Corsa Italiana
21. Juli 2017, 11:42:21 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 14
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: #89 Fiat Uno, kl. 4  (Lest 34835 ganger)
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #105 på: 25. September 2014, 09:04:37 »

Bra jobba Vegard. Vi andre gutta har bare laget filmer for å psyke ut hverandre. Spørs om ikke det er Vegard som har den sterkeste psyken som plukker frahverandre motoren et par dager før race.......Godt du har en FATBOY å hvile litt i på lørdag......

Vi sees på rudskogen!

bo
Loggført
#89 Vegard Lucasen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #106 på: 25. September 2014, 10:00:47 »

Dette burde gå veldig bra tror jeg - men blir nok atter noen lange netter på Vegar før lørdag:-)

Tror ikke jeg orker en reprise på gårsdagen, men jeg har ingen planer om å gi meg fredag kveld før jeg har tatt en prøvetur. Bare krysser fingra for at det ikke oppstår (enda mer) uforutsett.

Har fortsatt ikke fått bekreftet at innsugsmanifoilen er sveiset og i orden, men velger å tro at det løser seg. Hvis ikke raider jeg Uno 85'n og setter på en DMTR 36! Har fått tilbud om å låne DCOE-innsug og gassere, men da må jeg skjære ut torpedoen å begynne å omplassere ting. Ser ikke helt hvor i fremdriftsplanen det er tid til det..

Bra at dere hiver ut litt filmer, Bo (og Pål og Lumbago), beste motivasjonen som fins å skulle være i veien for dere.  Blunker Gliser
Loggført
#89 Vegard Lucasen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #107 på: 25. September 2014, 21:35:14 »

-Manifoil er sveiset, men må planes/tilpasses.
-Ventiler er shimset, etter mye om og men. Ventilene ble satt inn på samme plass som de stod, men for å klare å få noe som helst klaring mellom kam og shims på eksos i syl 1 måtte jeg måle meg gjennom en god bunke bøtter jeg har liggende for å finne den som var minst, flytte ventilene så den korteste kom i syl 1 (noen av dem er slipt i toppen..), og bruke minste shims. Minste shims er det stort sett hele veien, men nå er klaringene i orden.
-Topp er montert, ettertrekkes i mårra.

Å liste opp alt som må gjøres i morgen tror jeg ikke hjelper på motivasjonen, så det dropper jeg. Det blir en laaang dag i morgen..
Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #108 på: 25. September 2014, 21:39:16 »

Tøft. Gleder meg til å ligge på tvers foran deg denne helgen også Blunker
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

En vakker dag blir den nok klar.....

WWW E-post
« Svar #109 på: 25. September 2014, 21:45:43 »

Imponerende Vegard! Bøyer meg i støvet for pågangsmotet...

Pål #99
« Siste redigering: 26. September 2014, 07:24:36 av #99 - Pål Brovold » Loggført
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #110 på: 26. September 2014, 06:48:54 »

Bra jobba Vegard, du er i ferd med å sette standarden for klasse 4 nå.
Loggført
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #111 på: 26. September 2014, 07:13:09 »

Sett opp webkamera!!!
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

En vakker dag blir den nok klar.....

WWW E-post
« Svar #112 på: 26. September 2014, 07:25:45 »

En time lapse video av fremgangen hadde vært knall...!!
Loggført
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #113 på: 26. September 2014, 07:55:03 »

Symbolsk utdeling:

Loggført

0o=V=o0
#89 Vegard Lucasen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #114 på: 26. September 2014, 11:20:42 »

Har ikke tid til sånt! Motor henger på egne fester, men mangler kamhuset og alt eksternt som skal monteres på motoren. Kom på at jeg må få sveisa seteskinna etter anmerkning på sist teknisk kontroll, passa ikke helt å komme på det akkurat nå.. Med Thomas stiller opp med sveiseapparat og hjelper til! Fantastisk! Hadde tatt seg ut og fått kjørenekt på det hvis jeg klarer å komme meg til start..

I dag kjennes det ekstra godt med en fleksibel arbeidsgiver.
Loggført
Remi Løvhøiden
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #115 på: 26. September 2014, 13:59:05 »

Stå på!
go go go go go go go!

Krysser fingrene Glad

Loggført
#89 Vegard Lucasen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #116 på: 26. September 2014, 15:28:08 »

Vannpumpe, drivaksler, eksos- og innsugsmanifoil er montert, og Thomas har sveisa skinna. Det kommer seg!

Tid for lunch..
Loggført
#89 Vegard Lucasen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #117 på: 26. September 2014, 23:28:12 »

JADDA!!!!!

Kult Kult Kult
Loggført
Remi Løvhøiden
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #118 på: 26. September 2014, 23:50:29 »

Gromt!!!!

Gedigen innsats på Vegard - krysser fingrene.

Tror og håper på adskillig bedre motor enn tidligere. På tide å vise Alfistiene hva en kjapt hjemmesnekret småventil Lampredi duger til!

Glad Glad
Loggført
#89 Vegard Lucasen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #119 på: 09. Oktober 2014, 19:48:39 »

Da har det roet seg litt etter den relativt travle tiden før årets sesongavslutning.. Jeg har bladd gjennom noen bilder, her ser dere litt av oppdagelsene underveis i motorbygget.

Først noe positivt: bunnpanna har ei beskyttelsesplate for å hindre at veiva plasker i olje, det var jeg ikke klar over.

Rådelagrene stod det relativt dårlig til med..

Som nevnt tidligere var ventilsetene frest ca 3 mm ned i setet slik at toppen på ventilen faktisk lå lenger ned enn overflata i forbrenningskammeret. Idéen bak det skulle jeg gjerne likt å vite.. Resultatet er at de 3 første mm med løft på kammen blir eliminert, lufta går rett i "veggen" i ventilsetet. Disse 3 mm mister jeg hele veien i reelt løft på kammen, i tillegg til et ganske stort tap av komp ettersom ventilene sitter så langt ute av forbrenningskammeret. For å prøve å gjøre det håpløse et lite hakk bedre freste Remi bort ventilsetet så lufta fikk en vei inn. Det gir enda lavere komp, men lufta har ihvertfall en vei inn..

Under montering av ventilfjører fant Remi og jeg ut at det var sannsynlig at jeg har hatt ventilflyt ettersom motoren har mistet pusten helt på ca 6000rpm. De 3 mm gjør at fjøra er mindre forspent, og dermed mykere. Derfor monterte jeg fjørene fra Tempramotoren jeg hadde stående. Ventilene som stod i race-motoren ble gjenbrukt, de hadde en rar type collet jeg ikke har sett på Lampredi før, med 3 spor i stedet for 1 enkelt om de pleier å ha. Når toppen ble montert sammen i 4-tia natt til torsdag ville plutselig ikke kammen rotere - fjøra ble helt komprimert og låste kammen før fullt løft.. Årsaken fant jeg ikke før dagen etter, etter MYE kløing i hodet; collets'ene med 3 spor passet ikke retainerne som tilhørte 1-spors collets..

Det var forskjell i lengden på ventilfjørene, de lengste satt i racemotoren, men kjentes mykere ut enn de orginale Temprafjørene. Derfor ble Temprafjørene montert inn, men shimset opp 3 mm for å beholde forspenning tilsvarende orginalt.

Så begynte shimsingen.. Alle shims like? Neppe... Disse ventilene kan umulig ha vært shimset riktig slik de var montert. For å få minimum 0,15 mm klaring måtte jeg måle meg fram til den korteste ventilen (noen var slipet i toppen), finne de minste "bøttene" jeg hadde i garasjen, og bruke minste mulige shims. Da klarte jeg til slutt å få klaring på alle ventilene.

Heldigvis kom Thomas innom på fredagen for å sveise et stolfeste for meg - det hadde vært for surt å få startnekt pga det etter all innsatsen. Og Thomas hadde med forsyninger:  Gliser

Herfra og ut ble det ikke så mye bilder, men rundt midnatt natt til lørdag fyra den. Takket være Henrik og Marit som hjalp til på fredag gav jeg ikke opp når jeg fikk se at dynamoen ikke var montert, og det ikke var plass til å få den inn uten å begynne å demontere. Det skjedde i 9-tia fredag kveld.. Motor måtte løsnes, den midterste drivakselen måtte tas ut, og braketten til dynamoen måtte ut. H"¤#%& engelsk bil med bremseservoen på høyre side...

Tusen hjertelig takk for motiverende ord herfra, og ikke minst den uvurderlige hjelpa fra Remi for å få motoren sammen igjen. Det var et tilbud om hjelp jeg aldri hadde drømt om, det var helt utslagsgivende for at jeg kunne stille til start med en kvikkere motor enn jeg har hatt de siste to årene. Jeg kan nok skylde litt på en ganske vesentlig søvnmangel, men den velkomsten jeg fikk på Rudskogen på lørdag morgen var helt enorm - det var godt jeg hadde mørke solbriller for da var jeg nok ganske blank i øya. Ingen som helst tvil om at Corsaen er norges hyggeligste racingserie!!

Loggført
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 14
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS