Corsa Italiana
22. November 2017, 20:55:36 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:
 
   Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 8
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: #100 - Scuderia Lumbago  (Lest 30015 ganger)
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #15 på: 13. Februar 2013, 19:02:47 »

6 August 2012:

2 nye løp gjennomført! satans morro!

Resultater hittil: To førsteplasser(siste helg) og en annenplass samt banerekord i klasse 4

Bilen bare virker, ikke noe skruing mellom løpene denne gangen.. Siden sist er oljekjøler montert, Edge 10w60 hellt på, og trykket i bakhjulene tatt opp fra 1,8 til 2.0 bar.. dette gjorde underverker, nå er vi nede på 1.48 tallet! Osteaktig

Clutchen er fortsatt elendig, så her er det litt å hente enda, og vekta viste at vi fortsatt kan ta av 40 kg i klasse 4..
Fint å ha litt å forbedre til neste gang!  :twisted:
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #16 på: 13. Februar 2013, 19:05:45 »

22 August 2012:

Nå som vi har unnagjort litt selvskryt er det kanskje på tide å ta noen av de robuste/enkle (?) løsningene nærmere i øyesyn. Dette er tross alt en byggetråd!

Utvendig nødstoppbryter er håndlaget av beste sort bremserør. Legg merke til det tydelige skiltet laget av biltema-elteip:



Vi fant som sagt ut at oljekjøler var nødvendig, skruefestene passet rett på noen gamle braketter som sannsynligvis har tilhørt horn. Legg forøvrig merke til at vi har spandert på oss et skikkelig RSR stabstag i rødt:



Som et ledd i oljekjølermonteringen ble filteret flyttet opp på venstre forskjerm. Ingen fancy koblinger, landbrukskvalitet holder for oss. I forgrunnen sees det øvre av de to fordelerlokkene til TSen, som står uten kabler ettersom vi har byttet til elektronisk tenning(ECU og kabling fra 155):



Fjerning av unødvendig karosseristål er viktig i lettearbeidet (og for å minimere mengden rust). Biltema batteriboks er satt på passasjersiden og inneholder minste sort bilbatteri fra samme sjappe. Fuelrør i kobber kan skimtes, samt rør for elektrisk kabling til bakvogna:



Vi har også strippet dørene rimelig godt. de blafrer fint i vinden over langstrekka nå. Merk døråpner i wireutgave, lett tilgjengelig fra førerplass:



I motorrommet finner vi blandt annet denne herlige pantenten av ForzaAlfa for kobling av gasswire til pedalen. Den inneholder både gummiforing, gjengestag i messing, kuleledd og sykkelbremse. Kanskje ikke av enkleste sort...  Osteaktig



Biltema ræising-filter med luftboks/varmeskjold bygget av en gammel hylleplate:



Vi har tatt oss råd til litt pynt...



Dedion er moddet etter gammel oppskrift med vinkelsliper og sveiseapparat, som gir camber på ca 3 grader bak:



Foran er det noe mer 4-5 grader. Gjort vha. shimming med skiver ved innfestingen av triangelet:



Fler bilder kommer!
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #17 på: 13. Februar 2013, 19:09:10 »

Løp 15-16 Septemper oppsummert i en annen tråd:
(prosjekttråden ble av en eller annen grunn ikke oppdatert!  Øyerulling )

Takk for en knallbra helg!! Vi fikk desverre ikke med oss premieutdelingen, da det var noen som ventet (utålmodig) på at vi skulle bli ferdig å leke..  Øyerulling

For oss ble det jo litt knall & fall til slutt, ledelse i siste løp med 2 sultne konkurrenter halsende etter ble i overkant stressende for min co-sjåfør, så det ble snurring i depotsvingen og en 75 i nesa.. Det var visst veldig morro frem til da om ikke annet!  

utrolig morsom bane som ikke gir ved dørene ved sjåførfeil!

Dette ble nok siste løp for oss i år, nå blir det nedriving av bil for ytterligere optimalisering for klasse 4 neste sesong.


Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 2


E-post
« Svar #18 på: 13. Februar 2013, 19:12:40 »

Det var historien.. Nytt år er ankommet!

I år kommer ny mann inn i sjåførstolen, og jeg holder meg i pit'en.. Velkommen Hr. Goderstad!

Bilen må rettes, få ny front, bedre clutch, vindusvisker, coupeventilasjon og litt annet småfiks.  Glad
Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #19 på: 13. Februar 2013, 23:24:23 »

Bra oppsummert, Per. Nå må vi få fortsatt denne tråden litt kvikt, jeg liker ikke det siste bildet du la ut.  Rekker tunge

Kan vel like gjerne ordne det med en gang, når jeg tenker meg om. Her bilde fra piten FØR smellen...




PS: Billig Biltema party-telt er ikke en veldig god overnattingsløsning.

Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #20 på: 26. April 2013, 23:54:39 »

Det er på tide med en statusrapport igjen, det har skjedd mye i Lumbagarasjen de siste ukene! #100 var jo sterkt pleietrengende etter forrige sesong. I tillegg til å rette ut skadene er det investert i noen viktige oppdateringer som skal kompensere enda litt mer for manglende ferdigheter:

Swirltank og fødepumpe er installert for å sikre nok mat til motor-mons når tanken nærmet seg tom. I fjor ble det litt harking og hosting de siste par rundene på Rudskogen. "Sierra Husvagn- fjädrarna" bak er erstattet med progressive fjærer (som faktisk fjærer litt), det er montert ny clutch (som både løser ut OG kobler inn), og nye synkringer er satt i girkassa slik at tannhjulene ikke skal være så uenige med hverandre. Mindre viktige oppdateringer inkluderer nye hjullagere, kupélufting, bremseventilasjon og kanskje en vindusvisker hvis tiden strekker til :-)

For å hente ut de siste marginene av klasseberegningsarket går vi opp én størrelse i dekk, og tar av endel vekt foran.  Ettersom mye av fronten allerede var ødelagt så ble det bestilt nye skjermer, frontplater og panser i glassfiber fra Alfapanels, vi satser på at dette, samt en lyddemper mindre i eksosanlegget, vil bidra til å få ned vekten noen kilo. Rosinen i pølsa blir en chip, hvis vekten tillater det. Noe montering og lakkering gjenstår før vi er klare for Karlskoga, men vi har trua!

Nå har Ispettore Henriksen nettopp vært på besøk og velsignet doningen. Han har ofret fredagskvelden for oss og reist inn i de dype skoger for å se på doningen, det er innsats langt over hva man kan forvente eller håpe på. Meget prisverdig og særdeles viktig for oss, vi er dypt takknemlige!

Til slutt et par stemningsbilder fra verkstedet:

Her er fronten rettet ut etter beste evne, og forstillingen er skrudd opp igjen:


Swirltank og fødepumpe er her straks ferdig installert:


Teamets nye pilot Arne utfører prøvemontering av glassfiber, til ære for fotografen:


Forventningene stiger, vi gleder oss til debut i Sverige!
Loggført
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Innlegg: 855


Fredrikstad


E-post
« Svar #21 på: 27. April 2013, 09:05:29 »

Stå på! Blir bra dette!
Er det en T3 westfalia man skimter i bakgrunnen?

JE
Loggført

0o=V=o0
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #22 på: 28. April 2013, 22:09:12 »


Er det en T3 westfalia man skimter i bakgrunnen?



Det er Westfalia-camperen til hr. Husaas, den har stått til lagring noen sesonger nå og føler seg nok litt oversett. Eieren er mer opptatt med små lekne italienske damer om dagen...

Det er løse planer om å lage en fin Corsa support vehicle av den, men hittil har det vært nok jobb å få løpsbilen i stand  Øyerulling
Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #23 på: 10. Mai 2013, 19:39:35 »

Da er #100 klar for 2013-sesongen, med flere timers margin...



Sees på Karlskoga i morgen kveld!
Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #24 på: 13. Mai 2013, 16:02:12 »

...Og da var vi hjemme igjen, med hel bil og pokaler i bagasjen! Takk for en strålende racing-dag og mange fine fighter på en morsom og publikumsvennlig bane.

 Vi hadde beste kvalifiseringstid i klasse 4, men pga. et merkelig motorkutt rett foran tribunene tidlig i race 1 havnet Arne helt bakerst i feltet i sitt første Corsa-løp. Dette førte imidlertid til en rekke morsomme fighter og inspirerende passeringer, og når enden på visa ble en 2. plass så kan man ikke klage! Strålende innsats! I Race 2 ble det mye trafikk og undertegnede fikk dermed ikke sjansen til å forsøke å henge på Kjell, men hadde en rekke fine fighter og et skikkelig intenst løp. En ny 2.plass ble resultatet, og det er vi godt fornøyd med.

 To 2. plasser er vi storfornøyd med, spesielt siden dette var debut på Karlskoga for undertegnede, og debut i Corsaen for copiloten! Han har fått en kjempestart på racing-karrieren og blir farlig utover sesongen :-)

Nå var det jo desverre ikke så mange igjen i klasse 4 etterhvert, men nok til å fylle pallen iallefall :-) Håper å se flere konkurrenter  ( i bakspeilet) på Rudskogen i juni!

Vi har litt småting på forbedringslista til da, bla.a. litt større sporvidde og litt mer effekt ut av motoren i form av en Squadra-chip og oljecatchtank. Så får vi håpe at vi klarer å holde følge med Kjell!
Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #25 på: 10. Juni 2013, 22:57:59 »

Da er løp 3 og 4 unnagjort, og vi er relativt godt fornøyd med to nye 2.plasser. I begge løp var det litt for dårlige starter og for mye trafikk til at vi fikk fightet skikkelig om den gjeveste plassen, men til gjengjeld viser rundetidene at vi kan henge med dersom vi får sjansen!

(Bitte)litt av grunnen til de gode tidene kan skyldes chip og oljecatchtanken som ble montert etter Karlskoga. Den hjemmelagede 70-talls splitteren bidrar nok mest på den visuelle delen av ytelsen...  Øyerulling

Det som imidlertid er sikkert er at vi gjorde et sjakktrekk etter lørdagens warm-up. det viste seg fort at bilen var satt opp mer for drifting enn racing, så vi kastet oss rundt og byttet ut bakdempere og husvagn-fjærene bak med justerbare Spax dempere og tilhørende kappede fjærer. Foran rørte vi ingenting. Dette var tidligere uprøvet, så spenningen var stor foran kvalik. Bilen var som forventet/håpet mye mindre nervøs og satt fortsatt godt i sving, heller ikke turn-in eller understyring var blitt mye dårligere. 1.47.7 var ny pers og beste kval-tid i klasse 4!

Kurvehastigheten var altså prima, men i et felt med mange sprekere biler er det vanskelig dersom man ikke har effekt nok på strekka. I løp 1 ble vi lidende under dette, og ble liggende bak den haltende stasjonsvogna i flere runder. Når rødflagget gikk var det 5 biler mellom oss og suden til Kjell... Men, Arne fikk kjølt ned toppen litt i piten, tok seg sammen og etter de siste tre rundene var det bare en Ferrari som skilte oss fra bakfangeren til Kjell! 1.47.6 som beste rundetid i sitt debutløp på Rudskogen står det respekt av!

Under søndagens løp skjedde det samme; havnet bak to sprekere biler i starten og ble liggende i flere runder og stange. Litt frustrerende, men også forventet, så ble det også en veldig morsom fight! Først da ferrarien kom løs og jeg klarte å følge etter ble det mulig å begynne jakten på Kjell, som nesten hadde forsvunnet i horisonten over strekka. Etter et par runder skimtet jeg noe hvitt i bunnen av slakteren, og øynet muligheten til en innhenting. Disse rundene huskes vagt som en masse hårete nedbremsinger og understyring  Gliser Desverre var det litt for langt frem, og jeg mistenker at Kjell ikke akkurat kjørte med dødsforakt de siste rundene  Blunker

Det gikk iallefall ganske fort , og tar jeg ikke helt feil så har vi ny banerekord i klasse 4 med 1.45.7 som jeg satte på siste runden. Det var betydelig raskere enn vi hadde turt å håpe på, så sånn sett ble helga en knallsuksess! Hadde det bare vært en tiende runde så... Rekker tunge

Takk til alle involverte for en topp helg!

PS: overnatting i beduinleir frarådes, har fortsatt støv i ørene...
« Siste redigering: 10. Juni 2013, 23:21:43 av #100 Erik Narverud » Loggført
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Innlegg: 855


Fredrikstad


E-post
« Svar #26 på: 11. Juni 2013, 09:17:49 »

Imponerende progresjon fra knall og fall ifjor til pokalsamling i år!

Hatten av!

JE
Loggført

0o=V=o0
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #27 på: 11. Juni 2013, 16:32:29 »

Imponerende progresjon fra knall og fall ifjor til pokalsamling i år!

Hatten av!

JE

Takker og bukker! Under et bilde av Lumbagoraceren med påmontert splitter, der den står i grustaket og venter på dyst. Tror den følte seg fin i helga  Glad

Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0


En vakker dag blir den nok klar.....


WWW E-post
« Svar #28 på: 11. Juni 2013, 16:43:28 »

Er irriterende rask med den splitter'n altså...! Må lage min egen tror jeg
Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #29 på: 11. Juni 2013, 19:00:16 »

Er irriterende rask med den splitter'n altså...! Må lage min egen tror jeg

Hjelper nok ikke stort, men den ser raskere ut i pit  Gliser
Loggført
Sider: 1 [2] 3 4 ... 8
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS