Corsa Italiana

Corsa Italiana => Teknisk hjørne => Emne startet av: #82 - Bjørnar Halstvedt på 15. Februar 2013, 11:01:43



Tittel: Bensintilførsel
Skrevet av: #82 - Bjørnar Halstvedt15. Februar 2013, 11:01:43
God dag!
kjapt spm:
Er det tillatt med bensinrør innvendig i kupèn eller må de legges under bilen?



Tittel: Sv: Bensintilførsel
Skrevet av: Jon-Even Johansen15. Februar 2013, 11:17:10
Heisan! Det kan legges inni bilen om rørene er av metall.
Org. A112 er fint.

JE


Tittel: Sv: Bensintilførsel
Skrevet av: Vegar Johannessen15. Februar 2013, 12:20:39
Men det er ikke lov å ha skjøter på rørene i cupeen. Dette gjelder alle typer væske :)


Tittel: Sv: Bensintilførsel
Skrevet av: Jon-Even Johansen15. Februar 2013, 12:52:45
Men det er ikke lov å ha skjøter på rørene i cupeen. Dette gjelder alle typer væske :)

Skal godt la seg gjøre å skjøte bensinrør inni en A112. Den er ikke lang...:-)

Men ja, selvsagt - ingen skjøter.

JE


Tittel: Sv: Bensintilførsel
Skrevet av: #82 - Bjørnar Halstvedt15. Februar 2013, 14:00:26
godt poeng! ikke lange røra en trenger :)

flott! da er det usikkerhetsmomentet ute av verden!
Hva med fuelcell...
det er hull i orginaltanken og skal kjøpe ny av gazolini. Har forstått at denne må bygges inn i en luft tett kasse...
noen som har noen gode løsninger på dette?
tenkte jeg skulle ha tanken der reservehjulsbrønnen engang var og ha tankfylling i hekken.



Tittel: Sv: Bensintilførsel
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan15. Februar 2013, 14:06:53
Trenger nok ikke å være luft tett. Men skal være tett inn mot kupe. Skjær bort gulvet der org. tank sitter. lag noen braketter og senk tanken ned der. Lag så en kasse over som skrus fast med pakning i mellom. Kan være av alu, stål. Sikkert slagfast plast eller lignende.

Thomas

Ang. dempere bak er det ikke no stress å sveise noen nye, event. jeg har modifisert om ett coil over kit fra golf 1. billig billig på e-bay fra tyskland.


Tittel: Sv: Bensintilførsel
Skrevet av: #82 - Bjørnar Halstvedt15. Februar 2013, 18:49:04
Sweet!
har du specsa på de du har kjøpt fra golf 1?


Tittel: Sv: Bensintilførsel
Skrevet av: #832 Jon S Smith Johnsen02. Mai 2013, 07:16:33
Hei,

Et lite tilleggsspørsmål her: Jeg kjøpte bilen ferdig rigget med lisens, og den har også blitt godkjent to ganger etter det. I forbindelse med flytting av noen elektriske ledninger åpnet jeg ledningsstrømpen og fant de gamle originale bensinledningene liggende sammen med strømkablene. Ikke bra. Tilleggsspørsmålet blir da: Må det være rør, eller er stålomspunnede slanger tilfredsstillende? Tilleggsspørsmål nr. 2: Jeg har sett det finnes AN-koblinger for gjennomføring på torpedovegg. Er det tillatt? Eller må rør/slange gå ubrutt gjennom torpedovegg? Da vil du forsåvidt få et tilleggsproblem, nemlig branntetting, og hvordan løser man det?

(http://i205.photobucket.com/albums/bb82/Tipo832/Fuel_lines_floor.jpg) (http://s205.photobucket.com/user/Tipo832/media/Fuel_lines_floor.jpg.html)


Tittel: Sv: Bensintilførsel
Skrevet av: #13 - Rune Risholt02. Mai 2013, 10:10:48
Hovedregel er at det skal være brannvegg mellom bensin tank / tilførsel og cupe'en

Vet at det er mye rart som har blitt godkjent i forhold til bensin igjennom cupe'en, men legger du røra på utsiden, eller har metall rør igjennom hele cupe'en skulle du være godt sikret mot diskusjoner rund lovligheten av det du gjør. Rørene kan godt være skjøtet inne i cupe'en, men med skrukoblinger i metall, ikke ved en slange som er trukket utenpå røret  ;) MAÅ du kan godt bruke

Slanger og plastrør skal ikke ligge i cupe'en, selv ikke stålommspunnede slanger. dette gjelder forøvrig også olje slanger dersom noen har plassert f.eks en en slik olje akumulator inne i cupe'en

PS. det er relativt lett å trekke de orginale slangene ut bakover og legge dem under bilen på innsiden av kanalen, du finner flere passelige plasser å trekke dem igjennom og feste dem, men noen plasser bør du beskjytte dem mot mekanisk slitasje. Og så må du bytte slangene inne i motorrommet til noen som er litt lenger


Tittel: Sv: Bensintilførsel
Skrevet av: Vegar Johannessen02. Mai 2013, 11:21:55
Jo, stålomspunnede slanger kan være i kupeen, men den kan ikke ha skjøter bortsett fra skrudde gjennomganger


Tittel: Sv: Bensintilførsel
Skrevet av: #832 Jon S Smith Johnsen02. Mai 2013, 12:30:23
Hei,

Nå er det to tekniske kontrollanter som er litt uenige seg imellom, Rune og Vegar. Da er det ikke rart jeg kan bli forvirret...  :o ???

For å være helt sikker: Mitt forslag er å trekke stålomspunnet slange gjennom torpedovegg, gjennom kupé, og inn i bagasjerom. Hel slange altså. Skrus til mellomakseltunnel med tilpassede fester. AN-koblinger el. slangeklemme blir det da i hhv. bagasjerom og motorrom. Slik jeg forstår det blir det ok?

Jeg tenkte selv på forslaget med å flytte eksisterende slanger ut av kupéen, men ettersom det er såvidt mange skjøter/overganger tenkte jeg det var bedre å bytte helt ut istedenfor å begynne å flikke. I tillegg er jo de fleste av de gamle armerte slangene morkne (spesielt under bilen i.f.m. pumpe og filter), så nå blir det nytt hele veien.

PS. Fint med et noenlunde raskt svar da jeg står på farten til handlerunde!  :D DS.

M.v.h.
Jon S.


Tittel: Sv: Bensintilførsel
Skrevet av: #76 - Per Inge Eikåsen02. Mai 2013, 15:43:03
Enkelt og greit..les art. 3.1 i ISR app.J: http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/253%20%2813-14%29_08.03.2013.pdf (http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/253%20%2813-14%29_08.03.2013.pdf)
Både slanger og rør kan brukes så fremt de holder FIA's krav. Men skal du bruke godkjente SLANGER så koster det........


Tittel: Sv: Bensintilførsel
Skrevet av: #832 Jon S Smith Johnsen02. Mai 2013, 17:31:46
Jeg tror ikke FIA Gruppe N gjelder fullt ut, for da er reglene rimelig inkonsistente og det skal ikke ta lang tid å finne biler som ikke er i overensstemmelse med regelverket. Det er vel unntak og tilpasninger for young timer racing?

F.eks. er min bil tidligere godkjent av NBF sin tekniske kontrollør på Vålerbanen med den originale bensintanken, uten fuel cut off, roll over valve, o.s.v. I det fulle FIA reglementet er det f.eks. krav om brannslukkingssystem installert i bilen. Det er jo et krav vi ikke har i Corsa Italiana, men jeg har nå en brannslokker i bilen allikvel (med FIA-godkjent festeordning vel å merke). Hvis man skal lese reglementet som presten leser bibelen så må f.eks. justering av rattstamme fjernes og erstattes med et system hvor justeringen kun kan gjøres med verktøy. Jeg våger meg på en påstand om at det er mange som ikke har gjort det?!

Jeg finner det merkelig at når jeg nå hever standarden på installasjonen vesentlig, så er det problem med regelverket? Det er jo ikke noe problem å legge bensinslangene under gulvet, men all logikk tilsier at dette gir større sjanse for skade ved avkjøring, søl på banen o.s.v.

M.v.h.
Jon S.


Tittel: Sv: Bensintilførsel
Skrevet av: #832 Jon S Smith Johnsen02. Mai 2013, 17:47:15
Hm, forøvrig mulig jeg har driti meg ut på fuel cell også da, ettersom jeg har kjøpt denne hos Sørlie Motorsport:

http://shop.stianmotorsport.com/produkt/10369132/aluminums-bensin-tank-20l-m-tankskum

Men, den har jo ikke FIA godkjenning...


Tittel: Sv: Bensintilførsel
Skrevet av: #13 - Rune Risholt02. Mai 2013, 18:17:54
:) rimelig sikker på at Vegard tar feil, men skråsikker er jeg ikke  ;), skal få Stian til å ta en titt

Forøvrig er det ikke krav til fia godkjent tank, se vårt eget regelverk


Tittel: Sv: Bensintilførsel
Skrevet av: Stian Henriksen03. Mai 2013, 12:37:26
Har ikke mulighet for å henvise til regelverket nå men i Corsaen har vi tidligere praktisert følgende:

1. Rør av metall i kupé er lov. Rørene må være klamret fast og helst være montert med gjennomføringer (hindre mekanisk slitasje).

2. Plast/gummislanger i kupé er ikke lov. Stålomspunnende slanger i kupé er lov men slangene må være beskyttet mot mekanisk slitasje. Det har dog vært vist litt skjønn på dette området avhengig av hvor i kupé slangene har blitt trukket.

Skjøter: AN-koblinger i kupé mot torpedo og mot bagasje er lov.