Sprek motor

<< < (2/5) > >>

#6 Gabor Kovacs:
Merkeriktige D2 motorer på rundt 300Hk kan bestilles hos Autotecnica, da behøver man ikke lure på om de virker  :), siden flere bruker deres motorer. Kvalitet koster vel litt også!  Finnes det noen kjekke her på berget?  :)

http://www.autotecnicamotori.it/motori/motori-uk.aspx

GK.

Mats Andersen:
Jaja Gabor skulle gjerne hatt 100hk til under panseret med 4 cyl og 2liter. men 270nm og 300 hk må de lenger på landet med på 2liter sug.
de hadde fått det til på 10 000-11000omdr men no way på 8200.
I såfall overgår de f1 motorer og alt annet i historien med enorm margin. 270nm på en sånn racetunet motor?
noe som vet noe mer om dette? I såfall vil jeg prøve på min 2 liter:-)

mats

#6 Gabor Kovacs:
Hei Mats,
Da har jeg noen ganske offisielle tall fra Alfa Romeos folk om disse motorene, så får du se om det er bedre spesifike data enn formel 1. Står i en bok som har intervjuet de som skulle ha greie på dette. :)

155 TS D2 motoren, 86X86mm=1998 cc,   280 bhp/8500rpm,   250Nm/7000 rpm

156 TS Supertouring,     "              "      ,   310 bhp/8250rpm,    268Nm/7000 rpm

156 Super 2000 (fra 2004) "          "      ,   275 bhp/8200rpm, 260Nm/7000 rpm

Dette er noen veldig spesielle motorer som det var litt vanskelig å finne ut hva er for noe! Etter det jeg har forstått så har man først tatt 155 Q4 motoren. Fjernet turbo og snudd toppen rundt 180 grader. Dette for å få eksosen på riktig side i en fremhjuldrevet bil. Så har man altså laget et helt annet opplegg for kamdrift med ett senter drivhjul.  Siden, på 156 så har det kommet litt andre varianter. Bilde og en 75 med denne motoren. Ganske imponerende trykk fra en 2L!

GK.

Mats Andersen:
Hei Gabor og takk for god info. De har gjort mye rett her for det går jo bra unna hehe.. Om det er fakta de tallene så vet de hvertfall noe de færreste vet uansett. Hehe
Den supertouringen som du lister opp holder isåfall max dreiemomentet flatt fra 7000 og til max effekten ved 310.
Hvis dette var sant så ville max effekt ikke være nådd ved 8250.
Dette kan umulig rime.
en max effekt på 310hk ved 8250 betinger 267Nm ved samme turtal noe som i seg selv  er sinnsykt for en 2 liter og ikke minst ved et slikt turtall.
Igjen F1 og Nascar gutta har mye å lære av alfas racing avdeling. :D

Mats

Mats Andersen:
http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/bmep_performance_yardstick.htm

for spesielt interesserte, hehe. men ganske avklarende i denne tematikken.

m

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side