Løp 1 og 2 - Karlskoga

Hvilken sesongstart. Med 28 ekvipasjer påmeldt i Corsa Italiana var dette ny rekord. Svenskene hadde 21 biler, og dermed var vi et større arrangement en f. eks STCC.

 Spesielt moro var det å se flere nykommere på startstreken. Både folk uten erfaring fra racing overhodet, og noen med erfaring fra andre klasser. Flere av disse viste friske takter allerede i første løp, og det skal bli moro å se utviklingen fremover.

De aller fleste ankom Karlskoga utover ettermiddagen på Lørdag, og i et nydelig vårvær ble det en koselig kveld i depotet. De siste justeringene ble foretatt, og teknisk kontroll gjennomført. Det ble også tid til en spasertur rundt banen der de mer erfarne kunne bidra med tips til nybegynnerne. Etter hvert ble grillene fyrt opp før folk krøp til køys og forberedte seg på morgendagens utfordringer. Noen i telt, noen i varebiler, noen i bobiler og noen i campinghytter. Mest originale nattelosji hadde Jon-Even med telt på taket av sin Nissan Patrol. Å være såpass høyt over bakken var nok lurt, utover natten kom nemlig regnværet, og de som overnattet på bakkeplan kunne melde om tendenser til oversvømmelse under køyene.

Søndag er tydeligvis ikke hviledag i Sverige. Allerede klokka sju var det funksjonærmøte, og deretter gikk det slag i slag utover dagen. Siden vi hadde gjort ferdig det meste av teknisk kontroll på Lørdag kveld fikk vi likevel en forholdsvis myk start på dagen. Skjønt temperaturen var ikke som forventet, så undertegnede var lykkelig når han fant igjen sin gamle vinterisolerte arbeidsjakke i corsahengeren. Litt kaffe og frokost, så var vi klar for førermøte. Deretter var det tid for første treningspass, noe som ble underholdende med kald og våt asfalt. Til neste treningspass hadde det tørket opp litt, og vi begynte å se gode tider. Dessverre var det også noen som måtte be om hjelp for å komme seg tilbake til depotet.

Når Kvalifiseringen startet var feltet redusert til 23 biler. Selv om man føler at man er godt forberedt og bilen fungerer godt hjemme blir det noe annet når man kommer på banen og får gitt full gass. For noen var det bagateller som gjorde det umulig å fortsette, mens for andre var det mer omfattende havari. Debutanten Pål Brovold fikk motorhavari på sin fine Alfa 33, men etter litt trøstens ord fra konkurrenter var det gode humøret på plass igjen. Et motorhavari er jo en kjærkommen anledning til å oppgradere til heftigere maskin. Vi tipper at Pål allerede tråler markedet etter 16ventilers boxermotor. Beste kvalifiseringstid var det Hans Rune Horne som fikk, 12 hundredeler foran Øyvind Hansen som også i år hadde dratt frem stasjonsvogna fra vognskjulet. Knut Erik Halgunset fulgte hakk i hæl, men måtte trille bilen opp på henger etterpå grunnet oljelekkasje på girkassa. Jørgen Stokkan imponerte stort med fjerde beste tid i sin Martini-dekorerte Alfa 155.

Nervene var nok i helspenn når starten gikk i første løp. Vi fikk se heftig racing med mange gode fighter på bana. Jørgen Stokkan måtte dessverre kjøre inn i depot etter to runder med en dør som ikke ville være der den skulle. Horne og Hansen fightet hardt, og Ivar Olafsen fikk hard konkurranse av gutta i Grandahl Motorsport. Til slutt var det Hans Rune Horne (klasse 1) som først fikk det rutete flagget i syne, sju sekunder foran Øyvind Hansen (klasse 2) og med Ivar Olafsen (klasse 3) 11 sekunder senere. Øvrige klassevinnere var Jens Hagen i klasse 5 og Kjell Karlsen i klasse 4.

Andre løp Startet med ennå heftigere fight mellom Hansen og Horne, noe som varte i 5 runder. Da ble Horne stående i ”Ejes kurva” med girkassen i fri. Dermed var det fri bane for Hansen frem til målgang. Hardere jobbing ble det for Ivar Olafsen som fikk en forsmak på at ikke kan regne med å være like suveren som i fjorårssesongen. Audun Larsen og Bjørn Vidar Brynildsen fra Grandahl Motorsport viste at de hadde kjørt både bil og gocart før, og bød på god underholdning for publikum. Olafsen klarte til slutt å få et lite forsprang og kom i mål som nummer to. Leif Lødeng blandet seg også inn i kampen, og krysset målstreken som tredjemann, med Larsen og Brynildsen hengende på støtfangeren. Dermed ble det ingen klassevinner i klasse 1, men Hansen vant klasse 2, Olafsen klasse 3, Kjell Karlsen vant klasse 4 og Jens Hagen klasse 5. Nær sagt som vanlig.

Etter at Kyrre hadde delt ut pokaler (noe han hadde gledet seg til et halvt år) var det tid for å pakke sammen og konstatere at nok en vellykket sesongåpning var gjennomført. Våre Svenske venner leverte et flott arrangement, og til tross for at dagen for noen ikke ble helt slik de hadde tenkt seg var det kun blide fjes å se. Nå ser vi frem mot neste løp som er på Rudskogen om fire uker, 7-9 Juni sammen med Racing NM. Takk for denne gang til arrangører, funksjonærer, deltagere, medhjelpere og publikum.

Det vil nok komme en mengde bilder og videoer fremover på vårt eminente forum. Men her er noen smakebiter fra stemningen i depotet.

Klikk på bildene for å se dem i større format, og bruk piltastene til å bla deg frem og tilbake

Tekst og foto: Olav Barhaugen

Bli med Scuderia Lumbago i Løp 1. 

Corsa Italiana støttes av: