Corsa Italiana
26. Mai 2017, 08:13:55 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:
 
   Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Litium batteri  (Lest 9501 ganger)
#80 - Jørund Jenssen
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0


E-post
« på: 23. Desember 2014, 16:57:38 »

Hei,
Hvis en skal kjøpe et lettere batteri litium type. Hvor mange Ah bør det være i en 116 bil?

Jørund
Loggført
#80 - Jørund Jenssen
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0


E-post
« Svar #1 på: 23. Desember 2014, 18:39:40 »

Fant denne, men usikker på hvor mye jeg trenger, og hvordan det går med original dynamo?

Lithium batterier har større Ah kapasitet en vanlige batterier:
2.5 Ah Lithium = 5-7 Ah standard
5 Ah Lithium = 10 -12 Ah standard
7.8 Ah Lithium = 12-20 Ah standard
10 Ah Lithium = 20-35 Ah standard
15 Ah Lithium = 40-60 Ah standard
20 Ah Lithium = 70-100 Ah standard
23 Ah Lithium = 120-140 Ah standard
Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #2 på: 23. Desember 2014, 21:32:03 »

Interessant, Litium-Ah er tydeligvis minst dobbelt så store som vanlige Ah... Akkurat som "dieselhester" er bedre enn vanlige hestekrefter?

 Gliser

Vi har 30 biltema-Ah i 100 og 101, det virker å være rikelig. Vi har nemlig forsøkt å optimalisere på enheten A/kr... Blunker

Fra spøk til revolver: Det er indremotstanden i batteriet og resulterende maksimalstrøm fra batteriet som er interessant for en corsabil. Det benyttes jo stort sett utelukkende for start. Det er synd at batterier sjelden spesifiseres med denne type informasjon. Jeg mistenker forøvrig at mr. Henriksen har et ord eller to han kan bidra med i denne saken.
« Siste redigering: 23. Desember 2014, 21:39:48 av #100 Erik Narverud » Loggført
#176 - Arve Vassbotn
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 176


Skreia - Østre Toten


WWW E-post
« Svar #3 på: 24. Desember 2014, 11:27:10 »

Mitt Ballistic Performance EVO2 Litium 16 cell ( grisetøft navn på eit batteri) er på 20 Ah og det er nok i massevis til Viper'n.

Du finn det på verdsveven hjå sjonkel eBay:

http://m.ebay.com/itm/161529249565?_mwBanner=1

Arve
Loggført

Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0


E-post
« Svar #4 på: 24. Desember 2014, 14:14:38 »

Mitt Ballistic Performance EVO2 Litium 16 cell ( grisetøft navn på eit batteri) er på 20 Ah og det er nok i massevis til Viper'n.

Du finn det på verdsveven hjå sjonkel eBay:

http://m.ebay.com/itm/161529249565?_mwBanner=1

Arve

Tror du det hadde funket på en høykomp V6? Så sant det i innlegget til Jørund stemmer, så burde det jo være plenty! Glad
Loggført
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Innlogget Innlogget

Innlegg: 6



E-post
« Svar #5 på: 25. Desember 2014, 16:16:56 »

Jeg har et bittelite litium batteri på #74 men det er vel ikke akkuratt høykomp v6......

Men det funker bra, og lades veldig fort!
Loggført
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0


E-post
« Svar #6 på: 25. Desember 2014, 18:01:43 »

Jeg har et bittelite litium batteri på #74 men det er vel ikke akkuratt høykomp v6......

Men det funker bra, og lades veldig fort!

Husker du hvor mye ampere det var på eller?
Loggført
#176 - Arve Vassbotn
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 176


Skreia - Østre Toten


WWW E-post
« Svar #7 på: 26. Desember 2014, 10:13:36 »

Mitt Ballistic Performance EVO2 Litium 16 cell ( grisetøft navn på eit batteri) er på 20 Ah og det er nok i massevis til Viper'n.

Du finn det på verdsveven hjå sjonkel eBay:

http://m.ebay.com/itm/161529249565?_mwBanner=1

Arve

Tror du det hadde funket på en høykomp V6? Så sant det i innlegget til Jørund stemmer, så burde det jo være plenty! Glad

Datablada til Ballistic er ganske detaljerte og er trur max.straum er oppgitt. Du veit kanskje kor mykje startaren din vil ha? Då er resten matematikk, ved hjelp av ohm's lov. Er ganske sikker på at det er nok i alle fall om du får justert maskinisten så den fyrer på første runde  Blunker

Ballistic batteria er i utgangspunktet produsert for trimma HD !!?? motorar. Vil tru at å dytte på to vaskebøtter er tyngre enn seks melkeglas  Gliser

Arve
Loggført

72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Innlogget Innlogget

Innlegg: 6



E-post
« Svar #8 på: 26. Desember 2014, 10:28:23 »

Jeg har et bittelite litium batteri på #74 men det er vel ikke akkuratt høykomp v6......

Men det funker bra, og lades veldig fort!

Husker du hvor mye ampere det var på eller?

Jeg har et på 9,2ah.
Loggført
#80 - Jørund Jenssen
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0


E-post
« Svar #9 på: 26. Desember 2014, 12:02:43 »

Supert, da blir hvertfall bilen litt lettere til sommeren. Heller mot Ballistic Performance, knallpris med masse Ah hvertfall. Men disse batteriene, er det ok å bruke en slik dynamo: http://www.alfaholics.com/2010/07/50a-race-alternator-120/ ?

Hva slags batteri har du Bo?
Loggført
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Innlogget Innlogget

Innlegg: 6



E-post
« Svar #10 på: 27. Desember 2014, 10:06:11 »

Tror det heter aliant.....

Pass på at du ikke blir for lett da.....
Loggført
Hans Rune Horne
Comitato

Utlogget Utlogget

Innlegg: 168


E-post
« Svar #11 på: 27. Desember 2014, 12:10:20 »

Heisann.
Helt siden 2010 har jeg benyttet et Odyssey PC680MJT i racer'n, har aldri opplevd og ha problemer med strømmen.
= kjempefornøyd Glad
Loggført
#80 - Jørund Jenssen
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0


E-post
« Svar #12 på: 27. Desember 2014, 15:21:52 »

Vekt er ikke noe problem, har en del kg å gå på. 990kg bil pluss meg:)
Loggført
Tor Willy Austerslått
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 12


« Svar #13 på: 11. Januar 2015, 23:14:30 »

Fra spøk til revolver: Det er indremotstanden i batteriet og resulterende maksimalstrøm fra batteriet som er interessant for en corsabil. Det benyttes jo stort sett utelukkende for start. Det er synd at batterier sjelden spesifiseres med denne type informasjon.

De som kunne dette fra før får heller se en annen vei ... Blunker
Det man skal se etter er kaldstartstrøm: CCA (Cold Crank Amperes). Biltemas bilbatterier er (som det blir sagt) merkelig nok ikke merket med dette tallet, mens fritidsbatteriene er. Forstå det den som kan.

Åkkesom: typiske bilbatterier har en kaldstartstrøm på 500-600 Ampere ved minus 18 grader, og dette tallet henger bare via omveier sammen med oppgitte Ampere-timer (Ah). Sistnevnte er grovt fortalt et tall på hvor mange timer det tar å lade det ut ved en standardisert last.

Litt kjapp googling serverer dette bildet av et Exide-batteri. CCA på 525A ved -18°C.


* CCA.jpg (75.62 KB, 666x312 - vist 62 ganger.)
Loggført
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Innlegg: 852


Fredrikstad


E-post
« Svar #14 på: 12. Januar 2015, 08:35:33 »

Men vi kjører da ikke Corsaløp i 18 minusgrader...?:-)

JE
Loggført

0o=V=o0
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS