Corsa Italiana

Corsa Italiana => Depotplassen => Emne startet av: #50 Thomas Stokkan på 15. Februar 2013, 21:10:01



Tittel: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan15. Februar 2013, 21:10:01
Heisann

Bil: A112 Abarth
Fører: Thomas R. Stokkan
co-fører: Bjørnulv Stokkan


#50 er en A112 Abarth ex-ladycup bil. Bilen har gått noen år i corsaen og hatt flere eiere. Vært i mine hender siden august 2010.

Og har gjennomgått diverse ombygninger / oppgraderinger.

Her bilde etter et litt heftig heat på Rudskogen.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan15. Februar 2013, 21:17:37
Her er "Gud"faren og store-bror ute å tester. Boltene til spindelen på venstre framhjul hadde løsnet litt og fikk litt vel mye positiv camber...


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan14. April 2013, 08:56:50
Da har bilen fått seg en etterlengtet luftetur på skogen i helga.
Var tidvis glatt men artig lel.

Var spent på hvordan den nye/ombygde girløsningen funka, og det ser ut til å funke greit. Deilig å få girspaken lengre opp og nærmere rattet.

Hadde en liten fight med en Cortina og en widebody eldre BMW.

Da gjenstår det bare å få sett litt på noen små endringer/planer med bakstilling før Karlskoga.

Thomas


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: 666 Martin Buer Haugseter14. April 2013, 16:22:25
Hupp!
Så da var rattrusten borte:)
Bygget du om til wireoverføring?

Martin


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan14. April 2013, 19:21:54
Ble wire system, men var ikke helt rett frem og Lego. Wire endene krasjet med bremsepumpa ved bruk av den originale wire braketten. Så noen modifikasjoner måtte til her.

Så var det lokket for Aksel tetning på drivaksling. Den var jo lik og passet i kassen osv, men den er noen mm kortere i den enden som stikker inn i kassa for riktig press på lageret til diffen.
Så jeg måtte raide 4 girkasser for å få nok shims til å få strammet opp lageret på diffen.

Men det ser ut til å virke helt greit, noe kosmetiske endringer skjer nok med tiden men nå må denne etterutdanningen og en bråte med eksamener prioriteres i nær fremtid. Skal klare å presse inn Karlskoga. ;)


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan04. Mai 2013, 19:35:51
Nr. 50 skal prøve med en ny type hjul, 4-kant hjul for mest mulig bakke kontakt ved mye vind. ;)


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #34 Jens Hagen04. Mai 2013, 20:55:21
Skal du ha Nitrogen i hjula eller?


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan04. Mai 2013, 21:40:14
Når en har tilgang på det så må det jo prøves... ;)


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #34 Jens Hagen05. Mai 2013, 19:07:40
Jo, helt enig.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan06. August 2013, 23:44:18
Søndag fikk nr. 50 prøve ny forgasser lykkelig uviten om att Cyl. 3. levde sitt eget liv før byttet ble det ikke noe bedre etterpå.... Motoren gikk kun på 3 cyl. grublet litt men parkerte den for dagen. Mandag stusset jeg enda litt mer og fant ut at jeg burde sjekke litt grundigere. Plukket ut tennplugger og sjekket for gjennomslag, Og det var det!! Gjennomslag på cyl.3 ned i vevhuset, var ikke akkurat det jeg hadde håpet på. Bil inn i garasjen og plukke ned alt fra frontruta og frem.

Tirsdag har gått med til å prøve å få fatt i noen deler, noe kommer på Onsdag med Fedex ekspress, men Mister Lorang ser ut til å bli løsningen igjen... Takker Anders


Etter å ha raidet Anders, kom jeg hjem med ett sett med stempler hvor ringene virket bra samt en toppakning da den jeg hadde liggende var til noget mindre cc..

Motoren har tidligere hatt en rast sylinder og den personen som har borret opp og monter inn ny foring har vært litt små sløv!! så foringen ligger noen hår under resten av blokka..(blokka skulle vært planet, men det har jeg ikke mulighet til nå). Men etter litt modifisering av topppakning i lengderetningen så har jeg fått så mye tetning som mulig mellom cyl. 3 og 4.

Short block er montert og alt ser greit ut, toppen er montert og dratt til riktig. Da er det bare resten igjen, før en liten oppstart.. Kan hende at det går.

Får ett ringsett til i morgen til backup motoren men er short for toppakninger. Dro med meg en små sliten kobberpakning fra Anders som muligens kan reddes. Men jeg kan se en lysåpning mellom cyl. 3 og 4. når jeg holder rettholdten over. Så da bør nok også den toppen planes for å være hundre.

Må nok jobbe litt mer med bilen før NM på Våler.

Nå blir det å bestille opp ett lite delelager med Støtstangs deler så jeg er selvforsynt for en periode fremover.

Det banale er at den ENE 1050 abarth motoren som jeg vet er bra ble satt inn i 12-7 til frua forrige uke.. (motoren har stått ferdig ett årstid, og hvorfor den ble monter nylig vites ikke.. Må ha vært no greier med for mange dager med bra vær og for lite tid i garasjen). Å sånn går no dagan.....

Vi ses nok på Våler med (eller uten) nr. 50

Natta...


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Anders Lorange07. August 2013, 08:06:06
Hei Thomas.
Det er jo en selvfølge at en hjelper hvaerandre i Corsa serien. Det er jo noe av det som Corsa'n er kjent for og det minste en kan gjøre. Har opp gjennom årene samlet på endel deler fra 1050 motorer . Hyggelig hvis de kan komme til nytte.
Tvi tvi Thomas håper at vi ser deg med bil på Vålerbanen i helgen. Stå på.
Anders ;)


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan08. August 2013, 06:02:00
Da var det liv i bilen og motoren igjen. Motor går nok en smule rik men det får bare gå. Litt små montering og justering igjen nå så er vi forhåpentligvis der.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Anders Lorange08. August 2013, 08:51:20
 ;D ;D : ;D
Bra jobbet,gleder meg til å se deg på Vålerbanen.
Anders


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Vegar Johannessen08. August 2013, 14:56:17
Godt jobba! IkkE noe er som litt panikkskruing før løp. Man føler man lever da :)


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan09. August 2013, 06:14:15
Kanke akkurat si at det føles ut som en lever med 19 timers dager bestående av kaos på ærbe og enda mer kaos i heimen.... Men vi kom oss igjennom ser det ut til ;)


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Bjørnulv Stokkan11. August 2013, 10:58:41
ja, ja, det var ikke vår tur denne helgen Thomas, men nå for vi ta ut maskineriet igjen å starte på nytt.
Vi for la trykket komme litt ned, så starter vi litt om litt. Det er jo litt som må gjøres før de neste løpene både på 50 og 35. :D


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan14. August 2013, 10:43:59
Det ble lite med kjøring på nr. 50 i helga. Var litt små spent etter bytte av stempelringer og forgasser. Men syntes ikke det var no futt i motoren i helga, tok en rolig runde først for så å dra på litt. Før kom tok motoren av når den passerte 4 tusen, nå var det lissom ingen ting. Dro på ut av nord svingen ut mot start strekka og blåste alt som var av vann opp gjennom ekspansjonstanken. Tok en kjapp sjekk i Depot etterpå og fly. 1 og 4 var bløte. Vann i oljen osv. Så bilen ble trillet bort i påvente av hjemreise.

Vel hjemme ble toppen plukket av for en videre inspeksjon, og etter topppakninger å dømme skulle jeg hatt 4 stk ovale stempler og sylindere. Nå skal blokka ut for kontroll og event planes samt toppen kontrolleres. Før nye pakninger fra spesso racing skal på. Tilbake med org. Forgasser så får vi se hvordan ting fungerer igjen da. Mulig vi må forske litt med 8-porter toppen for å få ut litt mere effekt fra balja.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan13. April 2014, 22:00:35
Oisann her har det vist ikke skjedd stort... Fra forrige oppdatering har det skjedd litt dill og dall.

Blokka viste seg å ha tidligere fått satt inn en foring, denne foringen har løsnet og sunket noen hundredeler nedover i blokka. Med det resultat at råde har slått i foring og knust deler av den.

Foringen har så sto ytterligere dia att vi valgte å finne fem en annen motor. Hadde en 1050 med en hjemme bygget 8-porter topp med mikuni mc forgassere på. Denne har tidligere fungert greit i gatebilen. Men vi sjekket litt før vi monterte den inn i nr. 50. Viste seg at den også slet litt med gjennomslag og diverse. I mangel på tid ble det gjort litt for mange snarveier. Med det resultat at den ene råden skjære seg pga. Defekt olje pumpe. Ved nedålukking viste der seg at 1.over dim stempler passet i std. Blokk......

Så da donerte mister Lorang ett sett med 3. Overdim stempler og blokk ble boret opp. Veiva ble lagt på hylla og en erstatnings veiv ble hentet frem. En annen 8-porter ble hentet frem fra lageret og ventiler, styringer og Ventilstyringer ble shinet opp eller byttet ut. Nytt innsug ble produsert opp slik at mc spjeldhus kunne monteres på. Nye råder ble handlet inn og maskinert på diverse steder.

Etter mye klabb og baby har motoren blitt komplett og står for tiden i løgndetektoren i grisehuset for testing. 1050 har stadig vekk noen overraskelser og utfordringer på lur som har satt oss tilbake utallige timer. Samt at styringssystmet til alt sammen fant ut at det også ville gi oss ett hinder. Den ble splittet opp og målt / feilsøkt på. Viste seg å være en defekt komponent inni der som vi fikk byttet ut med en annen som vi ikke skal bruke.


Sånn går no dagane.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Anders Lorange13. April 2014, 22:31:15
Hei Thomas.
Så bra at stemplene kom til nytte. Skjønte at det hat vært noen utfordringer idag....!
Da er det godt at du er hos gutta i grisehuset. Da er du i de beste hender. Gleder meg til å se
Resultatet av kjøringen. Du burde nå få en veldig bra maskinist
uten noen hester på beite.
Anders









Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan29. Mai 2014, 21:44:55
Bilen er igjen komplett etter en liten hendelse i årets første løp. Har mått lappe litt på baken. A112 romper vokser ikke lenger på trær så jeg laget en egen vri på den.

Ellers så ble resultatet etter løgndetektoren  90hk, hadde håpet på litt mer men en mild gate kam sammen med lav/normal komp gjør nok sitt til at de ønskede hestene uteble.

Nr.50 har fått luftet seg noen runder på skogen i dag, vi ankom litt ut på dagen, så jeg kjørte 3 pass. Hoppet over ett pass da jeg kokte i kroppen etter 2.pass. var hett inni bilen idag.

Nå står mer og bedre lufting på listen over ting som må gjøres.

kjørte lave 1.48 tider i dag.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan26. September 2014, 11:41:00
Bakdemperene mine har fått litt for mye juling, så de har blitt til bananer...

ble bare værre og værre på våler så noe måtte gjøres. Det er ikke så mye som er hylle vare på denne bilen lengre. Så jeg måtte finne på noe lurt. Bakdemperene som nå benyttes er fram dempere til Golf 1. Fikk endret litt på fjærbeinet, dreiet noen foringer og diverse.

Bilen har igjen fått 4 hjul å stå på.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan29. September 2014, 13:19:35
Nok en sesong over for en gammel støtstang maskinist.
Første trening på rudskogen i helgen, merket en godt at rompa på bilen var blitt for myk etter montering av hjelpefjærer bak. så rompa ble strammet opp ved å øke forspenningen på bak fjørene. Noe som kjentes bedre ut med en gang. spesielt merket jeg det ned og gjennom angsten.
Vi må forske litt mer på fjær oppsett samt litt mer på hjulvinkler til året. Har en formening men litt for lite test tid gjør at det går trogt med endringer.

Satte ny personlig rekord på skogen på lørdag. 1.47.94, forrige var på 1.48.2
Spent på hvor mye lenger ned jeg klarer å presse denne tiden med hele 89hk i motoren. Må nok få jaget ut litt mere ponnier.

Har lagt ut noen videoer på tuben: https://www.youtube.com/playlist?list=UU1FJ1SmfXR_U60T_H90xyUA

Ellers så har vi hatt en sesong uten alt for mye strul. Motor messig har vi ikke hatt noe problemer foruten oljetrykket som forsvant på siste runde i race 10. Karosseri messig ble det litt jobb etter 1. løpet i Karlskoga, noe som har resultert ikke den ikke helt så vakre bakenden lengre.
Understellsmessig takket bakdemperene for seg, noe som egentlig var forventet. Men mangel på riktig prioriteringer gjorde at det ikke ble endret før det måtte.

Takk for nok en flott sesong sammen med dere alle sammen. Helt topp å kunne leke seg med småbiler sammen med dere!

Lagt ved ett par bilder fra motorbremsing og montering i bil.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan01. April 2015, 11:43:26
Da har en endelig fått litt tid og krefter til å jobbe litt på bilen igjen. Etter en høst og vinter på bunn nivå, har formen begynt å krype oppover igjen.

Det eneste som ble gjort med bilen i høst var at motor og deler av understell / bremser ble plukket ut. Før bilen ble plassert til lagring.

Motor ble åpnet og plukket ned i januar, resultat etter en sving med mistet oljetrykk:
2 stk defekte rådelager, 1 stk blå råde og 1 stk veiv som må bearbeides.

Leverte ett par veiver og noen råder til motorverksted for kontroll og utbedring, viste seg at skal dette bli i ordning må jeg nesten vinne i lotto... ;(
Så da ble det nye planer ang. motor. Ser ut til at jeg tyr til slik flamme motor selv.

Ellers så ha bilen blitt tatt inn i varmen igjen for litt fiks. Begynte og plukke litt på karosseriet og en ser godt at denne bilen har hatt sine strabaser innen racing. Her har det vært byttet div. karosserideler, masse sparkel på store deler av bilen!!!

Så da gikk jeg løs med å skjære ut både det ene og det andre! OOOOPPPSSS!!



Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan01. April 2015, 11:56:03
Og siden nesten hele taket har blitt sparklet opp, tenkte jeg at jeg kunne få brukt noen av bitene som ligger og tar opp plass...

Av med gammelt tak.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan01. April 2015, 11:57:02
Og på med "nytt" tak...
Største jobben var og slipe klart bil og tak for montering... Selve monteringen var gjort i en feil.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #176 - Arve Vassbotn01. April 2015, 11:59:48
Luftig!

Det er vel det ein kan kalle ein real gjennomgang!  ;D


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan01. April 2015, 12:00:10
Så var tiden inne for å gjøre litt mer med resten, (det som er igjen) ;/

Nye innerskjermer bak må til.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan01. April 2015, 12:01:14
Luftig!

Det er vel det ein kan kalle ein real gjennomgang!  ;D

Lurte på slik av og på tak, så kunne jeg kjørt "cab" når det var varmt.. ;)


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan01. April 2015, 12:06:24
Siden det gamle gulvet var fult av alt mulig av hull, flatjern, vinkeljern og mye gammel moro. Byttet jeg likegodt ut hele gulvet. Ja Jeg tok venstresiden først.
Og lærte at vi gjør det annerledes på høyre siden. Var mye lettere å knekke langsgående spor enn å drive og sikke og forsenke i platen. Ble mye lettere og jobbe med, penere og stivere.

Men gidder ikke å gjøre om att venstre siden.

Gjør også klart så jeg kan montere inn en stol til. Greit å ha med gubben eller visaversa på trening. (kansje også litt rekruterings kjøring??)


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan01. April 2015, 12:11:27
Har så vidt begynt å titte på denna flamme motoren. Den har jo no sånt fly-by wire sak på spjeldhuset.
Plukket dette fra hverandre for å se på muligheten for å bygge dette om til wire slik vi har på gamle bilen.

Ser ut til å kunne gå ganske greit faktisk. Fjernet drevmotor og drev, tru faktisk jeg skal kunne klare og bruke den org. TPS'en.. hvis det er tilfellet er jo det veldig kurant.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #176 - Arve Vassbotn01. April 2015, 12:28:31
Har du rota fram ein slik med ein haug med ventilar?

Me "hardcore" gutta køyrer kun med halvparten veit du....... 8)

(FAEN altså! I år som eg endeleg skulle få has på denne jævla bikinien....  ;D ;D ;D)


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan01. April 2015, 13:47:41
Har du rota fram ein slik med ein haug med ventilar?

Me "hardcore" gutta køyrer kun med halvparten veit du....... 8)

(FAEN altså! I år som eg endeleg skulle få has på denne jævla bikinien....  ;D ;D ;D)

Nei, kjører uten ventiler i år, bare reed ventiler. Står vel ikke noe om at det ikke er lov med 2-takter?


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan10. Desember 2015, 18:44:39
Ahh, da har nr. 50 vært i bremsebenken med sin org. Fiat 500 motor.
Og skal si den er litt av ett råskinn! HAHAHAHA

Nå kan dere lure nå. hvor MANGE hester den lille loppa har bremset på hjula.

En meget fornøyd Thomas.. ;)


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #176 - Arve Vassbotn10. Desember 2015, 20:12:35
54 ?  ;D


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan10. Desember 2015, 20:53:25
57 ærlige staute hester og 90 nm... Skikkelig maskinist! HAHAHAHA


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #176 - Arve Vassbotn10. Desember 2015, 21:50:32
 ;D


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Jon-Even Johansen11. Desember 2015, 07:52:15
57 hester er solid, men vi klarte da å få opp farten på den allikevel :-) Synes du skal pakke ned trimkammen og kjøre uforandret til året, 20-30 hester til på den lette bilen kan aldri gå bra :-)

JE


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Remi Løvhøiden11. Desember 2015, 21:41:44
57 på hjula - betyr nok 70++ på veiva - og det må jo kunne sies å være svært brukbart med tanke på at dette er en brukt standardmotor;-) Jevn fin dreiemomentskurve hjelper jo også på. Bilen kan jo knappest kalles en sinke på tross av beskjedne tall!!


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Anders Lorange12. Desember 2015, 11:54:16
Har hatt gleden av å kjøre 4 løp med nr 50.det er ingen sinke på banen ,har mye glede av diff sperre på den. På 4 starter 1 2nen plass,2 3dje plasser,1 3dje plass og flere høye 1.50 tider på rudskogen og morsomme fighter ikke minst med Arve i en 6/7 runder. Man må ikke haværsting bil for å ha det gøy på banen i Corsa'n. Det viktigste er å komme seg på banen ha det gøy,få kjøretid,erfaring og ikke minst få med seg det gode fellesskapet! ;D


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan06. Mai 2016, 19:36:55
Oppdatering er jeg dårlig på..

Bilder sier mer enn ord, så slenger ut ett par bilder fra 2015 sesongen.

Første bilde er av Mr. Lorangs første test tur på Rudskogen, siden bilen hans bestemte seg for å streike. Litt lite luft i høyre framhjul gjorde at gummien løsnet fra felgen etter bare ett par runder. Anders kjørte pent inn i depoet, fikk lagt på ett reservehjul og dro ut igjen.

Andre bilde er av nr. 50 som "night rider" foilert mattsvart i anledning Mr. Lorangs reserve bil. Planen var og få på en frontrute banner med Sigarillos Racing, men så kom en til å tenke på at det kunne tolkes som tobakks reklame. Derfor uteble det.

Siste bilde er fra en liten lakkeringsjobb i garasjen, siden nr. 50 nå i flere år har hatt en del personlige kosmetiske problemer fikk den i anledning 2016 sesongen litt ny lakk. Dårlig planlegning gjorde at lakkboksen uteble denne gangen, og jeg måtte ty til garasjen. Resultatet ble greit nok til å være racerbil amatørlakkert i garasjen.

Nytt for i år er også litt stivere ventilfjærer (da de gamle fløt på under 6000 rpm) den har også fått seg en liten trimkam, så vi kan kjøre litt fortere ned angsten. I fjor fikk jeg turtallssperra på 5.gir ned angsten. Opplever jeg det i år, går det vesentlig fortere.. ;) er jo lov å drømme. hahaha

Han som skulle bremse bilen hadde egentlig fullt til langt ut i juni, men han fikk en avbestilling nylig så da fikk vi vært og tunet inn innstillingene så vi ikke er helt på bærtur med det nye oppsettet.
Motoren er helt std. foruten kam og ventilfjærer. urørt bunndel som har rullet ca. 50.000 km. Men resultatet ble 50% økning fra standard. Så noe bedre ble det jo. Skal bli artig og få testet den på banen igjen.

Nå gjenstår det fortsatt litt montering samt oppsett av hjulvinkler osv.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Anders Lorange06. Mai 2016, 20:19:12
Hei Thomas.
Ifjor hadde jeg gleden av å få kjøre bilen  i flere løp. Da hadde bilen 67hk! Men Autobianchi er utrolig lett kjørt ,forutsigbar. Dette kompanserte for manglende hk. Under premieutdelingen ifjor under racing nm's regi ble dette kommentert under premieutdelingen av Ulf Johannesen! En behøver ikke mere enn en Autobianchi og 67hk for å ha det gøy. På rudskogen under nm racing var denne ca3 sek raskere enn den raskeste abarth 1000 i historisk noen gang hadde kjørt ? Du behøver ikke lure på hvilken bil som det har kostet myyye å bygge opp. Jeg er ikke i tvil om at det er vel så morsomt å kjøre Autobianchi!
Og nå med 50% økning iår !
Dette kommer til å bli meget bra på banen,og med deg bak rattet er det er nok flere som kommer til å få gleden av å se hekken på bilen din iår.
Thomas du er et eksempel for oss alle ,en av de utrolig flotte representantene for corsa pilotene ,bygger og utvikler bilen etter hvert som lysten er der. Du hjelper alltid andre piloter som har problemer. Låner bort bilen når du ikke skal kjøre selv. Gleder meg til å se deg og bilen på banen igjen.
Autobianchi har en spesiell plass i mitt hjerte.
Anders


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan09. Mai 2016, 05:43:52
 ;D Takker for fine ord Anders!! ;)

Mye av morroa ligger i nettopp samholdet og det å utvikle bilen. Prøve ut teorier og finne ut hvordan ting påvirkes.

Thomas


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan09. Mai 2016, 05:46:25
I år har den pyntet seg med lykteringer og grill, tilogmed fått seg en liten skorpion i senter. ;)


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Jon-Even Johansen09. Mai 2016, 08:03:21
Nice! Nå som effekten nesten er doblet, så har jeg hørt at støtfangere er in i år, så det er bare å lesse på!

JE


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Anders Lorange17. September 2016, 22:27:18
Hei Thomas.

Du imponerer meg,kjører som om du har stjålet både bensin og bil! Du er en rå pilot og bilen din går i tillegg utrolig fort . Det er morsomt å se hva du får til med Autobianchin,den har en spesiell plass i mitt hjerte.  :)


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan18. September 2016, 08:49:59
 :D Takk Anders. Det begynner å ligne noe nå. ;)
Har fortsatt mye å utbedre og endre i understellet. Har funnet ut at dette er noe som har blitt underprioritert i lang tid. Her ligger det så sykt mange sekunder å hente på rundetidene.
Utrolig mye å lære seg her, og det å prøve og feile har blitt noe jeg graver mer og mer i. Det å vite hva en har som utgangspunkt og hva som forandrer seg ved ulike sporvidder, fjærstivelser osv. er helt vilt.

Beklager min lite sosiale tilstedeværelse i går, hadde noen "issues" som trengte oppmerksomhet og restitusjon... Viljen er der så absolutt men ikke resten.

Skulle så absolutt vært dagen ut sammen med dere alle sammen på Rudskogen, men måtte følge opp noen andre plikter i husstanden. ;) Far får ikke alltid prioritere som han ønsker.

Har noen filmer både fra Våler og Rudskogen som ikke har blitt redigert pga. manglende programvare og prioriteringer. Men de kommer nok om ikke så lenge.
Takk for en super sesong!

TRS


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan18. September 2016, 18:04:54
Noen bilder av modifisering av fjærbein. Slet med at de støtdemperne jeg hadde tidligere hadde for kort stempelstang (hovedsaklig etter at jeg gikk opp fra 175-50-13 til 175-60-13 og 185-60-13 . Og siden jeg ønsker å benytte deler som stort sett er og få over disk for å holde kostnadene nede. Konverterte jeg til Golf I dempere foran også. Disse får man fra de fleste fabrikanter og til forskjellig bruk.
Denne gangen ble det benyttet Gule Koni, med justering. Men jeg fikk ikke tak i topp justering som jeg egentlig ville ha. så for å justere må jeg løsne demperen i topp og klemme den helt ned for så og justere. Ser ut til å fungere ganske så greit. Litt usikker på om jeg bør ha de så myke eller stive som mulig. Må teste litt her.



Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan18. September 2016, 18:08:13
Klarte og knekke høyre stabstag feste i slutten av Race 10. Ikke rart bilen begynte og oppføre seg rart i svingen og tidvis fremover.
Jeg roet det hele litt ned og fikk gjennomført løpet inn til en 2. plass.
Trudde først det var chamber justeringen som hadde løsnet igjen. Da jeg har slitt litt med dette tidligere.
Har en modifisering som står på to-do lista som forhåpentligvis setter en stopper for det.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan18. September 2016, 18:28:17
At en skulle klare og komme på pallen i samtlige løp deltatt i hadde jeg ikke trodd ved sesongstart. På for meg utenkelig vis har bilen og undertegnede klart å karre oss til 4 x 1.plass, 1 x 2.plass og 1 x 3.plass. Og med det 1. plass for sesongen i klasse 4 Coppa Milletrecento :D
Etter 1. løpet på Karlskoga hvor bilen overhode ikke var der den skulle være og langt utenfor komfort sonen. (pga. amatørmessige forandringer i oppsettet på forstilling) samt litt slark i styresystem hadde bilen en tendens til og plutselig svinge den ene eller andre veien. Jeg prøvde og kontrollere det så godt var. Og beklager til de av dere som har måttet lide dere gjennom løpene hvor en liten hvit bil har hatt litt rykninger og hoppet både hit og dit.

Etter Karlskoga mistet jeg litt motet, kastet ut motor forstilling og prøvde og finne en årsak til problemene. Skulle egentlig fått det hele sammen igjen til Racing-NM på Rudskogen men sånn ble det ikke. Nå har jeg mest sannsynlig funnet ut hvorfor ting har vært som de var. Og skal gjøre noen flere modifikasjoner. Forhåpentligvis til det bedre. Noe bedre har det blitt men er ikke helt fornøyd enda. Alltid noe nytt å lære....

 


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan18. September 2016, 18:30:04
Og der har jeg klart og fått lastet opp filmene fra Race 9 og 10..

Race 9: https://youtu.be/SOvNYmtYvwE

Race 10: https://youtu.be/LRXYgANSyks


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Axel Gulbranson21. September 2016, 10:32:28
Jeg sier som Anders -  du er helt RÅ Thommas!! Ikke bare er du en utrolig dyktig sjåfør, men du imponerer også med dine tekniske kunnskaper! Det er ikke så mange i corsaen (tror jeg!) som så systematisk gir seg i kast med komplisert chassistuning. I tillegg  evner du å finne deler og løsninger innen "fornuftige" økonomiske rammer i corsaens ånd. Veldig gøy å se hvordan du herser med langt kraftigere - og - ikke minst dyrere biler! All ære!
For egen del ble årets sesong den desidert dårligste siden første CI løpet (ni deltakere) i 2006. Fikk bare deltatt i to løp. Ett med DNF og ett DNS.
Men, vi satser friskt og optimistisk neste år!


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan24. September 2016, 08:09:11
Jeg sier som Anders -  du er helt RÅ Thommas!! Ikke bare er du en utrolig dyktig sjåfør, men du imponerer også med dine tekniske kunnskaper! Det er ikke så mange i corsaen (tror jeg!) som så systematisk gir seg i kast med komplisert chassistuning. I tillegg  evner du å finne deler og løsninger innen "fornuftige" økonomiske rammer i corsaens ånd. Veldig gøy å se hvordan du herser med langt kraftigere - og - ikke minst dyrere biler! All ære!
For egen del ble årets sesong den desidert dårligste siden første CI løpet (ni deltakere) i 2006. Fikk bare deltatt i to løp. Ett med DNF og ett DNS.
Men, vi satser friskt og optimistisk neste år!

Takker og bukker Axel!
Synd at dere fikk problemer med bilen, det virker som om det har blitt litt mer futt i maskinisten deres i år. Synd at ikke resten holdt denne sesongen.
Vi bør få til en juge kveld iløpet av vinteren!

Thomas


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan06. Oktober 2016, 19:05:14
Fant ett bilde av bremsepapirene i mai. Forskjellen på de 2 kurvene er 98 oktan vs E85.
For den som syntes slik er artig å se på.
Dette er en std. Fiat 500 1242 8V motor fra ca. 2011. U-rørt bunndel (ca. 50.000km)
Oppgradert med trimkam fra C&B, stivere ventilfjærer samt at kanten rundt 1/2 eksosventilen i forbrenningskammeret er slipt bort.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #49 Ole Jørgen Reichelt08. Oktober 2016, 09:25:25
Kult Thomas :) Hvilken av kurvene er hva, og hva slags e85 ble brukt?


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Axel Gulbranson08. Oktober 2016, 11:04:15
Det er vel ikke denne motoren du har kjørt med i det siste? Slik jeg leser diagrammet så ligger maks effekt og torque omkring 6000 RPM. Veldig forskjellig fra min motor med maks torque omkring 6000 effekt omkring 7700 RPM.



Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan08. Oktober 2016, 20:55:12
Kult Thomas :) Hvilken av kurvene er hva, og hva slags e85 ble brukt?

De høyeste kurvene (smal strek) er E85, (benyttet E85 race fuel, usikker på hvilken fabrikant og andre spec.)


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan08. Oktober 2016, 21:04:34
Det er vel ikke denne motoren du har kjørt med i det siste? Slik jeg leser diagrammet så ligger maks effekt og torque omkring 6000 RPM. Veldig forskjellig fra min motor med maks torque omkring 6000 effekt omkring 7700 RPM.

Det er denne motoren som har blitt benyttet hele 2016 sesongen, kjører med std. innsug, som er forholdsvis langt og ett lite enkelt spjeldhus.
etter hva jeg har blitt fortalt har motoren derfor mer moment og mindre topp effekt. Målt 87,7hk ved 6100 rpm og 104 nm ved ca. 5800 rpm. bremset med nav-rulle.


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan17. Januar 2017, 09:31:34
Lille hvit vurderes solgt, selges med 2 sett hjul (13"x6" et 18), 1 sett 175/60-13 Yokohama (noen år gamle men ok), 1 sett 185/60-13 Toyo Proxy 888R (nye 2016)
6-punkt belte fra 2015, ergo ut 2019 før nye belter må inn. Lett helstøpt stol mulig utgått fia, husker ikke i farta.
Fult bur frem til dempertårn, over torpedo osv.
Glassfiber panser, dører, bakluke, bakplate, skjermer og tak, samtlige ruter nye i 2016, glass i front, resten plast.
Lakkert Diamond White i 2016. LED lys foran og bak. Luftinntak på tak, med ventiler og drenering.
Fiat 500, 1242ccm fire motor, med C&B-trimkam, solide løftere, Ferrea ventilfjærer (topp maskinert og bygget for 2016 sesongen), org. plenum og spjeld.
MaxxEcu motorstyring ny 2015 (fult programmerbar i alle ender) med blåtann dash via app, 5" turteller, lamper for shit-light, Komplett ledningsnett med bredbåndslambda, innebygget MAP sensor (ikke i bruk) mappet med både E85 samt 98 bensin mai 2016. Bremset til 87,7hk med nav-rulle.
5-trinns kasse med diff sperre. Konvertert fra stag til Wire overføring på gir.

Konvertert til Coil-overs foran og bak, Justerbare gule Koni dempere foran, Kyb dempere bak, ca. 600 pound fjører bak, ca. 800 foran.
Nye bremsetromler, bånd og pumper bak 2016 (pumper med mindre stempler), hydraulisk håndbrekk, Wilwood superlite calipere foran med uno turbo ventilerte skiver.
Justerbare hundebein i forstilling med uniball, justerbare demperskåler med uniball i topp.

Personlig beste rundetid på Rudskogen: 1.44.3 (4 tiendeler dårligere enn banerekorden i Coppa Mille)

Jeg har hatt bilen siden 2010 og den har gjennomgått mange modifikasjoner, tror nok vi har redusert rundetidene med godt over 15 sekunder gjennom tiden. og det er fortsatt mer og hente hvis en bare vil. ;)

Har en formening om pris og seriøst interesserte kan ta kontakt på: 908 åtte7 460 eller trs1750 (a) gmail . com

Thomas


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Anders Lorange18. Januar 2017, 23:25:17
Løp å kjøp. Kjempefin bil. Har selv kjørt flere løp med bilen til Thomas! Den har potensiale,er svært lettkjørt.,forutsigbar.  Godt utviklet bil.👍🏁


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan09. August 2017, 11:34:14
Jeg har lenge sagt at jeg ikke kommer på Italiensk dag på Våler banen, men slik det ser ut nå med tidenes dårligste oppslutning ser jeg ikke annen løsning en å melde meg på for å støtte opp om det fantastiske arbeidet de driver med!

Jeg kaster meg rundt og får bilen samt meg selv sånn ca. klare så får en bare komme litt for seint hjem på lørdagskvelden til det man hadde lovet seg bort til først.

-Thomas


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Lars Ola Amundsen09. August 2017, 17:12:06
Bra jobba Thomas! Flere som du😊


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: Anders Lorange10. August 2017, 13:42:31
Det er riktig prioritering Thomas! ;)


Tittel: Sv: #50 A112 Abarth ex-ladycup
Skrevet av: #176 - Arve Vassbotn11. August 2017, 11:54:48
Respekt Thomas!!

Eg får ikkje kabalen til å gå opp for ID.  :(

Døtra skal ta til på skule i Bergen, og flyttelasset må far stå for. Eg rekk ikkje løp på laurdag + Bergen tur/retur + flytte henne inn og tilbake på arbeid mandags morgon.

Lykke til og køyr hardt!  ;)

Arve