Corsa Italiana
23. August 2017, 11:03:06 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: #13 Alfa Romeo 75 Turbo  (Lest 7831 ganger)
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« på: 18. Februar 2013, 19:41:10 »

Dagens nr 13 er tredje revisjon og itterasjon nr ørtenenognitti Blunker

Revisjon en var en 74 modell Alfetta 2,0 sedan som i sin tid kom fra Sverige i 2004 (Før Corsaen Glad ) der den hadde gått som Rally bil.

Før Corsaen sin tid ble bilen benyttet som en ren banebil både på KARN arrangementer og på Ringen. Bilen ble kontinuerlig oppdatert, og siste utgave hadde Bilstain racing dempere, GTV6 fjører samt 30mm stabbstag forran (for myk for racing) samt bremser forran fra en 75 V6

I ett overivrig forsøk på å få montert ett sett med fancy senke spindler fra USA kvelden før ett løp på vålerbanen endte bilen i en grøft

« Siste redigering: 18. Februar 2013, 19:49:26 av #13 - Rune Risholt » Loggført
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #1 på: 18. Februar 2013, 20:04:39 »

Revisjon 2 av nr 13 var en 1976 modell GTV med TS motor denne ble kjøpt ferdig rigget hos Svein Fossum

Når jeg fikk den kom den med RSR kitt forran, men med torsjons stavene fjernet, og som dere ser resulterte det i noen spektakulære hjulløft. Fikk puttet inn ett sett med torsjons staver i tillegg, og da sluttet den å løfte på labben.

Monterte etterhvert senke spindelene fra revisjon 1, og bil og fører begynte etterhvert å bli konkuransedyktige mot 155 og giulietta som dominerte klassen, men klarte ikke riktig å hevde seg ble en haug med 2 og 3 plasser

siste løpshelg i 2010 sesongen blåste den toppakningen og da jeg fikk ett tilbud på den slik den sto ble den sendt viderer i corsa hirarkiet og tusler i dag rundt som nr 176.
Loggført
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #2 på: 18. Februar 2013, 20:18:05 »

Dagens revisjon (nr 3) er da en 1987 model 75 turbo, dette er en bil som kom til Norge fra Sveits for over 10 år siden og har levde rundt i diverse garager uten at noen har tatt seg råd til å betale import avgiften for den. Jeg hadde allerede kjøpt bilen før jeg solgte GTV'en og planen var å ha den på bane til 2011 sesongen.

Det gikk selvfølgelig slik det alltid går med slike flotte planer, lukt åt h....e, så bil og fører kom seg ikke på race før 3 løpshelg 2012.

Bilen slik den er nå er relativt standard og korpulent (bil og fører Øyerulling) med sine 1130kg. letting er på gang, men det ser ut som det begrenses til bilen Sjokkert

Drivverket er stort sett standard, med unntak av 30mm torsjons staver og sierra husvognsfjeder fra biltema, bilstein racing dermpere bak, og gule koni forran

2012 sesongen medført også ett ublidt møte med en sort GVT som ble litt for stresset av å ha oss halsende etter. medførte litt ekstra arbeide for å rekke siste løpshelg.

Har vist ingen bilder fra dagens utgave av den, så her er ett gammelt fra isen oppe i siggdal

Loggført
#832 Jon S Smith Johnsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #3 på: 03. Mars 2013, 10:04:19 »

Ha, ha. Jeg må si jeg kjenner meg igjen i letting av bil og fører kommentaren. Lurer på om jeg skal legge på meg noen kilo så klasser min ekvipasje fortsatt i Klasse 4! Ha, ha. Trur jeg dauer.  Gliser
Loggført
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #4 på: 12. April 2014, 11:32:40 »

Ja ja. Ikke skriver jeg oppdateringer hver uke og ikke jobber jeg  på bilen hver måned, men nå skjer det litt.
De med ett skarpt blikk og kjennskap til transaksel bilene ser hva jeg tuller med Blunker

* Ta foto-0147~2.jpg (271.3 KB, 1024x1280 - vist 119 ganger.)
« Siste redigering: 12. April 2014, 11:42:13 av #13 - Rune Risholt » Loggført
#76 Terje Nilsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #5 på: 07. August 2015, 13:58:24 »

Hei rune !
Er turbo'n syk ?
Leser 75 ts i påmeldte lista eller er det tastet feil ?
Mvh terje
Loggført
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #6 på: 07. August 2015, 15:20:00 »

Hysj. Var ett forsøk på å gi dere forhåpninger 😂
Loggført
#76 Terje Nilsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #7 på: 07. August 2015, 15:37:45 »

Tenkte du på falske forhåpninger da eller  Gråter
Mvh terje
Loggført
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #8 på: 10. August 2015, 10:37:01 »

Tenkte du på falske forhåpninger da eller  Gråter
Mvh terje
Neida Terje, har ikke peiling på hvor "Ts" i lista kom fra, meldte meg på slik jeg alltid har gjort, kansje TS står for Turbo Speziale 😄😎
Loggført
#76 Terje Nilsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #9 på: 10. August 2015, 11:11:14 »

Litt dumt det da men , vi får gjøre så godt
Vi kan der bak   Gliser
Loggført
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #10 på: 17. August 2015, 07:23:22 »

Hei rune !
Er turbo'n syk ?
Leser 75 ts i påmeldte lista eller er det tastet feil ?
Mvh terje
Spørs om den ikke var syk alikavel Terje Sjokkert

helgens eskapader resulterte i 3 - 4 runder på tids trening, før kjølevannet fant det for godt å rømme ut igjennom ett ødelagt kjølerør til turboen. påfølgende varmgang medførte at foringene slapp og derved ingen kompresjon. Ett fortvilet forsøk på å bytte toppakning på rudskogen i helga var fåfengt. så nå spøker det for siste race også.

Etter oppturer kommer nedturer, men føler litt at det har vært for mange nedturer med denne kjærra nå. gikk jo bra de siste 4 løpa i fjor, og de fire første i år, men når har det jo vært fire DNF/DNS på rad og det er ikke gøy Rekker tunge

Litt lek med tall gir:
13 stk DNS (tipper halvparte pga at kjerra ikke gikk, de andre fordi jeg var forhindret fra å stille på løpshelg)
8 stk DNF
7 stk 1 ste plass
1 stk 2 plass
6 stk 3 plass
3 diverse lavere plasseringer
MAO upålitelig rakker dette here, men går bra når den virker

PS. om noen har en komplett 1,8 blokk og selge meg så stiger motivasjoenne for å få den sammen til ID betraktelig Blunker
« Siste redigering: 17. August 2015, 07:49:49 av #13 - Rune Risholt » Loggført
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #11 på: 22. September 2015, 07:23:12 »

Ja, nr 13 er ikke klar til ID, og jeg skjønner ikke hva som er galt.

Det er lite eller ingen kompresjon på noen av sylinderene (d.v.s får litt utslag på klokka på 1 og 4, og lite eller ingenting på 2 og 3), men topppakningen er hel, kammene er riktig timet, alle ventilene er hele og klaring mellom "bøtta" og kammen er som foreskrevet Hæ

Når jeg satte på trykkluft i tennplugg hullet lakk det noe til innsugsiden når ventilene sto stengt, men her var lekasjen størst på 1 og 4 ??

Det er ingen skader å se hverken på stempel, linere, ventiler eller topp forøvrig. ingen sprekker eller noe slikt.

Jeg har ikke tatt ut ventilene, bare innpisert de ved å dreie kammen og titte inn i åpningen mellom sete og ventil

Dersom noen har en god ide til hva som er galt hadde jeg blitt glad.

Pr dags dato kan jeg ikke se hvordan det blir noe ID på nr 13

Ps forløpet til at den stoppet er som følger.
Kjølerøret til turboen gikk tvers av, og da dumpet den alt vannet ut. Dette skjedde på tidstrening, så motoren var god og varm. Temperaturen steg til maks og godt og vel det (naturlig ettersom den ikke hadde vann) og da stoppet den bare, helt uten dramatiske lyder eller andre ting som kan gi en pekepinn på hva som skjedde
Loggført
#76 Terje Nilsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #12 på: 22. September 2015, 10:26:18 »

Hei rune!
Kan stempelfjørene ha brent seg fast, eller
Har du hatt ute stemplene ?
Loggført
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #13 på: 22. September 2015, 10:58:54 »

Hei rune!
Kan stempelfjørene ha brent seg fast, eller
Har du hatt ute stemplene ?
Virker ikke slik, da jeg hadde trykk på kunne jeg ikke merke stort til lekasje til bunnpanna, er heller ingen merker på sylinderveggene. ville være rart om alle fire stempelen brant fast fjørene sammtidig Sjokkert

Jens Hadde et tips om å sjekke at stempelene faktisk er på topp når merket på reimhjulet sier det skal være på topp, så det må jeg titte på
Loggført
#76 Terje Nilsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #14 på: 22. September 2015, 11:57:47 »

Ja reimhjulet kan jo ha flytta seg på veiva.
Vanlig kilespor å kon ??
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS