Corsa Italiana
21. Juli 2017, 11:37:16 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fjerne servo  (Lest 2365 ganger)
#49 Ole Jørgen Reichelt
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« på: 05. Mars 2017, 11:06:18 »

Heisan

#49, som er en Alfa 147, kjøres uten servo (tungt, men jeg er veldig sterk  Blunker) Men når jeg nå graver rundt i motorrommet finner jeg både servopumpe, røropplegget og andre servokomponenter.
Kan jeg fjerne alt sammen og plugge igjen banjoene på styresnekka? Eller er det en logisk grunn til at forrige eier har latt systemet stå selv om det ikke er i drift?

Gir nok ikke noen effektgevinst, men hadde vært fint å få bort så mange slanger og rør som mulig fra motorrommet  Glad
Loggført

"Safety Third"
@fitzfortunato
Thor Nerbråten
Pilota

Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: 05. Mars 2017, 19:02:26 »

Hei! Har noe erfaring med dette. Tror ikke du kan plugge tilkoblingene på styresnekka. Da blokkeres oljestrømmen. Til BMW E36 kan man kjøpe noe som heter "Power steering delete" som er en "loop" mellom koblingene på syresnekka. Har ikke erfaring med den. Til bilen min monterte jeg en elektrisk drevet servopumpe fra Mercedes A klasse og det har fungert greitt. Denne trekker cirka en kilowatt(?). Den originale trekker visst rundt 4 hk på 7000RPM så det er litt å hente på dette. Dessuten sparer man kanskje litt vekt. Håper dette kan være litt klargjørende! Lykke til! :-)
Loggført
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #2 på: 06. Mars 2017, 08:22:05 »

Det finnes også tannstenger til 147/156 som er uten servo å få kjøpt, da kan du kaste alt av disse tingene. men multiremma tar går vel innom servopumpa, så da må du ha en annen rem som kun går innom vannpumpe og dynamo.

JE
Loggført

0o=V=o0
#49 Ole Jørgen Reichelt
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #3 på: 06. Mars 2017, 12:40:08 »

Tusen takk Thor, det hørtes ut som en løsning. Kan vel lage en loop med de eksisterende slangene og reservoaret kanskje.

Finner ikke mekanisk tannstang til 147, men fant en til 156 https://www.autodeler.co.no/optimal/7575151
Tror du den passer, Jon-Even? Da hadde jeg jo fått ryddet ordentlig opp, selv om det blir litt mikkmakk med pumpa og reimene
Loggført

"Safety Third"
@fitzfortunato
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #4 på: 06. Mars 2017, 15:25:19 »

Hmm, det der er kanskje en original tannstang til Fiat Brava/Bravo uten servo, men som også passer til 156. Og passer den 156 så passer den 147.
Men jeg ville tatt en telefon og sjekket at den faktisk er uten servo.

JE
Loggført

0o=V=o0
#32 - Kai Wang-Erlandsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #5 på: 07. Mars 2017, 15:59:02 »

Tusen takk Thor, det hørtes ut som en løsning. Kan vel lage en loop med de eksisterende slangene og reservoaret kanskje.

Gjør-det-sjæl-anvisning Blunker :
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Power_steering_delete
Loggført
Ola Esbjug
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #6 på: 09. Mars 2017, 14:06:15 »

Jeg tror at på en slik bil så har man alt å vinne på å beholde servoen. Hvis bilen har delene på plass, få det igang igjen!  Glad Du kjører fortere med servo enn uten. Vekta har ikke så mye å si på en slik bil. Prøvde tom vs full tank (50 liter?) på 156n. Ikke merkbart.
Loggført
#49 Ole Jørgen Reichelt
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #7 på: 09. Mars 2017, 15:15:08 »

Hvorfor vil det gå fortere med servo, Ola? Bilen er håpløs å styre når den står stille, men føles ikke spesielt slitsom i fart  Glad

Jeg tror at på en slik bil så har man alt å vinne på å beholde servoen. Hvis bilen har delene på plass, få det igang igjen!  Glad Du kjører fortere med servo enn uten. Vekta har ikke så mye å si på en slik bil. Prøvde tom vs full tank (50 liter?) på 156n. Ikke merkbart.
Loggført

"Safety Third"
@fitzfortunato
Ola Esbjug
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #8 på: 09. Mars 2017, 17:10:54 »

Hvorfor vil det gå fortere med servo, Ola? Bilen er håpløs å styre når den står stille, men føles ikke spesielt slitsom i fart  Glad

Nå vet ikke jeg hvor sterk du er, men de fleste kjører fortere hvis de kan bevege rattet kjapt når det trengs. Spesielt i regnet er det gull med servo. Kjørte noen sesonger med gtv6 uten servo. Det var jo artig på sin måte, men det var nesten så jeg så mannen med ljåen noen ganger. På en 156 eller 147 ville jeg absolutt ikke fjernet den. Selv racerbilene fra fabrikken hadde servo.

Glad
Loggført
Lars Ola Amundsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #9 på: 10. Mars 2017, 17:59:46 »

Litt enig med ola her.
Kjørte Thema I flere sesonger uten servo, det var forsåvidt greit det. Litt tungt var det, spesielt når man skulle kombinere giring med sving kombinasjoner.
Har de siste årene kjørt 2 stk 156 på bane med servo og må ærlig innrømme at det er litt luksus med servo kontra ikke. Opplever at man kan frigjøre litt energi fra ratting, til å konsentrere seg om linjevalg etc. Men smaken er som baken. Ingen servo funker også greit😀

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS