Corsa Italiana
17. Oktober 2017, 14:21:17 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:

Hovedside   Hjelp Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bedre løsning for indre bakbremser for Alfa transaksel?  (Lest 5589 ganger)
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« på: 31. Oktober 2015, 13:38:40 »

Prinsippet er å forbedre de indre bakbremsene for Alfa 116 serie transaksel.  Mange bruker en løsning med bremsene flyttet ut til bakhjulene, med større calipere og klosser, men her tenkte jeg å forbedre bremsesytemet som allerede sitter på differensialen fra fabrikk. Fordelen med dette er jo mindre uavfjæret masse i bakakselen. Ulempen med indre bremser er dårligere kjøling og oppvarming av selve girkassa, noe som er ugunstig.  På den annen side har indre bremser vært brukt på både formel 1 biler og moderne Audi konstruksjoner med opp til 1000 hester og mer. Så å oppgradere indre bremsesytem( i motsetning til å flytte de ut til hulene) kan vel ikke være så bortkastet?

Nå har jeg et ombygningssett for indre bremser som inneholder et spacersett for caliperne og et sett med ventillerte skiver med senterdomer.  Vel og bra så langt, en oppgradering selvsagt i forhold til uventillerte skiver fra fabrikk!  Men det er en grunnleggende feil:  jo lenger jeg ser på de patetiske bakre bremseklossene som er så små som leketøy, jo mer overbevist er jeg på at noe mer må til bak av andre calipere med større klosser!

Over tid har jeg sett meg om etter bedre løsninger enn bare å sette på spacere på bakre caliperne, men heller lage en adapter for noen greie calipere som tåler litt stress og å lage en adapter festeplate til girkassa. Burde ikke være så veldig vanskelig egentlig.

Noen som har vært inne på samme tankegang og har løsningen allerede, eller som har en grei mulighet å finne en passende caliper og få laget in passende adapterplate?  Svein?

Caliperen kan jo være uten mekanisk håndbrekk, så kan man heller bruke hydraulisk i stedet, da kan man bruke hvilken som helst caliper som fysisk passer.

Noen som har noen ideer for en god løsning?

G.

* DSCF2042.JPG (118.66 KB, 640x480 - vist 296 ganger.)
« Siste redigering: 31. Oktober 2015, 23:37:23 av #6 Gabor Kovacs » Loggført
Svein Fossum
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #1 på: 31. Oktober 2015, 20:47:57 »

Vi har et tilsvarende system allerede, men med ES 30 skiver. Ser ut til å holde. Går ikke varmt. Men vurderer gearolje kjøling, da bremser og clutch varmer denne så mye at sync.ringer mm ryker av for dårlig smøring.
Adapter-plater tror jeg finnes i systemet allerede.
Svein
Loggført
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #2 på: 31. Oktober 2015, 23:47:18 »

Altså bremsene blir ikke for varme, men de varmer opp girkassa så den får problemer?

Vår bakbremse, originale skiver med Ferodo D2500 fast road klosser derimot gikk rimelig varme. Bremsebelegget begynte å smuldre opp og gummibelgen rundt stempelet så stekt ut, smeltet!

Har du Svein noe mer kjennskap til adaptere og andre calipere for denne posisjonen, hadde det jo vært interessant å følge det opp! Selv har jeg ikke sett noe annet enn enkeltprosjekter.

G.
Loggført
Svein Fossum
Comitato

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #3 på: 01. November 2015, 09:37:55 »

Noe sånt

Svein

* GR4-M086E-large.jpg (132.09 KB, 486x394 - vist 267 ganger.)

* GR4-M021-ERGAL-ROCKER-large.jpg (201.99 KB, 486x394 - vist 272 ganger.)

* GR4-M086S-RALLY.jpg (64 KB, 165x133 - vist 253 ganger.)
Loggført
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #4 på: 01. November 2015, 11:40:26 »

OK, joda den løsningen kjenner jeg også. Det er kopi av løsningen til Autodelta. Her bruker man dekselet til lageret til drivakslene og kutter bort de opprinnelige caliperfestene. Problemet med Autodelta løsningen var at stempelarealet foran og bak var likt, så bakbremsene overbremset, derav avhengig av å ha bremsebalansering hvor man kaster bort det meste som er vunnet av effekt bak.  Dessuten varmer caliperne opp drivaksellagerne direkte ved denne løsningen.  Ikke utenkelig at det var dette som førte med seg at caliperne ble flyttet ut til hjulene(75 IMSA turbo) for å avhjelpe oppvarming av girkassa.

Selv hadde jeg tenkt å lage braketter som passer til de opprinnelige bremsefestene samt å finne en passende caliper som kan passe fysisk, stempelarealmessig samt større klossareal enn originalt. Kan hende jeg må gå opp dette selv Glad

Her et bilde av en som også bruker lagerdekselboltene, men med en annen caliper(Wilwood Dynalite) enn Autodelta løsningen(AP Historic).

* transaksel ventillert bakbremse.png (314.14 KB, 308x546 - vist 81 ganger.)
« Siste redigering: 01. November 2015, 15:50:41 av #6 Gabor Kovacs » Loggført
Ronny Åkerholm
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #5 på: 01. November 2015, 17:33:51 »

Noe sånt

Svein

Bilde nr 2 i denne posten er omtrent slik som sitter på bilen til Christer...
Loggført
Mats Andersen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #6 på: 23. November 2015, 23:14:30 »

interessant. gjelder jo også å ikke gjøre det for tungt ok klumpete.
Jeg har brukt G88 taorx skiver bak, ikke ventilerte og noe fast road klosser. Har fungert utmerket uten overhoppheting. dels pga av at jeg kjører forsiktig, og fordi bilen relativt lett og ikke har masse effekt.

Intil videre vil jeg fortsette med G88 skivene som fremdeles ser ny ut... men oppgradere til et mer varmebestandig Ferrodo belegg som kun virker på høye temperaturer. I tillegg vil jeg se på muligheter å tilføre mer luft til området.

Jeg har tro på en løsning som ligner på original løsningen slik som Gabor beskriver. Men er lett og passelig dimensjonert. tenker en brakettløsning, større skiverdiameter enn originalt, nye lette calipere, mulignes 4 stemplede, og rikelig med kjøling. OM man har en bil som veier 1500 kg og har 800 hk blir dette for puslete...

Mats
Loggført
#6 Gabor Kovacs
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #7 på: 25. November 2015, 17:57:52 »

Nei, har ikke tenkt å lage det tungt og klumpete Glad heller lettere enn originalt!

Ved litt ettertanke, så er vi i en liten lekekasse interessert i å forbedre en 30 år(eller 40år) gammel konstruksjon!  Mye har skjedd i løpet av den tiden i bilverdenen og man skal lete lenge etter en dagens småbil som har mindre bremser enn denne bilen:) Men bilen går bra og bremser bra som den er, så da pynter man på den gamle "skrivemaskinen" og later som det er en computer/printer.  Moderne blir den aldri, men artig at det går an å forbedre den vesentlig i hvertfall!

Her et par bilder av det oppsettet jeg skal montere, med spacere i originalcaliper. Skivene har såkalt senterhatt og er altså ikke noe fra SZ som har hele skiver. Klossene blir Ferodo D3000 som er for racing, da forrige Ferodo D2500 tålte ikke kjøret på denne bilen i hvertfall og det var på tide å oppgradere.

Fremtiden får vise om denne løsningen blir tilstrekkelig. Det er jo noen muligheter for forbedring som skissert ovenfor.

G.

* DSCF1518.jpg (764.04 KB, 1920x1080 - vist 77 ganger.)

* DSCF1519.jpg (803.41 KB, 1920x1080 - vist 129 ganger.)
Loggført
Mats Andersen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #8 på: 26. November 2015, 23:38:14 »

ser fint ut det der:-)

Mats
Loggført
#80 - Jørund Jenssen
Pilota

Utlogget Utlogget

E-post
« Svar #9 på: 27. November 2015, 12:05:43 »

Jeg har sånne på min bil. Vet ikke hva slags skiver jeg har, men det funker fint!

Jørund
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Driftes av Dynamic Operations AS