Corsa Italiana
26. Mai 2017, 08:23:17 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sprek motor  (Lest 2146 ganger)
Olav Barhaugen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« på: 16. Februar 2014, 21:50:32 »

http://www.racecarsdirect.com/listing/53016/alfa_romeo_156_d2_engine.html
Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #1 på: 16. Februar 2014, 22:51:18 »

Sprek pris... Sjokkert
Loggført
Hagbarth
Gjest
« Svar #2 på: 17. Februar 2014, 09:57:36 »

Wow... er kassa skrudd fast på det andre bildet der? Den kladasen står i så fall LAVT mtp. diffens plassering.
Loggført
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #3 på: 17. Februar 2014, 11:36:43 »

Følger det med kasse? Klart det er litt penger, men det koster å bygge og. Min V6 har en høyere byggepris enn dette...
Loggført
Mats Andersen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #4 på: 18. Mars 2014, 00:02:40 »

helt vilt, om tallene er riktig og motoren i orden (noe brukte race motorer sjelden er) så er det utvilsomt et røvekjøp.
300-310hk later til å være det som de tar ut av disse motorene. Det som virker for godt til å være sant er at de gjør det på kun 8200omdr om man  skal tro Wiki.
Dessuten om de har 270 max dreiemoment så har de da maks dreiemoment og max effekt ved samme turtall noe som umulig kan stemme?? Noen som har greie på dette?

Noen må uansett kjøpe den å hive den i en dyno å poste kurven her på forumet! haha.

Forresten, denne burde jeg jo hatt i min bil egentlig når jeg tenker meg om... Øyerulling

M
Loggført
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #5 på: 18. Mars 2014, 20:05:58 »

Merkeriktige D2 motorer på rundt 300Hk kan bestilles hos Autotecnica, da behøver man ikke lure på om de virker  Glad, siden flere bruker deres motorer. Kvalitet koster vel litt også!  Finnes det noen kjekke her på berget?  Glad

http://www.autotecnicamotori.it/motori/motori-uk.aspx

GK.
Loggført
Mats Andersen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #6 på: 19. Mars 2014, 23:01:42 »

Jaja Gabor skulle gjerne hatt 100hk til under panseret med 4 cyl og 2liter. men 270nm og 300 hk må de lenger på landet med på 2liter sug.
de hadde fått det til på 10 000-11000omdr men no way på 8200.
I såfall overgår de f1 motorer og alt annet i historien med enorm margin. 270nm på en sånn racetunet motor?
noe som vet noe mer om dette? I såfall vil jeg prøve på min 2 liter:-)

mats
Loggført
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #7 på: 20. Mars 2014, 00:48:08 »

Hei Mats,
Da har jeg noen ganske offisielle tall fra Alfa Romeos folk om disse motorene, så får du se om det er bedre spesifike data enn formel 1. Står i en bok som har intervjuet de som skulle ha greie på dette. Glad

155 TS D2 motoren, 86X86mm=1998 cc,   280 bhp/8500rpm,   250Nm/7000 rpm

156 TS Supertouring,     "              "      ,   310 bhp/8250rpm,    268Nm/7000 rpm

156 Super 2000 (fra 2004) "          "      ,   275 bhp/8200rpm, 260Nm/7000 rpm

Dette er noen veldig spesielle motorer som det var litt vanskelig å finne ut hva er for noe! Etter det jeg har forstått så har man først tatt 155 Q4 motoren. Fjernet turbo og snudd toppen rundt 180 grader. Dette for å få eksosen på riktig side i en fremhjuldrevet bil. Så har man altså laget et helt annet opplegg for kamdrift med ett senter drivhjul.  Siden, på 156 så har det kommet litt andre varianter. Bilde og en 75 med denne motoren. Ganske imponerende trykk fra en 2L!

GK.

* Alfa.155.2L.D2.engine.1 C.jpg (242.81 KB, 967x1290 - vist 66 ganger.)

* 155.D2.engine2 B.jpg (203.04 KB, 1141x1020 - vist 68 ganger.)
« Siste redigering: 20. Mars 2014, 01:07:17 av #6 Gabor Kovacs » Loggført
Mats Andersen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #8 på: 20. Mars 2014, 01:30:15 »

Hei Gabor og takk for god info. De har gjort mye rett her for det går jo bra unna hehe.. Om det er fakta de tallene så vet de hvertfall noe de færreste vet uansett. Hehe
Den supertouringen som du lister opp holder isåfall max dreiemomentet flatt fra 7000 og til max effekten ved 310.
Hvis dette var sant så ville max effekt ikke være nådd ved 8250.
Dette kan umulig rime.
en max effekt på 310hk ved 8250 betinger 267Nm ved samme turtal noe som i seg selv  er sinnsykt for en 2 liter og ikke minst ved et slikt turtall.
Igjen F1 og Nascar gutta har mye å lære av alfas racing avdeling. Osteaktig

Mats
Loggført
Mats Andersen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #9 på: 20. Mars 2014, 01:32:38 »

http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/bmep_performance_yardstick.htm

for spesielt interesserte, hehe. men ganske avklarende i denne tematikken.

m
Loggført
#80 - Jørund Jenssen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #10 på: 20. Mars 2014, 08:27:30 »

En vanlig 2.0l WTCC motor etter litt søking produserte rundt 290hk og 240nm, BMEP på ca 218. Er det utenkelig eller umulig å få til de siste hk og nm?
Loggført
Mats Andersen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #11 på: 20. Mars 2014, 10:29:24 »

Litt mer realistisk det Gliser Har ikke problemer med HK effekten, det er bare turtallet de får den på og at MAX Nm holder seg fra 7000-8250, og samtidig max effekt er oppgitt ved 8250 på tross av at sperren ligger oppunder 9000.

240Nm er jo veldig bra for en 2 liter og de færreste får til dette i amatørverden hvertfall, men spranget fra 240-270Nm er episk og sprenger hvertfall rammene for denne BMEP formularet som er ganske viden anerkjent som en teoretisk kontroll/beregningsmodell.
218PSI BMEP går jo an, det vet jo vi fra andre high end motorsportgrener. Men hver PSI utover dette kommer ikke av seg selv vil jeg anta, hehe :-)

Kanskje de har en pitteliten kompressor eller turbo som ingen kan se? hihi

Er ikke ingeniør og kan hvertfall ikke greie ut for dette på matematisk nivå. Men etter mitt eget trimmeprosjekt som for all det er langt fra perfekt, så merket vi hvordan effekten blir vanskeligere og vanskeligere å hente jo lenger man tøyer strikken. Mange High end 2 liter sug klarer 270-300hk men på andre turtall.
Jeg blir litt revet med eller kanskje litt småprovosert av å lese sånne fantastiske tall som skrytepaver å selgere hiver om seg, hvertfall når regnestykkene ikke stemmer. Det er da helt tydelig grunn til å ha sunn skepsis mener nå jeg:)

M
Loggført
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #12 på: 20. Mars 2014, 21:31:42 »

I stedet for å antyde at seriøse racingfirmaer driver med juks og fanteri, så er det vel enklere å innrømme at den fulle innsikt i motorer og data evaluering mangler?  I forhold til det disse gutta driver med så er vi bare i lekekassa, skulle jeg tro!

Jeg følger også med på Peugeot sport, spesielt deres modell 406 i Supertouring.  Den vant som kjent det tyske mesterskapet i 1997 med Aiello mot sterke konkurrenter fra BMW og Audi.  Motoren tunet av Pipo tuning var overlegen 406 en i den engelske serien og også de andre konkurrerende merkene i den tyske serien.  Ser man på motorens data så var den også bedre enn de data jeg oppga for Alfa 156, og skulle derfor være enda mere utrolige etter det du sier! Faktum er at den var overlegen konkurrentene, så alt skulle tilsi at effekten og dreiemomentet var der og at de som laget den motoren hadde en meget høy forståelse for motordynamikk! Så da får man lete etter andre fornuftige forklaringer enn at noen jukset!

Her i hvertfall motordata på Peugeot 406 2L 16V Supertouring:

http://aiellolaurent.free.fr/voiture406.htm

Her en liten video av en slik bil:

GK.
Loggført
Mats Andersen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #13 på: 20. Mars 2014, 23:47:55 »

Jeg ser selvfølgelig soleklart poenget ditt Gabor med at det ville være rart om alle disse supertouringcar teamene operer med "fake numbers" i åresvis.
Så godt mulig det er noe mellom himmel og jord som angår akkurat disse maskinene. Eller noe med effekttallene/korreksjonene som er annerledes.

Jeg er absolutt i "lekekassen" hvor jeg forblir resten av livet sammen med de fleste andre amatører;-)
Har no brukt fryktelig med tid og ressurser på å skvise ut 215hk av min egen 2liter sug, så blir kanskje litt i overkant interessert i akkurat disse temaene, hehe.
Særlig når noen klarer 100hk mer enn meg på samme ccm. Vi snakker jo nesten 20 år gamle motorer her med klasserestriksjoner.

Poenget mitt var vel bare det at dette med BMEP på ene siden og samtidig hvordan en dreiemomentkurve og motorturtal tilsammen dikterer KW/HK ikke er noe jeg har funnet på i "lekekassen".
Tallene som du oppgav med max dreiemoment og max effekt oppgitt på samme turtal virker rart og det kan vel de fleste som har sett noen effekturver opp igjennom bekrefte. Som regel når dreiemomentet dabber av i varierende grad i form av en kurve som flater ut og deretter går nedover fortsetter effekten å stige inntill avtrapping av dreiemomentet skjer så raskt at på tross av det stigende turtalet oppnår man ikke mer KW output uansett, da girer man.
Siden suprtouring hadde 8500 som max turtall måtte de legge peak effekt noen hundre rpm under dette for best areal under kurven=best akselerasjon.

Vi har jo en dynooperatør i forumet her som sikkert har noen tanker om tematikken?

Når det gjelder denne beregningsformelen.
Det er også sånn at de folkene som har kommet frem til denne BMEP beregningsformularet er sikkert ikke noen idioter de heller. Og når F1 og NASCAR trekkes stadig frem som blant de racingbilene som er kjent for høyest verdier her så ville de være rart om noen WTCC fabrikk team klarte å oppnå noe så til de grader bedre.
Det er her mine sprøsmålstegn står. Og jeg har ikke kunnskap om hvordan verken lage WTCC motorer eller F1 motorer, men jeg vet hvilke ingeniører som har størst budsjetter.
For å illustrere.
min 8V 2 liter med 215Hk 220Nm har BMEP på cirka 204PSI.
F1 og NASCAR                                                  215-225PSI.
Alfa Romeo  156 supertouring D2                             250PSI
(Det er jo ikke fri trimming i noen av disse klassene så regelverk legger begrensinger i det meste av racing, supertouring intet unntak)

Jeg får heller komme tilbake til dette. Skal lese meg opp litt, har lyst å finne ut av det, og håper jeg tar feil, for da burde det være mulig å lage en ny Nord motor med 230-240Hk om jeg implenterer noen av disse ideene.

Det verste er at "Supertouring" hadde ikke lov å bruke mer enn 102oct uten spesielle tilsetninger, altså pumpebensin og heller ikke variable kamtider og løft. Heller ingen kjøling eller tilsetninger i bensin tillat/vannsprut var ikke tillatt. ventilvinkler og portvinkler måtte være original TS 16v. portgeometri kunne endres. eksos og innsugsgeometri for øvrig fritt. Kammer og durajon fritt. løftere må være original med ventilfjærer. Motorretning kan endres.
Så ganske "down to earth" teknologi har lagt til grunn tydeligvis.

M
Loggført
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #14 på: 21. Mars 2014, 00:24:15 »

Jeg ser fram til dine funn fordi jeg vet at du tar dette seriøst! Det skulle gå an å kontakte disse fabrikktunerne og få en forklaring på hvorfor de får en BMP som havner over F1 og Nascar.
Her har du Pipo Moteurs som tunte Peogeot motoren og jeg nevnte også tidligere Autotecnica som tunet 155 D2 og 156 D2 motorene. Skulle tro de ville svare på et så interessant spørsmål!

http://www.pipo-moteurs.com/

Ellers fra samme bok kan jeg nevne data til tredje og siste versjon av 155 V6 TI motoren.  Der hadde jeg i hvertfall forventet data som kan sammenlignes med formel 1 NA motorer:

V6 90 grader.
Syl volum: 2499 cc
Boring X slag: 94X60mm
Effekt:  490 bhp/11900 rpm = 196 Hk pr L
Dreiemoment 300Nm/9500 rpm

Vanlige tunere synes igrunn 100Hk/L er fint for en pustemotor. På V6 TI er det det dobbelte!

GK.
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS