Corsa Italiana
19. September 2017, 19:54:20 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Innfesting av bur  (Lest 26780 ganger)
#32 - Kai Wang-Erlandsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #45 på: 30. Januar 2017, 22:25:46 »

Som nevnt i tidligere post i denne tråden - jeg snakket med Tommy Kristiansen på bilsportforbundet om dette i fjor i forbindelse med teknisk kontrollantkurs. Hans svar var at man må kunne finne tre bolter med minimum 60 grader innbyrdes vinkel for å kunne godkjenne innfestingen. Om det er fler enn tre bolter, og at man må f.eks telle annenhver for å finne 60 grader hadde ingen ting å si. Arve´s tegning viser dermed en løsning som er helt innenfor denne tolkningen. Boka stiller bare størrelseskrav til forsterkningsplata i gulvet, ikke burfoten.

Rimelig sikker på alle vi med teknisk lisens som er innblandet i corsa´n har samme forståelse av denne regelen, så har du minst 3 bolter med minst 60 grader imellom blir det ikke noe problem på banen.

Og som Rune sier, fornuften og vitsen med denne regelen må tas opp med bilsportforbundet - står det i boka, må vi forholde oss til det...
« Siste redigering: 30. Januar 2017, 22:32:34 av #32 - Kai Wang-Erlandsen » Loggført
#32 - Kai Wang-Erlandsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #46 på: 30. Januar 2017, 22:44:53 »

En annen ting jeg fikk forklart på samme kurs var at de 120 kvadratcentimeterene i forsterkningsplaten ikke trengte ligge i samme plan. Bøyer man platen som på denne tegningen, er det flaten(e) markert i rødt som tilsammen skal utgjøre 120 kvadratcentimeter...

* Image.jpg (30.58 KB, 604x412 - vist 121 ganger.)
Loggført
#100 - Per Husaas
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #47 på: 31. Januar 2017, 08:14:48 »

Holder det om jeg kapper ut hele kontruksjonen og sender den til teknologisk institutt for strekkprøve?  Gliser

Kai: Ser du på skissen min så er det 4 bolter sånn det er nå. man finner her 2 vinkler på 180°, men ikke 3 som har 60° mellom alle 3..

Hvis det kun er "horisontale" flater som regnes på forsterkningsplaten så må vi vel bytte den også.. Kanskje ikke helt alene om det heller?

Jeg tror vi kan være enig i at ordlyden i bilsporthåndboka gir rom for tolkning..  Glad
Loggført
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #48 på: 31. Januar 2017, 09:33:29 »

Nå er bankmannen relativt i villrede her. Nå har riktignok ikke jeg sendt noe til teknologisk institutt for strekktesting, men jeg føler meg selv i en strekkbenk for dagen så det får holde. Vil denne løsningen (se under) holde?

* Bur.jpg (291.92 KB, 1280x1280 - vist 34 ganger.)
Loggført
#89 Vegard Lucasen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #49 på: 31. Januar 2017, 10:46:13 »

Nå er bankmannen relativt i villrede her. Nå har riktignok ikke jeg sendt noe til teknologisk institutt for strekktesting, men jeg føler meg selv i en strekkbenk for dagen så det får holde. Vil denne løsningen (se under) holde?

Jeg er ikke helt stødig i øyevinkelmål, men det ser ikke ut til å være 3 bolter med 60 grader i mellom. Eller har du en bolt på baksiden av burbøylen? Da er det i så fall innafor, etter hva jeg kan se.
Loggført
#32 - Kai Wang-Erlandsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #50 på: 31. Januar 2017, 10:57:23 »

Holder det om jeg kapper ut hele kontruksjonen og sender den til teknologisk institutt for strekkprøve?  Gliser
Dessverre tror jeg ikke det holder heller, du må nok sende inn en søknad til bilsportforbundet om å få sertifisering som godkjent burbygger for å kunne fravike reglene i boka...

Jeg tror vi kan være enig i at ordlyden i bilsporthåndboka gir rom for tolkning..  Glad
Liten oppklaring rundt det med tolkning og tekniske kontrollanter - her er instruksen vi fikk på det kurset jeg tok:
Er det uklarhet rundt en regel/rom for tolkning, skal bilsportforbundet gi en entydig tolkning av regelen. Kontrollanter skal IKKE tolke regler på egenhånd - det de derimot KAN gjøre, er å utvise SKJØNN om utførelsen er innenfor bilsportforbundets tolkning...
Loggført
#32 - Kai Wang-Erlandsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #51 på: 31. Januar 2017, 11:24:36 »

Det er jo over 60 grader mellom første og siste bolt på langsiden der, det er relativt sikkert uansett øyemål...
Spørsmålet er om det er 60 grader eller mer mellom bolten på hjørnet mot kortsiden og det hullet i motsatt hjørne som jeg regner med du skal ha en bolt i...
Det er vel litt mer tvilsomt om du har 60 grader der ja...

Loggført
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #52 på: 31. Januar 2017, 12:06:57 »

Skal det være 60 grader mellom ALLE vinklene (dvs 3 vinkler) gitt fra de tre boltene man "velger"?
Loggført
#89 Vegard Lucasen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #53 på: 31. Januar 2017, 13:12:02 »

Skal det være 60 grader mellom ALLE vinklene (dvs 3 vinkler) gitt fra de tre boltene man "velger"?

Jessir!
Loggført
#32 - Kai Wang-Erlandsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #54 på: 31. Januar 2017, 13:15:47 »

Men...

Se på denne flotte tegningen:
Vinkel mellom 1 og 2 er jo klart over 60
Vinkel mellom 2 og 3 er jo klart over 60
Har det da noe å si at vinkelen mellom 3 og 1 er mindre enn 60?

(Fasit: Ja, den må også være over 60 for å være i tråd med bilsportforbundets tolkning av regelen i 304.11.2.2.2)

* Image.jpg (1640.72 KB, 3024x4032 - vist 31 ganger.)
« Siste redigering: 31. Januar 2017, 14:16:41 av #32 - Kai Wang-Erlandsen » Loggført
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #55 på: 31. Januar 2017, 14:03:59 »

Det e rvel vinket (1-3) som er utfordringen. Jeg tar med passer, gradskive og papir i verkstedet i dag. her blir det finmåling..... Glad
Loggført
#32 - Kai Wang-Erlandsen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #56 på: 31. Januar 2017, 14:10:21 »

Ja, i følge bilsportforbundet skal alle tre vinkler være minst 60 grader. De kan være mer, men ikke mindre...
Og når det gjelder de 120 cm2 forsterkningsplate, så er det arealet i kontakt med karosseri som gjelder - ikke horisontale som jeg surret med over.
Alt sjekket ut med teknisk nestkommanderende bilsportforbundet i dag.
Loggført
#89 Vegard Lucasen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #57 på: 31. Januar 2017, 14:32:49 »

Det e rvel vinket (1-3) som er utfordringen. Jeg tar med passer, gradskive og papir i verkstedet i dag. her blir det finmåling..... Glad

Tips: Lag en "smultring" av papir med stort nok hull til hovedbøylen. Merk ut 60-graders vinkel, klipp et snitt i smultringen så du kan tre den rundt buret, så er det lett å se om du er innafor.  Glad
Loggført
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #58 på: 31. Januar 2017, 15:52:26 »

Tips: Lag en "smultring" av papir med stort nok hull til hovedbøylen. Merk ut 60-graders vinkel, klipp et snitt i smultringen så du kan tre den rundt buret, så er det lett å se om du er innafor.  Glad

Jeg er alltid innafor! Glad
Loggført
72 - Bo Wilhelm Kielland
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #59 på: 01. Februar 2017, 08:43:04 »

Hadde hverken passer eller gradskive, men fikk målt opp burfoten. Jeg har valgt meg ut bolt A, B og C. Vinklen mellom A og B og vinkelen mellom A og C er opplagt større enn 60 grader, så det blir Vinkelen mellom C og B som er spørsmålet. Jeg har måt meg frem og regnet meg frem til 65 grader. Jeg har benyttet Bank2s beregningsprogram for vinkler og jeg tror denne beregningen er korrekt, så da håper jeg det er OK.

Kan en teknisk Capo "godkjenne"? Glad

* Burfot Front.jpg (175.51 KB, 1512x1512 - vist 35 ganger.)
Loggført
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS