Corsa Italiana
21. September 2017, 05:52:21 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Transaksel og "mellomaksel/smultringproblematikk" ombygging osv  (Lest 2551 ganger)
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« på: 02. Juli 2016, 19:43:23 »

Ja jeg kan ringe på mandag å spørre, men mens jeg husker det...  Er det noen av dere i corsagjengen som har "ombyggede" mellomakseler til transaksel alfa og husker hva dette koster? Mener å huske det var flere som hadde fått sine bygget hos GKN eller noe sånt med cv eller kryss framme og bak?
Hva er den "billigste" løsningen for en som ikke sveiser og bygger om mellomaksler på egenhånd?

Smultringene har blitt sinnsvakt dyre, og da særlig med lav krone. PDD koster vel komplett sett med 3 smultringer og senteroppheng fra Centerline International (Centerline Alfa har kjøpt opp International Auto parts) den nette sum av 6500-7000 kr inkludert frakt og moms!!!  Sjokkert Sjokkert Sjokkert

For denne prisen må det da finnes bedre løsninger?  Øyerulling
Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #1 på: 03. Juli 2016, 00:26:34 »

Hei Ronny,

Mener vi betalte et sted rundt 15-17000 pluss donoraksling for ferdig bolt-on løsning med 750nm CV-ledd i hver ende og kryss på midten. Per har kanskje eksakt pris. Føler det var verd det, det eneste vi har gjort med denne over 5 sesonger hvor motor og girkasse har gått ut og inn jevnlig, er å smøre opp leddene. Ingen bekymringer om feil opplinjering og hardykoblinger som går i oppløsning ved 7000rpm rett under baken...

Mvh Erik
Loggført
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #2 på: 03. Juli 2016, 01:15:52 »

Hei Ronny,

Mener vi betalte et sted rundt 15-17000 pluss donoraksling for ferdig bolt-on løsning med 750nm CV-ledd i hver ende og kryss på midten. Per har kanskje eksakt pris. Føler det var verd det, det eneste vi har gjort med denne over 5 sesonger hvor motor og girkasse har gått ut og inn jevnlig, er å smøre opp leddene. Ingen bekymringer om feil opplinjering og hardykoblinger som går i oppløsning ved 7000rpm rett under baken...

Mvh Erik

Herre min... Jeg fikk anslag på langt mer optimistiske priser av Ivers eller hvem søren det var. Steike banan, rett og slett!!  Sjokkert Sjokkert
Loggført
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #3 på: 03. Juli 2016, 10:27:35 »

Som kjent er spesialdeler dyrest i Norge, men lettest å gripe til.  Men det finnes andre løsninger om man tar bryderiet å importere selv.

Art Racing i Englend har en løsning som kostet 700 £ + donor da jeg spurte sist. Kan jo kontakte og  spare noen kr.

http://www.artracing.co.uk/parts-and-services/

Så finnes det også andre løsninger, som kapsling rundt gummiknutene.  Det kan vel ikke koste så mye.  Har sett det i bruk i Frankrike og Hellas.
I Hellas er det en kar som bruker det på en 75 driftebil (3L 24V biturbo)som har 480Hk og 642 Nm.  Holder det for hans bruk så holder det for 280 Hk kanskje også?
Slike kapslinger kan man vel lage her også om det er vanskelig å få fra Frankrike eller Hellas!

Her en link til Spruell som du kanskje ikke handler mer hos?

http://www.paulspruell.com/gearbox_instructions.html

Et par bilder fra Margaritis.

G.

* Drivetrain 10.jpg (54.82 KB, 960x720 - vist 50 ganger.)

* Drivetrain 11.jpg (65.08 KB, 960x720 - vist 51 ganger.)

* Drivetrain 12.jpg (45.15 KB, 960x720 - vist 50 ganger.)
« Siste redigering: 03. Juli 2016, 13:39:14 av #6 Gabor Kovacs » Loggført
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #4 på: 03. Juli 2016, 19:46:18 »

Tenkte å evt maile art racing ja og høre hva de sier. Ellers venter jeg pdd på svar fra en som hadde alle smultringer og senteroppheng nytt. Kan jo være det funker i første omgang og (bare han ikke skal ha for mye for det). Bjørn Ivar klarer seg jo med originalt på 361hk og 500nm.
Loggført
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #5 på: 03. Juli 2016, 23:13:04 »

Jeg forstår det med tanke på prisen på GKN mod.  Men det gjelder å passe på for ryker det under full last så kan det bli konsekvenser!

Snakket med Art Racing representant en tid tilbake og nevnte at å bytte ut gummiknutene også kunne medføre trøbbel med altfor rigid kraftoverføring og hvilke erfaringer de hadde gjort. Han sa at til tross for kardanknutene som alle var rigide så unngikk man å overføre vibrasjonene til girkassa fordi det var fleksibelt inni kardanrørene som dempet vibrasjonene. Mellomakselen hadde fungert utmerket på en velkjent racerbil de samarbeidet om. Hvis prisen ikke har steget nevneverdig så er dette et alternativ.
Her et par bedre bilder:

G.

* mellomaksel GTV6 1.jpg (437.93 KB, 1256x2485 - vist 45 ganger.)

* Mellomaksel GTV6 2.jpg (239.29 KB, 534x549 - vist 47 ganger.)
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Innlogget Innlogget

E-post
« Svar #6 på: 04. Juli 2016, 14:31:37 »

Det kostet nok rett opp under 15k ja.. Mtp. hva du har senket i motoren er vel dette småpenger, Ronny?  Blunker

Seriøst, man kan prøve å feile endel for den prisen, men legger man det på bordet så slipper man den prosessen. For vår del er det plenty av andre områder på prøve og feile på, denne bare virker.  Glad
Loggført
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #7 på: 04. Juli 2016, 15:36:08 »

Er enig i at ved 280Hk, så kan det være greit å ha ekstra sikkerhet ved forsterkning av mellomakselen, ellers så får man kjøre litt forsiktig. Er ikke det man gjør i race akkurat! At prisen er halvparten i utlandet i forhold til norsk pris, kan jo ha litt betydning.

Vi selv som har rundt 200Hk har ikke funnet det nødvendig å forsterke mellomakselen, så den blir nok slik til vi øker til 300 med en annen motor.  Da får vi se hvilken løsning det blir.  15 tusen er jo ikke all verden, men hvis man har brukt over 100 tusen på forhånd så kan man jo bli litt lei det hele!

G.

PS: Her kjører for øvrig Margaritis med sin 75 3L 24V biturbo 480Hk, 642 Nm og gummiknuter med kapsling.  Aner ikke hvor lenge det holder, men etter det som fryktes så skulle det si bang,  Men det gjør det ikke så da kanskje original GTV6/75L mellomaksel tåler kanskje mer enn man tror! Kapslingen er ekstra sikkerhet mot flyvende biter. 
Det finnes enda en versjon knuter hvor gummiknuten er erstattet av en aluskive med gummi innlegg. Kan hende det er bra det og!

« Siste redigering: 04. Juli 2016, 17:08:44 av #6 Gabor Kovacs » Loggført
#34 Jens Hagen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #8 på: 04. Juli 2016, 18:50:17 »

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/s600x600/13529134_10153654948076981_3813892719727175987_n.jpg?oh=bf59431c8692e3d66d563fb2d7377373&oe=57F575C3
Loggført
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #9 på: 04. Juli 2016, 19:27:29 »

Eller slik:
Den er opplagt mindre fleksibel for vinkler enn originalen, men tåler nok mer last og koster sikkert mindre enn GKN.

Så bilde av resultatet an en  motor som åpenbart var for sterk for originalen! Feie sammen biter!

* 24V.TT.14 B.jpg (336.47 KB, 1078x949 - vist 45 ganger.)

* alu.donut 1.jpg (364.05 KB, 827x753 - vist 47 ganger.)
Loggført
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #10 på: 04. Juli 2016, 22:04:29 »

Eller slik:
Den er opplagt mindre fleksibel for vinkler enn originalen, men tåler nok mer last og koster sikkert mindre enn GKN.

Så bilde av resultatet an en  motor som åpenbart var for sterk for originalen! Feie sammen biter!

Er det ingen som selger slike som på bildet der? Eller den som Jens Hagen la ut? Alt dette er hjemmeprodusert eller?

Per: Ja, har lagt mye i bilen allerede. Jeg hadde kanskje ikke nølet like mye hadde det ikke vært for at jeg for tiden er arbeidsledig. Blunker
Men er man det så må man fundere litt mer på hvilke løsninger som finnes.  Blunker Glad
Loggført
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #11 på: 05. Juli 2016, 00:01:50 »

Er det ingen som selger slike som på bildet der? Eller den som Jens Hagen la ut? Alt dette er hjemmeprodusert eller?

Har det fra franske Scuderia del Biscione, en forening som kjører race med transaksler i Frankrike.  De hadde tidligere en butikk som solgte tuning deler, bla. denne alu pucken.  Her er deres nåværende Facebook side.

https://www.facebook.com/scuderia.delbiscione
Loggført
#34 Jens Hagen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #12 på: 05. Juli 2016, 19:19:24 »

Jeg har en gammel katalog fra Powertrain Europe i Oslo.
Der er det bilde av en slik alu puk på forsiden av katalogen
Men jeg finner den ikke i katalogen. Kanskje det lønner seg
å ringe dem?
Loggført
Mats Andersen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #13 på: 05. Juli 2016, 21:33:04 »

alt jeg kan si er at jeg har prøvd endel og feilet litt for mye. Endte med GKN varianten til slutt, skulle gjort det med en gang, men lett å være etterpåklok.
hehe;-)

Om man holder seg under 6500, kjører forsiktig (det går an selv om det er racing), og har lett bil så holder original løsningen en stund og kanskje til og med veldig lenge.

Loggført
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #14 på: 06. Juli 2016, 00:21:32 »

Om man holder seg under 6500, kjører forsiktig (det går an selv om det er racing), og har lett bil så holder original løsningen en stund og kanskje til og med veldig lenge.

Iversen har jo som nevnt klart seg lenge. Og nå med 361hk og 500nm. Han kjører helt originalt, og er ikke fremmed for å dra strikken veldig langt når det gjelder turtall. 15-16-17-20 000 har jeg ikke råd til nå for en mellomaksel iallfall.  Hemmelig
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS