Corsa Italiana
17. Oktober 2017, 23:31:27 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: #8 - Big Fiat  (Lest 10359 ganger)
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #30 på: 27. April 2014, 18:16:14 »

Det har vært påskeferie og en uke med kone på slagavdelingen på Ullevål (igjen). Nå som ting er på stell igjen er det på tide å jobbe litt i garasjen igjen.

Testmontering før sveising:

Ferdig sveiset sammen boks

Ferdig montert i bilen. Falsetang med funksjon for å lokke hull til punktsveising er kjøpt på Gasolin.

Som man ser er både platen i bilen og den som er satt inn formet ganske mye for å få ønsket bue

I forkant ble det laget et trappetrinn for å få plass til forkant av stolen. Det er ikke bæring i platene som er fjernet, men både bjelken i gulvet og "gir-tunnellen" 3 cm. i forkant av det som er skåret ut gir bæring i bilen. Det går an å kappe i dette også etter dialog med Teknisk i Corsaen, men da bør man ha en plan for hvordan bæringen skal erstattes.

Testmontering av stol

Ikke mye klaring bakover, men det holder

Nå vil både René og jeg sitte på innsiden av buret, og René kan slippe å ha hodet på snei når han kjører. Kanskje rundetidene blir bedre med mer komfort og bedre sikkerhet? Noen lengre bolter må handles for å feste stolen, så i mellomtiden går vi løs på bremsene

Sånn ser en bremsekraftforsterker ut etter et ublidt møte med vinkelsliper

Dette var det jeg var ute etter fra delehaugen, festet mot torpedoveggen og festet mot hovedpumpa

Staget som går igjennom bremsekraftforsterkeren er delt i to, en på hver side av membranen. Dette skal bli ett sammenhengende stag, men jeg mangler et rør for å bruke i skjøten. Det skal også laget en sikring som gjør at staget på ingen måte kan falle ut av hovedpumpa slik at bremsene blir borte. Dette har skjedd med en deltager i Corsa Italiana før, og må ikke skje igjen. Jeg tar bilder av arbeidet underves, så det er fint med kommentarer dersom man oppdager logiske brister.

Nå som jeg venter på å handle materialer til både bremser og stol er det neste utfordring. Rattet må flyttes 8,5 cm. mot senter av bilen, og vesentlig lengre bakover. Vi benytter anledningen til å legge inn en rattutveksling på rattstammen, slik andre konkurrenter har gjørt i vår klasse. Bilder kommer

Hilsen Marius
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #31 på: 27. April 2014, 23:29:46 »

Der var stolfestene sveiset fast. En liten runde med flappdisk før lakkering er alt som skal til

Så var det rattet som må flyttes. Etter litt demontering så det slik ut

Jeg kom frem til at originalbraketten som holder rattstammen er lett og rimelig sterk. Jeg gjenbruker denne og forsterker den der det trengs.

Bore ut sveisepunkt

Brakett og overføringen fra høyre til venstre side for brems og clutch

Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #32 på: 29. April 2014, 09:36:44 »

Fikk ikke gjort så mye i går, måtte ut og handle litt bolter og stål til videre konstruksjoner.

Testmontering av rattet viser at det nå sitter riktig i forhold til stolen, men må lengre ned og bakover.

Her får man en indiksjon på hvor mye det er flyttet

Forsket litt på hvordan styreutvekslingen skal monteres uten at lagrene belastes, og har nå en plan om å bruke den originale opplagringen mot rattet og montere styreutvekslingen rett etter. Bør få laget dette i kveld.
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #33 på: 05. Mai 2014, 14:08:25 »

1. mai er arbeidenes dag, så da fikk jeg gjort litt.

Ny rattstamme konstruert

Testmontering av styreutveksling

Staget mot tannstangen måtte innkortes

Test av klaring mellom hode og bur på teamets langryggede pilot. Polstring skal på plass, men det er fremdeles god plass

Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #34 på: 05. Mai 2014, 14:26:34 »

2. mai ble laget brakett for å montere hovedpumpe på brannveggen, basert på biter fra den gamle bremsekraftforsterkeren.

Det er satt inn et rør som gjør det umulig for pinnen som går inn i hovedpumpa å dette ut

Deilig med nymalte deler

Girstang måtte flyttes inn mot venstre og noe bakover etter at førerplassen er endret

Rattstamme ferdig. Sikkert overkonstruert med tanke på styrke, for den ble tyngre enn jeg ønsket, men den er stiv.

Orket ikke montere tilbake de gamle vannslangene med påvulka "t-stykker", så nye slanger er handlet på Tess. Det krevde nye rørtapper på inngående vannrør til vannpumpa. Her var også festet mot blokka knekt pga. vibrasjoner, så røret hang kun fast av gammel vane (og en O-ring). Nå knekker det ikke med det første

Status i motorrommet 3. mai

02:30 4. mai var toppen på

Førerplassen er i orden. Nye bolter til stolfestet, alle belter justert og verifisert at de ikke kommer bort i noen

Det var for ille å ikke demontere varmeapparatet når først toppen var av, så på Karskoga blir det kjøring uten dette. En alu. plate som er poppet på sikrer brannveggen

Det originale brekket kom i veien for stolen, så hydraulisk ble handlet inn. Legg merke til at dette er feilkoblet. porten inn på brekket er selvfølgelig bakerst på brekket  Sint Dette fikser vi i dag. Vi fant også fin plassering til bremsebiasventilen, lett å komme til, men samtidig litt beskyttet mot at man kommer bort i den ved feiltagelse. Alle rør bakover i bilen er nye eller i det minste nyflenset.

Nymalt og fint under også

Boksen som stolen nå står i

Originalt feste til eksosen er ikke rørt, og det er fremdeles mulig å få av dette festet
« Siste redigering: 05. Mai 2014, 14:46:28 av #8 - Marius Sorteberg » Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

En vakker dag blir den nok klar.....

WWW E-post
« Svar #35 på: 05. Mai 2014, 14:32:54 »

Jeg vil lære meg å sveise ser jeg :-)

Pål
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #36 på: 05. Mai 2014, 14:39:54 »

Vi kjørte med 0,5 grader negativ camber foran i fjor, og sleit hele sesongen med understyring. Våre konkurrenter har langt mer camber, så nå er det frest ut sleidespor i øret på fjærbeinet og tykke skiver med tilpasset hull til bolten montert. Nå kan vi justere så mye som -3,5 grader etter vår testmåling, men vi begynner trolig med -2,5 grader. Når vinkelen er satt nestes skivene fast.

Nye bensinslanger og de siste vannslangene er handlet på Tess i dag, så jeg regner med oppstart i kveld. Da mangler bare det temporære panelet for å holde brytere (nytt ledningsnett står på planen for løpet i juni), håndtak for reverssperre, koble om brekk og lufte bremser, poppe inn frontrute, justere forstilling og lufte kjølevann med water wetter. Det lover godt for å bli ferdige, men vi har ikke tid til tull for det er kun i dag og på onsdag vi kan jobbe på bilen.
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #37 på: 05. Mai 2014, 14:41:02 »

Jeg vil lære meg å sveise ser jeg :-)

Pål

Må jo sveise om man har ræserbil. Alltid noe som enten skal bygges om eller repareres.
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

En vakker dag blir den nok klar.....

WWW E-post
« Svar #38 på: 05. Mai 2014, 15:22:43 »

[/quote]

Må jo sveise om man har ræserbil. Alltid noe som enten skal bygges om eller repareres.
[/quote]

No shit...
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #39 på: 05. Mai 2014, 23:53:20 »

Og der var det liv gitt  Gliser

Motor fyra opp etter en rens av plugger. Amatørmesig å ikke bytte disse da toppen var av, men nå oppdaget vi en plugghette som også er dårlig. Motoren går likevel fint, og det er ingen synlige lekkasjer selv om den ble varmkjørt til vifta slo inn. Hadde noen porer i en sveis på inntaket på vannpumpa, men det var greit å fikse.

Brekk er nå koblet riktig, og en ørliten lekkasje på koblingen inn på hovedpumpa fra det eksterne reservoaret ble fikset med en ny kobling. Bremser luftet og alle koblinger visuelt sjekket. Frontrute kom inn igjen hel også, alltid litt skummet med gamle ruter som har tegn til delaminering i nedkant samt et par steinsprut.

Da gjenstår det å legge om nye dekk, forstillingskontroll, pluggskift, nye pluggledninger, montere bryterpanel, hovedstrømsbryter og en provisorisk løsning på reverssperra.  Det rekker vi på onsdag, så da blir det harrytur til helgen for Team Big Fiat.

Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #40 på: 09. Mai 2014, 00:29:38 »

Travel uke! Ikke bare skal bilen bli klar, men loppemarkedet på skolen har tydeligvis ikke sett racekalenderen og dermed pålagt foreldre med andre prioriterte oppgaver jobb midt i en ugunstig periode.

I kveld kan vi kjøre ut en ferdig løpsvogn, tenne grillen og servere fedre i 6b Lilleaker skole en god stek i garasjen. Lilleaker ølbryggerlag stiller med egenprodusert øl av høyeste kvalitet, og alle 15 til bords var storveis fornøyd. Også de to Tesla-eierne av selskapet var fornøyd da en Maserati V8 ble startet med kun grenrørene montert.

Ikke første gang det er fest i garasjen, men deg liggar an til å bli hyppigere. Særlig nå da fruen innreder 2. Etg . til sin hobby.

Vi er forresten påmedt, og yngstejenta har med en venninne slik at BigFiat har en heiagjeng på tribunen.
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #41 på: 29. Juli 2015, 13:47:18 »

Det er lenge siden sist vi oppdaterte denne tråden.

I 2014 deltok vi kun på det første løpet på Karlskoga. Det var to løp i øsende regnvær, men det var tørt nok på trening til at vi oppdaget at det å fjerne bremsekraftforsterkeren fikk store konsekvenser. Det ble rett og slett for mye svikt i brannvegg og overføringsstag fra pedalene på høyre side til hovedpumpe på venstre side. Løsningen var å bygge om til pedalboks med stående pedaler fra Gasolin og separate pumper, men dette tok mye mer tid enn vi hadde sett for oss, og i fjor var det av forskjellige årsaker ikke mye fritid å bruke til dette.

I våres ferdigstilte vi pedalboks og diverse endringer i understell, bla. monterte vi stabilisatorstag bak fra Fiat Multipla som var nedkortet 20 cm. Se bilde. Dette ga ønsket effekt i kombinasjon med de relativt myke fjærene på 600 ibs vi har rundt om.

Gjennom sesongen har vi fortsatt å jobbe med hjulvinkler. Bilen er senket ytterligere to cm. bak og camber er satt til -2,5 grader. Spissingen er nøytral bak. Disse justeringene ble gjort ved å modifisere innfestningen til bærearmene bak. Nye hull ble borret/frest ut og en 4 mm. skive med 12 mm. hull helssveiset fast. På bilde ser man det gamle hullet stikke frem under skiven. Før dette ble sveiset var det noen runder med prøving og feiling før camber og spissing var riktig. Vi påså også at det var en rett linje gjennom alle fire festeørene på hver side, slik at vi ikke skulle på kniping ved fjæring.

Foran benyttet vi samme metode på innfestingen mot fjærbenet, men her ble det drøye -4 grader camber. og omtrent nøytral spissing. I og med at bilen er senket så mye måtte vi også flytte ytre endeledd på undersiden av styrestaget. Dette gjorde vi med uniballs og koniske avstandsskiver som sørger for nok fri bevegelse på uniball ved fjæring. Nok engang er Gasolin delepusher og rådgiver. Nå har vi vannrett styrestag når bilen står på bakken, noe som hjalp på "bump-steer".

Neste modifikasjon på understell er stivere foringer i bakre barearmer. De sviker massivt i svingene. Dette har vi har vi ikke merket mye til tidligere, men kun justeringer av hjulvinklene har gitt oss 3 sekunder på rundene på Rudskogen. Argeste konkurrent Vassbotn ble redusert fra å fylle hele bakspeilet påforrige løp til å bli en blå prikk nå :-)

Nå fikk jo Arve poeng sist løpshelg, mens vi fikk to DNF, så selv om vi var svært fornøyd med endringene våre var det surt å ikke komme til mål. I løp 5 røk gasswire, og i løp 6 røk clutchwire. Begge deler blir endret slik at dette ikke skal skje igjen. Vi bygger om til hydraulisk clutch (takk til Martin for deler) og modifiserer gasspedalen slik at den ikke spiser wire.

Vi stiller på RacingNM og satser på to fullførte løp.

* IMG_4395.jpg (393.48 KB, 2048x1536 - vist 144 ganger.)

* IMG_0617 (2).jpg (99.97 KB, 480x640 - vist 121 ganger.)
Loggført
#176 - Arve Vassbotn
Pilota

Utlogget Utlogget

Skreia - Østre Toten

WWW E-post
« Svar #42 på: 29. Juli 2015, 14:33:55 »

Hmmm, ein kjem ikkje lett til poenga ser eg  Blunker

Ser at Punto I er noko akterutseilt i akterskipet ja.... Men det ser då ut som Cinq har "lause" spindlar? Eller er det synsbedrag?

Punto II har det og då er det ei "smal" sak å få justert camber bak med vinkla adapterplater. Sei som eg har sett litt på har likt oppheng som Cinq, så kanskje ein skulle oppgradert til 188? Men så var det dette med vekta då....  Tvilende

Lykke til på skogen i alle fall, håpar de når meg att så det blir spanande i september  Osteaktig Osteaktig
Loggført

#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #43 på: 29. Juli 2015, 15:20:25 »

Ingenting kommer gratis Arve :-)

Som vi snakket om sist så har du et potensiale til forbedringer på din bil ja. Dersom du får orden på bakstillingen din vil det bli svært godt merkbart på rundetidene, og trolig er det den billigste trimmingen du kan gjøre også.

Det er ikke løse spindler bak på Cinq, det er samme som på Sei. Enkelt med adapterplater, men kanskje ikke like enkelt å komme opp med eksakte mål på hvordan de skal se ut? Vi bruker MYE tid på å finne rett posisjon på bærearmene for å få både camber og spissing riktig. Jeg regner med at din bil også har spissing som er helt på tur etter så mye senking. Enklere å bruke en roterende fil å utvide hullene, for så å sveise på noen skiver. Vi har en pakke på 100 skiver og donerer gjerne noe til vår beste konkurrent. De er tykkere enn vanlig, så da blir det godt hold. Du må riktig nok sveise, men som jeg har sagt tidligere går det ikke ann å være racebilbygger uten sveiseapparat.

Vi sees på Våler. Det er der kampen om tredjeplassen finner sted :-)

Hmmm, ein kjem ikkje lett til poenga ser eg  Blunker

Ser at Punto I er noko akterutseilt i akterskipet ja.... Men det ser då ut som Cinq har "lause" spindlar? Eller er det synsbedrag?

Punto II har det og då er det ei "smal" sak å få justert camber bak med vinkla adapterplater. Sei som eg har sett litt på har likt oppheng som Cinq, så kanskje ein skulle oppgradert til 188? Men så var det dette med vekta då....  Tvilende

Lykke til på skogen i alle fall, håpar de når meg att så det blir spanande i september  Osteaktig Osteaktig
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #44 på: 22. September 2015, 08:43:18 »

Vi gjør alltid noen forbedringer med bilen mellom løp, også denne gang. Wilwood kalipere montert. De passet rett på med brakettene jeg kjøpte av Thomas Stokkan for flere år siden, selv om brakettene var designet for A112 med Uno-T skiver. Vi har ikke ventilerte skiver, men bruker OMP skiver i original dimensjon. Vi laget en overgang fra bremseslangen til kaliper ved hjelp av noen fittings og en holder med gummiforing for å hindre vibrasjoner. Wilwood må ha røyka sokker da de valgte gjenger på inngående løp  Hæ

Pedalvandringen var lang før vi byttet kalipere, og med enda større volum ved hjula måtte vi også bytte hovedpumper. For bak-kretsen har vi gått opp fra .7" til .75", og foran fra .625" til .7". Nå virker det veldig bra og det blir spennende å se om dette blir bedre å kjøre med.

Før forrige løp byttet vi fra wire til hydraulikk på clutch også, noe som ble veldig mye bedre å kjøre med. Det er supert med pedalboks, for slike modifikasjoner er enkle og billige når man ført har boksen på plass.

* 2015-09-09 20.14.42.jpg (238.45 KB, 1280x960 - vist 127 ganger.)

* 2015-09-09 20.14.52.jpg (412.17 KB, 1280x960 - vist 125 ganger.)
Loggført
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS