Corsa Italiana
26. Mai 2017, 08:24:07 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: #31 Knut Erik Halgunset  (Lest 5235 ganger)
Nr31. Knut Erik Halgunset
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« på: 13. Februar 2013, 17:30:46 »

Straks klar for min fjerde sesong i corsaen.

Bilen er en 91mod Lancia Delta Integrale Evoluzione 16v og stiller i klasse 1.

Motor
- Original bunndel.
- Portet topp med colombi & bariani Road Max kammer. Innsug matchet til toppen.
- Forsterket toppakning og topplokksbolter.
- T35 turbo med doble kulelager.
- Walker radiator, intercooler og oljekjøler.
- Oppgradert bensinpumpe.
- 3" eksosanlegg fra turbo.
- Remap av ES-tuning

Drivverk
- Forsterkningsplate i girboks.
- Dobbel tilton sinter clutch.
- 3.73/1 utveksling
- Short/quick shift.

Understell
- RSR dempere med stivere fjærer.
- Powerflex foringer foran.
- "Diffkrybbe"
- Uniballs i tverrstagene i bakstilling.
- Stivere stabstag bak, fra Deltaparts.
- 215/45-17 Toyo Proxes R888.

Bremser
- Kit fra Mov'it foran. 322X32mm skiver og 4 stemplet kalipere.
- Tarox 292mm skiver bak med originale kalipere og ferodo klosser.
- Nye bremserør og Stålomspunnede slanger.
- Justerbar Tilton ventil som regulerer trykket til bakbremsene.

Interiør
- Ribbet med untak av dashbord.
- Selvbygd bur 8pkt.
- Hovedstrømsbryter.
- Sparco evo2 stol.
- 6 punkts sparco seler.
- Momo ratt.
- Batteri flyttet til bagasjerom

Bil og sjåfør har totalt kjørt 20 løp med brukbare resultater. 8 totalseiere (alle klasser) og 19 pallplasser i klasse1, muligens en sammenheng med få deltagere i klassen, men det hjelper å komme til start og fullføre  Osteaktig

Nytt før årets sesong er laver utveksling og stivere fjærer samt 6pkt seler med endret innfesting. Står igjen litt jobb, men tror jeg har full kontroll og skal være klar til Karlskoga.

« Siste redigering: 14. Februar 2013, 13:12:19 av Nr31. Knut Erik Halgunset » Loggført

Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #1 på: 10. April 2013, 21:32:22 »

Idag er teknisk kontroll gjennomført og det meste bør være klart for årets sesong. Har ikke fått prøvekjørt enda pga.føreforhold, men satser på å få gjort det i mai engang.

Det som er gjort i løpetr av vinteren er lavere utveksling, sterkere bur, 6pkt.seler og stivere fjærer.

Har slitt litt med feste i de siste rundene av løpene, så det har blitt litt bredere dekk, og har tatt sjansen på å prøve et annet dekkmerke. Silverstone FTZ type rr 235/40-17, så vil vel tiden vise om det var lurt eller ikke. Utifra det en leser på nett så var de dårlige for noen år siden, men betydelig bedre i senere tid.

Loggført

Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #2 på: 08. Mai 2013, 21:46:24 »

Vel da er forhåpentligvis bilen klar. Det ble dårlig med prøvekjøring, BT på Oppdal er stengt på Onsdager og de har vist ikke åpent i morgen heller  Rekker tunge

Så da er det bare å ha bilen på hengeren på Lørdag, kjøre de 60 milene til Karlskoga og håpe at ting fungerer, hvis ikke får jeg vel mulighet til å se Corsaløp fra sidelinjen.

Ser fram til å se om vinterens mods, gjør noe utslag i rundetider. Men kjenner at jeg virkelig ikke ser fram til stående start med den nye clutchløsningen, det lille jeg har kjørt med bilen opp og ned gårdsveien, tyder på at starten kan bli en utfordring.
Loggført

Hans Rune Horne
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #3 på: 08. Mai 2013, 22:27:15 »

Hei Knut Erik.

Jeg skal forsøke og huske på og ta med meg støttebukkene dine.

Det virker som om vi er i samme båt,  jeg har gjort noen forandringer i bakstillingen, bla. montert coilovere med fullt justerbare dempere og har ikke kjørt bilen  en meter etterpå,  blir som og starte fra scratch igjen dette, med fjærer og innstilling av dempere og det hele Kult Gliser

Sees på Gelleråsen.

Mvh H.R
Loggført
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #4 på: 09. Mai 2013, 08:55:44 »

Bra du kommer. I fjor var jeg alene i klasse 1, så da er det faktisk 100% økning i antall påmelde i klassen  Gliser

Dette er vel 4 sesongen, og enda ikke funnet ut hvilke fjærer jeg skal kjøre med. Så det blir vel i år som ifjor, kjøre med det jeg har montert sammen og se hvor fort det går.
Loggført

Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #5 på: 13. Mai 2013, 15:17:29 »

Første løpshelg unnagjort og det gikk jo ikke så bra.

Slet veldig med feste bak, noe som gjorde bilen veldig uforutsigbar og egentlig helt håpløs å kjøre siden en sitter bare å venter på at hekken skal finne på noe tull. Håper og tror årsaken er for hard gummiblanding i dekkene, det ble bedre feste etter noen runder, men aldri helt bra.

I tillegg så oppdaget jeg etter kvalifiseringen at girkassa har kastet av seg mye olje gjennom utluftingen og også lekkasje inn mot clutchhuset. Tok da ikke sjansen på å kjøre videre og måtte derfor se løpene fra sidelinja  Trist

Ikke så mye positivt, men kjørte faktisk min raskeste runde noen gang på Gelleråsen under andre treningen, ca 3 tideler raskere enn ifjor.
Og ny utveksling i girkassa, gjorde ihvertfall at jeg hadde et gir som passet ut av alle svingene.

Girkassa er demontert uten at jeg har funnet noe opplagt feil, ikke nevneverdig med spon på magnetene og kan ikke se noe sprekker i huset.
Noen som har tips til hvordan en finner sprekker i aluminium?

Loggført

Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #6 på: 13. Mai 2013, 17:10:26 »

Har du prøvd med spray? Sprayer på med en rød spray, venter litt, sprayet på med en hvit. ( Eller var det andre veien??)
Loggført
#38 Ivar Olafsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #7 på: 13. Mai 2013, 18:14:23 »

Vegar har rett angående bruk av spray. Søk på nettet etter:  Dye Penetrant Test.
Loggført
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #8 på: 13. Mai 2013, 19:13:47 »

Takker. Noe slikt da sikkert: http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=27178
Loggført

#38 Ivar Olafsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #9 på: 13. Mai 2013, 19:23:59 »

Jepp!  Osteaktig
Loggført
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #10 på: 20. Mai 2013, 20:56:43 »

Finner ingen sprekk i clutchhuset.

Men må ta tilbake det med lite spon, etter å ha latt oljen som ble drenert ut ligge et par dager, så er det ganske mye spon i bunnen av oljetrauet. Uten at jeg greier å finne ut hvor det kommer fra. Blir nok nødt til å demontere/inspisere kraftfordelingen og fordelingskassa også.

Loggført

Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #11 på: 22. Mai 2013, 20:53:18 »

Har inspisert litt idag og fordelingskassa ser ikke bra ut, tydlig slitekant på kronhjulet og litt på pinjongen. så vil tro sponproduksjonen kommer herifra.

Loggført

#52 Fred Arve Monsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #12 på: 24. Mai 2013, 21:18:43 »

Hm... ligner fært på det som skjedde med kassen min .. sist jeg kjørte, jeg skjærte meg på tommeln når jeg demonterte pinjongen, den ble som en knivegg!

Olje filmen klarer ikke å være til stede av en eller anne grunn , kokt olje ?

Har du deler ? så du kommer deg til start neste løp?

FAM
Loggført
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #13 på: 24. Mai 2013, 23:06:25 »

Oljen har ihvertfall vært varm, men om varm olje er årsak til havariet eller om det er havariet som har ført til varm olje vet jeg ikke  Øyerulling
Har kjørt på Castrol, men vurderer å prøve olje fra Red Line neste gang, Bjørnstad bil kjører ihvertfall på det i sine biler og det skal vist fungere bra.

Fikk tak i ei kasse med defekt lager til pinjongen, ifølge Walkers i England er det ingen problem å bytte lager, så tenkte at det skulle gå greit. Men når jeg åpnet kassa så var tannhjulene i den nesten like dårlig og da kan ikke den brukes  Trist

Har ei kasse for hånden nå, håper den er bra.
Uansett så er jeg på jobb neste løpshelg, bilen skal være klar til IW, hvis jeg har fri den helga så blir det neste løp.

Det er forøvrig på tide med flere Trøndere på startstreken  Blunker
Loggført

#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #14 på: 25. Mai 2013, 11:07:50 »

Ser ut som det er slitasjemerker på begge sider av tennene i kronhjulet, det skal det vel normalt ikke være? Det kan komme av for lite "backlash" dvs klaring på baksiden av tennene til pinionen
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS