Corsa Italiana
17. Oktober 2017, 23:18:50 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: #8 - Big Fiat  (Lest 10358 ganger)
#34 Jens Hagen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #15 på: 14. August 2013, 20:22:27 »

Kokepunkt kurvene for bremsevæsker stuper kraftig i begynnelsen. Det er god praksis å skifte bremsevæske
så tett inntil løp som mulig. Ok våre biler er lette men de har også veldig små bremseskiver. Etter hvert som
vi kjører fortere bremser vi betydelig mer. Jeg for min del bruker opp ett sett bremseklosser på fire løp.
De to første sesongene jeg kjørte kunne jeg ikke se slitasje på klossene men sesongen etter brente jeg opp
de samme klossene på ett løp. Jeg skifter bremseveske foran før hver løps helg (også i reservoaret).
Jeg har prøvd en uke gammel bremsevæske på den andre bilen min en gang og gjør det ikke om igjen.
Husk att bremsevæsken også blir fortere dårlig i fuktig vær, og att de beste bremsevæskene dropper mer i
begynnelsen (Racing væske er lik med DOT4 etter ca. en uke)
Jeg vil anbefale å lese boken: BRAKE HANDBOOK av Fred Puhn. HPBooks.   
Loggført
Hans Rune Horne
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #16 på: 14. August 2013, 22:05:46 »

Heisann.
Dette fikk jeg ikke med meg, uansett er det kjedelig for alle parter og det virker som det ordner seg, bra.

Det er viktig og huske at dersom klossene er mere en halvslitt så blir de veldig fort varme og FADING oppstår utrolig fort, med 3mm igjen så er det meget stor grunn til og være forsiktig.
Hva skjedde, gikk pedalen i bunn eller var det bare ikke skrubb på det hjulet??

Dessuten er det lurt og tenke igjennom hvordan man bruker bremsen,  brems hardt og kort da dette genererer mye mindre varme en lett bremsing over lengre strekke.

H.R
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #17 på: 15. August 2013, 08:05:23 »

Takk for mange konstruktive innspill!

Vi har ikke plukket fra hverandre bremsene enda, så jeg vet ikke hvordan klossene ser ut nå. Det er mulig teorien til Rune kan stemme, for det virker som kun venstre fremhjul er berørt. Vi har ikke varme kilder i nærheten av bremserør, men kanskje caliper subber ørlite innpå? Det er ikke noen lyder når bilen trilles, og den er også veldig enkel å skyve på. Calipere er ikke rustne, og stemplene ble "trimmet" med stor vannpumpetang ved sesongstart. Nå skal de uansett plukkes i biter, for overhalingskit er i posten. Jeg poster her når vi har fått sett mer på bilen til uka.

Og Hans Rune, pedalen gikk ikke rett i bånn. Følelsen var at bremsene bet dårlig. Høyre hjul låste veldig lett, trolig fordi venstre ikke hadde effekt.

Axel, det er flott at du reagerer som du gjør. Jeg håper ikke følgeskadene på motoren er store. Jeg sendte deg en e-post på søndag ang. dette med oppretting, men vi kan godt snakke om det på neste løp hvis du ikke har tenkt å gjøre noe med det før sesongen er ferdig.

Hilsen Marius   
Loggført
#176 - Arve Vassbotn
Pilota

Utlogget Utlogget

Skreia - Østre Toten

WWW E-post
« Svar #18 på: 15. August 2013, 10:09:11 »

Me har vel "alle" fått ein liten oppvekkar her. Me må no på huske på at dei fleste av oss er glade amatørar. Læring kjem etter kvart, og for nokre noko brutalt.

For vår del så køyrde me dei to første sesongane med originale bremser, uten å gjere anna enn å bytte klossar før første løpet me køyrde og bremseveske ved start av ny sesong. Før årets sesong bytta me til standard caliper fra storebror Punto 75, etter å ha plukka dei heilt ned, overhalt og bytta alle pakningar/lufteskruar/moteringsdetaljar. Samt satte på slissa Bremboskiver.

Dei to første sesongane var bremsene nesten urørte og slitasjen var ikkje merkbar. Det ser litt annaleis ut no. Felgane er kolsvarte av bremsestøv etter ei helg, og klossane er no halvslitne etter to løpshelgar.

Så det er heilt klart, me skal bytte klossar/veske før neste runde OG me skal alltid ha med eit ekstra sett klossar på løp. Det er det som er det fine med CI, me lærer noko nytt kvar gong me møtes  Gliser

Arve V
Loggført

Anders Lorange
Pilota

Utlogget Utlogget

Stå pååååå.....! (112/128)

« Svar #19 på: 15. August 2013, 10:51:05 »

Hei.

Her har vi fått masse nyttig informasjon som vel burde legges ut på de tekniske side slik at alle corsa pilotene som ikke er på denne siden kan få med seg dette.
Takk for veldig nyttig  og saklig informasjon. Godt at det er så mange som deler sine kunnskaper med oss
Amatører.

;Danders
Loggført
Hans Rune Horne
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #20 på: 15. August 2013, 16:17:21 »

Da kan men vel konkludere med at det var fading på venstre forhjul, dette oppstår når bremsebelegget utskiller gass og det oppstår gasspute mellom kloss og skive = null friksjon.

årsak kan meget vel være en calipper som ligger ørlite på og utvikler varme.

H.R
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #21 på: 20. August 2013, 22:25:41 »

Delene begynner å renne inn fra onkel ebay og andre aktører, og til neste uke skal Big Fiat rettes og bremsene overhales rundt om.

Her er en video fra løp 5 fra Big Fiat. Ganske kjedelig egentlig, for de to foran stakk av, og resten ble borte i speilet. Kjørte helt alene, så da kan jeg heller ikke skylde på noen andre for alle feilene som blir begått.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jpjPb2DuLpY[/youtube]
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #22 på: 27. August 2013, 22:10:08 »

Nå har vi fått sett på bremsene, og det er ikke én feil, men trolig tre feil i kombinasjon som forårsaket bremsesvikt.

Klossene var helt jevnt slitt alle fire, og de hadde tre - fire millimeter med belegg. Alle hadde vært for varme, og det så ut som dette også jevnt på alle fire. Det var tegn til krakkelering i toppen av belegget, og det var i ferd med å slippe fra metallet. Gassing fra klossene var helt sikkert noe av grunnen til at bremsene "bet" dårlig. At klossene var i ferd med å bli utslitt gjorde nok sitt til at de ledet mer varme.

Bremsevæske som ble tappet bar preg av å ha vært varm, men hvor mye dette påvirket er jeg usikker på. Det er uansett god forsikring å bytte oftere enn vi gjorde, og vi legger inn dette i våre rutiner.

Caliper på venstre side foran hadde en mindre lekkasje. Når vi så på innsiden av felgen på venstre fremhjul var den full av bremsestøv og dritt, mens den høyre nesten var ren. Det var ingen synlige lekkasjer, som at det var dråper som hang, men inne i støvmansjetten lå det bremsevæske. Ved demontering så vi at borring og stempel var helt strøkent, og vi kunne ikke se skader på pakningen. Kanskje var det et lite rusk? Kanskje varmen forårsaket lekkasjen? Nå har de fått nye pakninger og støvmansjetter, så da bør det holde tett. Ny hovedpumpe ble også montert i dag, bare for sikkerhets skyld, mens bakbremsene så nesten nye ut og blir ikke skiftet nå.

Bremseklossene vi skal prøve nå er Mintex Racing. Vi bestilte to sett herfra: http://www.ebay.co.uk/itm/290909698795
Når vi fikk dem så vi at det ikke er Mintex som produserer dem, men et annet firma i UK (C-tech, eller noe slikt). Det var Jens som anbefalte dem, så da kan det ikke være helt galt ;-)

Vi legger opp til ventilasjon av calipere ved hjelp av lufteslanger fra fronten av bilen. Det eneste stedet det er plass er der lyktene står, så da må vi bygge om dette også.

Dersom noen har lyst til å se på f.eks. klosser som er "kokt" kan vi ta med de på neste løp.

Hilsen Marius
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #23 på: 06. September 2013, 23:18:31 »

Det ble endel plateskade på Big Fiat i sammenstøtet på Våler, og dette er nå rettet. Rettingen fikk jeg litt hjelp av bror til, for han har en fin maskin på jobben til å nappe ut bulker. Den klarte ikke alt, og stålet sprakk noen steder fordi knekkene var skarpe, men litt sveis og liberale menger sparkel senere ser det bedre ut. Skaden på døra gikk helt til de siste ti cm. mot bakenden, men vi fikk ut de verste bulkene uten å ta lakken eller merkene.   

I kveld la jeg slipegrunning og i morgen satser jeg på å sprøye. Hele jobben blir litt spesiell, fordi vi ønsker å bevare så mye av dekoren som mulig.

Nye bremseslanger og delene for å få lufting på bremsene kom også denne uka, så da blir vi klare til neste helg.

-- Marius
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #24 på: 27. Desember 2013, 18:38:22 »

Lenge siden vi oppdaterte noe her, men nå er vi endelig i gang igjen. Denne gangen driver vi med ting vi ikke har peiling på, men om man ikke prøver vil man jo aldri komme noen vei.

Toppen er en 1242 ccm. 16v fra en Punto II 80 ELX. Jeg har lenge gått med planer om å prøve FIRE med 16v, men først nå skjer det endelig noe. Det er ganske få som har trimmet disse motorene skikkelig, for 8v er mye enklere å billigere. Ventilene er små, 27 mm. innsug og 22,5 mm. eksos.

Innsugsporter på syl. nr. 1. En er urørt og en er rensket opp. Verktøyet som er brukt er en Dremel med slangepakke, slipestener og små slipebånd.

Det som ikke er så veldig synlig på bildet er at det originalt er en "kul" i kanalen mellom styringen og setet. Her synes et stygt hakk på den urørte kanalen, og det er fjernet noe ekstra gods på dette stedet på kanalen jeg har bearbeidet. Ved å fjerne kulen får jeg en jevnere overgang mot setet, men det er fremdeles ikke helt bra. Setet går rett og slett for langt inn i godset i toppen til at man kan få en pen kurve her.

I forbrenningskammeret turte jeg ikke ta noe, annet enn at en liten kant på ca. 1 mm. fikk en ørliten knekk. Jeg syntes den sto vell nærme ventilen, men det er ikke mye klaring ut til toppakningen.

Throttlebodies fra CBR600. Disse har 40 mm. kanaler og 38 mm. spjeld. Jeg kjøpte dem komplett med dyser, ledninger, bensinregulator og TPS. Planen er å gjenbruke alt dette og styre motoren med KMS som de andre i Coppa-banden gjør.

Det hadde vært topp med tilbakemeldinger på bildene. Selv har jeg ikke peiling, annet enn det jeg har lært av teori fra folk som kan mer enn meg om dette, som igjen kombineres med litt sunn fornuft. Om dette virker gjenstår uansett å se.

Hilsen Marius
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #25 på: 29. Desember 2013, 22:35:45 »

Jeg var ute i garasjen en tur i kveld og tok noen mål og vekter. Nå er det nye råder som vurderes, og det ser ut som jeg kan bruke råder til 1108 8v. Disse kan være aktuelle: http://www.ebay.co.uk/itm/270769770499

Her er kråketær med vekter nedfelt på potent papir:

Ny massiv follower veier 34g
Ny øvre retainer veier 8g (den nedre beholdes original)
Nye stivere fjærer veier det samme som de originale, og ventilene beholdes som de er.

Kammene blir i kategorien "lett race", med 291 grader på innsug og 283 grader på eksos. Fabrikatet er Catcams.

Jeg sjekket noen mål på stemplene. Pinnen er på 18,00 mm. på både de nye stemplene og de som står i 1108 originalt. De sitter uten låseklips, og er presset på råden (flyter i stemplet). Hvordan demonterer man disse på korrekt vis? Måtte bruke litt krefter i skrustikka for å få ut de gamle bitene, men har ikke lyst til å gjøre det samme på nye deler.

Jeg målte stempelhøyde på følgende vis

Korrekte mål viser at det skiller 1,75 mm. mellom 1108 og 1242 16v stempler, hvor førstnevnte er høyest.

Nå vet jeg ikke hvor langt opp mot toppen av blokka de to forskjellige motorene stopper stemplene, men dette skal jeg måle. 16v motoren står på lageret, så det tar noen dager før jeg får sjekket.

Dersom det viser seg at begge har stempler som stopper samme sted må jeg nok ta av litt på toppen av blokka for å få samme kompresjon som originalt på 1242 16v. Dette går uten å få tillegg i regnearket fordi det er motoren toppen kommer fra som legges til grunn for 16v motorer, i motsetning til 8v motorer.

Her er noen bilder av stemplene. 1108 8v og 1242 16v. Borring er 70,8 mm. på sistnevnte, 0,8 mm. mer enn på 1108.

Loggført
Tor Willy Austerslått
Pilota

Utlogget Utlogget

« Svar #26 på: 30. Desember 2013, 14:29:14 »

Her kommer et dumt spørsmål: hva er den viktigste grunnen til at man ikke kan/bør/vil bruke originalrådene? Ser at de som ligger på eBay er maskinerte og at de originale sikkert er støpte. Er det vekt? Holdbarhet?

Relativt stiv pris for de råde i hvert fall. Får jo en par hele Punto 55 for den prisen i Tyskland Blunker
Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #27 på: 30. Desember 2013, 21:29:10 »

Vekt og holdbarhet ved høy rpm Glad
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #28 på: 30. Desember 2013, 22:35:41 »

Vegar har rett!

Vi har nå stempler som tåler 10.000 rpm, men originalrådene bør vel ikke over 7.000. Trolig når vi maks effekt et sted mellom 7.000 og 8.0000 med denne kortslageren, og vi må også ha litt å gå på for å dra ut giret langt nok til at neste gir ikke treffer for langt nede i turtallsregisteret.

Må si jeg er spent på effekten i denne. Vi vet jo at 1242 8v yter 110 hester med moderate modifikasjoner, men at det er omfattende å komme noe særlig over 120 hester. 1242 16v er det ikke så mange som har tuklet mye med og dokumentert det på Nettet, men noen få hevder å ha fått gode resultater.

-- Marius
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #29 på: 16. April 2014, 22:48:58 »

Det blir ikke motorbytte før sesongen, men kanskje i løpet av sommeren.

Årskontrollen ble gjennomført uten mangler, men litt småting skal på plass før Karlskoga.

Nye dekk er på gang

Situasjon to timer etter årskontroll

Av sikkerhetsmessige årsaker måtte stolen flyttes både nedover og innover i bilen. Tunnelen måtte modifiseres, og her er noen bilder av prosessen.

En betydelig bit ble kappet ut, men som bildene viser er ikke bærende konstruksjoner berørt. Teknisk avdeling i CI var også varslet på forhånd.

I kjelleren får vi grovtilpasset platene

Og den passer greit

Tegning til endelokk

Halvfabrikat

Testing

Ferdig endelokk testmontert

Sånn ser lokket ut

Etter påske lager vi bakre delen og sveiser dette inn. Stolen kommer ca 7cm. lengre inn i bilen og ca. det samme ned.
Loggført
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS