Corsa Italiana
21. November 2017, 18:21:44 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:
 
   Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 8
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: #100 - Scuderia Lumbago  (Lest 29986 ganger)
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« på: 13. Februar 2013, 18:20:12 »

Scuderia Lumbago

Førere 2012:
Erik Narverud
Per Husaas

Førere 2013:
Erik Narverud
Arne Goderstad

Bilen: Alfa Romeo Alfetta GT

  • TS Motor fra 75 m. 155 tenning og sprut
  • GKN CV mellomaksel
  • TS girkasse med oppstrammet LSD
  • Bilstein sport dempere
  • "Svensk Hemsløyd" coiloversett u. torsjonsstaver
  • Sierra husvagn bakfjærer kappet 2-3 runder
  • RSRacing stabstag foran, orginalt bak
  • Polyurethan foringer

Beste rundetid Rudskogen:
Løp: 1:49.504 - Per Husaas
Kval: ?

Beste Rundetid Våler:
Løp: 01:09.366 - Erik Narverud
Kval: 01:09.321 - Erik Narverud

Foto: Ukjent person(?) og Kristian Vabø.


* 192096_10152020946390422_894432539_o.jpg (314.93 KB, 1000x625 - vist 251 ganger.)

* ci-84.jpg (228.73 KB, 983x364 - vist 235 ganger.)
« Siste redigering: 13. Februar 2013, 18:32:00 av #100 - Per Husaas » Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #1 på: 13. Februar 2013, 18:38:33 »

Denne bilen har hatt prosjekttråd på lazzaroni.no, for å få hele historien på ett sted blir en god del av den tråden hentet over hit i de følgende postene.

Status Idag:

Bilen er på bukker for retting etter en kjedelig smell i løp 8. heldigvis er det mulig å rette opp, så ny glassfiberfront er på innkjøpslisten.
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #2 på: 13. Februar 2013, 18:41:42 »

31 okt. 2010:

...

Da ble det tatt noen avgjørelser over gravøl, og vips så ble det tur til søta bror for å hente en 1975 Alfetta GT!

Forholdsvis rimelig bil med ferdigmontert bur som ser ut til å stemme med forskriftene i corsaserien, TS motor og girkasse, Bilstein Coilovers foran og 'Sierra Husvagn' fjærer bak.
Den er langt ifra rustfri, men ser ut til å være betydelig lettere angrepet.. Vi begynner å grave litt imorgen, så vi får håpe det ikke er verre en det ser ut nå! Glad


Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #3 på: 13. Februar 2013, 18:44:02 »

17 Nov 2010:

Da har vi jobbet litt igjen!  Glad

GTen er satt på bukker, og etter litt vinkelsliperaction var (det som var igjen av) 30-40cm av bakkant av begge kanaler borte..

Til verket!


Først var det bygging av indre kanaler, og etter noen timer så det brukbart ut..


Så var det å brette på plass en bit ytterskjerm..


Og til slutt litt Brunox.


Det var mye..........arbeid gjort på denne allerede, noen har blandt annet sveiset gulv og bakplate tilsynelatende uten sveisegass, og har brukt alle de små avkappene han hadde igjen i garasjen:




Dette må naturligvis ryddes litt opp i, eller i det minste verifiseres at det er solid nok.

Det var også startet litt på elektisk opplegg i bilen, dette var vi ikke fornøyd med, så det ble rasket ut og erstattet.

Nå kryper gradestokken mot -12 her, så det spørs om det blir så mye aktivitet fremover. men motivasjonen er på plass!
 Glad
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #4 på: 13. Februar 2013, 18:46:31 »

1 Mars 2011:

Nå er det antydning til plussgrader igjen, så da er vi igang igjen.

Venstre kanal er ferdig, og høyre bak er kanalen bygget, her mangler det bare at bakskjermen går helt ned..

høyre foran må kråkereiret tidligere eier har bygget rives, og ny kanalende + litt gulv må inn. Her lå det uformede plater kladdet sammen med sveis tilsynelatende uten gass.. resultatet er at platene kunne dras av med håndmakt!

Når det er på plass blir det å rive ned bakstilling og girkasse for en liten kikk, evt. bytte av bremser og i værste fall clutch. Når det er på plass er det ikke lange veien til første prøvetur forhåpentligvis! Glad

...

SKal legges til at reservehjulsbrønnen ikke var særlig pen og dermed forsvant på mystisk vis i går.

Det så ut til at samme nevenyttige svenske som har snekret gulvet på høyresida hadde vært på ferde i bagasjerommet også, med påfølgende trist resultat. Det var dermed ingen annen utvei enn å amputere brønnen!

Svenske m/sveiseapparat = bil-koldbrann
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #5 på: 13. Februar 2013, 18:47:18 »

14 Mars 2011:

Scuderia Lumbago Racing står behørig oppført med s.n. 100 i startnummertråden, så det er i boks.

Ble forresten gjort enda mer feinsmecker-arbeid i helga. Gulvet på passasjersiden, og kanalen foran, er nå i stor grad gjenlappet. Når vi holdt på med det oppdaget vi til dels stor grad av conrflakes i hjørnet mellom torpedoveggen og stolpen på samme side. Dette ble dermed også byttet ut med sjaini nju mettal, nesten helt opp til frontruta! Regner med at ForzaAlfa får ut nogen lekre illustrasjoner av håndtverket etterhvert...
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #6 på: 13. Februar 2013, 18:48:56 »

3 Juli 2011:

Det har vært hektisk den siste uka for å få bilen i "høvelig" race finish utvendig, og lagt på lakk. Ettersom pussingen gikk oss til hodet ble målet ang. finish stadig lavere, så denne blir nok i klassen "fin langt fra, men langt fra fin!"

Status ikveld:


en runde med 500 papir nå, så er den klar for lakksprøyta.. Linselusa til venstre står bare misunnelig ved siden av i garasjen og støver ned, når GTVen virker skal den nok få mer oppmerksomhet..

Vi har også bygget mer direkte kontakt med girkassa ved hjelp av litt klipp og lim av deler som lå og slang i garasjen.. og det ble faktisk VELDIG bra! føles mer som en 105 serie å gire nå, med ca 10 cm vandring på kula mellom 3 og 4 gir..  Osteaktig



vi var litt spent på om vi fikk dette på plass i tillegg til sparcostolen, men det var 0 problem..

Som dere ser er det mye igjen å montere, så det må jobbes intenst om vi skal rekke 30 juli.. men med ferie og litt flaks med deleforsendelser er det ikke HELT umulig!  Glad
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #7 på: 13. Februar 2013, 18:49:57 »

4 Juli 2011:

Og vips, så var bilen lakkert!   :mrgreen:





Langt fra perfekt, insektene klarer jo ikke å motstå fersk lakk.. Det blir å fjerne de, og legge et strøk til imorgen, så blir det å rubbe og polere litt når lakken har satt seg.. Grei nok finish for racing!  Glad
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #8 på: 13. Februar 2013, 18:51:36 »

6 Juli 2011:

Progress..




Nå er understellet tatt ned for oppshining og bytte av slitedeler:


 Glad
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #9 på: 13. Februar 2013, 18:52:50 »

24 August 2011:

Det har vært stille fra Lumbago en stund nå, og det har i hovedsak vært fordi vi har jobbet meget intenst for å bli klare til CSM. I går fikk vi godkjent bilen teknisk av en særdeles fleksibel og imøtekommende kontrollør, som tok turen enkom til hutiheita for å kikke på GTen. Fantastisk service! I kveld fikk vi fyr på beistet, og det kunne nok ha vært en teoretisk mulighet for å stille til start på lørdag. Imidlertid ville det nok ikke vært med en race-ready vogn, så etter en kort vurdering i kveld, etter å ha kost oss med litt etterlengtet godlyd i garasjen, så har vi bestemt oss for å kaste inn håndkleet.

Det som gjenstår er i korte trekk å sette i vinduene, montere droplenker til stabstaget bak, forsterke fjærbeinsfestene foran og montere mellomakselen, I tillegg kommer ting som stickers og litt smådetaljer på elektronikk og panserlåser. Det blir desverre litt mye å rekke i morgen kveld, og i tillegg mangler vi fortsatt pinnene i venstre forbremsekaliper som ble bestilt for evigheter siden. Toppen av kaka ble nådd da undertegnede hilste litt på kappskiva til vinkelsliperen i går ettermiddag. Resultatet ble tre sting og en tommel som er midlertidig ubrukelig, selv om jeg ungikk varige mèn. Dermed ble 50% av arbeidsstokken i Scuderia Lumbago redusert til håndtlanger, og målet begynte å se meget urealistisk ut. Det er heller ikke særlig godt å gire akkurat nå, og jeg tør ikke tenke på hva en plutselig kontra kan gjøre med de ferske stingene. Alstå enda en grunn til å stå over i helgen.

Vi prioriterer heller å stille med en 100% klar ræser i sesongens siste løp, med finjustert understell og motor, nypolert lakk og fine klistremerker. Blir bra sjø!

ForzaAlfa kommer vel straks med noen bildeoppdateringer, tenker jeg.
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #10 på: 13. Februar 2013, 18:54:04 »

25 August 2011:

Får legge ut litt visuelt også. desverre ikke alt som er like hyggelig å se på, men det tjener som unnskyldning for fraværet til helga:

Viktig å studere bilsportboka nøye, og godt å ha på plass Sparcostolen slik at man sitter behagelig når man leser:


Instrumenter monteres i konsollen. Forzaalfa gjorde senere en lekker jobb på brytere, releer og koblinger. God progress på dette tidspunktet!


Men så, under tilpasning av eksosanlegget: Disaster (Les: vinkelsliperen) strikes!


Heldigvis kan det meste repareres...


...og fremgangen fortsetter, dog i noe lavere tempo. En stor milepæl ble nådd i går med første start av TSen:
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #11 på: 13. Februar 2013, 18:55:37 »

13 September 2011:

Endelig tilbake på hjula!











Innvendig er den malt, der gjenstgår det bare å henge fast ledninger og klips på beltene, så er det klart.

Panser er på plass, vi gikk for pop off panser siden hengslene har gjemt seg et sted i garasjen. sikkert like greit å lempe det helt unna om det blir problemer under huven..

Under venter vi fortsatt på noen klips til bremsene og overgangene for den nye drivakselen. drop-stop på forstillingen må også monteres. Tror muligens vi må heise litt foran også, eventuelt gå litt tilbake på cambervinkelen.. :wink:

Slepekroker er på planen for morgendagen, sammen med montering av vinduer. Vinduene er ferdig tilskjert, så her er det forhåpentligvis bare tilpassinger som må gjøres.

Motoren går nå med ny motorstyring hentet fra 155, håper indelig eksosen kan brukes som den er, for lyden er definitivt en racerbil verdig! Glad

Dette bør være fullt mulig å få til før 1 oktober, så vi satser på å stille da i det minste!  :roll:
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #12 på: 13. Februar 2013, 18:57:10 »

5 Desember 2011:

Da er det historie at vi ikke rakk noen løp i år.. Anskaffing av bl.a. overganger for drivakselen tok sin tid, og når de først var på plass så var sentreringen av bakre overgang for dårlig.  Trist Alt over 1500rpm lagde voldsomme vibrasjoner.

Det holdt akkurat til å lunte noen runder rundt garasjen, og vi fikk i det minste etablert at synkringer skal byttes i vinter. Nå er kassa på vei ut av bilen, forhåpentligvis får jeg overtalt Hans Rune til å stramme opp LSD'en mens den er ute. Drivakselen blir nok sendt til balansering hos egnet verksted, så neste år satser vi på komplett sesong!  :roll:  Glad





Dragster stuk!  :mrgreen:
[/quote]
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #13 på: 13. Februar 2013, 18:58:57 »

19 Juni 2012:

Siden monsteret nå endelig lever(!) er det på tide med en oppdatering.

Siden sist har Hans Rune massert litt på LSD diffen, vi har byttet synkringer, og noen som KAN lage mellomaksel har blitt engasjert. Den ble meget bra, så nå ruller kjerra for egen maskin!  Osteaktig

Da gjenstår det bare litt fintuning og å tette noen hull inn til kabinen før vi laster opp og farer til rudskogen fredag!

Desverre er noe av "fintuningen" clutchlufting.. Gode tips på lufting av 116 serie clutch mottas med takk!

Syns understellet virket meget lovende etter noen runder på asfalten her, men det vil vi jo først få vite når vi har skikkelig bane under hjulene.. Vi gleder oss!!
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #14 på: 13. Februar 2013, 18:59:57 »

25 Juni 2012:

Da er debut gjennomført, FOR en dag!

Det startet litt dårlig, etter første treningspass kom bilen inn i pit'en med venstre forhjul godt oppi hjulbuen.. Det viste seg å være klassisk svensk hemsløyd, det eneste som hindret coilover sleeven rundt demperen fra å gå opp var 2 sveiseperler, og disse røyk i langsvingen.. Ny patent ble satt inn ved hjelp av vinkelsliper, bannskap og god hjelp fra medsjåfører, og bilen ble klar til kvalik i øsregn.. Vi måtte også borre dreneringshull i gulvet, det hadde regnet fælt gjennom natta! Glad

Kvaliken viste at vi trenger mer luftsirkulasjon i coupeen, muligens også defroster.. ingen kval tid ble registrert, så vi startet løp 1 som siste bil..

Bilen viste seg å være rimelig konkuransedyktig, og etter løp 1 var vi nummer 5! Siste løp ble noe mer actionfylt, sluttresultatet ble andreplass og bulket bakskjerm..  :twisted: De skyldtes 2 sjåfører som ble veldig varme under hjelmen og nektet å bremse først over langsletta, så begge seilet ut med låste hjul og platekontakt var uungåelig.. that's racing!

Alt i alt en knallbra dag, bilen virker fortsatt, og blir klar for mer action 4 august med forholdsvis lite arbeid.. Takk til CI gjengen for en hyggelig helg!  Glad

BTW: om noen tok noen fine bilder av doningen er det bare å poste her! Glad

Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 8
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS