Aerodynamikk

(1/13) > >>

#23 - Øyvind Hansen:
Hei

Her kan vi flytte diskusjonen om hvem som har den største vingen!

#23 - Øyvind Hansen:
Sitat
"Det at den er rask uten aerodynamikk er vel ikke å betrakte som et eksempel på at aerodynamikk er unødvendig.
Har mer tro på at forklaringen ligger i velprøvd og kompetent understell,  ok rask motor, lett vogn og viktigst av alt kanskje den beste føreren i hele corsaen:-)
Er mer overrasket av at noen i det hele tatt tar til orde MOT aerodynamikk. Vi får  heller vente å se hvordan bilene ser ut om noen år:-)

Litt mer drag gir litt mindre toppfarts aks for min del som kan være dumt i kappløpet mot innbremsing. Men det er jo kompromisser hele veien når det gjelder andre ting også."

Mats

Jeg er jo ikke mot aerodynamikk. Jeg elsker aerodynamikk, jeg.

Det er forskjell på løsninger fra bil til bil. En kan til og med velge aerodynamikkløsninger tilpasset føreren.

På stasjonsvogna har vi end opp med en løsning hvor bilen løftes bak. Det er jo spesielt, men fungerer veldig bra. Det krever litt av føreren vel og merke, men det er ganske tøft når du går på bremsen og det føles som om bakhjula letter når du entrer "angsten". Med bakhjula i lufta utenfor curben er det bare å gå på gassen igjen. Herlig...........

Øyvind

Jon-Even Johansen:
Få mer feste eller mindre drag? Eller en kombo?

Ronny Åkerholm:
Sitat fra: Jon-Even Johansen på 10. Oktober 2013, 18:38:46

Få mer feste eller mindre drag? Eller en kombo?

Evt minst mulig understyring og en rumpe som lettere blir med rundt svinga?

#6 Gabor Kovacs:
Sitat fra: #23 - Øyvind Hansen på 10. Oktober 2013, 18:30:31

Med bakhjula i lufta utenfor curben er det bare å gå på gassen igjen. Herlig...........

Øyvind

Med GTV6 går det naturlig nok ikke å ha slipp på bakhjulene og gi gass, siden det er bakhjulstrekk.  

Angående transaksel

Problemet med transakselen er at når man fjerner mye av bilen for letting, så er det mest mulig bak, slik at trykket mot bakken og drivhjulene blir mindre, bakenden blir mere løs. Skal man fjerne tilsvarende foran, må jo v6 en bort og det går jo ikke heller.  Derfor synes jeg vinge bak kan være riktig for denne bilen for å få bedre balanse spesiellt i svingene. Nå har jeg jo ikke mulighet for en masse testing i vindtunnel for å finne ut akkurat hvor stor vingen bør være og hvilken vinkel det skal ha så man er henvist til å se etter hva andre ledende førere har funnet til og bruker selv på sine biler. Ser man etter toppen av GTV6 racerne så kommer jo Ron Simons bil i tankene. Fyren er erfaren racerfører og har kjøreskole på Nurburgring. Man kan jo ta en titt på hans GTV6 3,5 24V med ca 325Hk. Ellers kjøres det race med GTV6 både i Frankrike og England så oppsamlet kunnskap om GTV6 racing er stor - det er muligheter å lære av andre uten å finne på alt selv!  Så her noen linker som kan gi noen ideer om hvordan å gjøre og hvor å spørre!
Kunsten er å ha en vinge med minimal luftmotstand, men samtidig meget brukbar marktrykk!
GK.

http://www.csracingcarpreparation.co.uk/cs_alfaromeo_gtv6.html

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side