Corsa Italiana

Corsa Italiana => Depotplassen => Emne startet av: #8 - Marius Sorteberg på 08. August 2013, 10:04:04



Tittel: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg08. August 2013, 10:04:04
Team  Big Fiat består av René Depuis og Marius Sorteberg, samt en Fiat Cinquecento Sporting som vi kjøpte i UK i fjor. Bilen var på skilter i UK og var satt opp for å kjøre autoslalom og bakkeløp, samtidig som den var brukandes på landeveien. Det betyr at det ble endel kompromisser…..

Bilen er kun tilpasset norsk regelverk, og ingen modifikasjoner for å bedre ytelsen er gjort. Det betyr at vi kun har en 1108 ccm. motor på 98 hk.

Etter fire fullførte løp med hard konkurranse om sisteplassen ligger vi likevel på 4. plass totalt i klassen fordi vi har en bil som er velbygd, selv om den ikke er rask. Det har kommet endel vennskapelige råd om å montere støttehjul, slik at ikke dørhåndtakene skulle bli slipt ned i svingene.
 
To Avo standard coilover dempere med 5" 600 ibs. fjær ble handlet inn.
(https://lh5.googleusercontent.com/-WUb9Mz__L_g/Uf145aQyLpI/AAAAAAAAIns/XcBuJqR5sCo/w924-h693-no/IMG_3157.JPG)

Etter litt industrispionasje på #313 (etter oppfordring fra Teknisk) så vi at noen drastiske tiltak var nødvendig.
(https://lh3.googleusercontent.com/-IvYDve2fcD4/Uf148cF0BGI/AAAAAAAAIlI/Lh6BEKW6VDY/w924-h693-no/IMG_3159.JPG)

Med hull i gulvet på 108 mm. ble neste skritt å valse noen plater i 1,2 mm.
(https://lh3.googleusercontent.com/-J9_-KROC0Dw/Uf14-KDRYyI/AAAAAAAAIlQ/U_dFa4C0iWg/w520-h693-no/IMG_3163.JPG)

Neste sammen skjøten
(https://lh3.googleusercontent.com/-ivAg_HssDO0/Uf15BuFzQlI/AAAAAAAAIlk/b9N3x16v3BU/w520-h693-no/IMG_3165.JPG)

Etter å ha dratt over toppene var det klart for helsveis
(https://lh6.googleusercontent.com/-S7BVJU2viNQ/Uf15ERQLIbI/AAAAAAAAIlw/HcAhQq9kcyY/w520-h693-no/IMG_3167.JPG)

som etter en runde med fiberskiva ble slik
(https://lh5.googleusercontent.com/-pXq5hv9J2sc/Uf15FzkofgI/AAAAAAAAIl8/SDb0bSyRid8/w924-h693-no/IMG_3168.JPG)

Noen biter med 40 x 60 mm. firkantrør trengte kun en fastsveiset skive og mutter for å bli gode fester til toppen av demperen, og disse ble sveiset inn i rørene etter litt kontrollmåling
(https://lh6.googleusercontent.com/-AOWMtrzT48o/Uf15PAlkJsI/AAAAAAAAImw/zBgKmyqkkKw/w924-h693-no/IMG_3175.JPG)

Et hull på den ene siden av røret gjør at man kommer til med en M12 bolt.
 (https://lh3.googleusercontent.com/-lkJoly2Ysrw/Uf15MsbvPkI/AAAAAAAAImg/9QVKQBxow6s/w520-h693-no/IMG_3173.JPG)

Toppen av dempetfestet
(https://lh3.googleusercontent.com/-OTKw3eoJ7ug/Uf15OG_pOYI/AAAAAAAAIms/n4MBYqoqIoE/w924-h693-no/IMG_3174.JPG)

Begge de nye tårnene nestet fast
(https://lh5.googleusercontent.com/-GNq9yv5FfwU/Uf15RKCDvKI/AAAAAAAAIm8/R6wBFNxojzg/w520-h693-no/IMG_3176.JPG)

Test av høyde bak, foran er ikke justert
(https://lh3.googleusercontent.com/-FXqJ3WC9QVQ/Uf15ZalMJ1I/AAAAAAAAInY/efNAT2XJGEo/w924-h693-no/IMG_3180.JPG)

Etter grunning og lakk
(https://lh5.googleusercontent.com/-yZ4Ww8zmiPA/UgNHgzIhhDI/AAAAAAAAIos/HhF9B1nE0aM/w907-h680-no/IMG_3197.JPG)

Vi har byttet til 600 ibs. fjærer rundt om, og bilen er senket ca. 45 mm. til rundt om. Vi endte med 60 mm. bakkeklaring på laveste punkt, som er vangene under gulvet. 
(https://lh6.googleusercontent.com/-cL59h0xuznU/UgNHiIEd6EI/AAAAAAAAIo0/jkZql9LIxoM/w907-h680-no/IMG_3198.JPG)

Klar for race  :D  :D
(https://lh3.googleusercontent.com/-akltcl4XvFU/UgNHn1UrCjI/AAAAAAAAIpo/T8cyQdSvExA/w907-h680-no/IMG_3205.JPG) 

Vi gleder oss veldig, og håper dette var grepet som gjør at vi mister klengenavnet "krengekua" :-)

Hilsen Marius


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: Jon-Even Johansen08. August 2013, 10:25:36
Smooth Marius! Skal nok spionere litt ekstra på Cinqmafian denne helgen :-)

JE


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg12. August 2013, 13:03:00
Vi kom hjem fra en race helg på Våler med litt blandede følelser.

Det positive var at modifikasjonene vi gjorde med understellet fungerte over all forventning, noe som ble reflektert i rundetider på 1.10.1 med vår lille 1108 ccm. motor. Det er synd det ble så mye frafall i blant konkurrenter i klasse 5, for det hadde vært moro å få testet bilen opp mot dem som har gruset oss lett tidligere. Jens Hagen er det ikke mulig å tukte uansett, men det var gøy å ha øyekontakt med bilen hans over flere runder. Tidligere var det jo bare sekunder fra man så den lille blå i speilet til den var borte i horisonten.

Det negative var at vi forårsaket skader på både vår bil og Axels nydelige Abarth 1000 TC replika. Årsaken var bremsesvikt på venstre framhjul, mens høyre hjul låste helt opp.

Her er film som viser løp 6 med hele hendelsen. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6BjUc2nfdDo[/youtube]


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #89 Vegard Lucasen12. August 2013, 18:14:51
Den innbremsingen så ikke ut som en spesielt hyggelig opplevelse..! Håper skadene er så små som mulig, og at Rene ikke fikk skrekken. Jeg hadde pedal som gikk i bunn et par ganger på vei ned i Angsten under trening på NM-runden, det føltes ikke helt bra. Luftet bremsene så var alt i orden. Vet dere hva som var synderen her? Jeg har en inboard som viser krasjen bakfra, poster den i tråden for #89.


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: Anders Lorange13. August 2013, 20:49:14
Hei Marius

Ja,det og torpedere abarthen til Axel er vel det vi alle ønsker å unngå. Det var noe snakk om at du hadde syns at bremsene ikke fungerte som de skulle i 1ste løp, og at det ikke var skiftet bremseveske! Hvis dette stemmer er det svært betenkelig at bilen ble sent ut på banen i løp 2. Det gjelder jo alles sikkerhet som du som teknisk er klar over.!
Førøvrig  gikk den gule 113 med gammel sliten 127 903 motor på120.8 hvis ikke jeg husker feil.

Anders
 :D


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg14. August 2013, 08:46:56
Endel av det du skriver her er berettiget Anders.

Det er riktig at jeg har teknisk lisens og at jeg har endel erfaring med bil generelt, men som sjåfør i racing er jeg en fersking. Problemstillingen vi hadde i helgen har jeg aldri opplevd før, men etterskuddsvis har jeg ikke problemer med å se av vi konkluderte feil.

De fire løpene vi har kjørt før helgen og under trening og kvalik på Våler hadde vi ingen problemer med bremsene. I runde 7 eller 8 i løp 5 kjente jeg at bremsene var vanskeligere å dosere og at de låste lettere i svingen hvor René torpederte Axel. Jeg tok det litt roligere i innbremsingene deretter, og bremsene oppførte seg normalt igjen. Vi snakker om en marginal endring i kjørestil, for rundetidene mine differensierte kun med ca. 1 sekund i løpet.

Jeg sa i fra til René at jeg syntes bremsene låste lettere, og ba ham være litt obs på dette i sitt løp. Vi inspiserte også klosser og skiver og så bremsebelegget foran begynte å bli slitt, men det er enda ca. 3 mm. igjen, nok til å fullføre siste race var vår konklusjon, men at nye klosser skulle handles inn (snakket med Jens om dette mellom løpene).

I ettertid ble vi spurt om når vi byttet bremsevæske sist, og svaret er at det var ved sesongstart. Det er også nå lett å se at det er her feilen ligger. Årsaken til at jeg følte at det låste lett er trolig den samme som René oppdaget på tredje runde i sitt løp, full låsing av høyre forhjul fordi effekten er redusert på venstre. For noen er det en selvfølge å bytte til dagsfersk bremsevæske foran hvert løp, men uerfaren som jeg er har jeg hørt hva andre har gjort. Det er flere i CI som ikke bytter hver gang og min bror som har flere års erfaring med 6-timers racing i Sverige fortalte at de heller ikke byttet til hvert race. Det er her vi har konkludert feil fordi vi ikke hadde erfaring.

Det vi har lært av dette er at bremsevæske skal være helt fersk. Vi skal også montere luftekanaler som leder luft til bremsekalipere før neste race, sammen med nye klosser. Resten av bremsesystemet skal også gåes over så vi er sikre på at noen slikt ikke skjer igjen. Demontering av bremsekraftforsterker skal gjøres til neste sesong, for denne gjør pedalen mer ufølsom. Hadde pedalen vært like følsom som på den A112 jeg lånte av deg hadde vi nok kjent at det var noe galt.

Det hører også med til historien at dagen etter dette skjedde fikk Axel tilbud om at jeg retter plateskadene (jeg er/var biloppretter) på bilen hans og at jeg har kontakter som kan lakkere dersom det er behov. 

Ang. gul A112 med nummer 113 så har André all grunn til å være fornøyd med godt fullførte løp og rundetider på 1.20 med en bil som har 1/4 av effekten til sine konkurrenter.



Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: Anders Lorange14. August 2013, 09:54:48
Hei Marius.

Takker for et utfyllende svar. Jeg synes det var greit å få for alle i corsa'n. Jeg har også kjørt 6 timers i Sverige med 127 hvor det eneste vi gjorde var å sjekke vesker bremser og Bremseveske skiftet.
Vi har vel alle forskjellige rutiner men en god leveregel er å skifte bremseveske. Det er en billig forsikring å ta.
Veldig hyggelig at du har tilbudt deg å rette , hjelpe til med utbedring av skaden. Det står i stil med deg
Du er alltid en hjelpsom fyr, ref girkasse trøbbel jeg hadde på vålerbanen for noen år siden.

Ja det var gøy at Andre med den gule fullførte og med bestetid på 1.20.860  det var gøy å se hvordan han etterhvert holdt hastigheten gjennom svingene. Det er god læring å kjøre en motorsvak bil.

Marius det er veldig hyggelig at du ga Aksel dette tilbudet. Det er vel slik vi alle ønsker at corsagjengen skal være.
 :)Anders


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #89 Vegard Lucasen14. August 2013, 10:06:29
Det vi har lært av dette er at bremsevæske skal være helt fersk.

Må all bremsevæske byttes mellom hvert løp? Jeg skal ikke snakke for alle, men jeg har ikke inntrykk av at det er noe alle gjør? Jeg passer på å lufte bremsene dagen før, eller på racedagen, slik at det er ny bremsevæske ute i kalipperene men jeg bytter ikke bremsevæsken. Må jeg begynne å bytte all væsken?


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #50 Thomas Stokkan14. August 2013, 10:33:35
Jeg bruker å blø ut / bytte ut det som er i caliperne under løpshelgen / mellom løp. Bruker vanlig Dot 5.1. Ikke hatt problemer enda. Kryss i taket. Det er jo vesken i caliperne som blir mest påvirket av varmen ikke det som er i pumpa eller tanken. Det er hva jeg gjør, om det er rett eller galt.....?.


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg14. August 2013, 11:17:58
Det høres riktig ut Thomas. Væsken i caliper får mest juling, men bremsevæske suger jo også vann når den står, så hva er riktig å gjøre?

Det hadde vært greit å få en kommentar fra Teknisk og/eller de som har mest erfaring fra racing.


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: Stian Henriksen14. August 2013, 14:26:06
Nå kjørte riktignok ikke Scuderia Vaccanza så fryktelig mange løp men det jeg gjorde var ny væske ved sesongstart samt tømming av slanger og kallippere mellom hver løpshelg. Hadde aldri problemer med bremsene. Dog er frisk bremsevæske foran hvert løp en veldig rimelig forsikring. Plateskader er alltid kjipt, håper at det ordner seg for begge parter.


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: Jon-Even Johansen14. August 2013, 14:30:33
Siden jeg er i Cinq-modus, konkluderer dere med at det var varmgang i venstre brems som var årsaken?
Mer kjøling påkrevd altså...

JE


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg14. August 2013, 14:39:59
Hei JE,

Vi har ikke plukket fra hverandre bilen enda, men vi tror det kun er bremsevæsken som er problemet. Kanskje i kombinasjon med litt slitte klosser som da leder mer varme til caliper. Kanskje fersk bremsevæske til hvert løp er nok, men for å legge på litt mer marginer tror vi ventilasjon til bremsene vil være lurt. Vi skal bestille litt biter på Demon Tweeks nå, og kan oppdatere i denne tråden hva vi gjør av tiltak.


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: Axel Gulbranson14. August 2013, 15:32:49
Hei!
Siden det er blitt veldig mye fokus på denne kjedelig hendelsen, har jeg behov for å komme med noen kommentarer:
For det første var jeg egentlig ferdig med saken etter at Renè umiddelbart tok meg i hånden og beklaget sterkt det som hadde skjedd.
Teknisk svikt kan vi alle oppleve (hvem har ikke det?), og denne gangen var det bremsene på #8.
Da jeg senere hørte rykter om at bremsene heller ikke hadde vært helt gode i første heat, ble jeg imidlertid litt betenkt....
Når jeg nå leser rapporten til Marius om hendelsesforløpet, er jeg godt fornøyd og har intet å beklage.
Det positive er at det nå er satt fokus på vedlikehold av bremsene (takk til Anders!), som vil komme alle til gode! Jeg bytter heller ikke bremsevæske foran hver gang, og jeg tviler på at dette er nødvendig - i hvert fall ikke på våre "langsomme" og lette biler!
Rutinen med skifte av væske i calipers derimot, er nok veldig bra.
Vi har for øvrig aldri opplevet fading/koking med mine Fiat 850 forhjulsbremser.
Heldigvis ble det bare minimale karosseriskader - helt utrolig etter den smellen! Jeg oppfattet ikke tilbudet fra Marius om hjelp til retting, men det får vi snakke om senere - etter sesongen.
Skadene for øvrig ser ut til å være begrenset (håper jeg!) til knekte motorfester og en defekt felg. Denne kan  muligens repareres.
Da motoren falt ned og dro på full gass, gulpet den i seg en god del sand fra sandkassa.  Jeg kjører uten filter (dumt!), så toppen må av for grundig rengjøring. Hvis jeg slapp unna med dette, har jeg vært griseheldig!
Jeg ser nå fremover til neste møte på Våler! Vel møtt! :)





Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #13 - Rune Risholt14. August 2013, 17:11:31
Som de fleste andre her tviler jeg på at bremseveska fra sesongstart er årsaken her (mao jeg regner med du ville ha fått samme resultat om bremseveska var bytta like før race start)

Tipper du enten har en venstre caliper som henger litt på, mao genererer varme i systemet som førte til lokal koking i venstre caliper (kansje kombinert med en bitteliten luft boble) eller at dere har en annen varmekilde i nærheten av venstre kaliper / bremserørene til denne som har fororsaket varmgang og koking.

Jeg bytter også kun bremseveske før hver sesong og bruker ATE Racing Blue.

Med Alfettaen opplevde jeg at keg hadde dårlige bremser på Hohe Act på ringen, og de som har kjørt der vet at det er lenge siden man sist brukte bremsene hardt på det punkte, tok meg en stund før jeg skjønte at det var det fancye grenrøret i stål som fororsaket koking i bremserørene (bremsepumpa står jo like over grenrøret på transaksel bilene :o


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #34 Jens Hagen14. August 2013, 20:22:27
(http://i169.photobucket.com/albums/u228/Jens-Hagen/brakefluidb_zpsc9671000.jpg) (http://s169.photobucket.com/user/Jens-Hagen/media/brakefluidb_zpsc9671000.jpg.html)

Kokepunkt kurvene for bremsevæsker stuper kraftig i begynnelsen. Det er god praksis å skifte bremsevæske
så tett inntil løp som mulig. Ok våre biler er lette men de har også veldig små bremseskiver. Etter hvert som
vi kjører fortere bremser vi betydelig mer. Jeg for min del bruker opp ett sett bremseklosser på fire løp.
De to første sesongene jeg kjørte kunne jeg ikke se slitasje på klossene men sesongen etter brente jeg opp
de samme klossene på ett løp. Jeg skifter bremseveske foran før hver løps helg (også i reservoaret).
Jeg har prøvd en uke gammel bremsevæske på den andre bilen min en gang og gjør det ikke om igjen.
Husk att bremsevæsken også blir fortere dårlig i fuktig vær, og att de beste bremsevæskene dropper mer i
begynnelsen (Racing væske er lik med DOT4 etter ca. en uke)
Jeg vil anbefale å lese boken: BRAKE HANDBOOK av Fred Puhn. HPBooks.   


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: Hans Rune Horne14. August 2013, 22:05:46
Heisann.
Dette fikk jeg ikke med meg, uansett er det kjedelig for alle parter og det virker som det ordner seg, bra.

Det er viktig og huske at dersom klossene er mere en halvslitt så blir de veldig fort varme og FADING oppstår utrolig fort, med 3mm igjen så er det meget stor grunn til og være forsiktig.
Hva skjedde, gikk pedalen i bunn eller var det bare ikke skrubb på det hjulet??

Dessuten er det lurt og tenke igjennom hvordan man bruker bremsen,  brems hardt og kort da dette genererer mye mindre varme en lett bremsing over lengre strekke.

H.R


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg15. August 2013, 08:05:23
Takk for mange konstruktive innspill!

Vi har ikke plukket fra hverandre bremsene enda, så jeg vet ikke hvordan klossene ser ut nå. Det er mulig teorien til Rune kan stemme, for det virker som kun venstre fremhjul er berørt. Vi har ikke varme kilder i nærheten av bremserør, men kanskje caliper subber ørlite innpå? Det er ikke noen lyder når bilen trilles, og den er også veldig enkel å skyve på. Calipere er ikke rustne, og stemplene ble "trimmet" med stor vannpumpetang ved sesongstart. Nå skal de uansett plukkes i biter, for overhalingskit er i posten. Jeg poster her når vi har fått sett mer på bilen til uka.

Og Hans Rune, pedalen gikk ikke rett i bånn. Følelsen var at bremsene bet dårlig. Høyre hjul låste veldig lett, trolig fordi venstre ikke hadde effekt.

Axel, det er flott at du reagerer som du gjør. Jeg håper ikke følgeskadene på motoren er store. Jeg sendte deg en e-post på søndag ang. dette med oppretting, men vi kan godt snakke om det på neste løp hvis du ikke har tenkt å gjøre noe med det før sesongen er ferdig.

Hilsen Marius   


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #176 - Arve Vassbotn15. August 2013, 10:09:11
Me har vel "alle" fått ein liten oppvekkar her. Me må no på huske på at dei fleste av oss er glade amatørar. Læring kjem etter kvart, og for nokre noko brutalt.

For vår del så køyrde me dei to første sesongane med originale bremser, uten å gjere anna enn å bytte klossar før første løpet me køyrde og bremseveske ved start av ny sesong. Før årets sesong bytta me til standard caliper fra storebror Punto 75, etter å ha plukka dei heilt ned, overhalt og bytta alle pakningar/lufteskruar/moteringsdetaljar. Samt satte på slissa Bremboskiver.

Dei to første sesongane var bremsene nesten urørte og slitasjen var ikkje merkbar. Det ser litt annaleis ut no. Felgane er kolsvarte av bremsestøv etter ei helg, og klossane er no halvslitne etter to løpshelgar.

Så det er heilt klart, me skal bytte klossar/veske før neste runde OG me skal alltid ha med eit ekstra sett klossar på løp. Det er det som er det fine med CI, me lærer noko nytt kvar gong me møtes  ;D

Arve V


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: Anders Lorange15. August 2013, 10:51:05
Hei.

Her har vi fått masse nyttig informasjon som vel burde legges ut på de tekniske side slik at alle corsa pilotene som ikke er på denne siden kan få med seg dette.
Takk for veldig nyttig  og saklig informasjon. Godt at det er så mange som deler sine kunnskaper med oss
Amatører.

 ;Danders


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: Hans Rune Horne15. August 2013, 16:17:21
Da kan men vel konkludere med at det var fading på venstre forhjul, dette oppstår når bremsebelegget utskiller gass og det oppstår gasspute mellom kloss og skive = null friksjon.

årsak kan meget vel være en calipper som ligger ørlite på og utvikler varme.

H.R


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg20. August 2013, 22:25:41
Delene begynner å renne inn fra onkel ebay og andre aktører, og til neste uke skal Big Fiat rettes og bremsene overhales rundt om.

Her er en video fra løp 5 fra Big Fiat. Ganske kjedelig egentlig, for de to foran stakk av, og resten ble borte i speilet. Kjørte helt alene, så da kan jeg heller ikke skylde på noen andre for alle feilene som blir begått.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jpjPb2DuLpY[/youtube]


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg27. August 2013, 22:10:08
Nå har vi fått sett på bremsene, og det er ikke én feil, men trolig tre feil i kombinasjon som forårsaket bremsesvikt.

Klossene var helt jevnt slitt alle fire, og de hadde tre - fire millimeter med belegg. Alle hadde vært for varme, og det så ut som dette også jevnt på alle fire. Det var tegn til krakkelering i toppen av belegget, og det var i ferd med å slippe fra metallet. Gassing fra klossene var helt sikkert noe av grunnen til at bremsene "bet" dårlig. At klossene var i ferd med å bli utslitt gjorde nok sitt til at de ledet mer varme.

Bremsevæske som ble tappet bar preg av å ha vært varm, men hvor mye dette påvirket er jeg usikker på. Det er uansett god forsikring å bytte oftere enn vi gjorde, og vi legger inn dette i våre rutiner.

Caliper på venstre side foran hadde en mindre lekkasje. Når vi så på innsiden av felgen på venstre fremhjul var den full av bremsestøv og dritt, mens den høyre nesten var ren. Det var ingen synlige lekkasjer, som at det var dråper som hang, men inne i støvmansjetten lå det bremsevæske. Ved demontering så vi at borring og stempel var helt strøkent, og vi kunne ikke se skader på pakningen. Kanskje var det et lite rusk? Kanskje varmen forårsaket lekkasjen? Nå har de fått nye pakninger og støvmansjetter, så da bør det holde tett. Ny hovedpumpe ble også montert i dag, bare for sikkerhets skyld, mens bakbremsene så nesten nye ut og blir ikke skiftet nå.

Bremseklossene vi skal prøve nå er Mintex Racing. Vi bestilte to sett herfra: http://www.ebay.co.uk/itm/290909698795 (http://www.ebay.co.uk/itm/290909698795)
Når vi fikk dem så vi at det ikke er Mintex som produserer dem, men et annet firma i UK (C-tech, eller noe slikt). Det var Jens som anbefalte dem, så da kan det ikke være helt galt ;-)

Vi legger opp til ventilasjon av calipere ved hjelp av lufteslanger fra fronten av bilen. Det eneste stedet det er plass er der lyktene står, så da må vi bygge om dette også.

Dersom noen har lyst til å se på f.eks. klosser som er "kokt" kan vi ta med de på neste løp.

Hilsen Marius


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg06. September 2013, 23:18:31
Det ble endel plateskade på Big Fiat i sammenstøtet på Våler, og dette er nå rettet. Rettingen fikk jeg litt hjelp av bror til, for han har en fin maskin på jobben til å nappe ut bulker. Den klarte ikke alt, og stålet sprakk noen steder fordi knekkene var skarpe, men litt sveis og liberale menger sparkel senere ser det bedre ut. Skaden på døra gikk helt til de siste ti cm. mot bakenden, men vi fikk ut de verste bulkene uten å ta lakken eller merkene.   

I kveld la jeg slipegrunning og i morgen satser jeg på å sprøye. Hele jobben blir litt spesiell, fordi vi ønsker å bevare så mye av dekoren som mulig.

Nye bremseslanger og delene for å få lufting på bremsene kom også denne uka, så da blir vi klare til neste helg.

(https://lh6.googleusercontent.com/-mOC8Ula16AM/UiIMd5JQTHI/AAAAAAAAIq8/ocGd6wY5Xuc/s720/IMAGE_2.jpeg)

(https://lh4.googleusercontent.com/-H1HtEFudqiM/UiIMlhZPBJI/AAAAAAAAIrc/WQWGShgmt_4/s720/IMAGE_6.jpeg)

(https://lh6.googleusercontent.com/-NbcexRS0WlQ/UiIMpcAy_mI/AAAAAAAAIrs/lFGqHzihNQY/s720/IMAGE_8.jpeg)

(https://lh5.googleusercontent.com/-DMcGHJfgvcM/UiIMtDr2KMI/AAAAAAAAIr8/earaxbSNBcg/s720/IMAGE_10.jpeg)

(https://lh5.googleusercontent.com/-cse7PSFlCtc/UipR_Yg11yI/AAAAAAAAIvI/6oCu78vqmNA/s720/IMAGE_17.jpeg)

(https://lh6.googleusercontent.com/-8fYz9LjBDow/UipSAA9TDcI/AAAAAAAAIvQ/ph5WSM-KCyY/s720/IMAGE_18.jpeg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-e4YCXT4dA0Y/UipSBNBYFpI/AAAAAAAAIvY/wAO0YnZGJTk/s720/IMAGE_19.jpeg)

(https://lh6.googleusercontent.com/-JBfaB-4lgfA/UipSCEQrg7I/AAAAAAAAIvg/DK7kiO4FaJY/s720/IMAGE_20.jpeg)

(https://lh5.googleusercontent.com/-77NrvdyL6Qc/UipSC90T8vI/AAAAAAAAIvo/B0B7WR6grMA/s720/IMAGE_21.jpeg)

(https://lh4.googleusercontent.com/-WDiQRgVvXfs/UipSD1saPYI/AAAAAAAAIvw/sKlrI62gulc/s720/IMAGE_22.jpeg)

-- Marius


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg27. Desember 2013, 18:38:22
Lenge siden vi oppdaterte noe her, men nå er vi endelig i gang igjen. Denne gangen driver vi med ting vi ikke har peiling på, men om man ikke prøver vil man jo aldri komme noen vei.

Toppen er en 1242 ccm. 16v fra en Punto II 80 ELX. Jeg har lenge gått med planer om å prøve FIRE med 16v, men først nå skjer det endelig noe. Det er ganske få som har trimmet disse motorene skikkelig, for 8v er mye enklere å billigere. Ventilene er små, 27 mm. innsug og 22,5 mm. eksos.

Innsugsporter på syl. nr. 1. En er urørt og en er rensket opp. Verktøyet som er brukt er en Dremel med slangepakke, slipestener og små slipebånd.
(https://lh3.googleusercontent.com/-5xPEOu06EVY/Ur2urWgwDMI/AAAAAAAAJGs/Eky7GXT39_0/s800/IMAGE_178.jpg)

Det som ikke er så veldig synlig på bildet er at det originalt er en "kul" i kanalen mellom styringen og setet. Her synes et stygt hakk på den urørte kanalen, og det er fjernet noe ekstra gods på dette stedet på kanalen jeg har bearbeidet. Ved å fjerne kulen får jeg en jevnere overgang mot setet, men det er fremdeles ikke helt bra. Setet går rett og slett for langt inn i godset i toppen til at man kan få en pen kurve her.
(https://lh4.googleusercontent.com/-nOiWuxR6e6c/Ur2ukoAsHjI/AAAAAAAAJIM/t4vg_U5YzS8/s800/IMAGE_172.jpg)

(https://lh4.googleusercontent.com/-cNe2MI9CYX0/Ur2uqQ11-KI/AAAAAAAAJGk/Mp62QQx7bs0/s800/IMAGE_177.jpg)

I forbrenningskammeret turte jeg ikke ta noe, annet enn at en liten kant på ca. 1 mm. fikk en ørliten knekk. Jeg syntes den sto vell nærme ventilen, men det er ikke mye klaring ut til toppakningen.
(https://lh5.googleusercontent.com/-ut751CG-XcU/Ur2uu628HHI/AAAAAAAAJHI/Yv_dAPaxoWQ/s800/IMAGE_181.jpg)

Throttlebodies fra CBR600. Disse har 40 mm. kanaler og 38 mm. spjeld. Jeg kjøpte dem komplett med dyser, ledninger, bensinregulator og TPS. Planen er å gjenbruke alt dette og styre motoren med KMS som de andre i Coppa-banden gjør.
(https://lh6.googleusercontent.com/-IuKzU-etbqs/Ur2u11T9R0I/AAAAAAAAJH4/u0yEoHRYcS8/s800/IMAGE_187.jpg)

(https://lh4.googleusercontent.com/-sxh3yI_0Ibo/Ur2u3EkizpI/AAAAAAAAJIA/6ecnrOPfqpY/s800/IMAGE_188.jpg)

Det hadde vært topp med tilbakemeldinger på bildene. Selv har jeg ikke peiling, annet enn det jeg har lært av teori fra folk som kan mer enn meg om dette, som igjen kombineres med litt sunn fornuft. Om dette virker gjenstår uansett å se.

Hilsen Marius


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg29. Desember 2013, 22:35:45
Jeg var ute i garasjen en tur i kveld og tok noen mål og vekter. Nå er det nye råder som vurderes, og det ser ut som jeg kan bruke råder til 1108 8v. Disse kan være aktuelle: http://www.ebay.co.uk/itm/270769770499

Her er kråketær med vekter nedfelt på potent papir:
(https://lh5.googleusercontent.com/-ug8ami8ojA0/UsCNg9kx_RI/AAAAAAAAJMA/ouxZCONdnek/s800/IMAGE_202.jpg)

Ny massiv follower veier 34g
Ny øvre retainer veier 8g (den nedre beholdes original)
Nye stivere fjærer veier det samme som de originale, og ventilene beholdes som de er.

Kammene blir i kategorien "lett race", med 291 grader på innsug og 283 grader på eksos. Fabrikatet er Catcams.

Jeg sjekket noen mål på stemplene. Pinnen er på 18,00 mm. på både de nye stemplene og de som står i 1108 originalt. De sitter uten låseklips, og er presset på råden (flyter i stemplet). Hvordan demonterer man disse på korrekt vis? Måtte bruke litt krefter i skrustikka for å få ut de gamle bitene, men har ikke lyst til å gjøre det samme på nye deler.

Jeg målte stempelhøyde på følgende vis
(https://lh3.googleusercontent.com/-BpMSMzecM-E/UsCNmQvJVlI/AAAAAAAAJKs/X5R8XIutQJk/s800/IMAGE_205.jpg)

Korrekte mål viser at det skiller 1,75 mm. mellom 1108 og 1242 16v stempler, hvor førstnevnte er høyest.

Nå vet jeg ikke hvor langt opp mot toppen av blokka de to forskjellige motorene stopper stemplene, men dette skal jeg måle. 16v motoren står på lageret, så det tar noen dager før jeg får sjekket.

Dersom det viser seg at begge har stempler som stopper samme sted må jeg nok ta av litt på toppen av blokka for å få samme kompresjon som originalt på 1242 16v. Dette går uten å få tillegg i regnearket fordi det er motoren toppen kommer fra som legges til grunn for 16v motorer, i motsetning til 8v motorer.

Her er noen bilder av stemplene. 1108 8v og 1242 16v. Borring er 70,8 mm. på sistnevnte, 0,8 mm. mer enn på 1108.

(https://lh6.googleusercontent.com/-McPe2Qcvy1M/UsCNoXsMbcI/AAAAAAAAJK0/3Ga3Tf_lkcg/s800/IMAGE_206.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-BDyn7GKn0Cw/UsCNqccNT2I/AAAAAAAAJK8/xQS267tEncY/s800/IMAGE_207.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-w1b-alfr1ys/UsCNtaWNfGI/AAAAAAAAJLM/_jGpU1PZ1QI/s800/IMAGE_209.jpg)


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: Tor Willy Austerslått30. Desember 2013, 14:29:14
Her kommer et dumt spørsmål: hva er den viktigste grunnen til at man ikke kan/bør/vil bruke originalrådene? Ser at de som ligger på eBay er maskinerte og at de originale sikkert er støpte. Er det vekt? Holdbarhet?

Relativt stiv pris for de råde i hvert fall. Får jo en par hele Punto 55 for den prisen i Tyskland ;)


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: Vegar Johannessen30. Desember 2013, 21:29:10
Vekt og holdbarhet ved høy rpm :)


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg30. Desember 2013, 22:35:41
Vegar har rett!

Vi har nå stempler som tåler 10.000 rpm, men originalrådene bør vel ikke over 7.000. Trolig når vi maks effekt et sted mellom 7.000 og 8.0000 med denne kortslageren, og vi må også ha litt å gå på for å dra ut giret langt nok til at neste gir ikke treffer for langt nede i turtallsregisteret.

Må si jeg er spent på effekten i denne. Vi vet jo at 1242 8v yter 110 hester med moderate modifikasjoner, men at det er omfattende å komme noe særlig over 120 hester. 1242 16v er det ikke så mange som har tuklet mye med og dokumentert det på Nettet, men noen få hevder å ha fått gode resultater.

-- Marius


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg16. April 2014, 22:48:58
Det blir ikke motorbytte før sesongen, men kanskje i løpet av sommeren.

Årskontrollen ble gjennomført uten mangler, men litt småting skal på plass før Karlskoga.

Nye dekk er på gang(http://lh6.googleusercontent.com/-9OouLPVQo8Q/U07AcQC2FxI/AAAAAAAAJb8/g5TjTi6Fd1g/s1024-no/IMAGE_360.jpg)

Situasjon to timer etter årskontroll
(http://lh4.googleusercontent.com/-3NR0n27qOls/U07AlzC-hPI/AAAAAAAAJcE/2UNdhuAK8oA/s1024-no/IMAGE_361.jpg)

(http://lh4.googleusercontent.com/-dYULGCZfrLI/U07Au0kmHzI/AAAAAAAAJcM/Gp-DAenjvpw/s1024-no/IMAGE_362.jpg)

Av sikkerhetsmessige årsaker måtte stolen flyttes både nedover og innover i bilen. Tunnelen måtte modifiseres, og her er noen bilder av prosessen.

(http://lh3.googleusercontent.com/-Epe9SiGE6mQ/U07BBjSKr4I/AAAAAAAAJcc/THocFHvPz-0/s1024-no/IMAGE_364.jpg)

(http://lh3.googleusercontent.com/-xz2eIsle1ek/U07BJks-dEI/AAAAAAAAJck/qTGEYc5N2ks/s1024-no/IMAGE_365.jpg)

(http://lh4.googleusercontent.com/-LX_mUSMZTg0/U07BQOZ5VyI/AAAAAAAAJcs/BCa7CihHkxc/s1024-no/IMAGE_366.jpg)

En betydelig bit ble kappet ut, men som bildene viser er ikke bærende konstruksjoner berørt. Teknisk avdeling i CI var også varslet på forhånd.

(http://lh4.googleusercontent.com/-6RN5sOxzx7I/U07BYq4f8KI/AAAAAAAAJc0/9JAXzEXbp9Q/s1024-no/IMAGE_367.jpg)

(http://lh3.googleusercontent.com/-VRoGf7HtnEs/U07Bh1KhI3I/AAAAAAAAJc8/rdsXMHE0FXc/s1024-no/IMAGE_368.jpg)

I kjelleren får vi grovtilpasset platene

(http://lh6.googleusercontent.com/-BS_mAz2LLfg/U07B0ht9BeI/AAAAAAAAJdY/5ZN-u9gpwFo/s1024-no/IMAGE_371.jpg)

Og den passer greit
(http://lh6.googleusercontent.com/-zP6OfERq_QU/U07B6aamODI/AAAAAAAAJdg/GGdIGN3BOgA/s1024-no/IMAGE_372.jpg)

Tegning til endelokk
(http://lh3.googleusercontent.com/-dZt5Yj9xNEw/U07CBgs2EQI/AAAAAAAAJdo/hCf6nUAml_g/s1024-no/IMAGE_373.jpg)

Halvfabrikat
(http://lh3.googleusercontent.com/-r1nuwC1m6Bk/U07CIWoDVJI/AAAAAAAAJdw/mjhqNN05KNA/s1024-no/IMAGE_374.jpg)

Testing
(http://lh4.googleusercontent.com/-4_wznjDad0k/U07COPCJIMI/AAAAAAAAJd4/bVz4hakyUeE/s1024-no/IMAGE_375.jpg)

Ferdig endelokk testmontert
(http://lh3.googleusercontent.com/-oLrbtQ2tFWU/U076AV1fstI/AAAAAAAAJgI/7kcFBepa640/s1024-no/IMAGE_377.jpg)

Sånn ser lokket ut
(http://lh6.googleusercontent.com/-ufJE0i26gIg/U07CUgWlXiI/AAAAAAAAJd8/3BLiLTHySu0/s1024-no/IMAGE_376.jpg)

Etter påske lager vi bakre delen og sveiser dette inn. Stolen kommer ca 7cm. lengre inn i bilen og ca. det samme ned.


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg27. April 2014, 18:16:14
Det har vært påskeferie og en uke med kone på slagavdelingen på Ullevål (igjen). Nå som ting er på stell igjen er det på tide å jobbe litt i garasjen igjen.

Testmontering før sveising:
(https://lh5.googleusercontent.com/-1iISwT3QBmc/U10xmwFWrZI/AAAAAAAAJlE/futUUIRBQRg/w884-h1178-no/IMAGE_449.jpg)

Ferdig sveiset sammen boks
(https://lh3.googleusercontent.com/-ty2oDdBIJ-A/U10xoUBRpcI/AAAAAAAAJlM/iZJFaEfBIcU/w1570-h1178-no/IMAGE_450.jpg)

(https://lh5.googleusercontent.com/-7nCxW8NgAiQ/U10xq7ShGhI/AAAAAAAAJlc/QYR2egPGlcw/w1570-h1178-no/IMAGE_452.jpg)

Ferdig montert i bilen. Falsetang med funksjon for å lokke hull til punktsveising er kjøpt på Gasolin.
(https://lh5.googleusercontent.com/-sHKY3DHI724/U10xsUGX4tI/AAAAAAAAJlk/oXmpM_Kg72Y/w1570-h1178-no/IMAGE_453.jpg)

Som man ser er både platen i bilen og den som er satt inn formet ganske mye for å få ønsket bue
(https://lh6.googleusercontent.com/-Bv4A6q608SI/U10xuL7ATBI/AAAAAAAAJls/YLWq9wz0boc/w884-h1178-no/IMAGE_454.jpg)

I forkant ble det laget et trappetrinn for å få plass til forkant av stolen. Det er ikke bæring i platene som er fjernet, men både bjelken i gulvet og "gir-tunnellen" 3 cm. i forkant av det som er skåret ut gir bæring i bilen. Det går an å kappe i dette også etter dialog med Teknisk i Corsaen, men da bør man ha en plan for hvordan bæringen skal erstattes.
(https://lh5.googleusercontent.com/-yB83zmR75vY/U10xxW8WhUI/AAAAAAAAJl8/gc7SdymOEnk/w884-h1178-no/IMAGE_456.jpg)

Testmontering av stol
(https://lh3.googleusercontent.com/-M_dMS1WP4ho/U10xy-tv_EI/AAAAAAAAJmE/sJzeNblvVNs/w1570-h1178-no/IMAGE_457.jpg)

Ikke mye klaring bakover, men det holder
(https://lh6.googleusercontent.com/-NC3XEdJ2PiQ/U10x2xygQnI/AAAAAAAAJmc/rWQTq6g0CaY/w1570-h1178-no/IMAGE_460.jpg)

Nå vil både René og jeg sitte på innsiden av buret, og René kan slippe å ha hodet på snei når han kjører. Kanskje rundetidene blir bedre med mer komfort og bedre sikkerhet? Noen lengre bolter må handles for å feste stolen, så i mellomtiden går vi løs på bremsene

Sånn ser en bremsekraftforsterker ut etter et ublidt møte med vinkelsliper
(https://lh4.googleusercontent.com/-g3Sm9RKjJTs/U10xfAc0x_I/AAAAAAAAJkc/IipwbuZtUvE/w884-h1178-no/IMAGE_444.jpg)

Dette var det jeg var ute etter fra delehaugen, festet mot torpedoveggen og festet mot hovedpumpa
(https://lh5.googleusercontent.com/-KGnjoVIfM18/U10xiC-fymI/AAAAAAAAJks/EJs68WSMEa8/w884-h1178-no/IMAGE_446.jpg)

(https://lh4.googleusercontent.com/-DYbv3yqgQWo/U10xlMnslAI/AAAAAAAAJk8/msOHg-QqUR4/w884-h1178-no/IMAGE_448.jpg)

Staget som går igjennom bremsekraftforsterkeren er delt i to, en på hver side av membranen. Dette skal bli ett sammenhengende stag, men jeg mangler et rør for å bruke i skjøten. Det skal også laget en sikring som gjør at staget på ingen måte kan falle ut av hovedpumpa slik at bremsene blir borte. Dette har skjedd med en deltager i Corsa Italiana før, og må ikke skje igjen. Jeg tar bilder av arbeidet underves, så det er fint med kommentarer dersom man oppdager logiske brister.

Nå som jeg venter på å handle materialer til både bremser og stol er det neste utfordring. Rattet må flyttes 8,5 cm. mot senter av bilen, og vesentlig lengre bakover. Vi benytter anledningen til å legge inn en rattutveksling på rattstammen, slik andre konkurrenter har gjørt i vår klasse. Bilder kommer

Hilsen Marius


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg27. April 2014, 23:29:46
Der var stolfestene sveiset fast. En liten runde med flappdisk før lakkering er alt som skal til
(https://lh4.googleusercontent.com/-XQKcum-TVPs/U12DKQVJQ5I/AAAAAAAAJrU/E8yJV--oDyU/w884-h1178-no/IMAGE_468.jpg)

Så var det rattet som må flyttes. Etter litt demontering så det slik ut
(https://lh3.googleusercontent.com/-DHPgHFgcMtg/U12DsWl7rPI/AAAAAAAAJrs/Xig9-3BcvNU/w1570-h1178-no/IMAGE_470.jpg)

Jeg kom frem til at originalbraketten som holder rattstammen er lett og rimelig sterk. Jeg gjenbruker denne og forsterker den der det trengs.

Bore ut sveisepunkt
(https://lh6.googleusercontent.com/-OZbO7mjuRyg/U12DvFLNOtI/AAAAAAAAJr0/GOGivpE9Dgw/w1570-h1178-no/IMAGE_471.jpg)

Brakett og overføringen fra høyre til venstre side for brems og clutch
(https://lh4.googleusercontent.com/-bYuCVf3j3ak/U12D0HSEZJI/AAAAAAAAJsE/SwINO8eHdMg/w884-h1178-no/IMAGE_473.jpg)

(https://lh4.googleusercontent.com/-PzmI2d-RYig/U12D2bNJbVI/AAAAAAAAJsM/6qRlXROPOac/w884-h1178-no/IMAGE_474.jpg)


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg29. April 2014, 09:36:44
Fikk ikke gjort så mye i går, måtte ut og handle litt bolter og stål til videre konstruksjoner.

Testmontering av rattet viser at det nå sitter riktig i forhold til stolen, men må lengre ned og bakover.
(https://lh3.googleusercontent.com/-QUW7_bbky44/U19iOGJ8iII/AAAAAAAAJ1M/2n6VTMLH6y8/w1570-h1178-no/IMAGE_478.jpg)

Her får man en indiksjon på hvor mye det er flyttet
(https://lh4.googleusercontent.com/-5Pnm0AEX1E0/U19iPUU6CVI/AAAAAAAAJ1U/KWhVyIR3SkU/w1570-h1178-no/IMAGE_479.jpg)

Forsket litt på hvordan styreutvekslingen skal monteres uten at lagrene belastes, og har nå en plan om å bruke den originale opplagringen mot rattet og montere styreutvekslingen rett etter. Bør få laget dette i kveld.


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg05. Mai 2014, 14:08:25
1. mai er arbeidenes dag, så da fikk jeg gjort litt.

Ny rattstamme konstruert
(https://lh4.googleusercontent.com/-fcqQhf0WpxY/U2chyiQ6I0I/AAAAAAAAJ50/h6xg4cerg6A/w1358-h1018-no/IMAGE_525.jpg)

(https://lh6.googleusercontent.com/-Q1v8L3_QdqE/U2ch0GQiKgI/AAAAAAAAJ58/PHjHKvwmXUk/s640/IMAGE_526.jpg)

(https://lh5.googleusercontent.com/-nCGDgk8MhJo/U2ch2btsheI/AAAAAAAAJ6M/cPFNY1xd7g4/w1358-h1018-no/IMAGE_528.jpg)

Testmontering av styreutveksling
(https://lh4.googleusercontent.com/-FYuGuaqm67M/U2ch33ur_CI/AAAAAAAAJ6U/NONkOo4uEkU/w764-h1018-no/IMAGE_529.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-_62zSiH4kcs/U2ch88Dy9RI/AAAAAAAAJ60/OlAHwEz5Qyo/w764-h1018-no/IMAGE_533.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-XyiaGhq3fzk/U2ch-BPli6I/AAAAAAAAJ68/Fj4MIWy_-hs/w1358-h1018-no/IMAGE_534.jpg)

Staget mot tannstangen måtte innkortes
(https://lh6.googleusercontent.com/-u4a_vEsBax4/U2ciAQbzMeI/AAAAAAAAJ7M/So8c5hRVsvs/w764-h1018-no/IMAGE_536.jpg)

Test av klaring mellom hode og bur på teamets langryggede pilot. Polstring skal på plass, men det er fremdeles god plass
(https://lh5.googleusercontent.com/-L5zDLVMz9Sc/U2ciC6Qc6SI/AAAAAAAAJ7c/6WWY98_igBc/w1358-h1018-no/IMAGE_538.jpg)



Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg05. Mai 2014, 14:26:34
2. mai ble laget brakett for å montere hovedpumpe på brannveggen, basert på biter fra den gamle bremsekraftforsterkeren.

(https://lh5.googleusercontent.com/-dyh3ZHVvmSg/U2ciEQn2KYI/AAAAAAAAJ7k/EHO7bqYvId8/w764-h1018-no/IMAGE_539.jpg)

Det er satt inn et rør som gjør det umulig for pinnen som går inn i hovedpumpa å dette ut
(https://lh4.googleusercontent.com/-T_28GV9Xlyk/U2ciF6N7r3I/AAAAAAAAJ7s/GQcenUxpvaA/w764-h1018-no/IMAGE_540.jpg)

Deilig med nymalte deler
(https://lh4.googleusercontent.com/-U-Vl6SJUYF8/U2ciHuHsKcI/AAAAAAAAJ70/mW-3w90Aqdk/w1358-h1018-no/IMAGE_541.jpg)

Girstang måtte flyttes inn mot venstre og noe bakover etter at førerplassen er endret
(https://lh5.googleusercontent.com/-Gvg9qkUEBhc/U2ciJbBKHjI/AAAAAAAAJ78/BmAv48i8hhw/w1358-h1018-no/IMAGE_542.jpg)

Rattstamme ferdig. Sikkert overkonstruert med tanke på styrke, for den ble tyngre enn jeg ønsket, men den er stiv.
(https://lh4.googleusercontent.com/-ZW84Tb4JOMI/U2ciKrJG9RI/AAAAAAAAJ8E/extoqpVtVhU/w1358-h1018-no/IMAGE_543.jpg)

Orket ikke montere tilbake de gamle vannslangene med påvulka "t-stykker", så nye slanger er handlet på Tess. Det krevde nye rørtapper på inngående vannrør til vannpumpa. Her var også festet mot blokka knekt pga. vibrasjoner, så røret hang kun fast av gammel vane (og en O-ring). Nå knekker det ikke med det første
(https://lh3.googleusercontent.com/-TpWvf9DQNKk/U2ciNIUVt8I/AAAAAAAAJ8U/kF4viaRRcO4/w1358-h1018-no/IMAGE_545.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-ba-trUvdv5Q/U2ciOdxgZDI/AAAAAAAAJ8c/MAgF0GCB9Yc/w1358-h1018-no/IMAGE_546.jpg)

Status i motorrommet 3. mai
(https://lh3.googleusercontent.com/-g_gVot4FdI0/U2ciP4MQFBI/AAAAAAAAJ8k/ntEAGpc9CoY/w764-h1018-no/IMAGE_547.jpg)

(https://lh5.googleusercontent.com/-LWCgU6Wwn9o/U2ciROc7X_I/AAAAAAAAJ8s/RcNrwzMw6dc/w1358-h1018-no/IMAGE_548.jpg)

02:30 4. mai var toppen på
(https://lh4.googleusercontent.com/-dv2DXUDL5LY/U2ciSpzI6AI/AAAAAAAAJ80/I825AILpAeQ/w1358-h1018-no/IMAGE_549.jpg)

Førerplassen er i orden. Nye bolter til stolfestet, alle belter justert og verifisert at de ikke kommer bort i noen
(https://lh5.googleusercontent.com/-0JaXRMYLmHY/U2ciVJrhNHI/AAAAAAAAJ9I/QX2H_XgqYi0/w1358-h1018-no/IMAGE_551.jpg)

Det var for ille å ikke demontere varmeapparatet når først toppen var av, så på Karskoga blir det kjøring uten dette. En alu. plate som er poppet på sikrer brannveggen
(https://lh3.googleusercontent.com/-yfkq7EZozZs/U2ciWbx2KuI/AAAAAAAAJ9Q/vgFwvP0AS3s/w1358-h1018-no/IMAGE_552.jpg)

Det originale brekket kom i veien for stolen, så hydraulisk ble handlet inn. Legg merke til at dette er feilkoblet. porten inn på brekket er selvfølgelig bakerst på brekket  >:( Dette fikser vi i dag. Vi fant også fin plassering til bremsebiasventilen, lett å komme til, men samtidig litt beskyttet mot at man kommer bort i den ved feiltagelse. Alle rør bakover i bilen er nye eller i det minste nyflenset.
(https://lh3.googleusercontent.com/-hnDQ_2eTE7s/U2cib3e2tyI/AAAAAAAAJ9o/PyOunS5YtO8/w1358-h1018-no/IMAGE_555.jpg)

Nymalt og fint under også
(https://lh4.googleusercontent.com/-S2LaJtVcOUQ/U2ciiHGgc2I/AAAAAAAAJ-Q/Yaw7biA_wLA/w1358-h1018-no/IMAGE_560.jpg)

Boksen som stolen nå står i
(https://lh5.googleusercontent.com/-2_tOaWzRQ2w/U2cijeI-vDI/AAAAAAAAJ-Y/sjF9PNcmzgA/w1358-h1018-no/IMAGE_561.jpg)

Originalt feste til eksosen er ikke rørt, og det er fremdeles mulig å få av dette festet
(https://lh6.googleusercontent.com/-e_x3rEngjEM/U2cik_q9Z3I/AAAAAAAAJ-g/M4475LQomkA/w1358-h1018-no/IMAGE_562.jpg)


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #99 - Pål Brovold05. Mai 2014, 14:32:54
Jeg vil lære meg å sveise ser jeg :-)

Pål


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg05. Mai 2014, 14:39:54
Vi kjørte med 0,5 grader negativ camber foran i fjor, og sleit hele sesongen med understyring. Våre konkurrenter har langt mer camber, så nå er det frest ut sleidespor i øret på fjærbeinet og tykke skiver med tilpasset hull til bolten montert. Nå kan vi justere så mye som -3,5 grader etter vår testmåling, men vi begynner trolig med -2,5 grader. Når vinkelen er satt nestes skivene fast.

(https://lh3.googleusercontent.com/-NNVOBJi1sNo/U2cimEplo6I/AAAAAAAAJ-o/zMU5eeONCwQ/w1358-h1018-no/IMAGE_563.jpg)

(https://lh6.googleusercontent.com/-Calozb9xY6E/U2cinFe0ylI/AAAAAAAAJ-w/MFuaFdSeC1U/w1358-h1018-no/IMAGE_564.jpg)

Nye bensinslanger og de siste vannslangene er handlet på Tess i dag, så jeg regner med oppstart i kveld. Da mangler bare det temporære panelet for å holde brytere (nytt ledningsnett står på planen for løpet i juni), håndtak for reverssperre, koble om brekk og lufte bremser, poppe inn frontrute, justere forstilling og lufte kjølevann med water wetter. Det lover godt for å bli ferdige, men vi har ikke tid til tull for det er kun i dag og på onsdag vi kan jobbe på bilen.


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg05. Mai 2014, 14:41:02
Jeg vil lære meg å sveise ser jeg :-)

Pål

Må jo sveise om man har ræserbil. Alltid noe som enten skal bygges om eller repareres.


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #99 - Pål Brovold05. Mai 2014, 15:22:43

[/quote]

Må jo sveise om man har ræserbil. Alltid noe som enten skal bygges om eller repareres.
[/quote]

No shit...


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg05. Mai 2014, 23:53:20
Og der var det liv gitt  ;D

Motor fyra opp etter en rens av plugger. Amatørmesig å ikke bytte disse da toppen var av, men nå oppdaget vi en plugghette som også er dårlig. Motoren går likevel fint, og det er ingen synlige lekkasjer selv om den ble varmkjørt til vifta slo inn. Hadde noen porer i en sveis på inntaket på vannpumpa, men det var greit å fikse.

Brekk er nå koblet riktig, og en ørliten lekkasje på koblingen inn på hovedpumpa fra det eksterne reservoaret ble fikset med en ny kobling. Bremser luftet og alle koblinger visuelt sjekket. Frontrute kom inn igjen hel også, alltid litt skummet med gamle ruter som har tegn til delaminering i nedkant samt et par steinsprut.

Da gjenstår det å legge om nye dekk, forstillingskontroll, pluggskift, nye pluggledninger, montere bryterpanel, hovedstrømsbryter og en provisorisk løsning på reverssperra.  Det rekker vi på onsdag, så da blir det harrytur til helgen for Team Big Fiat.



Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg09. Mai 2014, 00:29:38
Travel uke! Ikke bare skal bilen bli klar, men loppemarkedet på skolen har tydeligvis ikke sett racekalenderen og dermed pålagt foreldre med andre prioriterte oppgaver jobb midt i en ugunstig periode.

I kveld kan vi kjøre ut en ferdig løpsvogn, tenne grillen og servere fedre i 6b Lilleaker skole en god stek i garasjen. Lilleaker ølbryggerlag stiller med egenprodusert øl av høyeste kvalitet, og alle 15 til bords var storveis fornøyd. Også de to Tesla-eierne av selskapet var fornøyd da en Maserati V8 ble startet med kun grenrørene montert.

Ikke første gang det er fest i garasjen, men deg liggar an til å bli hyppigere. Særlig nå da fruen innreder 2. Etg . til sin hobby.
  (http://lh5.googleusercontent.com/-gOwbBHN7-2o/U2wOlWLvrWI/AAAAAAAAKBs/Uda1lmDikwI/s1024-no/IMAGE_573.jpg)

(http://lh4.googleusercontent.com/-IhNgpsZ5sSI/U2wOmloZA6I/AAAAAAAAKB0/X9gSy_fgiKg/s1024-no/IMAGE_574.jpg)

(http://lh3.googleusercontent.com/-FVIPynK9ygo/U2wOn3f3KTI/AAAAAAAAKB8/2vpJXtOiovk/s1024-no/IMAGE_575.jpg)

Vi er forresten påmedt, og yngstejenta har med en venninne slik at BigFiat har en heiagjeng på tribunen.


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg29. Juli 2015, 13:47:18
Det er lenge siden sist vi oppdaterte denne tråden.

I 2014 deltok vi kun på det første løpet på Karlskoga. Det var to løp i øsende regnvær, men det var tørt nok på trening til at vi oppdaget at det å fjerne bremsekraftforsterkeren fikk store konsekvenser. Det ble rett og slett for mye svikt i brannvegg og overføringsstag fra pedalene på høyre side til hovedpumpe på venstre side. Løsningen var å bygge om til pedalboks med stående pedaler fra Gasolin og separate pumper, men dette tok mye mer tid enn vi hadde sett for oss, og i fjor var det av forskjellige årsaker ikke mye fritid å bruke til dette.

I våres ferdigstilte vi pedalboks og diverse endringer i understell, bla. monterte vi stabilisatorstag bak fra Fiat Multipla som var nedkortet 20 cm. Se bilde. Dette ga ønsket effekt i kombinasjon med de relativt myke fjærene på 600 ibs vi har rundt om.

Gjennom sesongen har vi fortsatt å jobbe med hjulvinkler. Bilen er senket ytterligere to cm. bak og camber er satt til -2,5 grader. Spissingen er nøytral bak. Disse justeringene ble gjort ved å modifisere innfestningen til bærearmene bak. Nye hull ble borret/frest ut og en 4 mm. skive med 12 mm. hull helssveiset fast. På bilde ser man det gamle hullet stikke frem under skiven. Før dette ble sveiset var det noen runder med prøving og feiling før camber og spissing var riktig. Vi påså også at det var en rett linje gjennom alle fire festeørene på hver side, slik at vi ikke skulle på kniping ved fjæring.

Foran benyttet vi samme metode på innfestingen mot fjærbenet, men her ble det drøye -4 grader camber. og omtrent nøytral spissing. I og med at bilen er senket så mye måtte vi også flytte ytre endeledd på undersiden av styrestaget. Dette gjorde vi med uniballs og koniske avstandsskiver som sørger for nok fri bevegelse på uniball ved fjæring. Nok engang er Gasolin delepusher og rådgiver. Nå har vi vannrett styrestag når bilen står på bakken, noe som hjalp på "bump-steer".

Neste modifikasjon på understell er stivere foringer i bakre barearmer. De sviker massivt i svingene. Dette har vi har vi ikke merket mye til tidligere, men kun justeringer av hjulvinklene har gitt oss 3 sekunder på rundene på Rudskogen. Argeste konkurrent Vassbotn ble redusert fra å fylle hele bakspeilet påforrige løp til å bli en blå prikk nå :-)

Nå fikk jo Arve poeng sist løpshelg, mens vi fikk to DNF, så selv om vi var svært fornøyd med endringene våre var det surt å ikke komme til mål. I løp 5 røk gasswire, og i løp 6 røk clutchwire. Begge deler blir endret slik at dette ikke skal skje igjen. Vi bygger om til hydraulisk clutch (takk til Martin for deler) og modifiserer gasspedalen slik at den ikke spiser wire.

Vi stiller på RacingNM og satser på to fullførte løp.


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #176 - Arve Vassbotn29. Juli 2015, 14:33:55
Hmmm, ein kjem ikkje lett til poenga ser eg  ;)

Ser at Punto I er noko akterutseilt i akterskipet ja.... Men det ser då ut som Cinq har "lause" spindlar? Eller er det synsbedrag?

Punto II har det og då er det ei "smal" sak å få justert camber bak med vinkla adapterplater. Sei som eg har sett litt på har likt oppheng som Cinq, så kanskje ein skulle oppgradert til 188? Men så var det dette med vekta då....  :-\

Lykke til på skogen i alle fall, håpar de når meg att så det blir spanande i september  :D :D


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg29. Juli 2015, 15:20:25
Ingenting kommer gratis Arve :-)

Som vi snakket om sist så har du et potensiale til forbedringer på din bil ja. Dersom du får orden på bakstillingen din vil det bli svært godt merkbart på rundetidene, og trolig er det den billigste trimmingen du kan gjøre også.

Det er ikke løse spindler bak på Cinq, det er samme som på Sei. Enkelt med adapterplater, men kanskje ikke like enkelt å komme opp med eksakte mål på hvordan de skal se ut? Vi bruker MYE tid på å finne rett posisjon på bærearmene for å få både camber og spissing riktig. Jeg regner med at din bil også har spissing som er helt på tur etter så mye senking. Enklere å bruke en roterende fil å utvide hullene, for så å sveise på noen skiver. Vi har en pakke på 100 skiver og donerer gjerne noe til vår beste konkurrent. De er tykkere enn vanlig, så da blir det godt hold. Du må riktig nok sveise, men som jeg har sagt tidligere går det ikke ann å være racebilbygger uten sveiseapparat.

Vi sees på Våler. Det er der kampen om tredjeplassen finner sted :-)


Hmmm, ein kjem ikkje lett til poenga ser eg  ;)

Ser at Punto I er noko akterutseilt i akterskipet ja.... Men det ser då ut som Cinq har "lause" spindlar? Eller er det synsbedrag?

Punto II har det og då er det ei "smal" sak å få justert camber bak med vinkla adapterplater. Sei som eg har sett litt på har likt oppheng som Cinq, så kanskje ein skulle oppgradert til 188? Men så var det dette med vekta då....  :-\

Lykke til på skogen i alle fall, håpar de når meg att så det blir spanande i september  :D :D


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg22. September 2015, 08:43:18
Vi gjør alltid noen forbedringer med bilen mellom løp, også denne gang. Wilwood kalipere montert. De passet rett på med brakettene jeg kjøpte av Thomas Stokkan for flere år siden, selv om brakettene var designet for A112 med Uno-T skiver. Vi har ikke ventilerte skiver, men bruker OMP skiver i original dimensjon. Vi laget en overgang fra bremseslangen til kaliper ved hjelp av noen fittings og en holder med gummiforing for å hindre vibrasjoner. Wilwood må ha røyka sokker da de valgte gjenger på inngående løp  ???

Pedalvandringen var lang før vi byttet kalipere, og med enda større volum ved hjula måtte vi også bytte hovedpumper. For bak-kretsen har vi gått opp fra .7" til .75", og foran fra .625" til .7". Nå virker det veldig bra og det blir spennende å se om dette blir bedre å kjøre med.

Før forrige løp byttet vi fra wire til hydraulikk på clutch også, noe som ble veldig mye bedre å kjøre med. Det er supert med pedalboks, for slike modifikasjoner er enkle og billige når man ført har boksen på plass.






Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg22. September 2015, 08:54:11
På torsdag skal vi bytte foringer i svingarmene bak. Vi har hatt "basketballeffekt" bak og det har bare blitt verre når andre modifikasjoner har gjort at det går raskere i svingene. Vi håper derfor å få slutt på dette

(http://image.fg-a.com/sports/basketball-player-animated.gif)

Takket være hjelp fra to hyggelige karer i CI (dere vet hvem dere er) har vi fått laget foringer i hardere materiale og med en hylse som har 30 mm diameter, mot 19 mm som det er originalt.


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #176 - Arve Vassbotn22. September 2015, 08:56:26
Hmm, har de tenkt å bremse altså?  :D ;)


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg22. September 2015, 09:48:21
Hmm, har de tenkt å bremse altså?  :D ;)

Det er kjekt å kunne skrubbe litt når man tar igjen saktegående kjøretøy på banen  ;)


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #176 - Arve Vassbotn22. September 2015, 10:08:50
Hmm, har de tenkt å bremse altså?  :D ;)

Det er kjekt å kunne skrubbe litt når man tar igjen saktegående kjøretøy på banen  ;)

Ja, er mange nye no så det er vel greit å få bremsa litt når ein ligg litt bak i feltet.... Eller det var kanskje ikkje det du tenkte på.  ;D ;D ;D


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg22. September 2015, 12:34:46
Hmm, har de tenkt å bremse altså?  :D ;)

Det er kjekt å kunne skrubbe litt når man tar igjen saktegående kjøretøy på banen  ;)

Ja, er mange nye no så det er vel greit å få bremsa litt når ein ligg litt bak i feltet.... Eller det var kanskje ikkje det du tenkte på.  ;D ;D ;D

Jeg må innrømme at jeg tenkte på noe annet, men scenariet ditt kan også bli aktuelt. Den eneste måten vi finner ut dette på er å se hvem som står på nederste trinnet på pallen på lørdag. Kom gjerne innom teltet vårt på fredag, jeg tar med en ti-femten øl til deg  ;D


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: Anders Lorange22. September 2015, 12:39:54
Det blir en spennende duell mellom dere.De to øverste plassene i totalt sammendraget i kl5 er vel allerede opptatt. ☺️


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg22. September 2015, 13:22:35
Det blir en spennende duell mellom dere.De to øverste plassene i totalt sammendraget i kl5 er vel allerede opptatt. ☺️


Det stemmer det Anders, velfortjente plasser også. Arve og jeg kommer vel til å fortsette psykologisk krigføring frem til løpene er unnagjort  ;D


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #176 - Arve Vassbotn22. September 2015, 13:27:09
Kom gjerne innom teltet vårt på fredag, jeg tar med en ti-femten øl til deg  ;D

Her skal ikkje det noke øl inn mellom leppene, nei! Har no levd på knekkebrød og vatn i snart ein månad, gått til psykolog for å finjustere tankane og fokuset er beinhardt retta mot nederste trinn på pallen....  ;D ;D ;D

Steik kor eg gler meg!


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: Jon-Even Johansen22. September 2015, 13:31:34
Hmmm, Scuderia ProntoPronto kan melde at nr. 3 spinner på tørr asfalt både på 2. og 3. Vi vil også være med å leke!

JE


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: #8 - Marius Sorteberg22. September 2015, 13:47:54
Hmmm, Scuderia ProntoPronto kan melde at nr. 3 spinner på tørr asfalt både på 2. og 3. Vi vil også være med å leke!

JE

Du glemte å nevne at det var med utslitte vinterdekk 😀

Kult at dere er på banen igjen.


Tittel: Sv: #8 - Big Fiat
Skrevet av: Jon-Even Johansen22. September 2015, 13:54:08
Dekk er dekk!

 ;)