Corsa Italiana
11. Desember 2017, 12:35:32 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Innfesting av bur  (Lest 27968 ganger)
#32 - Kai Wang-Erlandsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« på: 07. Oktober 2015, 13:25:49 »

Det er slik som dette alle "burføtter" (selv på "gamle biler") må se ut fra og med 2016?

Gjelder dette kun for de to på hovedbøylen, de fire på hovedbøyle og langsgående/frontbøyle og eller alle 6 (hovedbøyle/langsgående/bakoverstrevere)?

Loggført
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #1 på: 08. Oktober 2015, 07:51:01 »

Jeg tolker det som at det gjelder alle "føttene"...

Men på bakoverstreverne er det kun krav til 2 bolter og da blir det litt enklere med 60 graders vinkel...

JE

* Skjermbilde 2015-10-08 kl. 08.49.47.png (197.97 KB, 1450x1009 - vist 149 ganger.)

* Skjermbilde 2015-10-08 kl. 08.52.48.png (100.77 KB, 1500x465 - vist 121 ganger.)
Loggført

0o=V=o0
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #2 på: 08. Oktober 2015, 10:15:12 »

Jeg må åpne opp kanalen (dvs kutte opp et hull i kanalen) for å få på plass en bolt med mutter. Må jo sveises igjen etterpå. Godkjenner dere en "egenerklæring" på at det sitter en mutter der?

bo, som ikke liker å sveise.....
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

En vakker dag blir den nok klar.....

WWW E-post
« Svar #3 på: 08. Oktober 2015, 11:48:31 »

Jeg må åpne opp kanalen (dvs kutte opp et hull i kanalen) for å få på plass en bolt med mutter. Må jo sveises igjen etterpå. Godkjenner dere en "egenerklæring" på at det sitter en mutter der?

Ble tipset om å heller lage hull i fundamentet innvendig i bilen (altså i siden på "foten" under flaten buret er festet) for tilgang til skrue/mutter. Han var ganske "teknisk" han som ga tipset, så stoler på at det vil gå gjennom...teknisk....
Loggført
#176 - Arve Vassbotn
Pilota

Utlogget Utlogget

Skreia - Østre Toten

WWW E-post
« Svar #4 på: 08. Oktober 2015, 12:51:33 »

Ble tipset om å heller lage hull i fundamentet innvendig i bilen (altså i siden på "foten" under flaten buret er festet) for tilgang til skrue/mutter. Han var ganske "teknisk" han som ga tipset, så stoler på at det vil gå gjennom...teknisk....

Fekk også same tipset, frå same mann, men med streng formaning om å fjerne "grader" i kuttflata så teknisk personell ikkje blir "fingerlaus" når dei skal fingre inni der..... Kontrollane kom til å bli strenge før første løp 2016 så det er berre å få ut fingeren! Blunker
Loggført

#80 - Jørund Jenssen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #5 på: 27. November 2015, 12:10:53 »

Gjelder alle nybygde biler i 2015 og alle nye biler f.o.m 2016. Betyr det st jeg slipper å gjøre noe med buret mitt?

Mvh Jørund
Loggført
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #6 på: 27. November 2015, 12:51:34 »

Nei, så vidt jeg har skjønt det skal ALLE ha min 60 grader mellom boltene fra neste sesong.
Men du kan ha flere enn 3 bolter så om det er mindre vinkel i tag kan du sette inn en bolt til istedenfor å flytte en av de du har fra før.

JE
Loggført

0o=V=o0
#89 Vegard Lucasen
Pilota

Innlogget Innlogget

E-post
« Svar #7 på: 27. November 2015, 17:02:59 »

Gjelder alle nybygde biler i 2015 og alle nye biler f.o.m 2016. Betyr det st jeg slipper å gjøre noe med buret mitt?

Mvh Jørund

Teksten er sånn:
Gjelder alle nybygde biler i 2015 og alle nye biler f.o.m 2016.
Loggført
#99 - Pål Brovold
Pilota

Utlogget Utlogget

En vakker dag blir den nok klar.....

WWW E-post
« Svar #8 på: 28. November 2015, 09:58:10 »

Mvh Jørund

Teksten er sånn:

Hadde det ikke da holdt å skrive "alle biler f.o.m. 2016"...?? Hvorfor poengtere biler bygget i 2015?

Er man litt tverr så kan man argumentere for at det gjelder alle biler som bygges fra og med 2016, men med tilbakevirkende kraft for biler bygget i 2015

Loggført
#80 - Jørund Jenssen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #9 på: 28. November 2015, 11:10:21 »

Mvh Jørund

Teksten er sånn:

Jejeje, leste i affekt! Ser ut til at jeg må ha nye føtter på deler av buret mitt.
Loggført
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #10 på: 28. November 2015, 13:19:11 »

Kan legge til at disse reglene om bolter gjelder bygging av selvbyggebur, for å sikre at sveisen mot karosseriet holder.  At sveisen andre steder i rørsystemet ryker har man jo ikke garanti for. Viktigste er nok festet mot karosseriet.

En høyere kategori bur er bygget av sertifisert(av NBF) burbygger og på etterhånd bygget godkjent av NBF på grunnlag av dokumentasjon. Buret har da en plakett som skal samsvare med dokumentasjonen fra bygger med NBF godkjennelse. I slike bygg er festebolter til karosseriet ikke på krevet da sveisen anses å være profesjonellt og trygt utført, og mye solidere enn noen festebolter!

G.
Loggført
#80 - Jørund Jenssen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #11 på: 09. Desember 2015, 10:29:51 »

Hei igjen,
Legger ved et noe dårlig bilde det ene burfestet mitt. Skal prøve å få tatt flere bilder ved en senere anledning. Det er vel et spørsmål til dere i teknisk.  Foten er festet med tre bolter på mediale kant. To horisontale, og en i saggitalplanet, platen er bøyd i en L. Hvis jeg setter inn en ny i det ene ytre hjørnet vil jeg få nok grader, men for meg ser det ut til at det er lite plate og borre i. Kan man bytte ut hele foten? Evt hvor mye feste rundt bolt må man ha?

Mvh Jørund

Edit: bildekvaliteten blir dårlig og rotert, og er ikke tatt med tanke på problemstillingen. Håper det er mulig og se. La også opp et bilde av hovedstolpen.

* image.jpeg (1313.56 KB, 3264x2448 - vist 118 ganger.)

* image.jpeg (1278.38 KB, 3264x2448 - vist 132 ganger.)
« Siste redigering: 09. Desember 2015, 13:57:39 av #80 - Jørund Jenssen » Loggført
Axel Gulbranson
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #12 på: 16. Desember 2015, 16:18:52 »

Det er tydeligvis flere oppfatninger av hvordan dette kravet skal tolkes, og jeg må for egen del innrømme at jeg er ganske frustrert over å måtte gjøre alt dette (unødvendige) arbeidet!
Jeg har kontaktet to tekniske kontrollanter om dette spørsmålet og de var ikke engang klar over dette nye kravet! De hadde heller ingen intensjon om å vurdere det som en mangle om det skulle mangle noen grader...
Begger er veldig aktive innen Historisk Racing.
Den ene kontrollanten har kontaktet NBF ved Jensen, som heller ikke hadde noen klar oppfatning av hvordan dette kravet skulle tolkes/håndheves!
Han uttalte: "Plasser boltene så langt ut i hjørnene som mulig. Eventuelt en ekstra bolt hvis det er plass”.
I min lille bil (Fiat 600) er et tilsvarende liten plass til burføtter, og det vil bli et svare strev å ta ut buret å sveise om føttene.
Da det sikkert er mange som sliter med dette problemet anmoder jeg om  at teknisk  kontakter Jensen/NBF for å få en klar uttalelse om hva som skal gjelde. Alle tekniske kontrollanter må selvfølgelig få klar informasjon om hvordan dette kravet skal håndheves.
Min informant stiller gjerne opp hvis nødvendig.
Kan vi regne med forlengelse av “levetid” på stol også  i 2016?
Loggført
Axel Gulbranson
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #13 på: 16. Desember 2015, 18:32:21 »

Jeg ser nå at Stian var på saken allerede i april...
Da bør vi kunne forvente/kreve svar fra NBF/Jensen før vi skriver 2016!
Loggført
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #14 på: 16. Desember 2015, 19:09:45 »

Ang stol så gjelder dette videre såfremt stolen er hel, pen, ren og ikke vært med i en smell.
Loggført

0o=V=o0
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS