Corsa Italiana
18. August 2017, 15:41:49 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hovedstrømsbryter  (Lest 3982 ganger)
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« på: 05. Juli 2013, 22:18:19 »

Jeg har fått et par forespørsler angående hovedstrømsbrytere, og vi i teknisk kommer til å ha litt fokus på dette i fremtiden, so be warned Blunker

Uansett så har jeg skammløst stjålet et bilde fra Gundersen Motorsport om hvordan en 6-polet FIA-bryter skal kobles opp.

1- Batteri+

2- Videre til hovedstrømskrets

3- Jord (her kobles 3ohms motstand)

4- Tenning/coil

5- Videre til hovedstrømskrets

6- Tenningsbryter

En godkjennt FIA-bryter anbefales sterkt da en billig 2-polet fort kan bli dyr, både ved en ulykke hvor strømmen kan kortslutte og antenne bil og fører,  som ved at man kutter strømmen og dreper generatoren.
Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #1 på: 06. Juli 2013, 23:44:01 »

Og siden vi er inne på koblingsskjemaer og elektrisk anlegg, så fant jeg frem denne supre tegningen som Trond laget

Loggført
#89 Vegard Lucasen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #2 på: 07. Juli 2013, 06:42:39 »

Jeg har brukt nesten samme måte som Trond. Samme relé, men har en dødmannsknapp til båt mellom oljetrykksgiveren og relèet, da slipper jeg å kjøre all strømmen til pumpa gjennom en bryter. Må bare dra ut dødmannsknappen for å starte pumpa.
Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #3 på: 19. Desember 2013, 09:45:10 »

Husker alle å gjøre hovedstrømmsbryteren og oljetrykksoveride riktig til neste sesong?? Teknisk kommer til å kontrollere dette ekstra godt Blunker

Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #4 på: 19. Desember 2013, 10:18:27 »

Husker alle å gjøre hovedstrømmsbryteren og oljetrykksoveride riktig til neste sesong?? Teknisk kommer til å kontrollere dette ekstra godt Blunker

Formålet med "oljetrykksoveride" er vel at bensinpumpa skal kutte når motoren stopper? I så fall er ikke dette noe som kreves for biler som har denne funksjonen i motorstyringen?

Bare spør jeg, slik at vi er sikre på at ting er på stell  Glad
Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #5 på: 19. Desember 2013, 10:35:50 »

Det stemmer Glad
Loggført
Mats Andersen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #6 på: 28. Desember 2016, 21:16:53 »

Vekker til live denne igjen.. Er så lenge siden jeg har kjørt at måtte grave i arkivet litt her. Det koblingskjemaet som er tegnet opp passer ikke så godt til opplegget i min bil..

Er det noen poeng at det er koblet akkurat slik eller er det at det er denne bryteren vi må ha for FIA merkets skyld? Alt som har med dynamovern og bensinkutt osv har jeg sikret via motorstyring nemlig. Blir endel kål og gjøre om på dette. Spør egentlig om det er greit å kjøpe en slik 6 polet variant men bruke kun de to hovedpolene.. om det i det hele tatt er mulig. kanskje det er elektronikk inni her??

Mats
Loggført
#16 - Heine Pedersen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #7 på: 01. Januar 2017, 15:29:19 »

Så lenge bryteren også stopper motoren (slik at dynamoen slutter å produsere strøm) så spiller det vel ingen rolle hvordan den er koblet.
Loggført
Mats Andersen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #8 på: 01. Januar 2017, 17:47:14 »

Det var det jeg håpet:-)

takk for svar!

Mats
Loggført
#34 Jens Hagen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #9 på: 01. Januar 2017, 20:03:02 »

Feil svar Heine.
 Bryteren skall kobles som det står i bilsport boken.
Loggført
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #10 på: 04. Januar 2017, 12:36:51 »

Dersom du ønsker å beholde oppsettet ditt Mads, så lag en skisse som viser hvordan det er koblet , og send en søknad til teknisk@corsaitaliana.no

Men husk at det ikke er nokk at motoren stopper når hovedbryteren slåes av, all spenning frem til motorommet skal være frakoblet, inkl hovedkabelen til dynamoen, når hovedbryteren er av.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS