Corsa Italiana
11. Desember 2017, 17:50:55 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Feste av stol  (Lest 3642 ganger)
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

En vakker dag blir den nok klar.....

WWW E-post
« på: 08. Mars 2013, 12:53:44 »

Som det fremgår av bildet så er det ikke ett flatt gulv å feste stol til, eller mulig å lage ett tverrgående stag (da blir stolen for høy). Vet det må brukes min 4 x 8mm bolt og 40cm2 plater som mothold, men hvordan skal jeg få til det siden det originale stolfeste er skråstilt i bak-kant og oppå "bærekonstruksjon" foran (denne delen har sikker ett fint faguttrykk - men det kan jeg ikke).

Det må vel lages tilsvarende innfesting for sele-festene under stolen også (6-punkt)?

Har bare dårlige bilder av dette, men mulig dere skjønner hva jeg mener....

Pål

* IMAG1423.jpg (964.75 KB, 3264x1840 - vist 173 ganger.)

* IMAG0097.jpg (684.57 KB, 3264x1840 - vist 195 ganger.)
Loggført
Nr31. Knut Erik Halgunset
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #1 på: 08. Mars 2013, 13:50:02 »

Kan du ikke bruke de originale innfestingene?
Det gjør ihvertfall jeg  Glad
Loggført

#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #2 på: 08. Mars 2013, 14:10:16 »

De passer ikke med stolen (hullene altså), og nye hull vil gjøre det noe problematisk å entre en mutter men mindre jeg lar bolt gå gjennom hele bilen og ut... Legger ved ett annet bilde som kanskje forklarer problemet litt bedre.

Festebrakett vil ligge på traversen (?) foran og ved de originale hull bak. Jeg kan ikke gå opp i høyde, da treffer hjelm taket....

* bilde-2.jpg (301.82 KB, 2048x1154 - vist 170 ganger.)
« Siste redigering: 08. Mars 2013, 14:15:57 av #99 - Pål Brovold » Loggført
#832 Jon S Smith Johnsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #3 på: 08. Mars 2013, 15:14:52 »

Hm, for min del har boltet stolfestene rett gjennom gulvet med plate på undersiden, men jeg har ganske flatt gulv (ingen travers å ta hensyn til).

Kan du bolte stolfestene på en skinne (flat stålskinne) som du så bolter fast i traversen foran, og gjennom gulvet bak, med stålskinne under bilen som mothold? Stolfestene har jo høydejustering (og dermed vinkeljustering) både foran og bak?

Et annet alternativ er jo å kutte traversen med vinkelsliper og flytte den frem 5 centimeter slik at stolen står rett på gulvet? Hvis jeg forstår deg rett vil jo det å sveise en travers bak gi for stor høyde til at hjelmen klarer taket, så du må jo velge en løsning hvor du kommer deg ned! Selv er jeg 197 cm. høy så det var litt kinkig for meg. Som nevnt i en annen post så er også buret allerede sveiset på plass og jeg skulle gjerne hatt stolen litegrann lenger bak, men det kan jeg leve med. Kommer nå både inn og ut og kan fint kjøre løp, men en langtur på autostradaen hadde blitt slitsomt!  Gliser

Tvi, tvi. Fortell hvordan det blir!
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #4 på: 08. Mars 2013, 16:04:15 »

Det kommer vel ikke så godt frem på bildene, men den originale området for innfesting bak skråner - altså i en slik vinkel at jeg kan legge stolbraketten på traversen foran og få ett "flatt" underlag bak. Bak er det vel originalt forsterket, så det burde teoretisk holde med nytt hull på riktig sted og skiver som passer under (det er da tilsvarende fordypning på undersiden av bilen)

Hvis jeg flytter traversen såpass langt frem at den går klar av stolfeste foran, så kommer jeg likevel ikke helt ned på gulvet grunnet denne forhøyningen bak.

Hvis jeg beholder dagens "utseende" innvendig, så får jeg en grei vinkel på stolen (noe bakoverlent + at stol kan justeres i innfesting) og går klar av taket, men det fordrer at braketten festes flatt på traversen. Her er det jo umulig å få inn annet enn "små" skiver inn gjennom eksisterende hull, med mindre det sveises en plate på traversen (oppå) som igjen kan brukes til feste av braketten - med det resultat at stol heves tilsvarende og det begynner å bli trangt opp mot tak.

Selve buret er i mitt tilfelle ikke noe problem, det er mer enn langt nok unna i alle retninger.....derimot treffer girspak hjørne på stolen når jeg skifter til 2. gir....og DET kan bli litt slitsomt når man blir noe ivrig! Den går fint i gir, men det er såpass mye slingringsmonn i giroverføringen at ett hurtig skift fra 1. til 2. garantert vil treffe hjørne av stolen - og gjerne da med noen fingre i mellom. Prøvemonterte en forlenger i form av å tre en stang over girspaken uten kule, som i det minste frigjorde fingre fra å treffe stolen. Det ble en noe høy (og dermed lang vei å bevege armen mellom girene) løsning, men fungerte greit. Alternativt må selve girspaken bøyes noe mot venstre slik at den går klar i original høyde.
Loggført
#36 Trond Andersen
Pilota

Utlogget Utlogget

Alfasud #36

E-post
« Svar #5 på: 08. Mars 2013, 16:06:37 »

Hei,

På min Sud benytter jeg stolfester som ligner denne typen:

http://www.gundersenmotorsport.no/lopsbil/stol-understell/sparco-stol-feste_1

Disse passer greit inn i originalfestene i gulvet der det skal sitte muttere/gjenger som du kan skru i.

Stolen er så festet til understellet og kan justeres noe opp/ned foran/bak. Jeg får ihvertfall grei plass med mine 190 cm.

Ift. belter er det ferdige gjenger foran/bak (originalfestene for beltene) som passer for 4-punkts seler (som jeg har). Om du har 6-punkts seler antar jeg at du må lage til noe foran inn mot traversen eller noe slikt.

Mulig jeg misforstår utfordringen din, men det er ihvertfall slik jeg har gjort det på min Sud som har samme bunnplate som din 33.
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #6 på: 08. Mars 2013, 18:27:51 »

Hei Trond,

På festebraketten min så er det ikke like mange hull som på den du viser til. Det passer heller ikke direkte ned i originale hull/mutter, og det er da jeg lurer på måter for å forsterke innfestingen

Pål
Loggført
Hans Rune Horne
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #7 på: 08. Mars 2013, 21:42:45 »

Heisann.

Bruk gjennomgående lange bolter gjennom hele traversen og med mutter og plate under gulvet,  sett inn en stålhylse(rør) i traversen slik at du ikke komprimerer denne.
Dette gjør du enklest ved og borre hullet i overkant travers i samme dimensjon som utvendig hylse, tre inn hylsen som er kappet i riktig lengde og sveis den fast traversens overkant slik at den flukter med overflaten.
Hullet i gulvet er det viktig at du ikke lager større en bolt dimensjon slik at ikke hylsen går gjennom gulvet, den skal bare ligge an mot gulvplaten.

Muligens noe krøkkete forklart men håper du ble klokere av dette Glad

Mvh Hans Rune
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #8 på: 08. Mars 2013, 21:55:56 »

Det høres ut som den beste løsningen så lange Hans Rune - Tusen takk, den skal seriøst vurderes!!

Tanken på gennomgående bolt har vært der, men forkastet da den oppleves som for løs - men vil med en hylse sveiset fast fungere bedre (tror jeg)

Pål
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #9 på: 11. Mars 2013, 08:30:18 »

Var en tur i kjeller'n i går og tok noen bedre bilder av "stol-problemet" - bare sånn for å synliggjøre det litt bedre.

Som dere ser på bilde 2, så blir det litt trangt mot tak hvis stol står så lang frem som indikert på bilde 1 (her synes også godt dette høydeproblemet). Løsningen på det blir å skyve stol så langt tilbake som mulig, samt at jeg har måttet lage nye hull i braketten for feste av stol så langt ned som mulig. På bilde 3 synes også "modifikasjon" av girspak, og det kjennes faktisk mer riktig ut med høyere spak - ergo fordel med kortere vei fra ratt, men bakdel med lenger "reisevei" ved girskifte....så ikke avgjort.

Når det gjelder selve innfesting av brakettene, så blir det nok løst som foreslått av Hans Rune med gjennomgående bolt, en form for hylse og egnet skive/mothold.

* IMAG0116.jpg (1182.96 KB, 3264x1840 - vist 220 ganger.)

* IMAG0115.jpg (1211.7 KB, 1840x3264 - vist 180 ganger.)

* IMAG0125.jpg (675.05 KB, 3264x1840 - vist 215 ganger.)
Loggført
#832 Jon S Smith Johnsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #10 på: 22. Mars 2013, 23:11:23 »

Kunne vært artig å se hvordan problemet ble løst til slutt?!

M.v.h.
Jon S.
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #11 på: 23. Mars 2013, 19:18:11 »

Det ble løst ved å feste brakettene der de står på bildet i siste innlegget - altså oppå traversen, så langt tilbake som mulig.

Hvert feste ble løst forskjellig:
- venstre foran, brukte originalt feste/mutter
- venstre bak, boret nytt hull i gulv. Fikk brukt den originale forsterkningen under bilen
- høyre foran, boret meg gjennom både traversen og gulv. Området i traversen var forsterket, så har bare en plate som skive under bilen.
- høyre bak, boret nytt hull i gulv men her var det ikke forsterket, så her ble det også brukt plate som skive.

Selve festet til stolen gjorde stolen for høy, så boret nye hull i braketten så lavt jeg kunne. Dette løste høyden.

Å ha stolen så høyt og langt bakover gjorde at mine lange ben traff rattet, så det er byttet ut med ett som er 10cm dypere + spacer, så nå sitter jeg bra :-)

Håper bare nå det blir godkjent avteknisk......

Pål

* image.jpg (822.13 KB, 3264x1840 - vist 193 ganger.)

* image.jpg (752.23 KB, 3264x1840 - vist 150 ganger.)

* image.jpg (815.96 KB, 3264x1840 - vist 171 ganger.)
« Siste redigering: 23. Mars 2013, 19:31:55 av #99 - Pål Brovold » Loggført
#832 Jon S Smith Johnsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #12 på: 23. Mars 2013, 21:58:00 »

Det eneste som måtte være et tema var vel mothold under bilen (plate/skive), men ellers virker jo dette som en ganske gjennomtenkt løsning. Herlig når ting kommer på plass! Jeg skulle gjerne hatt mitt eget sete litt lenger bakover, men butter i buret. Får se om jeg evt. kan rette opp vinkelen på seteryggen litt og slik vinne 5-6 centimeter, men da bør jeg ha et dypere ratt (gjerne snap off) og girspaken bør kanskje vinkles. Vet det er mange som flytter giroverføringen inn i bilen på transaksel-bilene så jeg får se på en løsning på det. Men for all del, jeg kan kjøre bilen slik oppsettet er i dag, så dette blir et prosjekt hvis/når alt annet er på plass og det er tid til overs før sesongdebuten!
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

WWW E-post
« Svar #13 på: 23. Mars 2013, 22:54:02 »

Håper det går greit! Kjenner ett stooooort behov for å få bilen ned på alle fire og prøvekjøre litt.....først da jeg kan si om jeg er fornøyd med alt, eller om det trengs endringer. Foreløpig stoppes jeg av knekt bolt til grenrør og mangel på felg/dekk som ikke subber i sag/demper.....
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS