponert over miljøet i serien der det virker som at alle
Hjelper alle så langt det går, dette er nesten ikke til å tro.
Har selv hatt en god utvikling (selvsynt) siden debuten på karlskoga
Men trur'u ikke disse konkurrentene har hatt samme progresjon sålangt i
Sesongen. Takker dere for tett racing i helgen og håper både 100 å 101 er
Klare igjen i august.
Ehh hvor i pokker kom den Fiat uno'n fra ?
#76


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland21. Juni 2015, 09:26:23
Grattis med bra tider. Var veldig tett og gøy. Synd det gikk som d gikk. Jeg fikk stopp der hvor 100 stoppet for 2 år siden og da rødflagget de (kom meg igang igjen)......

Sees i august. God sommer.

Bo


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #89 Vegard Lucasen21. Juni 2015, 09:57:58
Ehh hvor i pokker kom den Fiat uno'n fra ?
#76

Tittei!  ;D

Veldig synd med havari på begge bilene. Men gleder meg til Vålerbanen når de er klare igjen!

Skjønner at det er ubehagelig å stå i yttersving i Slaktern, men når det er så sent i svingen tror jeg det må litt innsats til for å kjøre ut der. Gnagerene ser nok skumle ut, men om vi går av gassen så går som regel nesa dit hjula peker. Ihvertfall i oppoverbakke. :)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland21. Juni 2015, 11:46:03
Ehh hvor i pokker kom den Fiat uno'n fra ?
#76

Tittei!  ;D

Veldig synd med havari på begge bilene. Men gleder meg til Vålerbanen når de er klare igjen!

Skjønner at det er ubehagelig å stå i yttersving i Slaktern, men når det er så sent i svingen tror jeg det må litt innsats til for å kjøre ut der. Gnagerene ser nok skumle ut, men om vi går av gassen så går som regel nesa dit hjula peker. Ihvertfall i oppoverbakke. :)

og når vi går av gassen komme rplutselig Pål i #99 snikende forbi. ..... :)


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud21. Juni 2015, 18:16:00
For en tid tilbake var det snakk om ekstrapriser ala "den skjeve råde"... #101 ønsker å bidra med "Den Bøyde Ventil".

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/8A81CEDA-11B7-491E-A75C-DC494650DFCF.jpg)

Usikker på hva man må gjøre seg fortjent til for å få prisen...


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud21. Juni 2015, 18:27:47
Alternativt kan vi foreslå "Den Morkne Kjøleslange" for den som har vært varmest i hjelmen ila sesongen:
(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/48DCCCD1-DEA5-4953-9AD4-56903491EB79.jpg)

vil nok være flere nominerte i denne kategorien  :D


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: Anders Lorange21. Juni 2015, 19:28:05
Bøye mere....ikke noe svigermorsbøying her! :)😉


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud30. September 2015, 19:36:05
Sesongoppsummering for 2015 fra Lumbagostallen: Mye trøbbel og problemer i år, og lite tid til å gjøre noe med dem... Bilene har definitivt potensial, men vi fikk ikke sjansen til å vise dette før i løp 9, der Arne ENDELIG fikk muligheten til å ta #101 til seier i en fantastisk spennende fight med Terje i 76. Sesongfinalen var faktisk den eneste helgen i år der vi klarte å stille med 1 av 2 biler som fungerte som tiltenkt og i "ferdig" konfigurasjon. Ellers er det nok stallrekord i antall DNF/DNS denne sesongen...

Karlskoga(1/2): kun #101 klar, men med SUV-høyde og originalstaver...

Rudskogen(3/4): kun #100 stilte, det ble 2 plass i løp 3. Ble dyttet av banen fra 2.plass og endte utenfor pallen i løp 4.

Rudskogen(5/6): #100 fikk pole i løp 5, men det holdt bare 1 halv runde før transakselen knakk... #101 gikk 3 runder før den mistet alt vannet gjennom en sprukket kjøleslange med motorras som resultat...

Rudskogen(7/8): #101 fikk ikke motoren sammen tidsnok, kun #100 stilte. Tok pole igjen på tross av umulig oppførsel under innbremsing, masse hogging og vibrasjon. Fikk lirket bilen inn til en 2.plass på lørdagen og var meget fornøyd med det. Desverre ikke mulig å gi Terje fight om førsteplassen. Reiste enkom hjem til Kongsberg med bilen og byttet alle drivknutene, ned igjen søndag morgen og kom i mål litt ned i feltet ettersom bremseproblemene fortsatt var der.

Våler(9/10): #101 endelig klar med nye staver og frisk motor. Pole og ny banerekord (som Terje tok rett etterpå...) Seier i løp 9!!! Endelig! Arne er fortsatt i skyene :). Fredrik har litt igjen før han klarer å matche tempoet, men det kommer seg. #100 hadde fått nye bakbremser men fortsatte å låse bakhjulene under bremsing, med en 4/5-plass og en DNF som resultat.

Så... Neste sesong blir antagelig hvile/byggesesong for #100. Etter ID tror vi at vi endelig har funnet ut hva som er årsaken til problemene med drivknutene. Vi har en PLAN, men ikke nok TID. Forhåpentligvis kommer #101 til å vise samme takter, eller bedre, som under ID :-)

På tross av mye trøbbel og frustrasjon så er Corsan fortsatt verdens beste hobby. Tusen takk til alle som står på for at vi kan holde på med dette!


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: #100 Erik Narverud26. September 2017, 19:04:56
1 sesongs pause ble fort til 2 sesonger... Men det har ikke stått HELT stille i skuret på Heistadmoen. Etter alt trøbbelet med drivlinja i #100 bestemte vi oss for å bygge den opp på nytt, og i går kveld ble oppgradert bakstilling og "ny" girkasse forenet med resten av bilen etter lang tid i biter på benken:

(http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/gpzzz/Mobile%20Uploads/2CFA636F-2F4B-4E92-8B05-AF4F992F88B3.jpg)

Flott å få 4 hjul på bilen igjen! Neste punkter på programmet er sannsynligvis ombygging av burføtter og montering av katalysator.


Tittel: Sv: #100 - Scuderia Lumbago
Skrevet av: Jon-Even Johansen27. September 2017, 06:27:39
Nice! 2018-sesongen startet denne uken gjorde den ikke?

JE