Senhøsten på Knutstorp med CAR

Jeg og makkeren min Ivar Olafsen bestemte oss sent, men godt for å slenge oss med på CAR challenge sitt avslutningsløp på Knutstorp. En bane ingen av oss hadde kjørt på og ingen av oss hadde noen preferanser på hvordan skulle bli. Prøvde å se litt inboard her og der får å finne litt sporvalg, tips, triks etc.

 

 

Dag 1: fredag  den 13 oktober!

Lastet opp bilen ved 12 tiden på Hauerseter Leir, i den tro at vi fikk god tid! 

Vi hadde vært litt trege med å dra, så det ventet oss generellt treg trafikk gjennom Oslo. På veien snakket vi ivrig om hvordan vi skulle angripe banen og hvem "hovedkonkurrentene" var av svenskene. Fant jo fort ut at vi måtte sikte oss inn på en martini dekorert 147 GTA med samme motor som oss.

Første stopp,Trollspeed!

Vi ankommer trollspeed etter ca 3 timers kjøring og en strekk av kroppen var ikke å forakte. Ærende vårt på trollspeed var bare å få litt informasjon på hva de kunne gjøre , virket som seriøse folk og i tillegg kjørte de aktivt selv eller hadde vært aktive en gang. Alltid greit å snakke face to face.

Vi fortsetter videre nedover mot Gøteborg og begynner å lete etter ett sted å spise middag, klokken var jo strengt tatt passert 1700 og den biologiske mage klokka hadde begynt å tikke. På veien skimter vi plutselig noe oransj i det fjerne, er det# 58  Mr. Kvaleberg vi ser der mon tro? Ekvipasjen svingte av motorveien og i det vi passerer så vi jo godt at det var han.Får kjørt noen mil til før vi finner ett egnet mat sted, tradisjonell svensk veikro som hadde god flesk filet å tilby. Mens vi satt å spiste begynte det å snike seg inn konkurranseinstinkt:" vi må jo komme fram før Kvaleberg" sa jeg til Ivar. Som sagt så gjort, første raceetappe ble ned til Knutstorp.

På ett tidspunkt (eller ganske lenge) kjørte vi uten hovedlys på ivecoen, var dette fredag den 13. syndrom eller var det rett og slett sjarmerende italiensk spagettikvalitet som gjorde seg gjeldende? Resultatet ble stopp på en bensinstasjon mens vi prøvde å finne ut hva som var galt, enden på visa var at begge pærene hadde gått samtidig. Ved ankomst så hadde jo såklart Jens Hagen kommet allerede, så man kan godt si at vi ble nr 2. Mørket hadde lagt seg og det var yr og vind i lufta, tiden var inne for å finne seg ett hotell for natten. Siden det var litt off-season så måtte vi helt inn til Helsingborg, men fikk da til gjengjeld ett bra hotell med gode senger og god frokost. Radisson Blu var helt kurant, sett bort i fra at vi måtte lete veldig etter parkeringsplass.

 

 

Dag 2: lørdag 14 oktober.

Nu jævlar, nå skulle det kjøres!  Ved avreise fra Helsingborg mot banen, skimtet vi mørke skyer og ante regn i luften. Hva, regn for 3 løpet på rad, snakk om uflaks.

I visshet om at vi hadde tapt sammenlagseieren i klasse 2 med 2 poeng sist løp pga av særs dårlig sikt i en bil uten varme apperat og litt vel overtenning som resulterte i en tur i sandfella, så var vel ikke selvtillitten helt på topp. I tillegg skulle vi på en bane som var totalt ukjent for oss. Dette kunne bli spennende!

Ved ankomst banen så hadde det sluttet å regne, men banen var gjennomvåt. Vi håpet på litt vind og sol slik at banen tørket opp litt fortere. Etter trening 1 begynte det å yre, og det vedvarte faktisk dagen ut. Når begge hadde fullført sine treningspass, så var vi enige i at dette var en veldig morsom bane, som minnet mest om en hybridløsning mellom en gokart bane og berg og dalbane. Kjempeartig bane selv på vått.

Etter langstrekket så gikk banen inn i ett høyhastighets svingparti som kunne minne litt om kombinasjonene på den japanske F1 Suzuka banen. Deretter kom det et parti med opp/ned og doseringer vi egentlig bare ser på oval baner, før det igjen bar ut på langsletta. Det var en lite tilgivende bane, og ingen avkjørings soner. Noe #58 Kvaleberg skulle smertelig erfare. Sandfella etter lansgsletta lå kun 10cm fra hvit linjen, så her gjaldt det å ikke "bromsa på seg".

Kvalik: Pga banens størrelse ble de  26 bilene delt i 2, hvor tidene fra trening 2 ble avgjørende om du kjørte i første eller andre pulje. Vi klamret oss til en 13. plass og skulle starte kvalik med de "raske" i siste pulje. I kvaliken hoppet vi en plass opp på griden og skulle starte i 12 startposisjon av 26 startende. Ikke dårlig tatt i betraktning at det var ny bane, dårlig forhold og liten sikt.#34 Jens Hagen imponerte og kjørte inn til en 3 beste kvalik tid med sin Fiat X1/9 og våres #98 kjørte inn til 12 tid, mens # 58 Kvaleberg var uheldig og ble sittende fast i sandfella og måtte starte som nr 24.

 

 

Løp 1:

Undertegnede skulle fortsette fra kvaliken og var således veldig spent der jeg sto i en mix av svenske klasse 1,2 og 3 biler. Stående start, vått, flere poeng jagende svensker bak meg. Pulsen vil jeg anta steg endel hakk! Lyssignalen var litt vanskelig å se, men starten går og jeg kommer meg greit avgårde føler jeg selv. Holder posisjonen og plutselig ser jeg flere av bilene på min høyre side sakke farten, før jeg hører det smeller ved siden av meg. Klarer å komme meg gjennom ett hull i midten og vipss så er jeg oppe på 6 eller 7 plass. Intet anende om hva som egentlig har skjedd, så får vi rødflagget halveis ut i runden. Kjører inn i pitlane og skjønner fort at her er det bare å parkere å vente. Hele 7 biler måtte kaste inn håndkleet etter en skikkelig domino effekt som ble utløst av en bil som sto langt fram i feltet og kvelte bilen sin ved start. Jens Hagen slapp heller ikke fra det uskadet, men etter en sjekk i depoet fant han ut at det var kun kosmetiske skader og kunne fortsette.

Med dette frafallet, så bar det utpå banen igjen. Denne gang med rullende start, starten går litt penere for seg og alle kommer seg greit avgårde. Bestemmer meg for å kjøre safe, da forholdene var som de var og med storsmellen en halv time før friskt i minnet. Kjører inn til en 10. plass etter å ha vært presset av en Alfa 75 3.0 i lang tid(han måtte senere bryte med tekniske problemer). Jens Hagen imponerte etter smellen og klarte å kapre 2 plassen i løpet totalt. Egil Kvaleberg var igjen uheldig med sin oransje GTV 916 og ble stående i sandfella nok engang.

 

 

Løp 2:

Ivar skulle ta over rattet og skulle starte fra 10. startposisjon, kun en plass opp til målet vårt som var den svenske martini 147 GTAen. Rullende start, Ivar får en bra start og kommer seg forbi 147'n. Dette vedvarer helt til siste runde hvor Ivar bomgirer og vipps klarte 147'n å komme seg forbi. 10. plass igjen og tap for vår argeste svenske konkurrent.

 

Jens Hagen følger opp løp 1 med å slå Claes Hoffsten sin turbo matede 156 og dermed passerer han først i mål av samtlige. Veldig bra!

Etter løpet er i hvertfall vi fornøyde, da vi reiser hjem med hel bil og en veldig morom opplevelse på banen selv om det var regnvær. Det skal også sies at det var et ledd i å bli kjent med bane slik at man har en liten fordel når både den Norske, Svenske og Danske alfa klubben skal arrangere "Scandinavia Spettacolo Ring Knutstorp"  i september 2018. Dette kan bli et veldig bra opplegg! Jeg skal i hvertfall stille!

Ring Knutstorp ligger helt syd i sverige, i Skåne-området ca 3 mil fra Helsingborg. Kjøretid fra Oslo området ca 6 timer, så man bør planlegge en weekend (da kjøretiden hjem på lørdagskveld ble veldig laaang).

Takk til alle svenskene som tok i mot oss med åpne armer og gjorde dette til en fin avslutning på sesongen.

Og til alle oss i Norge, sesongen begynner nå. Mai måned kommer alltid veldig brått på så hiv dere rundt og sett i gang i garasjene rundt om!

 

Mvh

 

Lars Ola Amundsen

# 98 Alfa Romeo 156 3.2

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Sesongen 2017

 

Sesongen 2017 var ett faktum.

 

I løpet av sesongen har vi hatt innslag av flere nye fjes samt noen gamle ringrever som er tilbake i ringen.I tillegg har vi jo en fast stamme som alltid møter opp, noe som er viktig for kontinuiteten.

Vi har vært med på mye i løpet av sesongen, vi startet i sverige med løp 1 / 2  som seg hør og bør. Karlskoga hadde nytt bane dekke og langsvingen var forandret noe. Såvidt jeg vet så må vi se på banerekordene, da det ble satt noen nye bedre tider enn før. Alt i alt ble det en morsom opplevelse for de fleste! Karlskoga med svenskene er alltid en bra kick off på sesongen.

Første løpet i norge gikk på Rudskogen, i regi av KARN. Dette var første mulighet til å måle krefter på hjemmebane og vi fikk ett litt klarere bilde på hvem som kom til å fighte om de øverste plasseringene i år. Den verste rattrusten hadde de fleste lagt igjen i sverige, så da var det klart for å senke skuldrene bitte litt! Rudskogen er en fin bane å kjøre på, da alle har god plass og avkjørings sonene er store.

Løp 5 og 6 ble vi invitert av BMW klubben på deres weekend. Mange følte seg nok litt som malplassert sammen med så mye bimmere, men racing gutta i BMW tok godt vare på oss og alt i alt ble det en fin opplevelse for de fleste. Her fikk vi også kjørt historiens lengste Corsa løp, 20 runder +++. Hvordan det gikk til, vites ikke. Flere ble akutt veldig nervøse for str på tanken sin. Snakker vi Corsa Italiana 24 timers til neste år?

Løp 7 og 8. Italiensk dag på vålerbanen, i kjent stil. Regn såklart og utrygge byger er alltid en del av det. Våler banen hadde fått eget hotell, kjært tilskudd for de som er langveis fra og/eller ikke har bobil.

Corsa bilene satte i hvertfall sitt preg på ID med mye god kjøring og fin underholdning!

Løp 9 og 10. Sesongfinale på Rudskogen......i regn. Var vel ikke regn de fleste hadde ønsket seg, men derimot så åpnet det seg helt andre forutsetninger for flere. Motorsterke biler, var ikke lengre overlegne i forhold til de med mindre motor. Løpet ble tettere over hele banen og spenningen vedvarte helt til siste runde i løp 10.  Sånn sett så ble det en fin avslutning. Men til neste år ønsker vi oss sol!

3 idioter var ikke ferdig med sesongen og kjørte like godt ned til knutstorp og kjørte avslutningsløpet til svenskene. For alle sammen en helt ny bane og såklart i REGN.

#58 Egil Kvaleberg, #Jens Hagen, #98 Lars Ola Amundsen/Ivar Olafsen. De sto for god racing og var fine ambassadører for Corsaen.

 

Sammenlagt seieren i år gikk til Terje Nilsen og dette for andre året på rad! Jens Hagen kapret 2 plassen og er stabiliteten selv oppi toppen. Men den største overraskelsen kom vel på 3 plass, Thomas Stokkan i sin lille hvite. Meget god kjøring og stabilt oppmøte gjør at man kan komme langt med en forholdsvis motorsvak bil!

Gratulerer til Contadino Racing, Grisehuset Racing og Engelsviken Racing team.

Vinner i klasse 2 må også få heder og ære, Andre Mikalsen. I kamp med andre veldig konkurransedyktige klasse 2 biler så gikk du av med seieren. Sterkt!

Gratulerer også til alle deltakere som har gjort dette året innholdsrikt og morsomt!

Til alle: Lad kanonene, brett opp armene etc.... Sesongen starter faktisk nå! Vi vil gjerne ha med flere på laget, så spre det glade budskap!

Styret vil også komme med informasjon pr mail og vi satser på at terminlisten blir klar så fort som mulig!

 

 

 

 

 

Sesong åpning 13.Mai 2017, Karlskoga Motorstadion

Da var vente tiden over og vi dro til sverige for å starte sesongen som vi har tradisjon for å gjøre!

Ikke altfor mange ekvipasjer var påmeldt, kun 18 stk. Men de fikk i gjengjeld strålende være og veldig bra kjøreforhold.

De fleste ankom fredag ettermiddag, så det ble god tid til juging og dekksparking. De fleste var også ferdig med teknisk før man krøp hver til sitt for kvelden.

Men noen måtte jo såklart være uheldig, så #76 havarte mens den ble kjørt ned fra hengeren. Nilsen tok det med ett smil, men man kan jo ikke la være å synes litt synd på han. Da var vi nede i 17 biler FØR kjøringen hadde begynt.

Italiensk Dag 19.august 2017

Årets italienske dag på Vålerbanen ble en våt affære. De fleste opplevde svært vanskelige kjøreforhold i alle kval/treningspassene. Mye stående vann gjorde banen noe uforutsigbar, noe x antall snurringer og

låsing av bremser viste! 20 corsa piloter var kanskje litt magert oppmøte mtp at det var italiensk dag, men gledelig å se at Mats Andersen er tilbake etter mange års pause.

 

Race 1: Vått, vått vått. Tidlig får #7 Bjørn Ivar Iversen en tidlig ledelse på de andre i klasse 1 og leder løpet fra start til slutt. Overraskende er det #98 Ivar Olafsen med sin klasse 2 bil som er nærmest Ivers i mål, knappe 1,6 sek bak.

Jens Hagen måtte ta til takke med en 2 plass i klasse 1 mens Mats Andersen måtte bryte med tekniske problemer. I klasse 2 tok Andre Mikalsen 2.plass, mens Gorm Hilgaar tok en fin fin 3 plass.

I klasse 3 vant Terje Nilsen en overlegen seier etter at han tidlig ristet av seg sine konkurrenter. Atle Strand  tok andre plassen og #96  Scuderia Incognito tok 3 plassen. I coppaen vant Leif Arne som han ville, med Thomas Stokkan og Heine Pedersen på de neste plassene.

Race 2:

Til løp 2 hadde det begynt å tørke opp ganske bra, så man kunne si at det var så og si tørt. I pole position satt en meget nervøs debutant Ane Sanden i # 98 og ventet på at ulvene bak henne skulle spise henne opp en etter en. For hennes del var det viktigst å komme til mål, noe hun gjorde. Bra gjennomført.

Starten går, # 7 Iversen går tidlig opp i ledelse og virker ganske overlegen på både tørt og vått på Våler banen.  Utover i løpet får han tekniske problemer med sin GTV og leverer ett flamme show uten sidestykke. Publikum lurer en stund på om hele bilen vil ta fyr, men det viste seg bare at lakken ble litt svart ved eksosen bak. Uansett, med problemene så feier Jens Hagen forbi i sin fiat og vinner klasse 1 mens Ivers må halte inn til en 2 plass. Igjen mått Mats Andersen parkere før løpet var slutt, men vi håper og tror han stiller til start til siste løpet med gremlingsene ute av veien.

I klasse 2 kjørte en meget fornøyd Andre Mikalsen inn til seier, med # 500 på 2 plass og #98 Ane Sanden med sin 156 til en 3 plass. Anes første pallplass!

I klasse 3 var det litt "copy paste " på første plassen. Terje Nilsen begynner virkelig å få fart på sin GTV og de fleste i klasse 1 håper han ikke turbo konverterer med det første! En like klar 2 plass i klassen var det gutta i Scuderia Incognito som sto for, mens Rune Risholt haltet seg i mål til 3 plass med verdens største røyksky bak seg.

Coppaen var det Thomas Stokkan som dro i land seieren med lille hvit. 2 plassen tok Heine Pedersen i sin lille gule og en meget gledelig  3 og første pallplass på Robin Tangen!

14 biler fullførte siste løpet, så det ble litt frafall mot slutten av dagen, men vi skapte mye fin underholdning for publikum for det.

Neste og siste løp er 23 September, da får vi også besøk av BMW og den svenske Alfa serien CAR. Her blir det masse racer biler, så vi ser frem til en action fylt dag med fine fighter.

Hvem stikker av med total seieren i Corsaen i år? Det er flere som kan vinne, men Terje Nilsen i sin # 76 GTV ligger best an.

Vi ser frem til en spennende sesong avslutning!

 

 

Oppsummering av sesongen 2015

Nok et kapittel er skrevet i historien om Corsa Italiana etter at årets to siste løp ble avviklet med sesongfinale under Italiensk dag på Vålerbanen lørdag 26.september. Det er blitt avviklet ti løp i en sesong som har vært underholdende for både tilskuere og førere med tette fighter og god racing. Nivået på biler og førere er i stadig utvikling og sesongen har budt på banerekorder for flere av klassene. I forkant og i etterkant av hvert løp har det vært mye aktivitet på web-forumet med videoer, bilder og kommentarer knyttet til løpene. Her ligger det mye inspirasjon og tips for de som måtte ha lyst til å delta enten som fører eller tilskuer.

Corsa Italiana støttes av: