Corsa Italiana
22. November 2017, 21:12:21 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spacere - skrudde?  (Lest 1820 ganger)
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« på: 02. Februar 2014, 22:41:13 »

Er det noen som vet om spacere må være skrudd fast med egne bolter til navet for å kunne brukes i corsaen( slik at felgen da skrus fast i spaceren, eller er det ok med gjennomgående bolter?

Bo
Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #1 på: 02. Februar 2014, 22:52:45 »

Så vidt jeg har skjønt må spacere sitte fast i huben selv om felgen er tatt av, i praksis betyr dette egne bolter. Har ikke fått klarhet i om det holder med 1 liten skrue (slik bremseskiver ofte er festet) eller om spaceren MÅ være festet i det originale boltmønsteret til huben...
Loggført
Stian Henriksen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #2 på: 02. Februar 2014, 23:23:41 »

Sakset fra corsaens regelverk:

2.4.3 Hjuloppheng

---

Bruk av spacere er tillatt men må ha en forsvarlig konstruksjon. Spaceren i seg selv må bestå av kun én del og skal være skrudd fast i navet med egne festeskruer. Løse spacere som ligger mellom nav og felg uten å være festet med egne bolter er ikke tillatt.
Loggført

Teknisk leder Corsa Italiana. Ved hastespørsmål til teknisk gruppe anbefales en epost til teknisk@corsaitaliana.no
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #3 på: 03. Februar 2014, 12:17:54 »

156, i likhet med de fleste andre, har egne styrepinner/bolter som holder fast skiva/styrer felgen. Disse bruker du dil å feste spaceren.

JE
Loggført

0o=V=o0
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #4 på: 03. Februar 2014, 15:50:03 »

Så da holder det med en Bolt pr spacer hvis jeg forstår det rett, med gjennomgående bolter til felgene...?

Loggført
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #5 på: 03. Februar 2014, 15:56:30 »

På mnage, ihvertfall de med 4 bolts nav er det 2 festeskruer, vet ikke hvordan det er på 156 som har 5 bolts nav.

Men ja, det skal holde.

JE
Loggført

0o=V=o0
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #6 på: 03. Februar 2014, 16:12:53 »

164 har jo spacere originalt, og disse er såvidt jeg vet IKKE skrudd fast. Det samme gjelder og Porsche 944, 928 og 911. Så det burde vel komme an på tykkelsen hvorvidt de skulle vært skrudde eller ei?
Loggført
Nr31. Knut Erik Halgunset
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #7 på: 03. Februar 2014, 16:45:30 »

Sitat
Bruk av spacere er tillatt men må ha en forsvarlig konstruksjon. Spaceren i seg selv må bestå av kun én del og skal være skrudd fast i navet med egne festeskruer. Løse spacere som ligger mellom nav og felg uten å være festet med egne bolter er ikke tillatt.
Her står det egne festeskruer, noe som er flertall. Jeg fester mine med en skrue, og skjønner vel egentlig ikke helt behovet for flere (det gjør tydligvis ikke de som lager spacerene heller). Må gjerne komme med en presisering, er jo ikke så veldig stor sak å borre noen hull før sesongen, men gidder ikke uten en god forklaring Osteaktig

Det er jo langt viktigere at de er laget slik at de er sentrert mot huben og at hjulet også blir sentrert mot spaceren.
Loggført

Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #8 på: 03. Februar 2014, 17:34:17 »

Man kan jo ikke feste 4 spacere med én skrue - derfor flertall :-)

Mine er også festet med én skrue (pr. spacer) men småfiater har 2 hull i skive/hub originalt så det er fullt mulig å bore et hull til i spaceren og feste med 2.

At de er sentrert mot hub er viktig, bl.a. MOMO sine utgaver er fine mhp. akkurat det.

JE
Loggført

0o=V=o0
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS