Corsa Italiana
17. Oktober 2018, 10:56:26 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: # 2 - Autobianchi Abarth - Scuderia Pronto Pronto - Jon Even Johansen  (Lest 33028 ganger)
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« på: 23. Oktober 2013, 08:58:55 »

En ny æra har startet - denne gang med #2.
Scuderia Pronto Pronto har som mål å formalisere seg til 2014 og satse på stordriftsfordeler.
Vegar (#3) dundrer videre i garasjen med sin A112  X-Lady Cup 1242 8V FIRE.

Mine planer var Cinq med 16V FIRE inntil man i et svakt øyeblikk i kafferus befinner seg på nettbanken og overfører håndpenger på biler man kjøper usett.

Nuvel - har jo sett bilen før, ganske mange ganger faktisk.
Planen var egentlig å pushe denne bilen på Capo Technica Henriksen, men han fikk aldri ut fingeren da den manglet lykteringer.

Så Jens tok det han trengte til sitt nye, skumle X1/9 FIRE prosjekt, og jeg kjøpte restene.
Hvilket passer meg bra siden jeg har en 16V FIRE, Puntobox mm stående, og modifiserte motorfester og drivaksler til dette følger med. Nesten plug&play!

Så da begynner en ny ære, denne gang i en dokumentert vinnerbil hehe.

JE

* Untitled_zps34a971b7.png (429.04 KB, 640x358 - vist 542 ganger.)
« Siste redigering: 23. Oktober 2013, 09:25:30 av Jon-Even Johansen » Loggført

0o=V=o0
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #1 på: 23. Oktober 2013, 09:12:32 »

At Jens har gjort en skikkelig jobb med denne bilen er jo bevist!
Selv om han ganske sikkert har kjørt med en maskinist hakket vassere enn det jeg vil komme til å gjøre, så har hans chassismodifikasjoner vist at det går an å kjøre fort med en A112.

16V er ikke veldig gunstig i regnearket, så det er litt begrenset hva man kan gjøre.
Mine planer er en relativt standard 80 hp 1242 16V fra en 2006 Punto 2.
Med grenrør, renset kat og MS V2 sprut på originalt plenum tror jeg vi har en plattform å begynne på.
Det er plass i regenarket til trimkammer, så vi får se hva julenissen har med i år.

Ellers skal det monteres stol og belter, samt bygges et nytt elektrisk anlegg.

Bremser foran er vi litt i tenkeboksen om det blir Uno Turbo eller Wilwood, me får sjå!

Og selvsagt skal vogna personifiseres med litt tidriktig retrodekor!:-)

JE
Loggført

0o=V=o0
#89 Vegard Lucasen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #2 på: 23. Oktober 2013, 09:18:41 »

Gratulerer! Gleder meg til å se 16v'n på bane, tror den har potensiale. Hvis du vil ha det mer gunstig i regnearket får du ta en 60hk-blokk og flytte over toppen. Da kan du gjøre akkurat hva du vil.  Blunker
Loggført
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #3 på: 23. Oktober 2013, 09:34:15 »

Takker! 60 hk blokk ja, det kan jo være en ide...
Men de aller fleste her på bjerget er vel 80 hestere?

JE
Loggført

0o=V=o0
Stian Henriksen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #4 på: 23. Oktober 2013, 09:51:04 »

Grattis med bil, JE! Det der blir bra. Jepp, jeg er nok både litt treg samt litt forsiktig med kostnader etter både flytting og jobbsklifte. Den som venter på noe godt, venter som kjent ikke forgjeves. Glad Men jeg sier det allerede nå at når Capo Tecnico Henriksen endelig en dag får ut finger'n med en Coppavogn så skal han ha helt fri fra andre arbeidsoppgaver. Blunker
Loggført

Teknisk leder Corsa Italiana. Ved hastespørsmål til teknisk gruppe anbefales en epost til teknisk@corsaitaliana.no
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #5 på: 23. Oktober 2013, 09:56:22 »

Takker! Men når du får kloa i en Coppavogn så vil den være så strøken og perfekt at du ikke trenger å gjøre noe som helst mellom slagene, ergo kan du ta på deg FLERE arbeidsoppgaver :-)

JE

PS! Husk møte ikveld!
Loggført

0o=V=o0
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #6 på: 23. Oktober 2013, 11:28:07 »

Grattis med ny bil. Følger alle pokalene på bildet med???

Bo
Loggført
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #7 på: 23. Oktober 2013, 11:53:35 »

Gratulerer! Gleder meg til å se 16v'n på bane, tror den har potensiale. Hvis du vil ha det mer gunstig i regnearket får du ta en 60hk-blokk og flytte over toppen. Da kan du gjøre akkurat hva du vil.  Blunker

Dette er ikke riktig! De som velger 16v er diskriminert i regnearket i forhold til 8v.

Tar man f.eks. en 1108 8v med 52 HK og bytter topp fra en 1242 8v 75 HK er fremdeles grunneffekten satt til 52 HK, men setter du på toppen fra 1242 16v 80 HK skal grunneffekten til motoren være 80 HK og ikke 52 HK. Dette utgjør veldig store forskjeller i regnearket, for alle tillegg blir lagt på som prosent-økninger av grunneffekten.

For å unngå en masse byråkrati og vanskelige beregningsmodeller som kun kan forstås av trollmenn på Excel burde effekten alltid tatt utgangspunkt i effekten til motoren toppen er hentet fra. Det er som kjent der effekten genereres.

Gratulerer så mye med et smart kjøp JE!
Loggført
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #8 på: 23. Oktober 2013, 12:40:14 »

Nja... Nå har ikke jeg regnearket tilgjenglig, men om du bytter til en annen topp beholder du blokkas grunneffekt som utgangspunkt, men du må krysse av for "byttet kammer og/eller større ventiler"
Dette gjelder forsåvidt om du bytter fra en 8V til en annen 8V også med mindre toppene er identiske.
Men det stemmer at man ikke får noe spesifikt tillegg ved å gå fra 8 til 16 ventiler.
Så vidt jeg har skjønt det ihvertfall.

Tror #2 må veie ca 720 kilo inkl. pilot og utstyr med 16V, grenrør og kammer, men sperre er det ikke plass til...
Og det stemmer nok greit i praksis også, tipper bilen tom veier ca. 600, og så kommer det 100 kilo kæll og bensin på toppen...

JE
Loggført

0o=V=o0
#176 - Arve Vassbotn
Pilota

Utlogget Utlogget

Skreia - Østre Toten

WWW E-post
« Svar #9 på: 23. Oktober 2013, 13:10:29 »

Grattis JE!

Du greidde ikkje å holde deg  Blunker Sikkert lurt, denne bilen treng å være på bana, ikkje bli gnikka på  Gliser

Har ei 1108 blokk liggjande om du vil ned i kubikk. Den har avgitt litt delar til 1242 som står i Viperen no, men det skal være mogleg å få raska saman det som manglar.

Arve V
Loggført

Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #10 på: 23. Oktober 2013, 13:25:10 »

Hehe Arve, får vel holde meg til 1242.
Men som jeg har skjønt det så kom Punto 2 med 1242 8V på 60 hester, og på den skal 16V-toppen passe...
Men det får bli en annen gang kanskje...

JE
Loggført

0o=V=o0
#8 - Marius Sorteberg
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #11 på: 23. Oktober 2013, 13:32:04 »

Hehe Arve, får vel holde meg til 1242.
Men som jeg har skjønt det så kom Punto 2 med 1242 8V på 60 hester, og på den skal 16V-toppen passe...
Men det får bli en annen gang kanskje...

JE

Jeg hadde en Punto 2 (2000 modell) med 1242 8v på 60 HK. Denne importerte jeg selv, og jeg tror ikke de ble tatt inn gjennom importør den gangen. Kun 16v med 80 HK ble tatt inn, og det er like greit fordi den gikk dårlig med den lille motoren.

Uansett vil det ikke hjelpe deg i regnearket, for det er ikke et valg å gå fra 8v til 16v topp. Å krysse av for endret kam og ventiler var ikke nok ble det hevdet når jeg tok opp denne problemstillingen med Teknisk, noe Dan Tore også kunne bekrefte.
Loggført
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #12 på: 23. Oktober 2013, 13:44:10 »

Mener også at den motoren ikke vokser på trær her.
Spiller liten rolle, jeg har den motoren jeg har og plukker vi ut rundt 100 gamp av den er jeg fornøyd.
Nå skal det kjøres mere enn det skal skrus :-)

Gleder meg som en unge til å få den lille rakkeren hjem, blir noen lange uker å vente til jeg har mulighet til å få den hjem....

Vi får designe litt dekor og handle inn litt deler mens vi venter :-)

JE
Loggført

0o=V=o0
#176 - Arve Vassbotn
Pilota

Utlogget Utlogget

Skreia - Østre Toten

WWW E-post
« Svar #13 på: 23. Oktober 2013, 14:13:54 »

Stemmer det, Punto 60 er ikkje tatt inn via importør hverken som I eller II.

60 hk. Punto I (Prosjekt 176, tøft nr.  Gliser) hadde 1242 SPI FIRE med mekaniske ventilløftarar. Så vidt eg huskar er det 55 toppen på denne, så ein kan ikke berre sette på 75 innsuget, heile toppen må bytast til 75. Pluss at ein må sette på hjerna til 75.
60 Hk. Punto II (Prosjekt 188) hadde 1242 8V SPI FIRE med hydrauliske ventilløftarar, og er dau som ei sild. 80 Hk er då 1242 16V MPI. Samme med hjerna her, men du skal vel ha datasprut.....

Spørs om ikkje gamle Vassbotn må grave på kistebotnen etter nokre dukatar å kjøpe KMS for..... Sist i 2014 også? Nei takk!  Gliser

Loggført

Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #14 på: 23. Oktober 2013, 14:18:03 »

Jupp, har en komplett MS som er bygget spesiellt til denne motoren, så vi får se om vi får liv i det.
Jr. er myyyyye mer datakyndig enn Sr. så det er håp...

Loggført

0o=V=o0
Sider: [1] 2 3 ... 7
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS