Porting, planing etc. av 2.0TS8V

(1/3) > >>

#100 Erik Narverud:
Heisann,

Nå står det straks to stk. ribbede TS-topper i Lumbago-stallen, klare for vinterspa. Planen er å få hentet ut det vi kan uten å få noen tillegg, dvs porting, 1mm plansliping og fresing av ventilseter. Litt kveldslektyre har avslørt at det lønner seg å være kjent med både prosessen generelt og ikke minst TS-toppen i detalj, for å få dette til på en fornuftig måte. Det gjenstående spørsmålet er da: hvem bør engasjeres for å massere ut de siste gampene av TSen?

Mvh Erik

72 - Bo Wilhelm Kielland:
Jeg fikser det for dere. Med bankmannpresisjon, så blir det litt mindre fart på dere til neste år!

Tipper Portern er neste alternativ på lista.....

Bo i 72

#100 Erik Narverud:
Hihi, du hadde vel om ikke annet klart å ta deg godt betalt for jobben ;D

Snakket med ham under siste løpshelga om dette, uten at vi kom til en konklusjon. Men hvis han har tid så skal han få lov!

Den TSen vi hentet hos deg hadde allerede fått ventilslip, Bo! Hvor kom den fra?

Jon-Even Johansen:
Lærer´n i Særp kanskje har noen tips også...

Eneste jeg har lest meg til er at om man skal få mest mulig ut av TS-topp så er en topp fra 155 det beste valget da kanalene er annerledes utformet fordi motoren i 155 er tiltet litt fremover.

#100 Erik Narverud:
Sitat fra: Jon-Even Johansen på 10. Desember 2013, 14:04:11

Lærer´n i Særp kanskje har noen tips også...

Eneste jeg har lest meg til er at om man skal få mest mulig ut av TS-topp så er en topp fra 155 det beste valget da kanalene er annerledes utformet fordi motoren i 155 er tiltet litt fremover.

Hei Jon-Even,

Dette har vi vurdert litt opp og ned ettersom det også står en 155TS-motor og lurer borte i hjørnet... Den har brattere vinkel på innsugskanalene, men det er også mye kortere kanaler. Vinkelen mellom innsug og eksosventil er visstnok brattere. I tillegg er slaglengden større på 155en. Det virker som om det er mulig å flytte over denne på 75-blokka uten for store modifikasjoner: det må borres og gjenges et skruehull som er flyttet litt, og det må lages en løsning for kjølerør fra baksiden av toppen ettersom termostat etc. komme i konflikt med torpedoveggen. Nytt hull i plenumkammeret må også lages dersom det originale fra 155en skal brukes, da det sannsynligvis ikke er mulig å rute inn luft bak og rundt motoren. Vet ikke helt om det er verd jobben når ingen kan si hva slags ytelse man kan forvente ift 75-toppen...

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side