Corsa Italiana
19. September 2017, 19:55:21 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:
 
   Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Diff eller ikke diff?  (Lest 1990 ganger)
#49 Ole Jørgen Reichelt
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



WWW E-post
« på: 04. Februar 2017, 18:16:37 »

Hei folkens
Er det mange corsabiler som har montert lsd eller andre typer diffsperre? Har ikke noen sperre på #49 (Alfa 147), vil det bety "nok" til at det er verd å montere det? Noen som har erfaring og/eller innspill?
Loggført

"Safety Third"
@fitzfortunato
88 Olav Kristian Huseby
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 1



E-post
« Svar #1 på: 04. Februar 2017, 18:42:43 »

Med vår Thema med 175 hk V6 kjørte vi med standard diff med en form for diffbrems. Det fungerte ikke optimalt, med en del hjulspinn ut i fra kurvene. Nå har vi annen motor og mer krefter og vil tro det ikke blir bedre. Med litt mer enn standardmotor, vil nok en bedre diff absolutt være høyt på ønskelisten.
Loggført

Lancia Thema, Beta, Delta og Kappa. Maserati Merak
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #2 på: 04. Februar 2017, 19:02:26 »

Vi har kjørt både med og uten diffbrems på våre (bakhjulsdrevne) biler i klasse 3. Her er det såpass lite effekt at diffbrems ikke burde ha så mye å si i teorien, men i praksis viser det seg at det har litt for seg. Nå står det diffbrems på #101, mens #100 har blitt lettet slik at de to bilene får omtrent samme utregnet vekt/effekt i regnearket. Dette var ikke trivielt, diffbrems utgjør rundt 90kg og bilene var lettet mye i utgangspunktet. #100 har nok potensiale til å være noe raskere, men det er vanskeligere å kjøre optimale runder da man må være mye mer presis med gass og sporvalg. Det er mye enklere å kjøre raskt med diffbremsen. Jeg vil tro dette generelt kan stemme for forhjulstrekkere også, men akkurat hva som er mest gunstig tror jeg blir veldig avhengig av bil og fører/kjørestil. For de raskere klassene så tror jeg diffbrems vil være en god investering.
Loggført
#76 Terje Nilsen
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



E-post
« Svar #3 på: 04. Februar 2017, 19:12:36 »

Hei folkens
Er det mange corsabiler som har montert lsd eller andre typer diffsperre? Har ikke noen sperre på #49 (Alfa 147), vil det bety "nok" til at det er verd å montere det? Noen som har erfaring og/eller innspill?
Dette kommer jo litt an på hva du har å gå på i regnearket oj.
På din bil vil det å ha sperre utgjøre nesten 100 kg ville jeg tro .
Hvis du vet vekta på bilen din så bruk regnearket å lek deg litt frem og tilbake.
Som regel må man gi å ta litt hær å finne en combo man har tro på
Loggført
#49 Ole Jørgen Reichelt
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



WWW E-post
« Svar #4 på: 04. Februar 2017, 19:31:05 »

Takk  Glad
Har ikke "savnet" sperre, men heller aldri forsøkt med, så er helt blank på hva det kan utgjøre.

Føler ikke at jeg har hjulspinn, og har jo ikke massevis av motorkraft, men som Terje påpeker blir det jo litt lek i regnearket. Mer hester, mindre vekt eller diffsperre...eller litt av hvert...

Men pt ser det i allefall ut som om det ikke er noe fasitsvar på gåten  Gliser Hæ
Loggført

"Safety Third"
@fitzfortunato
Lars Ola Amundsen
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0


E-post
« Svar #5 på: 04. Februar 2017, 22:16:03 »

Har kjørt både med og uten!
Mr. Solheim har min gamle 156 og den har en bacci Romano diff med 50% sperre.
Kjører selv nå med en quaife diff I min 3.2.
Har kjørt Lancia thema I ett par sesonger.(Uten diff)
Lærdommen er (uten at jeg er ekspert)at jeg fikk betydelig bedre skyv ut av hver sving med så mye sperre som mulig, samt at du får enda bedre fordel I regn.

Hvis du ikke går opp noen klasse ved å sette inn diff, så ville jeg helt klart gjort det. Billigste trimming du får.
Anbefaler deg da å ikke gå for quaife som jeg har, men en litt dyrere en som ahm motorsport har. Bacci er veldig bra men koster fort 15 laken.
Men nå har jo jeg kun kjørt biler med min 200hk, så godt mulig du ikke trenger, eller at quaife er godt nok.
Loggført
#49 Ole Jørgen Reichelt
Pilota

Utlogget Utlogget

Innlegg: 0



WWW E-post
« Svar #6 på: 05. Februar 2017, 16:27:40 »

Takk Lars Ola  Glad Det var en oppklarende utredning  Glad
Loggført

"Safety Third"
@fitzfortunato
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS