Corsa Italiana
19. September 2017, 20:01:57 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:
 
   Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: #100 - Scuderia Lumbago  (Lest 28312 ganger)
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #45 på: 25. Februar 2014, 23:05:50 »

Da er toppene tilbake igjen:







Kult
« Siste redigering: 25. Februar 2014, 23:14:20 av #100 Erik Narverud » Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #46 på: 27. Februar 2014, 00:14:21 »

Mer progresjon, bakbremsekalipterne er shinet opp, nå gjenstår det bare å montere rep.sett og kanskje lakke litt... Man kan sammenligne med "før"-bildet jeg la ut i en tidligere post.



Synes jeg er flink til å oppdatere tråden nå, men får kjeft av teamkompisene fordi jeg avslører for mye... Øyerulling
Loggført
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 6



E-post
« Svar #47 på: 27. Februar 2014, 07:41:44 »

Vi er jo nerder, så klart vi må ha mye oppdateringer......
Loggført
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

Innlegg: 168


E-post
« Svar #48 på: 27. Februar 2014, 10:52:23 »


Synes jeg er flink til å oppdatere tråden nå, men får kjeft av teamkompisene fordi jeg avslører for mye... Øyerulling
Glad me like Glad
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0


En vakker dag blir den nok klar.....


WWW E-post
« Svar #49 på: 27. Februar 2014, 18:44:31 »


Synes jeg er flink til å oppdatere tråden nå, men får kjeft av teamkompisene fordi jeg avslører for mye... Øyerulling
Glad me like Glad

Kom med alle detaljer, så slipper vi andre reise helt til Kongsberg bare for å spionere :-)
Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #50 på: 27. Februar 2014, 21:26:55 »

Vi er jo nerder, så klart vi må ha mye oppdateringer......

Hoho, bare vent så skal du få se nerding!  Gliser

Rune, skjer det noe med #13 om dagen? Nye slangeklemmer? Osteaktig
Loggført
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

Innlegg: 168


E-post
« Svar #51 på: 28. Februar 2014, 07:45:50 »

Vi er jo nerder, så klart vi må ha mye oppdateringer......

Hoho, bare vent så skal du få se nerding!  Gliser

Rune, skjer det noe med #13 om dagen? Nye slangeklemmer? Osteaktig
Nah, slangeklemmene er nye allesamma nå tror jeg, driter i det og monterer nye STOORE bremser og nye dempere  Gliser
Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #52 på: 10. Mars 2014, 17:49:32 »

Progress...

Veiv på vei ut...


Orden i sysakene er viktig når to like motorer åpnes samtidig innenfor samme garasje. Forøvrig var motordeler det eneste i nevnte garasje som det var nogenlunde orden i på dette tidspunktet.


Rent og pent og nye lagere på plass!
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #53 på: 23. Mars 2014, 19:03:24 »

Til dere som har fått omslipt ventiler; Hvor stor forskjell blir det på shimmingen? kan man bruke samme shims mot kammen som før?
Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #54 på: 06. April 2014, 21:26:04 »

Det ble litt fremdrift i helga, selv om vi ikke fikk vært med på teknisk kontroll. Bur, stol og ratt er montert inn igjen i #101, det er jammen på tide at det begynner å skrus deler fast i bilen. Drivstoffsystem med swirltank samt elsystem og motorstyring er også på plass, men instrumenter mangler foreløbig:



2 stk. bakstillinger med girkasse venter på å bli skrudd inn. Mangler bare noen fingjengede M8, så er vi der...



Begynner å bli litt stresset stemning...
Loggført
#101 - Arne Goderstad
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #55 på: 21. April 2014, 15:46:54 »

Liten oppdatering fra helgens måletekniske utfordring: Bestilling av nye ventilshims til #100 og #101! For de som ikke har rutinen inne har jeg lagt ved regnearket jeg brukte, og en overfladisk fremgangsmåte.
Regneark for notering av måleresultat og utregning av shimstykkelse
Utstyr: Mikrometer, søkeblad, momentdrager
Fremgangsmåte:
1. Mål tykkelsen på de gamle shim'ene med mikrometer og noter mål i regneark med sylindernummer og side (eksos/innsug). Sett shim'en på ventilen ihht til sylinder og side. Hvor du setter hvilken shims spiller ingen rolle så lenge du ikke ender opp med å måle 0.00mm i steg 5.
Se bildene under.
2. Facepalm når du finner ut at du har notert på feil plasser i regnearket. Gjenta 1.
3. Monter følgerne/koppene og kammene, og dra til med moment.
4. Roter kammene en runde så følgerne, fjærene og shim'ene får satt seg.
5. Mål klaringen under hver lobe med søkeblad og noter på rett sted denne gangen. Ender du opp med å ikke få inn noe søkerblad så bytt om til en mindre shims i steg 1 så du får bedre plass. 0.00mm betyr mest sannsynlig at ventilen er litt åpen.
6. Bruk regnearket til å finne ut hva du må bestille.
7. Gå til Alfaholics og kjøp shims. De har til 8 og 9mm ventilstammer og selger de enkeltvis så du slipper å bestille ett sett til flere tusen. Kjekt! Alfaholics kan sende med 24-timer ekspressbud. Også kjekt!!
8. Monter der de skal være ihht regnearket.
9. Sjekk at klaringen er 0.40-0.45mm på innsugssiden, og 0.45-0.50 på eksossiden.

Det er nok mulig å måle uten å ha i de gamle shim'ene i det hele tatt og bare måle klaringen, men det krever søkeblad som er rundt 2mm tykke.


* 2014-04-20 14.23.46.jpg (125.86 KB, 800x600 - vist 96 ganger.)

* 2014-04-20 14.27.01.jpg (104.94 KB, 800x600 - vist 105 ganger.)
« Siste redigering: 21. April 2014, 23:37:53 av #101 - Arne Goderstad » Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #56 på: 28. April 2014, 22:24:20 »

April var fryktelig kort i år... og det ble dermed helga også. Et røft overslag indikerer at det ble lagt ned over 90 arbeidstimer i Lumbagostallen i helga, og ennå er ikke bilene på hjula. Karlskoga er innen rekkevidde for #100, men nykomlingen må nok vente litt til før den kommer på banen.

Det dukker jo stadig opp uventede ting, blandt annet måtte vi bruke vinkelsliper for å få det nye CSC-grenrøret forbi flensen på blokka nede ved bunnpanna. Litt skuffende:



Det går også uventet mye tid med til finish. Mister Brovold har jo lakkert motoren sin en hel masse, og ettersom dette garantert gir mer gamp så måtte vi også finne på noe:


Søndag kl 2330 var det tid for testing. Deilig når en nybygget motor tenner på første snurret. Lyden er nok litt "rufsete" ettersom det ikke var montert potte:
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #57 på: 15. Mai 2014, 18:53:03 »

Vi rakk omsider å stille èn bil til sesongstart, mot opptil flere odds.

Noen dager før turen skulle vi kikke over bremsene på den nyervervede hengeren, og oppdaget at de rett og slett ikke var montert. Klossene var erstattet med ståltråd som hindret vaieren i å skrape i trommelen.. godt vi sjekket før vi satte av gårde! Den ene akslingen var også rustet igjennom, og trengte en god del stål for å få tilbake fjæringen.

Noen erfaringer rikere angående tilhengerkjøp så satte vi avgårde i nylånt 159!

Treningene avslørte at motoren ikke går helt som den skal, bra trykk på full gass, men alt mellom det og tomgang gir hosting.. Samme reaksjon med og uten lambda sensor tilkoplet, så den er nok synderen..

På oppvarmingsrunden i løp 1 valgte vindusviskeren å gå ut over sine grenser, med blåst sikring som resultat.. Problemet var at denne igjen fikk strøm via sikringen til tenningsrelèet, og når denne gikk stoppet bilen fullstendig. Flau feil!

I løp 2 fikk Fredrik sitt debutløp, og fullførte til 3 plass. Uten vindusvisker og med AV/PÅ motorkraft var det helt akseptabelt!

Nå skal siste bil settes i stand så alle får kjøre neste løpshelg! Glad


* IMG_0625.jpg (53.46 KB, 480x360 - vist 206 ganger.)
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #58 på: 04. Juni 2014, 22:57:14 »

Treningspass på rudskogen gjennomført. Kjekt å luke ut noen flere bugs før løpene til helgen. Mellom karlskoga og denne treningen fant mine kolleger rett nok ut at Throttle Position Sensor var defekt. De byttet da til spjeldhus fra en 75, og motoren gikk bedre..

Vel og bra det, men siden 155 hjernen i bilen vår vil ha et potmeter signal, og spjeldet fra 75 har ingen-gass og full-gass brytere, så ble det jo ikke perfekt akkurat!  Øyerulling Gliser

Dette resulterte i at motoren drakk noe i nærheten av 3.5 liter på mila, og slapp mesteparten uforbrent i eksosen. Igrunn utrolig at det gikk i det hele tatt!

Det gikk jo igrunn helt OK, 1.47.4 er ikke så alt for ille med halvsyk motor..

Nå er eksosen festet, og TPS rappet fra 164 V6en i hjørnet, så nå maler den mykt og fint.. klar for kamp!  Kult
Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #59 på: 05. Juni 2014, 01:09:10 »

Nå er eksosen festet, og TPS rappet fra 164 V6en i hjørnet, så nå maler den mykt og fint.. klar for kamp!  Kult

Sweet støff! Lader opp til helga med en bedre middag i loungen på O'Hare... Satser på at jet-lag bidrar til å senke rundetidene  Gliser
Loggført
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS