Corsa Italiana
21. November 2017, 18:23:54 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Innfesting av bur  (Lest 27745 ganger)
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #30 på: 29. Januar 2017, 22:12:23 »

Det hadde vært flott, men det skal vel være 60 grader mellom 3 bolter foran og på hovedbøylen? og 2 på de bakre?
Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #31 på: 29. Januar 2017, 22:36:32 »

Hvis reglementet er som gjengitt i første post i denne tråden, så leser jeg det enten slik som Heine:

Vi må bruke minst 3 bolter foran, og vinkelen mellom 2 av disse må være >60 grader. Alt OK.

Eller:
Vi må ha et boltmønster der (minst) 3 bolter står med 60 graders vinkel på hverandre. Vi må bygge om.

...?
Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #32 på: 29. Januar 2017, 22:45:55 »

Vi må ha et boltmønster der (minst) 3 bolter står med 60 graders vinkel på hverandre. Vi må bygge om.

...?

Der har du svaret på boltene.

Det står også at foten skal være en plate, dvs jeg ville ha byttet den, ikke skjøtet på en bit på den gamle
Pass også på skarpe kanter der nede. Du vil ikke ha skarpe hjørner og slikt i nærheten av beina dine

Vegar
Teknisk
Loggført
#100 Erik Narverud
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #33 på: 29. Januar 2017, 23:25:23 »

Der har du svaret på boltene.

Det står også at foten skal være en plate, dvs jeg ville ha byttet den, ikke skjøtet på en bit på den gamle
Pass også på skarpe kanter der nede. Du vil ikke ha skarpe hjørner og slikt i nærheten av beina dine

Vegar
Teknisk

Takk for svar, det er slik vi har tenkt og det er vel tydeliggjort tidligere i denne tråden også. Utfordringen er som Per nevner at kanalen og forsterkningsboksen som er sveiset inn er for smal for det foreskrevne boltmønsteret, og vi har ikke så lyst til å rive alt ut. Gitt at plata byttes og vi lager alt sløvt og snilt, er løsningen da OK?
Loggført
#16 - Heine Pedersen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #34 på: 30. Januar 2017, 00:37:33 »

Da har jeg sikkert misforstått. Trodde det skulle være to 60-gradere. Men det skal altså være tre? Totalt meningsløst når du har en bolt i hvert hjørne av plata. Hensikten med reglene er selvfølgelig ikke at man skal måtte bygge om burføtter som dette. Har du tenkt på at du muligens kan få 60 grader hvis du flytter boltene i eksisterende plate nærmere røret?
Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #35 på: 30. Januar 2017, 08:06:08 »

Nei, det trenger ikke være flere enn 1 60grader. Det står ingen steder at det skal være 60 grader mellom boltene. Det står at det skal være minimum 60 grader mellom boltene:

Sitat
Vinkelen mellom to bolter (målt fra rørets senterlinje i høyde med burfoten) skal ikke være mindre enn 60 ̊ (se skisse 253-50)

Er det flere måter det er mulig å misforstå dette på nå?

Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #36 på: 30. Januar 2017, 08:14:31 »

Plukker opp denne igjen, for jeg lurer på om følgende vil være en godkjent løsning:

I dag ser foten slik ut, kanalen er forsterket under foten, men er for smal for nye hull:

Vi sveiser på en utligger ved siden av burfoten:

Så forlenges bur "labben" med nytt hull:

Hullet i siden kan evt. også sveises igjen, men da ser man ikke mutteren under.. Hva tror dere?

Jeg kan alltids sende mail til teknisk, men jeg tenkte både spørsmål og svar kunne være interessant for flere.

Hvor stor er egentlig burfoten deres?? Den skal være min 120 cm2
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #37 på: 30. Januar 2017, 08:56:16 »

Det er den nok ikke nei.. den er riktignok helsveiset (i tillegg til bolter) i den bukkede platen som er rundt kanalen, den platen er vel over 120..

Det samme gjelder nok de andre beina, så vi får vel ta frem vinkelsliperen, Erik..  Øyerulling

Edit: Jeg leser nå at 120cm2 kravet gjelder for forsterkningsplaten mot karosseri, så da er vi innafor der.
Loggført
Jon-Even Johansen
Comitato

Utlogget Utlogget

Fredrikstad

E-post
« Svar #38 på: 30. Januar 2017, 09:59:52 »

Skal ikke platen som er festet i bilen være min 120 cm2 og burfoten som står på den være min 80 cm2?

JE
Loggført

0o=V=o0
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #39 på: 30. Januar 2017, 10:15:22 »

Hvor står det det? De vi har foran er vel ca 50..

Hvis det kun er 60 mellom 3 av boltene klarer vi oss kanskje med å borre ett ekstra hull på en kortside? (bilde)

* burfot.jpg (63.87 KB, 757x624 - vist 48 ganger.)
Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #40 på: 30. Januar 2017, 10:37:34 »

Jeg skrev vel litt feil, jeg mente selvsagt forsterkningsplaten  Flau Forsterkningsplaten skal være 120 cm2. Det er ingen målsatte krav til selve burfoten bare så det er klar gjort.

Jeg skyller glippen på forsinkelse i telesystemer og jetlag fra Korea Blunker

Loggført
Vegar Johannessen
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #41 på: 30. Januar 2017, 10:38:29 »

Hvis det kun er 60 mellom 3 av boltene klarer vi oss kanskje med å borre ett ekstra hull på en kortside? (bilde)

Helt riktig Glad
Loggført
#13 - Rune Risholt
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #42 på: 30. Januar 2017, 11:12:58 »

Helt riktig Glad
EH, nei det skal være minimum 3 bolter med minimum 60° innbyrdes avstand imellom, dersom tegningen over er riktig har du da "bare" 56,2° igjenn mellom de to boltene på kortenden.

Forøvrig liten grunn til å diskutere vitsen med dette her på det teknisk forumet, skal man diskutere må det gjøre mot forbundet. Så lenge det står i "boka" må vi følge (forutsat vi ikke har fått ett skriftelig untak)
Loggført
#176 - Arve Vassbotn
Pilota

Utlogget Utlogget

Skreia - Østre Toten

WWW E-post
« Svar #43 på: 30. Januar 2017, 11:57:50 »

Om de gjer slik:

Så er "problemet med vinklane i orden, men storleiken er fortsatt ei utfordring.

Og som Rune seier, det nyttar ikkje å diskutere så lenge boka seier noko anna....  Blunker
Loggført

Svein Fossum
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #44 på: 30. Januar 2017, 19:58:22 »

Nå er det mye synsing og tolknings-forslag. Jeg foreslår at en av de tekniske delegatene tar kontakt med NBF og får den korrekte forklaringen.

Når det er sagt: Vinkelen mellom to bolter skal ikke være mindre enn 60 grader. Det står ikke mellom alle boltene, ei heller hvor vinkelen kan måles. Regelen ble innført for at man ikke skulle ha alle boltene på en side eller etter hverandre.  Det som gjør meg litt betenkt er når det foreslås å bore opptil 6 hull i bur-festet. Dette svekker metallet i bilens konstruksjon slik at det faktisk blir en svakere konstruksjon som skal støtte hoved-bøylen for trykk ovenfra.

Uansett håper jeg at teknisk får en felles forståelse av hvordan dette skal være asap, slik at vi unngår "diskusjoner" på banen.  Blunker

Ellers har jeg det bra..

Mvh Svein F

Loggført
Sider: 1 2 [3] 4 5
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS