Corsa Italiana
25. September 2018, 07:58:22 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Selvlærende motorstyring/datasprut..?  (Lest 2951 ganger)
#49 Ole Jørgen Reichelt
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« på: 27. Februar 2017, 13:45:39 »

Hei folkens, her kommer nok et nybegynnerspørsmål...

Har onde planer om å få #49 til å gå på 98 istedenfor E85, men trenger da å mappe bilen. Det er omtrent så mye jeg skjønner...
Leser om f.eks. KMS motorstyring hos Gasolin, og ser at de sier at den er "selvlærende". Noen som, med enkle ord, kan forklare
hvor selvlærende et slikt system er?

I såfall, takk  Glad
Loggført

"Safety Third"
@fitzfortunato
#777 - Kai Wang-Erlandsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #1 på: 27. Februar 2017, 15:03:24 »

Selvlæring/autotuning i datasprutsammenheng blir vel nærmest som en nød/fattigmannsløsning å regne - i allefall hvis man spør noen med tilgang på benk Glad
Når det er sagt, har jeg grei erfaring med selvlæring på mitt datasprutsystem (MegaSquirt 3/Microsquirt - ikke KMS). Kjørte logging og autotune ved fire anledninger på Vålerbanen, og motoren ble merkbart piggere for hver gang. Likeledes fant autotuneprogrammet færre og færre punkter i map'en å forbedre for hver gang. En av grunnene til at det fungerte OK for meg var nok at jeg hadde en OK map å starte med - til Mega/MicroSquirt finnes det store biblioteker med map'er til mange forskjellige motorer, og jeg fant en som hadde bygget sprut på maken motor som jeg hadde... Med den map'en gikk motoren greit i utgangspunktet, og så ble den piggere og piggere for hver gjennomkjøring (så pigg som en 67hk rett-opp-og-ned-standard-Fiat-FIRE-motor kan bli Blunker )

MEN, det blir nok en tur på rulla i år, nå er det så store forandringer ute og går at det nok er greiest å få det gjort helt etter boka...
(Men kommer til å kjøre en autotune eller to, bare for å se om programmet er bedre enn han som kjører rulla Blunker )
« Siste redigering: 27. Februar 2017, 15:46:58 av #32 - Kai Wang-Erlandsen » Loggført
Bjørnulv Stokkan
Pilota

Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: 27. Februar 2017, 15:08:44 »

Hei Ole Jørgen.

Vi har i dag 3 biler som benytter MaxECU fra Jonus Racing i Engelsviken racing. Vår mening er at den er enkler og mer modern en KMS styringen. Ikke for å snakke ned KMS. Ta en prat med Thomas Stokkan han kjenner dette bedre en meg. Så hvis du vurderer å sette inn en ny styring synes jeg at du bør vurdere MaxEcu også, ta en titt på hjemmesiden til Jonus Racing. Han kan også mappe bilen og har en fast pris på dette når du kjøper styringen av han.

Bjørnulv
Loggført
#49 Ole Jørgen Reichelt
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #3 på: 27. Februar 2017, 16:51:16 »

Tusen takk Kai og Bjørnulv, nå ble jeg litt klokere  Glad
Loggført

"Safety Third"
@fitzfortunato
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #4 på: 03. Mars 2017, 18:06:16 »

Autotune er for å justere bensin, og fungerer helt utmerket! Men det er på tenning man henter effekten, ikke blandingsforholdet (grovt sett). Men skal man finne maks effekt på en bil må man uansett i benk for å justere tenning. Autotune på det går nok ikke dessverre  Blunker

Men igjen. På bensinjustering fungerer det helt utmerket, og på Bertonen min var det nærmest eneste måten å få bensin helt finjustert på på forskjellig mellomgass.
Loggført
#49 Ole Jørgen Reichelt
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #5 på: 05. Mars 2017, 10:56:26 »

Takk Ronny, nå ble jeg jammen enda litt klokere på motorstyring  Glad
Loggført

"Safety Third"
@fitzfortunato
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS