Corsa Italiana

Corsa Italiana => Corsa Italiana => Emne startet av: Jon-Even Johansen på 01. Oktober 2013, 10:38:20



Tittel: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Jon-Even Johansen01. Oktober 2013, 10:38:20
Pøs på!

Robert Sørensen har lagt ut mange fine bilder her:

https://www.facebook.com/pages/Scuderia-RS/192308704255887?ref=ts&id=192308704255887&sk=photos_stream



Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #38 Ivar Olafsen01. Oktober 2013, 17:02:23
Løp 9 fra innsiden av #66.
Banerekord på 1.37.124 i runde 4.  ;D
Upresis kjøring de første 2-3 rundene før jeg får grep i fronten.
Men det holdt ikke helt i mål, grunnet nesten tett bensinfilter...
(Og kameraet skulle stått ca. 10 cm lavere...)

http://youtu.be/K_GTzugTLfE

#66
Ivar Olafsen


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Ronny Åkerholm01. Oktober 2013, 17:43:52
Løp 9 fra innsiden av #66.
Banerekord på 1.37.124 i runde 4.  ;D
Upresis kjøring de første 2-3 rundene før jeg får grep i fronten.
Men det holdt ikke helt i mål, grunnet nesten tett bensinfilter...
(Og kameraet skulle stått ca. 10 cm lavere...)

http://youtu.be/K_GTzugTLfE

#66
Ivar Olafsen

BRA kjøring! Lett å skjønne hvorfor du ligger i tet. Det er ikke BARE bilen  ;)

Men hva skjedde på slutten der? Det ser ut til at bilen plutselig startet å krangle rett innen du skrudde av kameraet?


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #38 Ivar Olafsen01. Oktober 2013, 17:52:13
Motoren stoppet 1 runde før målgang...sannsynligvis forårsaket av et relativt tett bensinfilter.
Så der røk 1.plassen... :o


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Ronny Åkerholm01. Oktober 2013, 18:17:31
Motoren stoppet 1 runde før målgang...sannsynligvis forårsaket av et relativt tett bensinfilter.
Så der røk 1.plassen... :o

Seriøst?
Jaja. Alle ser hvem som egentlig var raskest uansett  ;)

Selv ble jeg forhindret av en gåen dynamo til å i det hele tatt komme meg til treffet. Men kommer sterkere tilbake til våren, og da forhåpentlivis på startlinja i tillegg.  :)


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Jon-Even Johansen01. Oktober 2013, 18:34:06
Satan! Langsia er unnagjort i et byks jo!!!!!


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Jens Roos02. Oktober 2013, 09:40:49
Film från race 10, från sista upp till 5 plats iallafall :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=54iMlfiWju4[/youtube]

Vid 4.45 blir det lite spännande för en silverfärgad sud, vit sud, röd lancia thema o en svart GTV  ;D

Misstänker att något hänt med min diffklump redan på Gelleråsen då understyrde
mycket mer än det borde och bara plogade som att jag hade AGA svetsad diffklump ???

Jag tackar igen för en mycket flott dag och extra tack till Svein Fossum som hämtade och lånade ut ett par framdäck  :)

Vi ses 2014!  :D


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #38 Ivar Olafsen02. Oktober 2013, 10:12:45
Løp 10 fra innsiden av #66.
Ble et kort løp...
Gasspedalen kilte seg fast i gulvet når jeg var i ferd med å kjøre forbi Felumb sin BMW M3! :o

http://youtu.be/V3qGHXqdypc

#66
Ivar Olafsen


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Mats Andersen02. Oktober 2013, 12:09:46
Løp 9 fra innsiden av #66.
Banerekord på 1.37.124 i runde 4.  ;D
Upresis kjøring de første 2-3 rundene før jeg får grep i fronten.
Men det holdt ikke helt i mål, grunnet nesten tett bensinfilter...
(Og kameraet skulle stått ca. 10 cm lavere...)

http://youtu.be/K_GTzugTLfE

#66
Ivar Olafsen

Bra kjørt! Og FOR ET TROLL AV EN BIL!


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #89 Vegard Lucasen02. Oktober 2013, 21:43:45
Her er mine løp fra helga. Løp 9 er stort sett bare fighting med André i Themaen. 5 min ut i løp 10 står #100 på tvers i banen. Moro med litt ratting.  ;) Det var farlig glatt der i et par runder.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-hnwsT4tVzk[/youtube]


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5Lz3IzPiSFk&feature=youtu.be[/youtube]


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Odd Goderstad03. Oktober 2013, 08:31:53
Noen bilder tatt av yngstesønnen min:
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4515-Edit_zpsa371240f.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4515-Edit_zpsa371240f.jpg.html)
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4238-Edit_zps34e7f2b3.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4238-Edit_zps34e7f2b3.jpg.html)
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_5168-Edit_zps7a657466.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_5168-Edit_zps7a657466.jpg.html)
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_5060-Edit_zps93b37822.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_5060-Edit_zps93b37822.jpg.html)
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4975-Edit_zps82ca2032.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4975-Edit_zps82ca2032.jpg.html)
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4964-Edit_zps1f692a60.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4964-Edit_zps1f692a60.jpg.html)
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4910-Edit_zps575eeff4.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4910-Edit_zps575eeff4.jpg.html)
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4685-Edit_zpsb7629bb6.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4685-Edit_zpsb7629bb6.jpg.html)
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4635-Edit_zpscd3e8cde.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4635-Edit_zpscd3e8cde.jpg.html)
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4631-Edit_zps29cdb6df.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%2013/CI%201013%209-10/DSC_4631-Edit_zps29cdb6df.jpg.html)


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland03. Oktober 2013, 10:14:18
Fete bilder! Kom gjerne på hvert race og knips i vei...... :)

bo i 72


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #38 Ivar Olafsen03. Oktober 2013, 10:20:04
Flotte bilder!  :)

#66 Ivar Olafsen


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Ronny Åkerholm03. Oktober 2013, 16:17:17
Ts og turbo? Danskemotoren eller?


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #99 - Pål Brovold03. Oktober 2013, 17:16:31
Knalltøffe, og litt retro, bilder. Det passer jo bra i Corsa'n :1)

#99 Pål


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Jon-Even Johansen03. Oktober 2013, 20:28:00
Ts og turbo? Danskemotoren eller?

Jens Roos sin grønne GTV...


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Hans Rune Horne06. Oktober 2013, 21:46:04
Her er film fra løp 10 sett fra start nr 10. ;D
http://www.youtube.com/watch?v=2Kmi9PJ1INs&list=HL1381092205&feature=mh_lolz

mvh H.R


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #38 Ivar Olafsen07. Oktober 2013, 05:57:13
Den sideveis-forbikjøringen du tok på meg i Angsten i runde 1 var RÅ, Hans Rune!!!
Imponerende bilkontroll!  :o

Vi må se å få has på den BMW'en til neste år!!!

#66 Ivar Olafsen


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #176 - Arve Vassbotn07. Oktober 2013, 08:46:19
Jeg skal ikke blande meg opp i hvordan dere kjører, bakhjulstrekk og masse hester er ikke akkurat det jeg kan  ;D ;D ;D

Men, på denne videoen til Hans Rune ser en tydelig Mr. Felumbs mye smalere spor enn hva de aller fleste av oss i CI følger, og det ser ut som det er effektivt. "Mye" lavere fart inn i sving og et mye rettere spor ut av sving og dermed også større hastighet ut av svingene. Han bommer han også innimellom, men når han treffer så ser det effektivt ut.

Eller ser jeg syner nå....  ;)

Arve V



Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #6 Gabor Kovacs07. Oktober 2013, 13:48:22
Jeg skal ikke blande meg opp i hvordan dere kjører, bakhjulstrekk og masse hester er ikke akkurat det jeg kan  ;D ;D ;D

Men, på denne videoen til Hans Rune ser en tydelig Mr. Felumbs mye smalere spor enn hva de aller fleste av oss i CI følger, og det ser ut som det er effektivt. "Mye" lavere fart inn i sving og et mye rettere spor ut av sving og dermed også større hastighet ut av svingene. Han bommer han også innimellom, men når han treffer så ser det effektivt ut.

Eller ser jeg syner nå....  ;)

Arve V





Aner ikke hva den enkelte fører tenker ved sporvalget.  Vanligvis legger man seg godt ut for å få raskest fart gjennon svingen. Skal man forbi da, ved nedbremsing, så kjører man jo på innsiden og bremser senere.  Hvis førstemann kjører inn i svingen i forbikjøringssporet så er det mye vanskeligere for mannen etter å komme forbi. Valget hans er da enten å kjøre på utsiden og bli sperret eller på innsiden som egentlig blir for trangt. Jeg ser denne taktikken for å gjøre det vanskeligere for bakenforliggende  å komme forbi, men tillatt er det!

GK.


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #176 - Arve Vassbotn07. Oktober 2013, 14:04:12
Jeg skal ikke blande meg opp i hvordan dere kjører, bakhjulstrekk og masse hester er ikke akkurat det jeg kan  ;D ;D ;D

Men, på denne videoen til Hans Rune ser en tydelig Mr. Felumbs mye smalere spor enn hva de aller fleste av oss i CI følger, og det ser ut som det er effektivt. "Mye" lavere fart inn i sving og et mye rettere spor ut av sving og dermed også større hastighet ut av svingene. Han bommer han også innimellom, men når han treffer så ser det effektivt ut.

Eller ser jeg syner nå....  ;)

Arve V





Aner ikke hva den enkelte fører tenker ved sporvalget.  Vanligvis legger man seg godt ut for å få raskest fart gjennon svingen. Skal man forbi da, ved nedbremsing, så kjører man jo på innsiden og bremser senere.  Hvis førstemann kjører inn i svingen i forbikjøringssporet så er det mye vanskeligere for mannen etter å komme forbi. Valget hans er da enten å kjøre på utsiden og bli sperret eller på innsiden som egentlig blir for trangt. Jeg ser denne taktikken for å gjøre det vanskeligere for bakenforliggende  å komme forbi, men tillatt er det!

GK.

Joda, ulike sperretaktikker er jo fult lovlig og det som gjør racing morsomt og spennende, men jeg ser at Mr. Felumb fortsetter med samme sporvalg også etter at HR slipper litt. M3'en hans har jo rikelig med krefter og burde egentlig vifte minst like mye med rompa som de to andre, men for meg ser det ut som han har bedre kontroll på hekken, får bedre feste i utgangen og dermed drar litt fra tidlig ut av svingen. Men som sagt masse hester og bakhjulsdrift blir egentlig bare teori for meg  ;D  Jens kjører også angsten temmelig likt som Mr. Felumb og det går jo fort der også.

Uansett syns jeg det er lærerikt og spennende og "bli med" på tur i de ulike bilene.


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Hans Rune Horne07. Oktober 2013, 20:34:42


Enig med deg Ivar,  Karl Magnus må settes til veggs, ikke holdbart med en Pølsebil først i feltet ;D :o ;D.  men jeg regner ikke med og få mye tid til modifikasjoner i løpet av vinteren,  ser ut som om du må ta på deg ansvaret når det gjelder å forsvare de Italienske fargene mot angrepet fra M3'n.

He he,  den forbikjøringen var kanskje litt frekk 8)...

Vedr. sporvalg så er det flere måter og gjøre dette på, Karl Magnus har definitivt funnet sin linje på R.skogen ja, den funker og fort går det med M3'n.
Personlig sliter jeg fremdeles med og finne det perfekte sporet i angsten, må trene mer. :) men innimellom treffer det og da får jeg med meg mye fart og det kan sees på filmen da jeg faktisk måtte slippe opp et par ganger når jeg lå bak.

H.R


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #100 Erik Narverud07. Oktober 2013, 20:51:00


He he,  den forbikjøringen var kanskje litt frekk 8)...

Vedr. sporvalg så er det flere måter og gjøre dette på, Karl Magnus har definitivt funnet sin linje på R.skogen ja, den funker og fort går det med M3'n.

H.R

Synes det ser ut som M3en stort sett har betydelig bedre feste bak ut av sving, spesielt de første rundene... han kan gå på mye tidligere trass i at han har et trangere spor. Dette kan selvfølgelig henge sammen med at han tar det litt penere inn, men det virker som om nr. 10 slipper litt tidligere bak under pådrag. Spektakulært og flott å se på altså, men det skulle kanskje vært litt mer grep der ift. "pølsebilen". Får du bedre grep bak etterhvert som dekktemperaturen stiger, Hans Rune?

Mvh BMW-eier Erik  :P


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Hans Rune Horne07. Oktober 2013, 21:30:54
Hei Erik.
Stemmer det, jeg må forsøke og få mere feste,  mere feste bak oppnår jeg greit med og demontere stabstaget.
Problemet da er at bilen blir veldig understyrt, derfor må det gjøres tiltak fremme slik at man oppnår bedre feste der.

Må forsøke og trylle frem litt tid i løpet av vinteren slik at dette kan settes inn et støt.

H.R


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Ronny Åkerholm07. Oktober 2013, 22:22:33
Hei Erik.
Stemmer det, jeg må forsøke og få mere feste,  mere feste bak oppnår jeg greit med og demontere stabstaget.
Problemet da er at bilen blir veldig understyrt, derfor må det gjøres tiltak fremme slik at man oppnår bedre feste der.

Må forsøke og trylle frem litt tid i løpet av vinteren slik at dette kan settes inn et støt.

H.R

Jeg har undret litt på om diffen din muligens er litt FOR hissig?


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #6 Gabor Kovacs08. Oktober 2013, 13:25:57
Undrer meg bare på hvorfor de som har slengende rompe ikke prøver med vinge bak!?

 Opplagte fordeler med vinge bak og splitter foran, men bortsett fra Mats så har jeg ikke sett noen andre transaksler med skikkelig aerodynamikk opplegg!  Går mest i mere hester og blank bil, som såvidt klarer å holde seg på veien! Kanskje på tide å prøve noe nytt?

Hva er det med den BMW M3 evoen, 2,5L 250Hk,  er den radikalt trimmet opp?

GK.


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #66 Ivar Olafsen08. Oktober 2013, 14:26:17
Det kommer vinge bak på #66 til neste år!  :)

Ivar


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Ronny Åkerholm08. Oktober 2013, 16:03:19
Undrer meg bare på hvorfor de som har slengende rompe ikke prøver med vinge bak!?

 Opplagte fordeler med vinge bak og splitter foran, men bortsett fra Mats så har jeg ikke sett noen andre transaksler med skikkelig aerodynamikk opplegg!  Går mest i mere hester og blank bil, som såvidt klarer å holde seg på veien! Kanskje på tide å prøve noe nytt?

Hva er det med den BMW M3 evoen, 2,5L 250Hk,  er den radikalt trimmet opp?

GK.

Det er da lett å se at bilen til Olafsen henger godt? Ikke slenger den spesielt mye heller, og det er tydelig at han har godt feste på rumpa.
Og hva mener du da med å såvidt henge på veien? Det finnes da biler med langt mindre aerodynamikk som i samme klasse har vært raskere enn de med surfbrett på baggasjen?


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Jon-Even Johansen08. Oktober 2013, 17:25:34
Nr 66 har diffuser under bakenden i steden for vinge, funksjonen vet jeg ikke noe om. Men den gir ikke tillegg i regnearket noe en uoriginal vinge gjør...


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #6 Gabor Kovacs08. Oktober 2013, 18:47:19

[/quote] Ronny Åkerholm

Det er da lett å se at bilen til Olafsen henger godt? Ikke slenger den spesielt mye heller, og det er tydelig at han har godt feste på rumpa.
Og hva mener du da med å såvidt henge på veien? Det finnes da biler med langt mindre aerodynamikk som i samme klasse har vært raskere enn de med surfbrett på baggasjen?
[/quote]


Vel, jeg snakker om de norske bilene, ikke noe særlig aerodynamikk der!  Tyder på at du ikke har noen planer for din racer heller- vel av erfaring lærer man jo. Kommer sikkert etter du og!

GK.


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #52 Fred Arve Monsen08. Oktober 2013, 18:55:28
Ja ...enig i at en  transaksel er løs i hekken ...og har ikke  funnet formelen på hvordan det skal løses , og spessielt ikke uten at det går utover klassevalget.
Man kommer fort i klasse 1,  med litt breie dekk og hekk spoiler på en klasse 2 bil , og ett vist minimum av krefter må man jo ha da uansett!  Ferrari 348 har vel ca 300 orginalt  ca ?

75`n, til Hans Rune er vesentlig mere "orginalbil" når det kommer til understell , enn nykommer #66 er, så det er nok en naturlig forskjell der tror jeg!
 
Når det gjelder M3... så er det slett ikke en orginal bil, men en godt ,Köler modifisert motor på ca 288-90 hjulhester, og riktig oppsatt understell , disse bilene gjorde det jo relativt ok i DTM også så vidt jeg husker..... 8)


Mvh.
"blank " GTV6 -vinner i klasse 2.... 8)








Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #76 - Per Inge Eikåsen08. Oktober 2013, 18:56:58
Diffuseren har til oppgave å lage en strøm av turbulens for å ødelegge vaccumet bak bilen en vinge vil lage. Ofte blir eksosen ledet ut i diffuseren for å forsterke denne turbulensen. En vinge vil øke "draget" (på engelsk) bak bilen, så den er ikke bare til nytte for stabilisering og øket marktrykk.


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Tor Willy Austerslått08. Oktober 2013, 19:17:51
Nr 66 har diffuser under bakenden i steden for vinge, funksjonen vet jeg ikke noe om. Men den gir ikke tillegg i regnearket noe en uoriginal vinge gjør...
En diffuser gjør det samme som en vinge, men den fungerer litt annerledes. Sammen med splitteren foran lager den en lavtrykksone under bilen og gjør at den "suger" seg til underlaget og får redusert luftmotstand. Det krever at undersiden på vogna er relativt glatt, men det skal ikke så mye til. Pointet er i alle fall at undersiden på bilen får ca. de samme aerodynamiske egenskapene som oversiden på en vinge.

Det fine med en diffuser er at du kan få den til å se akkurat like harry-hårete ut som en svær vinge  ;D

Edit: ser ut til at jeg svarte det samme som herr Eikåsen ...


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Ronny Åkerholm08. Oktober 2013, 19:27:25

Ronny Åkerholm

Det er da lett å se at bilen til Olafsen henger godt? Ikke slenger den spesielt mye heller, og det er tydelig at han har godt feste på rumpa.
Og hva mener du da med å såvidt henge på veien? Det finnes da biler med langt mindre aerodynamikk som i samme klasse har vært raskere enn de med surfbrett på baggasjen?
[/quote]


Vel, jeg snakker om de norske bilene, ikke noe særlig aerodynamikk der!  Tyder på at du ikke har noen planer for din racer heller- vel av erfaring lærer man jo. Kommer sikkert etter du og!

GK.
[/quote]

Om det på sikt blir en diffuser er mulig, men noen vinge blir det iallfall ikke. Da havner bilen direkte i klasse 1, og det blir den alt for motorsvak til så det er liten vits.
Forøvrig skal jeg og prøve meg uten diffbrems. Det blir spennende!  ;)


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #6 Gabor Kovacs08. Oktober 2013, 20:08:10
Man kan jo titte innom Mats sine prosjektsider, status 2009, så kan man se hva jeg mener om å være foran i aerodynamikk.

Splitter foran med fransk front, så ordentlig vinge bak.  Har sett enda senere bilder av denne bilen med sk. mustasjer foran på sidene som skal gi ekstra stabilitet.
Tenker denne bilen ikke er så løs bak som de andre transaksel bilene uten disse hjelpemidlene. Tilgjengjeld må man nok ha motoreffekt for å beholde farten på langsida, så går det stabilere i svingene! :)
Se på bildene på side 18 og 20 i linken.


http://cuoresportivo.no/index.php?topic=19435.255

GK.


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Hans Rune Horne08. Oktober 2013, 21:14:51
Heisann.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg hittil ikke har lagt stor vekt på aerodynamikk da jeg heller velger og forsøke og få egenskapene best mulig uten slike hjelpemidler.
Når jeg ikke kommer lenger ved modifikasjoner av chassis så er tanken og montere eksterne surfebrett/splitter etc,  men ting har en tendens til og ta voldsomt mye mere tid en jeg har til overs ;)

En annen og kanskje større faktor i dette bilde er at de aller fleste, meg selv inkludert har MYE og hente med mere kjøretrening.
I ærlighetens navn så er det vel fært få eller ingen av oss som pr i dag klarer og utnytte bilenes potensiale.

Mvh Hans Rune


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #6 Gabor Kovacs09. Oktober 2013, 09:49:47
Jeg ser jo at flere transakselførere klager på at deres bil er løs bak og slenger med rompa, egentlig litt uventet med tanke på en bil med girkassa bak  som skulle være bedre balansert!
  Ettersom ingen av de som kunne rette på denne problematikken har noen aerodynamiske hjelpemidler, syntes jeg at det kunne være interessant å trekke fram at man kunne jo hjelpe til med vinger og spoilere, så får man se om hvordan det passer i regnearket.  De som kjører i klasse 1 kan jo sette opp bilen riktig uten å tenke så mye på klasse beregningen.

Tidsklemma kjenner jeg jo til, Espen er fullt opptatt med butikkdrift og kommer ikke fra, blir ikke bedre med søndagsåpent heller tror jeg ! :)

Når det gjelder førerutvikling, så kunne man kanskje hatt et eget treff i året for trening og oppsetting av bil, uten å kjøre race!?

GK.


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Jon-Even Johansen09. Oktober 2013, 09:57:58


Når det gjelder førerutvikling, så kunne man kanskje hatt et eget treff i året for trening og oppsetting av bil, uten å kjøre race!?

GK.

Vi jobber med akkurat det for neste år...

JE


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Ronny Åkerholm09. Oktober 2013, 13:22:18


Når det gjelder førerutvikling, så kunne man kanskje hatt et eget treff i året for trening og oppsetting av bil, uten å kjøre race!?

GK.

Vi jobber med akkurat det for neste år...

JE

Supert!! Kunne tenkt meg å blitt litt kjent med bilen min innen jeg kjører ut på banen med 40 andre med horn i panna.  ::)


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Mats Andersen09. Oktober 2013, 14:30:30


Når det gjelder førerutvikling, så kunne man kanskje hatt et eget treff i året for trening og oppsetting av bil, uten å kjøre race!?

GK.

Vi jobber med akkurat det for neste år...

JE


Veldig bra!  en hel dag for trening uten GT3 biler haglende rundt ørene :-D

Mats


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: 72 - Bo Wilhelm Kielland09. Oktober 2013, 14:35:03
En vårsamling med fokus på trening/testing stemmer jeg for.......sammen med trackdaykjøring så burde det være gjennomførbart.....

Bo


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #99 - Pål Brovold09. Oktober 2013, 15:54:27
Jeg er også veldig klar for vårdag med testkjøring! Om 33'n blir like klar gjenstår å se....

Pål i #99


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #52 Fred Arve Monsen09. Oktober 2013, 18:30:56
Det er noe vi trenger ,helt klart , kanskje "kjøpt "inn en proff racervognfører for anledningen også ?
for å kunne få noen vink og tips, tvilsomt at vi er utlærte  i dette faget .... ;D

Elles er det løpshelgene som blir både testen etter siste ombygginger, trening , og  selve løpet, samtidlig... ganske effektivt ;)

#57


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Jon-Even Johansen09. Oktober 2013, 19:21:53
Så fort Racing NM har fått datoer blir vi andre fordelt. Vi håper å få en søndag på Rudskogen på våren/forsommeren til trening og trackday + evt. en ettermiddag på en ukedag.  Vi vil da invitere andre klasser som er like oss feks. historisk. Rundt nyttår bør terminlisten være klar.

Sesongåpning ser ut til å følge tradisjonen med svensketur til Karlskoga første halvdel av mai, men ingen datoer er spikret ennå.

JE


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #13 - Rune Risholt10. Oktober 2013, 08:51:23
Aerodynamikk er jo avhengig av en hvis hastighet for fungere ordentlig, det er ikke mange høyhastighets svinger på rudskogen eller våler.

Og du. Vil uansett ikke få stor effekt ut av aereodynamikk dersom du ikke først har orden på understellet.

En hel dag med trening på våren hadde vært fantastisk, om jeg bare klarer å få satt av tid til det. :D


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #23 - Øyvind Hansen10. Oktober 2013, 13:02:38
Hei

Blir litt overrasket over diskusjonen om aerodynamikk. Er det noen som har tenkt på hvorfor stasjonsvogna går såpass fort rundt banene? Det er ikke pga motoreffekt ihverfall. Det er ikke nødvendig med digre vinger og splitter på størrelse med en middels flytebrygge. Jeg er ganske sikker på at selv om den ser ganske standard ut, så har den bedre aerodynamikk(ihvertfall mindre drag) enn mange av sportsbilene i Corsaen. Aerodynamikk er jo halve morroa.............

Øyvind Hansen


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #6 Gabor Kovacs10. Oktober 2013, 13:21:21
Transakselen har jo ikke noe hundehus bak til å tynge ned :) så da kan man jo heller bruke en vinge, funker bra det! :)

GK


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Odd Goderstad10. Oktober 2013, 15:30:03
Fant "plutselig" noen bilder:
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%2013/IMG_3914_zps4d3276e3.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%2013/IMG_3914_zps4d3276e3.jpg.html)
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%2013/IMG_3920_zps022b9e16.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%2013/IMG_3920_zps022b9e16.jpg.html)
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%2013/IMG_3911_zpsc9272e3b.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%2013/IMG_3911_zpsc9272e3b.jpg.html)
(http://i859.photobucket.com/albums/ab157/Elviz55/Bilgreier%2013/IMG_3892_zpsf65f6a3a.jpg) (http://s859.photobucket.com/user/Elviz55/media/Bilgreier%2013/IMG_3892_zpsf65f6a3a.jpg.html)
Har kjefta på poden, videoer kommer snart... ::)


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Mats Andersen10. Oktober 2013, 17:44:54
Hei

Blir litt overrasket over diskusjonen om aerodynamikk. Er det noen som har tenkt på hvorfor stasjonsvogna går såpass fort rundt banene? Det er ikke pga motoreffekt ihverfall. Det er ikke nødvendig med digre vinger og splitter på størrelse med en middels flytebrygge. Jeg er ganske sikker på at selv om den ser ganske standard ut, så har den bedre aerodynamikk(ihvertfall mindre drag) enn mange av sportsbilene i Corsaen. Aerodynamikk er jo halve morroa.............

Øyvind Hansen

Det at den er rask uten aerodynamikk er vel ikke å betrakte som et eksempel på at aerodynamikk er unødvendig.
Har mer tro på at forklaringen ligger i velprøvd og kompetent understell,  ok rask motor, lett vogn og viktigst av alt kanskje den beste føreren i hele corsaen:-)
Er mer overrasket av at noen i det hele tatt tar til orde MOT aerodynamikk. Vi får  heller vente å se hvordan bilene ser ut om noen år:-)

Litt mer drag gir litt mindre toppfarts aks for min del som kan være dumt i kappløpet mot innbremsing. Men det er jo kompromisser hele veien når det gjelder andre ting også.

Mats



Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #6 Gabor Kovacs10. Oktober 2013, 18:07:25
Vel, dette er en tråd for bilder fra siste løp, så det er beklagelig at det som jeg tenkte som tips til transakseleiere som klaget på løs bakende på bilen, etterhvert utarter seg til debatt for og imot aerodynamiske hjelpemidler. Synes nok ikke det hører til her akkurat!
 Ønsker transakseleierne en egen tråd om kjøreegenskapene til sine biler, får vi opprette en egen tråd for det og avslutte her kanskje!

GK.


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #23 - Øyvind Hansen10. Oktober 2013, 18:31:34
http://corsaitaliana.no/forum/index.php?topic=439.0 (http://corsaitaliana.no/forum/index.php?topic=439.0)


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #36 Trond Andersen16. Oktober 2013, 17:18:24

Inboard fra sesongavslutningen #36 - Alfasud:

Ikke mine beste løp denne sesongen, men sikkert artig å se på for dere mange som lå foran :-)

Her må det skjerpings til - både av bil og sjåfør. Kommer sterkere tilbake neste sesong :-)

14:55 ut i løp 9: Orkesterplass til å betrakte Kjell der han, i et gnistregn, forsvinner ut i sanda etter at venstre framfelg sa takk for seg..

Race 9
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ke4YRw16wxk[/youtube]


Race 10
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ULDHJb6L86g[/youtube]








Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #176 - Arve Vassbotn18. Oktober 2013, 07:45:12
Trond, kva versjon av Harry's Lap timer brukar du? Tøft oppsett!

Og ja, du var litt "over alt"  ;) Ser ut som både Sudd og Pilot treng å strammast opp litt, Ha, Ha. Kan tenkje meg at min første film vil være noko i denne gata. Eg er litt over alt eg også.  ;D


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #36 Trond Andersen18. Oktober 2013, 14:51:33
Trond, kva versjon av Harry's Lap timer brukar du? Tøft oppsett!

Og ja, du var litt "over alt"  ;) Ser ut som både Sudd og Pilot treng å strammast opp litt, Ha, Ha. Kan tenkje meg at min første film vil være noko i denne gata. Eg er litt over alt eg også.  ;D

Hei Arve,
Aller først; jeg hadde foretatt noen modifiseringer i forstilling foran disse løpene (fjernet stabstaget og justert cambervinkel "etter skjønn”). Etter dette opplevde jeg å slite mye med å holde sporet gjennom svingene og få flyt i kjøringen. Bilen "slider" mye mer ut vi svingene enn jeg har opplevd tidligere og venstre framdekk er fullstendig ”oppspist” etter løpet. Dette bekreftes også når jeg studerer disse videoene mot de jeg har lagt ut for tidligere løp denne sesongen. Kjøringen i videoene er så uryddig og ukonsentrert at det nesten er litt flaut å legge de ut, men slik var det bare denne dagen 

Modifiseringene får ta litt av skylda, men piloten må også skjerpe seg mye! Hadde vært artig om en av fabrikantene av online bilspill hadde lagt opp Rudskogen som bane slik at vi kunne trene litt gjennom vinteren 

Foran neste sesong skal jeg jobbe med forstilling og bytte til en 5-trinns girkasse slik at jeg får høyere turtall gjennom de fleste av svingene der tredje giret mitt i dag er for høyt og andregiret er for lavt. Litt mer kraft i motoren hadde også gjort seg..


Ift. videoen: Jeg benytter Harrys laptimer Grand Prix Edition versjon 17.4.3 for iPhone: Programmet er nå også utviklet for Android. Her er hjemmesiden til utvikleren:

http://www.gps-laptimer.de/Home.html (http://www.gps-laptimer.de/Home.html)

I videoene du ser har jeg benyttet den interne GPS’en på telefonen som kun har 1Hz oppdateringsfrekvens (oppdaterer posisjon 1 gang pr. sekund). Jeg har også en ekstern 10Hz bluetooth GPS receiver (oppdaterer posisjon 10 ganger pr. sekund). Når jeg bruker denne oppdaterer hastigheten seg raskere og ”speedometeret” og rundetidene blir mye mer riktige.

Alle baner vi kjører på ligger ferdig definert i applikasjonen og banene er også splittet i seksjoner slik at du kan måle tid i seksjoner av banen. Dataene om hver runde lagres og kan for så vidt analyseres i etterkant om man skulle ha tid og lyst til det. Det finnes mulighet til å eksportere rundetidsdata til et program som heter Vbox Circuit tools der man kan gjøre mer avanserte analyser..

Jeg har komprimert videokvaliteten ganske kraftig før jeg publiserte på Youtube så bildekvaliteten er ikke helt topp, men det styrer man selvfølgelig selv. Man kan også legge in en video av sin beste runde på en aktuell bane som en ”referanserunde” som vises i øvre høyre hjørne på videoene.

Ganske morsom sak :-)

Ha en fin helg!

Mvh Trond


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: Kai Rune Aulie18. Oktober 2013, 16:31:14
Liten snutt på vei ut på banen
[youtube]fZOeXrHstkg[/youtube]


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #101 - Arne Goderstad18. November 2013, 22:25:41
Videologg fra Race 9 er omsider ferdig!
Mange "close calls" og bytting av plasser (Brovold!). Garantert underholdning ;D
Etter ca halvparten kan man tydelig se jeg begynner å slite med ett eller annet, overskyter blandt annet flere høyre svinger som ender i store buer til lyden av stukne villsvin. Jeg kan legge til at det rista godt i venstre svinger, og at jeg hadde en antagelse om hva det var. Hjemme pit'en ble antagelsene bekreftet; tidenes flat-spot! Mest sannsynlig fra en av nedbremsningene ned mot angsten.
Se også Kjell mister hjulet fra ca 14:57 hvor jeg sitter som tilskuer på andre rad.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6l1mE66l038[/youtube]


Tittel: Sv: Bilder/filmer løp 9 og 10
Skrevet av: #100 Erik Narverud19. November 2013, 20:10:05
Ok... Fra 4 min og utover: Du kjører gjennom nesten hele Angsten med låst hjul... Flere ganger... Ikke rart at vi hadde firkantdekk  :o

Helt sprøtt at bilen går så stabilt med låst hjul egentlig. Kan ikke ha vært mye vekt på det...