Corsa Italiana
17. Oktober 2017, 23:15:22 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Scuderia Pronto Pronto: #3 i Corsaen og #54 i Cadetti  (Lest 32488 ganger)
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« på: 13. Februar 2013, 21:35:09 »

Scuderia Pronto Pronto består av Teamsjef Kyrre Matheo og sjåfør/mekaniker Vegar Johannessen som har en -84 Autobianchi A112 Abarth. Vi startet teamet i 2009 da vi kjøpte en stålgrå x-Lady Cup Abarth fra Anders Lorang.

Lady Cup var som navnet sier en racing serie for jenter som gikk på slutten av 70-tallet og til midten av 80-tallet. Først i Mini, så A112 Abarth og til slutt Opel Corsaer. Det var meget strenge regler for hva man kunne gjøre med bilene i denne serien, men en godt preppet Abarth 1050 ccm hadde rundt 90 hk.

Her fra undertegnedes første løpshelg på Artic Circle Raceway

Neste sesong ble bilen lettet for støtfangere, sideskjørt og skjermbreddere

Som den observante leser ser så ble fargedesignet ikke helt bra, så da var det å pusse

Primer:

Alpeineweiss

[/img]
« Siste redigering: 02. Mai 2016, 14:18:13 av Vegar Johannessen » Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #1 på: 13. Februar 2013, 21:41:15 »

Tilbake på hjula:

Så skjedde det at jeg kom til å handle en "ny" Abarth. Denne er også en -84 x-Lady Cup, men med en litt friskere motor og diffsperre

Derfor ble den hvite solgt. Her er den nye eieren på CSM i 2010

Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #2 på: 13. Februar 2013, 22:03:33 »

Så en ny, men kanskje ikke like lykkelig æra startet. Ikke så lykkelig da jeg desverre ikke har fått kjørt så mye pga motorhavari, mens den hvite har kjørt og kjørt og kjørt alle løp uten store problemer de 2 sesongene jeg ikke har kjørt et eneste løp, noe selvsagt min kone påpeker ved enhver anledning  Øyerulling

Her er et lite klipp fra første løpshelg med C-barthen (den var såpass stygg i karosseriet at den ikke fortjente å bli kallt Abarth)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mSFvhj7-Jo0[/youtube]

SOm noen kanskje la merke til så var lakkeringsverkstedet på den første Abarthen litt luftig, så et verksted ble bygd. Her er C-barthen kommet til et halvferdig hjem

Siste løpshelg i 2010 var ikke veldig vellykket da motoren begynnte å fuske mere og mere, før den til slutt ikke varver mere enn 4500 rpm. Jeg kommenterer dette i filmen rett før Jens passerer

Etter sesongen så ble motren bygd opp med KMS datatenning, 8-porter og motorsykkelforgassere

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=52s6Y_j6kYI[/youtube]
Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #3 på: 13. Februar 2013, 22:10:35 »

Understellet ble oppgradert fra bladfjær og slitne sykkelpumper til coilovers
Fikk hjelp av Thomas i #50 en ettermiddag. Slik så det ut når vi begynnte

Ny coil over er montert og det er kuttet litt

Boksing

Ferdig

Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #4 på: 13. Februar 2013, 22:15:30 »

Ble lav bak med 7" fjærer

Så nye 9" 850lbs fjærer ble handlet

Komplett bakre coil over

Ble lav foran også

Et lite motorbilde også
Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #5 på: 13. Februar 2013, 22:24:09 »

Jeg har også oppgradert bremsene foran fra Uno T til Wilwood calipere

Så da så C-barthen slik ut. Snart løp Glad

Så var det på tide å gjøre noe med utseendet. Litt lakk gjør susen. Gråtassgrå  Gliser

Litt dekor må til Glad

Desverre så gikk det ikke helt etter planen i 2011. Jeg havarerte den nybygde motoren på treningen til første løp Trist Og siden jeg ble pappa for andre gang, samt tid er mangelvare så fikk jeg ikke kjørt noe mere den sesongen Trist
Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #6 på: 13. Februar 2013, 22:31:56 »

De fleste har nok sett teamsjef Kyrre Matheo de siste sesongene. Han er en ivrig liten gutt. Her hjelper han Anders med å få bilen opp på hengeren etter et løp på Rudskogen

Her er han i gang med å fikse fuskeproblemene jeg hadde

Etter at motoren havarerte i 2011, så ble det litt andre prioriteringer angående tid og penger. Ny garasje ble bygget, og lite tid til Abarthen gjorde at jeg skrudde en del, men aldri ble ferdig med bilen
Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #7 på: 13. Februar 2013, 22:37:07 »

1050en ble solgt, så det ble tomt i motorrommet. Hva skal vi gjøre da??

En 1108 FIRE lå og slang i et hjørne. Kan det være noe tro??

Jaggu passet den

Nytt grenrør

Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #8 på: 15. Mars 2013, 14:07:06 »

Men, jeg kan jo ikke ha 1108. Så en passende 1242 er under bearbeiding. Toppen er renset litt opp:

Nye alu retainers til Cosworth 16V kom fra Tyskland. De passet direkte på de nye Newman fjærene mine  Osteaktig

Litt lettere enn de orginale er de også, ca 13 gram per stykk Blunker

Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #9 på: 15. Mars 2013, 14:11:58 »

Men det tar jo litt tid å bygge ny motor, så jeg hor montert en 1242 som er ganske standard bortsett fra grenrør, motorsykkelforgassere, KMS tenning og Piper justerbart kamdrev. Dette får være motoren som står i til den andre er ferdig. Da har jeg uansett noe å kjøre med i 2013 Gliser

Radioatoren er fra en MPI Rover Mini.

Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #10 på: 15. Mars 2013, 14:15:46 »

Motor på vei inn for noe jeg håpet var siste gang før den andre motoren er ferdig (noe som viste seg var feil siden den igjen er tatt ut)

Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #11 på: 15. Mai 2013, 23:17:09 »

Da har vi vært og prøvd oss på Karlskoga. Det gikk ikke spesielt bra  :cry:

Første treninga hoppet gasswiren av etter en runde, så da ble jeg stående til treninga var over. Dette gikk greit å fikse med litt strips når jeg kom til depoet. En skikkelig hillbilly løsning, men det virket ihvertfall

Neste trening fikk jeg 4 runder før jeg var i sandfella. Det var glatt med 4 år gamle dekk, men dette skyldes nok mest rattrust. Det gikk fint å komme seg ut av fella, men det jeg ikke visste var at min lille tur ut i åkeren hadde slått løs en slange på den elektriske vannpumpa mi. Motoren kokte derfor ganske fort, og jeg måtte bare gi meg. Jeg endte opp på samme sted på banen som i første trening

Her sto forøvrig en bror også

Tauing tilbake til depoet

Jeg strammet vannslangene, fyllte vann og trodde jeg var klar til kvalifisering. MEN når jeg skulle starte bilen ville den ikke tenne. Litt feilsøking påviste våte tennplugger, våte av vann  :shock:
Den som gir seg har tapt, så det var bare å vippe av toppen og skifte toppakning

Dette gjorde at jeg ikke rakk løp 1. Jeg var derimot klar til løp 2. Startet bakerst siden jeg ikke hadde noen kvaliktid. Starten gikk, og jeg hadde det morro med Vegard, Rene og Viper-Puntoen noen runder. Alt så bra ut inne i kupeen, men plutselig sprøytet det olje utover hele frontruta. Stoppet selvsagt umiddelbart, på den samme plasse som begge de andre gangene på dagen (tror flaggvaktene på den posten har litt negative vibber av min Gråtass nå )

Inspeksjon hjemme viser at toppakningen igjen har gått fløyten, og at toppen er 0,5 mm banan. Så den toppen er bare å legge på hylla i påvente av bedre tider

Så hva var positivt i helga?? Bilen fungerte greit chassiemessig. Nå gjennstår det bare å få en motor som holder mere enn 5 runder, forhåpentligvis resten av sesongen. Været var fantastisk, selv om det var litt yr på søndag morgen, og sist men ikke minst; Kyrre var selvsagt med på banen og han koste seg skikkelig Glad Her deler han pokal til den eminente Jens Glad

Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #12 på: 13. Juni 2013, 09:21:11 »

"Ny" motor begynner å ta form. Nymalt motor, nyhonet sylindere, nye lager og nye stempelringer

Verktøy for å presse nye ventilstyringer laget jeg. Neders på bildet er en dor med riktig dim for å presse styringen (midten) inn i toppen. Og en hylse som doren går i mot slik at styringene havner like langt ned i toppen hver gang

Varmer toppen på en lagervarmer tilca 50 grader, mens styringene har overnattet i fryseren

Så er det bare å presse de fint på plass

Toppen er så levert for mirafresing av ventilseter og brotsjing av styringer.
Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #13 på: 13. Juni 2013, 09:25:48 »

Jeg har også fått hjelp i garasjen av Teamsjefens yngre bror, Birk Sebastian. Han har ikke fått noen ofisiell tittel enda. Her dytter han den gamle motoren bort i "skammens hjørne"

Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #14 på: 24. August 2013, 06:14:25 »

Jeg tror jaggu Abarthen er kongelig

Bilen er klar til neste løp. Men vanen tro var jeg i garasjen i går kveld etter at gutta hadde lagt seg. Fant en bite liten svetting på hovedpumpa, så jeg kuttet røret og konet opp på nytt
Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS