Corsa Italiana

Corsa Italiana => Teknisk hjørne => Emne startet av: #89 Vegard Lucasen på 11. November 2013, 16:16:20



Tittel: Preparering av topp
Skrevet av: #89 Vegard Lucasen11. November 2013, 16:16:20
Jeg har en ekstra topp som jeg tenkte å leke meg litt med. Den som sitter på i dag har det ikke blitt gjort stort med, så jeg mener det er en del potensiale i toppen. Motoren det gjelder er en 1581ccm Lampredi SOHC. Toppen jeg tenkte å leke litt med har 39,5mm innsugs- og 31mm eksosventiler. Skal ikke se bort i fra at det blir en del spørsmål etterhvert, det første er: Ventilstyringene går et godt stykke ned i innsugskanalen, og ut i fra hva jeg kan google meg til varierer det om disse forblir originale eller ikke. Det ser ut som Guy Croft lar de være, men jeg syns det virker rart å la de stå urørt når de er såpass store. De må jo hindre luftstrømmen ganske mye? Noen som har noen synspunkter? Skal se om jeg får tatt noen bilder etterhvert.


Tittel: Sv: Preparering av topp
Skrevet av: #89 Vegard Lucasen11. November 2013, 19:57:23
Da har jeg studert toppen, og jeg er overraska over hvor lite nøyaktig den er..

Først et bilde som viser plassering av portene. Hullet i ventilstyringa er offset, men det er ikke offset samme vei på alle styringene - det er tilfeldig. Når jeg lukker ventilen kjenner jeg at den stopper opp, og så faller helt på plass. Det er bittelitt slakk i styringa, så det virker som ventilen vrir seg på plass.
(http://img001.us.expono.com/101617/101617-15aca0-28f27d_l.jpg)

Kanalene i toppen matcher ikke ventilstyringa, noen steder ser det ut som det er >1mm mismatch, se bildet.
(http://img001.us.expono.com/101617/101617-15ac9e-13b3e5_l.jpg)

Det er en relativt stor forhøyning rundt ventilstyringa som endrer arealet mye rundt styringa.
(http://img001.us.expono.com/101617/101617-15aca1-dfea47_l.jpg)

Bolthullene til boltene til kamhuset går ned i to av innsugskanalene. Om boltene faktisk stikker ned i kanalen har jeg ikke sjekket, tok av kamhuset før jeg la merke til det.
(http://img001.us.expono.com/101617/101617-15aca2-3efcf0_l.jpg)

Er dette vanlig finish på en topp? Kan ikke si meg veldig imponert..


Tittel: Sv: Preparering av topp
Skrevet av: Remi Løvhøiden12. November 2013, 20:51:59
Hei Vegard!


Ser ut som vanlig det der. Jo nyere topp - jo dårligere finish.....!
Er den samme historien som på storebror Lampredi med to kammer. Grunndesignen er nok sikkert en forbedring, mens finishen har gått ned grunnet større automatisering og kostnadspress vil jeg tippe.....
.....MEN det betyr jo bare masse lavthengende frukter;-)

Nå har jeg ikke den helt store historikken med SOHC - lagde en gang i tiden topp til Stian Gundersens corsa 128, og er igang med en til for privatbruk nå.

Kommentarer til noen av punktene du nevner:


Da har jeg studert toppen, og jeg er overraska over hvor lite nøyaktig den er..

Først et bilde som viser plassering av portene. Hullet i ventilstyringa er offset, men det er ikke offset samme vei på alle styringene - det er tilfeldig. Når jeg lukker ventilen kjenner jeg at den stopper opp, og så faller helt på plass. Det er bittelitt slakk i styringa, så det virker som ventilen vrir seg på plass.
(http://img001.us.expono.com/101617/101617-15aca0-28f27d_l.jpg)

- Styringen er midt på, mens kanalen er offset slik at du får en ekstra bue på den siden av kanalen som vender inn mot senter av sylinderen..... dette medfører at lufta klenger seg til denne siden av kanalen, og ergo går det ekstra mye luft inn mot senter av sylinderen.....
Dette er relativt smart da ventilen ligger ganske nær veggen i forbrenningskammeret rundt innsugsventilen og begrenser flowen, mens det mot senter er fritt fram. Det kan også rett og slett ha å gjøre med at alle kanalene går ut på samme side av toppen - og at man ønsker at kanalene skal ha litt "kjøtt" mellom seg:-)

Med utgangspunkt i bildet over: For å bedre flowen ville jeg åpnet opp forbrenningskammeret rundt innsugsventil fra plugghullet i en svak bue hele veien bort til avtrykket av pakningen, deretter fortsatt langs pakningen helt opp til "kl 10". Du behøver ikke nødvendigvis å åpne hele veien ned til taket i kammeret, bare lage en jevn fin "bolle" ned mot ventilen. Nå er det umulig å se hvor mye kant det er akkurat rundt ventilsetet, men har sett samme opplegg på Integrale 8V etc.... Mistenker at dette er fordi man ikke ønsker at bensinblanding skal smuge seg over kanten og ut eksosen. Typiske Fiatkammer løfter mellom 1.3 og 1.8 mm på øvre dødpunkt og på Integrale var denne kanten ca 1.5-2 mm. For racing bør denne kanten bort.

Resultatet av å fjerne slike mengder med materiale fra forbrenningskammeret er selvfølgelig lavere kompresjon. Dette kan kompanseres med 0,9 mm skimmet topp samt tynnere toppakning - sørg bare for å ha minimum 1 mm mellom stempel og toppen. Sjekk også klaring mellom ventil og stempel - spesielt om du bruker racekammer....

At ventilen er litt "sticky" kommer sikkert av at den glir lett der den er gåt seg til mot styring - typ de siste 8-9 mm før den treffer ventilsetet. Slagg etc binder gjerne ganske godt i styringer. Etter polering av ventilstamme (400 papir) burde de skli lett hele veien....


Kanalene i toppen matcher ikke ventilstyringa, noen steder ser det ut som det er >1mm mismatch, se bildet.
(http://img001.us.expono.com/101617/101617-15ac9e-13b3e5_l.jpg)

Normalt på 90 tallstopper....... Her bør det files slik at dette området er helt sømløst mellom kanal og ventilsetet..... Akkurat området rett før ventilsetet, selve setet, ventil, mellom ventilsetet og forbrenningskammeret er det absolutt viktigste området ved modifisering, da det er det trangeste partiet for luften å passere for mye av motorens durasjon.


Det er en relativt stor forhøyning rundt ventilstyringa som endrer arealet mye rundt styringa.
(http://img001.us.expono.com/101617/101617-15aca1-dfea47_l.jpg)

Denne dumpa er ny i forhold til 128/Ritmotopper....ligner på Punto FIRE = uforståelig. Finnes visstnok noen teorier men jeg skjønner dem ikke:-)
Jeg personlig hadde fjernet denne - forsøk å lag en rettest mulig linje fra portåpning og hele veien fram til midten av ventilstyring. Dette betyr selvfølgelig at styring MÅ ut, eller kappes av i prosessen.....best er selvfølgelig å ta den ut. Ellers hadde jeg utvidet "bollen" mellom ventilstyring opp til ventilsetet hele veien fra kl 2 til kl 10, samt tatt endel fra sidene utover mot kanalen for å skape en lengst og slakest mulig bue ut mot porten.

Når det kommer til portstørrelse krangler alle ekspertene seg imellom. Guy Croft anbefaler 30-31 mm mistemål i kanalen rett før ventilstyring for 1500/1600 motorer......Australienerne og David Vizard mener minimal endring (tipper 27-28 orginalt på din topp), mens Alfaguruen Kartalamakis sikkert hadde sagt 35mm. Ingen aning, men hadde neppe gått noe særlig større enn 29mm da jeg ikke har sett noen flowdata som sier at dette er hensiktsmessig - samt at de råeste Yugobilene har nettopp denne størrelsen både inn og ut.

Når det kommer til innvendig diameter i ventilsetene ville jeg gått for 35.5 - 36 mm på innsug. Formoder du har ca 34 nå?  Eksosventilen er relativt liten sammenlignet med innsugsventilen. Jeg tipper eksossetet er rundt 32.5. Innvendig diameter hadde jeg gitt 28,5 mm og slipt ørlite av en 33 mm ventil (1400/1500 SOHC) slik at den passer ventilsetet....

Ventiler og ventilsetemodifikasjon hadde jeg klipt mer eller mindre rett fra Guy Croft....eller rett og slett slanket ned ventilen hele veien fra stammen og ut til kanten med en 1.5 mm mm kontaktflate + 20`vinkel på det øverste kuttet på ventilsetet.....

Når det kommer til finish og skruen fra kamhuset så hadde jeg bare filt bort begge delene og ikke tenkt mere på det:-)

Ellers kan jeg si at bronsjestyringer til 8V Twincam er 4 mm kortere enn til SOHC og de passer perfekt. Om man butter dem godt i enden som går inn i kanalen så synes de nesten ikke i det hele tatt. Alternativ 2 er å kappe dem rett av i kanalen. Ingen fare med lengden på styringen i disse toppene med andre ord.


Good luck!!


Tittel: Sv: Preparering av topp
Skrevet av: #89 Vegard Lucasen12. November 2013, 21:49:04
Hei Remi - knallbra svar, takker!

Et par kommentarer:
At ventilen er litt "sticky" kommer sikkert av at den glir lett der den er gåt seg til mot styring - typ de siste 8-9 mm før den treffer ventilsetet. Slagg etc binder gjerne ganske godt i styringer. Etter polering av ventilstamme (400 papir) burde de skli lett hele veien....
Det kan se ut som et synsbedrag på bildene, men selve hullet til ventilstammen i ventilstyringa er ikke midt i styringa. Og det varierer hvilken side av senter hullet er på, det er med andre ord slurv. Ventilen glir lett i styringa, den faller 95% på plass av seg selv, men så kjennes det ut som den må vri seg til i styringa for å passe skikkelig i setet. Da bør jeg vel bytte ut styringene med noen som faktisk har hullet i midten? Hva er enkleste metode for å få ut ventilstyringene?

Nå er det umulig å se hvor mye kant det er akkurat rundt ventilsetet, men har sett samme opplegg på Integrale 8V etc...
Hvilken kant tenker du på her?

Jeg har ikke tall på åpningene i ventilsetet, skal få målt dette. Er det noen logisk forklaring på hvorfor Fiat gikk opp fra 36mm til 39,5mm på innsugsventilen på 1600 vs 1500, mens eksosventilen ble mindre? Det er fint plass til 33mm eksos i denne toppen også.

Jeg har studert trådene til Steve Cecchelle på turbo124-forumet, har lært mye teori der. Der er stort sett enige.  :) Jeg kommer nok med en del spørsmål underveis, blir moro å prøve seg litt. Skal prøve å poste bilder underveis.


Tittel: Sv: Preparering av topp
Skrevet av: Remi Løvhøiden12. November 2013, 22:34:05
Ang styringer så tviler jeg veldig sterkt på at de har offset hull - det ville være veldig ulogisk...
Kan sikkert være litt forskjell på utformingen av tuppen av styringen dog. Om de faktisk er offset vil det tulle til det ordentlig å sette inn nye - da ventilen vil gå skjevt på setet......

Kanten jeg mener er at ventilsetet er litt nedsunket i forbrenningskammeret. Dvs at aluminiumen stikker litt opp ved setets ytterkant. Hvor høy denne leppen er rundt setet er umulig for meg å se fra bildene...

Motstanden på ventilen er skitt i styring eller avleiringer på ventilstamme. Honing av styring og polering av stammen er løsningen. Det skal være 0 motstand på dette....og minimal slark:-)

Forstår 39,5 innsugsventil, men skjønner heller ikke hvorfor eksosen er 31..... 1400 har 37,5/33....
Sikkert noe økonomi/utslippsgreier...

Gleder meg til bilder!