Corsa Italiana
18. August 2017, 15:41:26 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 17
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: #99 - Scuderia Magro da dietro  (Lest 46345 ganger)
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

En vakker dag blir den nok klar.....

WWW E-post
« Svar #135 på: 14. April 2014, 12:47:08 »

Påskemorgen slukker sorgen....

- Motor startet
- Spacer til aksling skaffet
- Bolter skaffet

Bare resten igjen nå :-)
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #136 på: 14. April 2014, 21:55:33 »

Gåte:
La oss si du har en bil, f.eks. en Alfa Romeo 33 bare for å ta ett merke, og at du skal bytte girkasse på denne fra en annen modell, og at det viser seg at akslene og boltene på 5 cm (minus hodet) ikke når helt frem til utgangen på girkassen. Du skaffer spacere på 2 cm og ditto 2 cm lenger bolter. La oss si at dette blir for trangt og at du må skaffe spacer på 1 cm i steden. Så til spørsmålet: hvor lange bolter trenger du da...?

Mens menigheten grubler på dette kan jeg opplyse om rekordoppmøte i kveld. Teamledelsen ble helt satt ut av denne uforutsette hendelsen, men heldigvis hadde Kjell med egen kaffekopp (og kaffe) mens Jan fikk den koppen han brukte sist (i fjor en gang). Da forfjamselsen la seg, ble det utdelt oppgaver og ansvarsområder etter nazi-metoden, noe som resulterte i:
- lys både foran og bak
- eksos på plass
- bremsevæske påfylt og bremser/cluch luftet
- dør banket nesten rett (ja, jeg har en hel donor dør, men det får jeg ta senere)
- lekkasje fra bensinfilter tettet (noe som er kjekt med tanke på at den er plassert rett over grenrøret)
- hjul skiftet plass foran/bak
- ++++++

:-)
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #137 på: 15. April 2014, 21:33:14 »

Dagens Påskenøtt:
- hva god på å kjøle varmt motorvann?

Med mindre vannet renner ut av den da selvfølgelig......noe den gjorde tidvis i fjor også når jeg bare tenker meg om ... :-(

Kaneltriks eller er det noen som har en tett radiator liggende? Har selv 2 ekstra, men de er feil størrelse og innfesting. Den på bildet er den jeg har to av, ergo feil type. Forskjellen ligger i høyden på selve radiator, sensor sitter på feil side (dette løses med litt kabel eventuelt), vinkel på ene utløpet er feil og treffer bilen, mangler feste i bunn (slik som den som drypper har).

Utover det ble første testtur sabotert av slark i ene hjullageret fremme. Skal prøve å stramme det i morgen, alternativt må det byttes - og da har jeg igjen dårlig tid....

Riktige bolter og spacer til aksel på plass, så det problemet er ute av verden :-)

* image.jpg (1091.56 KB, 2048x1536 - vist 74 ganger.)
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #138 på: 15. April 2014, 22:16:20 »

Den første er riktig, nederst feil (den jeg har ekstra av)

* image.jpg (16.21 KB, 400x266 - vist 234 ganger.)

* image.jpg (15.56 KB, 400x266 - vist 231 ganger.)
Loggført
#23 - Øyvind Hansen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #139 på: 18. April 2014, 09:49:37 »

Hei

Svar på påskequiz:

Når du skal kjøre løp med en bil, kommer du forhåpentligvis til å presse motoren til max av hva den klarer å levere. Kjølesystemet er konstruert til å klare å ta unna varmeproduksjonen, men det forutsettet at hele systemet er i orden. En radiator er best når den er ny. Gamle radiatorer får et belegg inni av rust og annen oksidering, som isolerer vannet fra de luftkjølte flatene. Har du kanel i blir ikke dette noe bedre tror jeg.

Jeg vet at det er budsjettracing vi driver med, men kjølinga er ikke noe å spare på. Det er ikke bra for budsjettet å rase motorer.....

Dette er hyllevare hos Mekonomen. Det er en god investering......

Øyvind Hansen
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #140 på: 18. April 2014, 14:18:22 »

I god påskeånd har jeg lyttet til erfarne fjellfolk, så NY radiator er bestilt :-)
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #141 på: 24. April 2014, 22:08:41 »

Da var ny radiator på plass, og du verden så lett den var - og tett!! Temaolje er byttet ut med Valvoline, Don C. har fått på seg den svarte dressen, så da er alt klart for inspeksjon av Capo Henriksen i morgen.

Det er jo hemlig og okult som skjer nede i møkkakjeller'n, så jeg er stadig rundt på gården og sjekker om det er noen som sniker rundt og bedriver industrispionasje, og tror du ikke det har sneket seg inn en jævel. Riktignok har den prøvd å gjemme seg blant potetplukkeskrellemaskiner og veteranbåter, men jeg spottet den!! Lot den riktig nok bli stående der, men satser på at eieren ikke oppdager de 200kg med potet vi snek bak i potta på'n.......

På tunet var det staselig da, med 2 x Spider :-)

* image.jpg (864.86 KB, 2048x1536 - vist 78 ganger.)

* image.jpg (682.21 KB, 1958x1256 - vist 81 ganger.)

* image.jpg (597.04 KB, 1998x1276 - vist 76 ganger.)

* image.jpg (848.3 KB, 1966x1400 - vist 72 ganger.)
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #142 på: 04. Mai 2014, 09:43:45 »

Trenger litt innspill igjen, på å forkorte girstangens bane, eller quick shift som det heter. På den forrige girkassa så var det enkelt å lage nytt hull til girlinken litt høyere på girstangen slik at bevegelsen ble kortere ved giring. På 1.2 kassa, så er girlink festet på en annen måte, men løsningen er kanskje den samme - å få hevet girlinken, men hvordan feste den siden girarmen her er anderledes?

* image.jpg (673.77 KB, 2048x1536 - vist 71 ganger.)
Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #143 på: 04. Mai 2014, 10:23:08 »

Er dette virkelig noe du vil starte på en uke før løp???
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #144 på: 04. Mai 2014, 15:45:02 »

Er dette virkelig noe du vil starte på en uke før løp???

Nope....!!

Etter dagens testtur på Skogen har jeg fått litt annet å bekymre meg over...nemlig en girkasse som spruter olje. Aner ikke hva det kommer av, men virker som lekk bakplate eller en plugg. Bare olje bak, men myyyyye....under hele bilen faktisk
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #145 på: 04. Mai 2014, 21:39:29 »

Etter å ha løftet bilen på bukker i møkkakjeller'n er hovedteorien at det har vært for mye olje og at ventilen i bakkant av kassa har gjort sitt - kvittet seg med overskuddet. Kanalenen tør foran ventilen, men søkkvåt bakover og på begge sider....og helt bak til hekken. Nå går jo grenrøret med 4 rør rett under, så oljen skaper en grei og dramatisk effekt i form av mye røyk...!

Nå er kassa tømt (fersk, men svart olje) så fyller på (bare nok) og prøver igjen i morgen

* image.jpg (413.06 KB, 1200x1200 - vist 68 ganger.)
Loggført
Olav Barhaugen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #146 på: 04. Mai 2014, 21:44:33 »

Da var teorien til Ivers riktig da. Satser på at den holder tett og funker som den skal. Drar du til Våler og tester?
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #147 på: 04. Mai 2014, 21:48:28 »

Da var teorien til Ivers riktig da. Satser på at den holder tett og funker som den skal. Drar du til Våler og tester?

Slutter ikke å overbevise den mannen nei :-)

Hadde egentlig fri i morgen, men "inndratt" av sjefen, så må på jobb. Blir en kveldsøkt i kjeller'n og noen drag opp/ned veien for å sjekke om det holder. Holder det tett blir det Sverige til helgen, alternativt må kassa og motor ut, skifte tilbake til den gamle kassa, og det er jeg ikke sikker på at jeg rekker...
Loggført
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #148 på: 05. Mai 2014, 06:59:47 »

Si fra hvis du må ha ut kassa og trenger to ekstra hender.....

Bo i 74
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #149 på: 05. Mai 2014, 09:24:40 »

Jo mer jeg tenker på det, jo mer sikker blir jeg på at oljen kommer ut av ventilen, så da er spørsmålet - skal ventilen holde noe trykk, eller er den åpen hele tiden?

Har jo en ventil på forrige kassa, så kan bytte til den om nødvendig. Kan da kappe hull i kanalen og lage en inspeksjonsluke så jeg kommer til uten å ta ut motor.

Kan type olje ha noe å si, med tanke på trykk osv?? Anbefalinger på type??
Loggført
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 17
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS