Corsa Italiana
17. Oktober 2017, 14:08:05 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: #65 Ronny Åkerholm  (Lest 14300 ganger)
Mats Andersen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #15 på: 22. Mai 2014, 18:54:25 »

Kulte dette blir artig å følge med videre på:-)

M
Loggført
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #16 på: 22. Mai 2014, 20:02:49 »

Imponerende bygge. Gleder meg til å se den og ikke minst HØRE den på banen....

Loggført
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #17 på: 09. Desember 2014, 20:28:11 »

Litt etter litt har det skjedd ting med denne bilen, men det går både tregt, og jeg har ikke vært like flink på å oppdatere alltid (dog er det noe mer oppdatert på Cuore sine sider enn det er her). Men for å oppsummere litt:

Bunndelen av motoren er nå ferdig sammenskrudd:

Etter stempler og foringer var inne så det da slik ut.

Med oljepumpe og bunnpannedeler...

...til hit med vannpumpe og frontdeksel

Og så i helgen som var ble det og litt skruing!
Lørdagen har gått med til sliping av ventilseter, samt å frese litt videre ned i kanalene til innsugsventilene for å få en bedre overgang mellom innsugskanaler og ventilseter.
I tillegg til dette har vi vært nødt for å frese ut litt her og der for å få plass til kammene, da knastene både på innsug og eksos buttet i gods enten i åpningen til ventilløfterene, eller rett og slett i bakveggen i selve toppen.

Ventilseter ferdig slipt.

Her er overgangen mellom innsugskanaler og ventilsetet frest ut litt for å bli enda glattere og uten kanter.

Oversikt av hel topp der seter er klargjort

Her er det frest ut plass til kamlobene på C&B Corsa-kammene.

Til slutt et bilde fra selve maskineringen av setene.

Det neste som skal skje nå, er at vi har satt av tid siste helgen før jul, til å montere inn ventiler, fjærer og løftere + vippearmer osv osv.
Men jeg mangler enda data på fjærtrykket. C&B har ikke data på dette. Catcams sier 36kg på 34mm statisk fjær og 101kg ved 12mm løft. Er det noen som har noen innspill her?
Loggført
Mats Andersen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #18 på: 13. Desember 2014, 11:15:37 »

setetrykket bør vel ligge mellom 75-95psi dersom du har 12mm løft eller mer og heller nærmere 85-100psi om du skal til 8000 og forbi. Har kjørt med litt over 90psi
Vet ikke hvordan du måler dette med vippearm greiene. er det 1:1 utveklisng på vippetøyet?

lag til noe så du kan måle rett ned på løfteren evt med måleure i tillegg slik at du ser akkurat når ventilen letter fra setet, da har du installert fjærtrykk:-)

Mats
Loggført
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #19 på: 13. Desember 2014, 12:21:11 »

Utvekslingen er 1:1,4 til vippearmene. Men vi måler under selve monteringen på "rett" side.

Men psi? Hva blir det i kg? Er ikke glad i amerikanske mål Blunker

Kan se ut til at 100psi er ca 70kg/mm. Det er jo hva motoren min har som standard på 10mm løft. Catcams anbefaler 101kg ved 12mm på sine kammer til V6, og det tilsvarer 144psi...

Men du snakker kanskje om installert trykk, og ikke trykket målt ved 12mm løft?
Loggført
Remi Løvhøiden
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #20 på: 13. Desember 2014, 23:53:22 »

Kul og vakker topp!!
Flott å se at folk legger "tid og kjærlighet" inn i motorene sine!

Morsom diskusjon om fjærtrykk...

PSI? pound per square inch?
Kan skjønne pound per inch.......lbf/in
....eller bare pund - lbf

Setetrykk på mellom 75 - 100 pund høres jo normalt ut
Standard Fiat Lampredi doble fjærer har rundt 100 pund på setet = 45 kg trykk....og rundt 100 kg på 12 mm
Det interessante her er vel kompresjonsraten.....

"Sportsfjærer" kan jo ha lavere trykk på setet, men raten (kg/mm - lbf/in) er større så det strammer til seg på høyere løft f.eks 120 kg/12 mm løft

.....og Mats snakker jo helt klart om trykket når ventilen er på setet her.....i pounds.  
Loggført
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #21 på: 07. Januar 2015, 18:14:00 »

Da var toppene og ferdig portet.

For de som har lest boka til Kartamalakis, husker man kanskje at disse toppene orginalt gir 105 cfm målt ved 12mm løft og med 10" vannsøyle. Kartamalakis selv tar de normalt sett opp til 121 cfm, men mener i boken sin at 125 burde være mulig om man går litt grundigere til verks ved å fylle inn materiale og forbedre geometrien litt. VEL. Min mann på dette planet tok ut 130 cfm på 10mm løft!! Og det endelige resultatet ble 133 cfm målt på 12mm løft med både runnere, spjeld og trakter montert!  Gliser Gliser Visstnok stagnerte det litt ved 11mm så flow på 11 og 12mm er tilnærmet den samme.

Her et par bilder.
Fler kommer trolig til helgen.

Jeg må ærlig innrømme at dette resultatet hadde jeg faktisk ikke ventet!
For ordens skyld... 24v måler 140cfm orginalt  Øyerulling
Loggført
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #22 på: 07. Januar 2015, 18:21:17 »

Som tilleggsinfo kan jeg legge til at Kartamalakis har målt seg frem til at det orginale innsugssystemet med runnere, plenum og LMM har en flow på ca 89 cfm. Da har jeg altså gått fra 89-133 cfm! Det er økning i innsugsflow på 49,5% !!  Sjokkert
Loggført
Remi Løvhøiden
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #23 på: 07. Januar 2015, 23:29:01 »

Utrolig fett oppsett!

helt råe flowdata på en 8V!

Jeg blir litt i overmåte nysgjerrig nå....og er ei heller spesielt blyg:....

Hva er portdiameter inn?
Har du beholdt den delen av styringene som går inn i kanalen?......så at de ble innstallert før endelig porting?
Er toppen kun portet eller har du fylt i gulvet i innsugskanalen?
Hva slags profil har ventilene?

Mere bilder..? Gliser

Lykke til!

Loggført
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #24 på: 08. Januar 2015, 01:17:50 »

For ordens skyld... 24v måler 140cfm orginalt  Øyerulling

Nettopp, dette ved 10-11 mm ventilløft på 24 V motoren.  De toppene gir umodifisert  300 motor Hk med dobbel GTV plenum og grenrør på 3,2L. I 156 GTA 3,2L har man angitt 312 hk i ett tilfelle.
Skulle tro at dine topper med  3L 12V motor med den flowen og TBs så skulle du få en effekt i samme området! 300Hk var målet kanskje?

GK.
Loggført
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #25 på: 08. Januar 2015, 03:49:46 »

Utrolig fett oppsett!

helt råe flowdata på en 8V!

Jeg blir litt i overmåte nysgjerrig nå....og er ei heller spesielt blyg:....

Hva er portdiameter inn?
Har du beholdt den delen av styringene som går inn i kanalen?......så at de ble innstallert før endelig porting?
Er toppen kun portet eller har du fylt i gulvet i innsugskanalen?
Hva slags profil har ventilene?

Mere bilder..? Gliser

Lykke til!

Jeg skal få fler data til deg Remi! Men.. Det er fylt i ekstra masse for å endre profil på portene, ventiler/seter er slipet med radius og ikke 2-3 vinkler.

Gabor: Håpet har iallfall fra begynnelsen vært å nå 280hk. Jeg har trua på det nå.
Det eneste jeg ser på som potensiell begrensning i motoren, er kammene. Jeg har ikke noen god idé om HVOR gode/dårlige disse kammene fra C&B er.
Loggført
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #26 på: 09. Januar 2015, 11:14:43 »

Innsugskanaler er 37,5mm inn fra runnere nå. Orginale runnere mener jeg er 34mm.
Ellers har fokuset i portingen vært mest på å endre geometrien, enn å bare øke volumet i kanalen. Ved dette så er gasshastigheten nærmest holdt som orginal, og falt veldig lite.

Eksosporter har ca 34mm ut (husker ikke hva de er orginalt, men det er vel noe tilsvarende?). Flowen her har ikke blitt målt, ettersom han fikk litt trøbbel med benken når han skulle snu den.

Det er og tatt kanter rundt ventilene/ventilsetene. Under ser dere et oversiktsbilde over hvordan status er akkurat nå. Jeg har litt rengjøring forran meg.

Senere i dag er i utgangspunktet planen å fortsette med montering av ventiler. Må og måle fjærtrykket og slipe til universale 8mm lash caps`s med 2mm tykkelse, ettersom jeg ikke har tilgang på noe sett. Spørs om vi blir klare med det idag.

Loggført
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #27 på: 18. Januar 2015, 01:03:24 »

Med custom motor/deler så tar forsinkelsene ingen ende! Denne helgen dukket det opp litt tid til ventilmontering, men da oppdager vi selvfølgelig at jeg har 4 like "skålede" innsugsventiler og 2 som ikke er det. I tillegg er de ulike ørlitt kortere og har en litt annet mattpolert finish. Så da må jeg ha 2 nye ventiler av rett type (evt 4) fra USA....

Ellers har vi iallfall fått målt fjærtrykket.
Endte på 71kg montert statisk trykk og 120kg ved 11-11,5mm løft.
Høres stivt ut det statiske, men 120 ved maks løft er vel greit Remi?

Mye mulig de og mjuker seg litt når de blir tatt i bruk.

* IMAG0237.jpg (2033 KB, 2688x1520 - vist 93 ganger.)
Loggført
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #28 på: 18. Januar 2015, 13:24:49 »

Lurte litt på hva den streken er for noe? Skal jo ikke være noen linjer ut fra brennrommet!  Har du trykktestet for sprekker?

G.

* IMAG0233 b.jpg (56.78 KB, 898x508 - vist 88 ganger.)
Loggført
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #29 på: 18. Januar 2015, 13:48:11 »

Lurte litt på hva den streken er for noe? Skal jo ikke være noen linjer ut fra brennrommet!  Har du trykktestet for sprekker?

G.

Den ene toppen fikk desverre et par riper under portingen, men disse er planet vekk igjen.  Glad
Loggført
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS