Corsa Italiana
17. Oktober 2017, 14:03:20 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 17
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: #99 - Scuderia Magro da dietro  (Lest 48306 ganger)
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

En vakker dag blir den nok klar.....

WWW E-post
« på: 14. Februar 2013, 18:23:32 »

Pilot:
Pål Brovold. Har ikke tidligere vært aktiv innen motorsport, men debuterer med ny bil og fersk lisens i 2013.

Team:
#99 - Scuderia Magro da dietro - En haug med korpulente kompiser som foreløpig har glimret med sitt fravær (med ett hederlig unntak i Remi)

Kjøretøy:
1993 Alfa Romeo 33 1.7IE 8V som har fått endel mindre og noe få større oppgraderinger, men fremstår som ganske original.

* image.jpg (837.47 KB, 2041x1070 - vist 226 ganger.)

* image.jpg (290.79 KB, 960x1280 - vist 218 ganger.)
« Siste redigering: 16. April 2013, 08:30:58 av #99 - Pål Brovold » Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #1 på: 18. Februar 2013, 19:50:03 »

Da kom en etterlengtet pakke fra Nederland :-)

Ikke helt Bolt-On dessverre, men med Dremmel og kutteskive så ble passformen foran enkelt tilpasset. Bak er det litt mer utfordring, for her må inner-ringen fjernes for å få plass till anleggsplaten til de nye fjærene. Her duger nok ikke min batteridrevne Dremmel, så jeg må finne noe med mer futt. Vinkelsliper blir litt for stor og brutal, så her må det tenkes litt...

I tillegg oppsto det litt snurr-snurr-snurr når de 2 siste boltene i feste til foten skulle inn på venstre ben....hm....her er gjengene ødelagt - og det er ikke plass til bolt bak...... Får heller ikke av endeledd på styrestaget på denne siden. Leddet virker, men vil ha det helt friskt og ferskt. Problem nr 2 med å ikke få av denne er jeg jeg ikke får justert spissingen, så den MÅÅÅÅÅ av......

* IMAG0006.jpg (947.75 KB, 1840x3264 - vist 246 ganger.)

* IMAG0017.jpg (896.67 KB, 1840x3264 - vist 241 ganger.)
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #2 på: 20. Februar 2013, 19:00:37 »

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa........mere PAKKE....!!!

Skiver, klosser og slanger denne gang - og vips var de påmontert også gitt :-)

Etter litt fikling så er også bolter til demperfot nå godt forankret (2 stk på venstre side hadde ødelagte gjenger). En Dremmel, slipeskive og litt tålmodighet så fikk jeg bort de 2-3 mm med gods som var i veien slik at det ble plass til en mutter baksiden, så nå sitter det godt.

Neste utfordring er å feste demper bak til aksel. Her er de originale boltene altfor små. Intrax sitt hull er 12mm, så u-braketten i aksel må borres opp fra sine 6mm (??) og nye bolter kjøpes inn.

* IMAG0023.jpg (1506.07 KB, 3264x1840 - vist 238 ganger.)

* IMAG0034.jpg (848.79 KB, 1840x3264 - vist 250 ganger.)
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #3 på: 06. April 2013, 19:16:18 »

PRØVETUR :-)

Fortsatt STORE utfordringer med forstillingen da det er ekstremt toe out selv om alt er satt til min... Men gøy var det

[youtube]bujOHSYh9fY[/youtube]
« Siste redigering: 08. April 2013, 09:14:55 av #99 - Pål Brovold » Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #4 på: 07. April 2013, 20:17:04 »

Nåværende utfordring er fortsatt spissing. Har satt dempertårn til null, skrudd justering på spissing til minimum - men oppnår bare null (altså rette dekk). Ønsker litt camber og toe inn, så står igjen med å kappe ut ett vist antall cm av styrestag, sveise sammen og montere - men hvor mye...??

Mitt råtips er ca 3 cm på hver side, det gir rom for å justere både inn og ut - men VELDIG GLAD FOR INNSPILL!!!

PS: sveiset for første gang ever i dag :-D

* image.jpg (1421.84 KB, 4096x886 - vist 216 ganger.)
Loggført
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #5 på: 08. April 2013, 10:31:30 »

Nåværende utfordring er fortsatt spissing. Har satt dempertårn til null, skrudd justering på spissing til minimum - men oppnår bare null (altså rette dekk). Ønsker litt camber og toe inn, så står igjen med å kappe ut ett vist antall cm av styrestag, sveise sammen og montere - men hvor mye...??

PS: sveiset for første gang ever i dag :-D
Sveisede styrestag skulle jeg gjerne slippe å se i Corsaen  Sjokkert (i allefall dersom de ikke er gjort av en som virkelig vet hva han gjør)

Er og usikker på hvor lett det er å sveise det materialet som brukes i styrestag, blir ikke forundret om det er vanskelig å sveise.  Kult

Bedre dersom du kan kappe og gjenge opp endestykket på nytt  Blunker (selv om skårne gjenger er betraktelig dårligere en de rullede som er der orginalt)
Loggført
Jon-Even Johansen
Comitato

Innlogget Innlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #6 på: 08. April 2013, 10:40:56 »

Enig med Rune! Hold sveiseapparatet unna...:-)
Men hva er problemet? Er hullene i endeleddet ikke dype nok, eller er gjengepartiet på tannstanga ikke langt nok.
Får du null nå med begge styreleddene skrudd helt inn skal det ikke mer enn noen mm til så har du det du trenger.

Sjekk også om det er andre endeledd å få tak i, ofte er det levert flere versjoner til samme bil.
1 mm på styrestaget gir kanskje 1,5 mm utslag på hjulet, ergo 1-2 mm på hver side gir mer enn nok spillerom.

JE
Loggført

0o=V=o0
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #7 på: 08. April 2013, 11:52:45 »

Tips tas til følge - så dropper ideen om sveis!

Tror hovedutfordringen ligger i at styrestaget er festet midt på og ca 15 cm ut fra demper, så ved justering INN på camber så får hjulhub tilsvarende vridning UT. Når bilen nå i tillegg er såpass mye lavere enn originalt, så vil hjulhub vri ennå mer UT.

Har skrudd justering på spissing helt INN på begge sider, satt glideplaten for camber tilbake tilnærmet originalt (altså minimum av hva den kan gi av camber), og ender da med det som ser (øyemål) ut som nogen lunde fremoverpekende fremhjul. Jeg har da altså IKKE mulighet til å juster noe mer toe inn enn det, kun nå mulighet for å øke toe out.

Ser poenget i å heller kappe litt av enden på styrestag og forlenge gjengene (hvis mulig), og heller gjøre det i små etapper frem til ønsket nivå oppnås. Innbiller meg bare at det er greit å ha VALGET mellom toe inn, ut eller nøytral - samt ønsket camber (som da ved små justeringer påvirker spissing veldig mye)

Vet ikke om jeg klaret å forklare det godt nok.....Hæ

EDIT: kan legge til at jeg har styrestag som går inn i en lang "justeringsbolt" med endeleddet iskrudd fra andre siden, slik at ved vridning på "justeringsbolt" økes/minskes spissing ved at styrestag og endeledd skrus mot/fra hverandre (jepp, jobber på kontor som selger, så har ikke helt fagterminologien inne hva gjelder bil-mekking)  

* bilde.JPG (598.59 KB, 1536x2724 - vist 221 ganger.)
« Siste redigering: 08. April 2013, 12:02:32 av #99 - Pål Brovold » Loggført
Jon-Even Johansen
Comitato

Innlogget Innlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #8 på: 08. April 2013, 12:10:46 »

Før du fyrer opp B&D maskinene ville jeg fått målt så godt det går.
Hurtigvarianten  er å kappe til 2 plater av noe som er helt stivt (vannfast finer, hylleplater e.l.) som er akkurat like lange som diameteren på dekket.
Spenn disse fast til dekksiden med lastestrikker eller lignende og mål med målebånd foran og bak på plata.
Gir deg en brukbar indikasjon på hvordan spissinga er, men husk å trill bilen litt frem og tilbake først slik at den står på bakken i rett høyde,

PS! Lavest mulig er ikke nødvendigvis den beste løsningen på hjulgeometrien, så prøv deg litt frem på høyden også...

JE
Loggført

0o=V=o0
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #9 på: 08. April 2013, 14:52:16 »

Skal prøve det Jon Even, mener å huske tipset ditt om noen grader camber, litt toe inn foran og litt toe out bak - men må bare finne en brukbar løsning på å kunne justere camber og samtidig korrigere spissing til ønsket possisjon. Men det er klart, per i dag går alt på øyemål med de feilkilder det gir....
Loggført
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #10 på: 08. April 2013, 20:53:44 »

Skal prøve det Jon Even, mener å huske tipset ditt om noen grader camber, litt toe inn foran og litt toe out bak - men må bare finne en brukbar løsning på å kunne justere camber og samtidig korrigere spissing til ønsket possisjon. Men det er klart, per i dag går alt på øyemål med de feilkilder det gir....
øyemål duger ikke, gjør som JEJ sier, spenn fast to finerplater på hjulene og mål forran og bak.
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #11 på: 15. April 2013, 22:06:01 »

Steg 1 unnagjort og styrestag m/tilbehør kortet ned i etapper til ønsket mål: mulighet for camber og toe in samtidig. Fulgte Jon Even sitt tips og kuttet litt av gjengene på endeledd, litt av justeringsmutter og litt av styrestag. Da er det nok med gjenger igjen over alt, og jeg har kortet totallengen med 3 cm. Det er fortsatt mulig å juste mye ut, men nå kan jeg selv velge - så takk for innspill folkens!!

Luftfilter får nå friskluft fra frontfanger, så fornøyd med dagens innsats :-)

* image.jpg (819.19 KB, 1536x2048 - vist 210 ganger.)

* image.jpg (799.95 KB, 1536x2048 - vist 201 ganger.)

* image.jpg (856.74 KB, 2048x2048 - vist 219 ganger.)
« Siste redigering: 15. April 2013, 22:09:52 av #99 - Pål Brovold » Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #12 på: 20. April 2013, 20:54:38 »

Mer sniktitt...

Loggført
#176 - Arve Vassbotn
Pilota

Utlogget Utlogget

Skreia - Østre Toten

WWW E-post
« Svar #13 på: 21. April 2013, 10:16:28 »

Åssen var det? Deilig? :-D

Føltes det greit?  Ingen overraskelser?  Nå har du kommet langt, ta første løpet for å bli kjent med bilen.  Ikke mer justering i blinde nå.

Her er det fortsatt kaos i garasjen og alt for lite tid tilgjengelig.

Arve
Loggført

#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #14 på: 21. April 2013, 10:39:25 »

Veeeeeldig deilig å få den ut av kjeller'n :-)

Ingen store overraskelser så langt (med unntak av den noe lave max rpm). Går nesten rett frem, men koster nok på meg en forstillingskontroll. Litt tregt rattutslag/utveksling, så føles som om det må rattes litt mye for å få sving på den. Det er mye caster etter montering av camberplatene, mulig det er årsaken? Ellers så virker den tight og fin :-) (kanskje med unntak av at det er "noe" lett å skifte fra første til fjerde gir - og ikke andre - hvis man blir litt ivrig)

Blir veiing til uka....
Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 17
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS