Løp 5 og 6 - Italiensk Dag Våler

Italiensk dag er årets høydepunkt for oss som liker Italienske kjøretøy. Andre helg i August var vi på plass på Vålerbanen, og avviklet løp 5 og 6 i årets sesong.

De fleste Corsapilotene ankom på Fredagskvelden, og vi fikk gjort unna det meste av innsjekk og teknisk kontroll utover kvelden. Noen hadde også kjørt litt sammen med trackday.no på fredagen, med vekslende hell. Den velkjente stasjonsvogna sto dessverre opplastet på henger etter en rundvelt i den beryktede sistesvingen. Føreren var heldigvis like hel, og returnerte til hovedkvarteret i Drøbak der han fikk servert rullekake og oppmuntrende ord av teamkameratene. Vi som var igjen på Våler hadde sosialt samvær i depotet i god corsa-ånd med god mat og drikke, gode historier og tekniske diskusjoner utover sommernatta.

Kvalifisering

Været er bestandig spennende på Våler, men denne lørdagen var det sol og pent vær hele dagen. Vi fikk 2 gode treningspass på formiddagen, noe som dessverre førte til at flere falt fra. 5 biler sto igjen i depotet når kvalifiseringen startet. Der var det Knut Erik Halgunset som satte raskeste tid i sin Lancia Delta Integrale. Tiden på 1.03.9 ble dagens raskeste rundetid, og kvalifiserte til ekstrapremien som var donert av Fiat/Alfa-importøren RSA.  Flere andre førere vist gode takter i kvalifiseringen, og det var tydelig at treningspassene hadde gitt resultater. Vi hadde også leid inn Per Christian Håvødegård som speaker, noe som gjorde at publikum fikk en bedre opplevelse av hva som foregikk på banen. 

Race 1 – klasse 4 og 5

Første race var for klasse 4 og 5, der Jens Hagen ikke uventet sto i pole position. Han hadde Erik Narverud ved siden og  Rune Risholt og Marius Sorteberg i ”Big Fiat” i andre rekke. Erik klarte å henge på Jens en stund, men måtte se at han dro fra. Litt lengre bak i feltet var det til tider hard kniving mellom Jon Wenger i #155 og Axel Gulbranson i #9. En duell som Axel til slutt gikk seirende ut av. Sondre Vassbotn hadde også god fart på Punto ”Viper”, og holdt følge med Axel og Jon. Etter 12 runder var Jens i mål nesten et halvt minutt foran Erik. Deretter fulgte Marius som så ut til å ha fått skikkelig fart på ”Big Fiat” etter å ha fått bygd om understellet og fått den nærmere bakken. Vegard Lucasen viste fin kjøring i sin Uno, og tok fjerdeplassen. Jens vant altså i klasse 5 mens Erik vant i klasse 4.

Race 1 – klasse 1, 2 og 3

Så var det klasse 1,2 og 3 sin tur. Her var Knut Erik i Pole position, med Hans Rune ved siden av. Bak sto Bjørn Ivar som kjørte første løpet med Polizia-GTV’n som tidligere ble kjørt av Audun Fossum. Den har nå fått ny motor med ekstra pustehjelp, og viste seg å være en meget rask bil. Knut Erik var kjapt ute i starten, men Hans Rune kom seg forbi i andre svingen. Etter hvert fikk Deltaen problemer med kjølingen, og avstanden frem til Hans Rune økte. På andre runde fikk Bjørn Ivar en snurring på GTV’n, som medførte at Jørgen Stokkan i ”Martini” 155’n ikke hadde noe sted å gjøre av seg og kjørte inn i hjørnet på GTV’n.  Dermed ble de to stående. Morten Ruud måtte også parkere sin monster-GTV etter noen runder. Leif Lødeng kjørte seg oppover i feltet og hadde gode fighter med Fred Arve Monsen. Til slutt var det Leif som var først og kapret tredjeplassen i feltet og seieren i klasse 2, bak Hans Rune som vant klasse 1 foran Knut Erik. I klasse 3 ble det seier til Ivar Olafsen

Race 2 – Klasse 4 og 5

I andre race var Jens og Erik nok en gang i første rekke, med Axel og René som nå hadde tatt plass i ”Big Fiat”. Erik hadde denne gangen mer heng på Jens, men måtte nok en gang se ham dra fra. René hadde godt heng på Axel og prøvde flere ganger å komme seg innpå. Når han først klarte det var det ufrivillig på grunn av bremsesvikt, noe som førte til at begge bilene havnet i sandfella.  Når Rune også måtte bryte dette løpet var feltet redusert til 6 biler, og spenningen gjensto i å se hvor mange biler Jens Hagen ville ta igjen med en runde. Etter å ha passert Vegard på siste runde kom han i mål med kun Erik igjen på samme runde. André Solheim ble faktisk passert to ganger, men var strålende fornøyd med å ha fullført sine første to løp denne sesongen. Som i første løp var det Jens som vant klasse 5 mens Erik tok den største pokalen in klasse 4. 

Race 2 – klasse 1, 2 og 3

Etter iherdig jobbing i depotet var det hyggelig å se at både Jørgen og Bjørn Ivar sto på startstreken igjen etter krasjen i første løp.  Som i første løp var det Hans Rune og Knut Erik som sto i første rekke. Knut Erik hadde en dårlig start, og ble passert av Leif og Fred Arve i første sving. Der var det veldig trangt, men det gikk heldigvis for seg uten platekontakt. Knut Erik kom seg forbi Fred Arve ganske raskt, og Leif snurret og ble stående på strekka etter kafeteriabygget, så dermed var Knut Erik igjen på andreplass og fightet litt med Hans Rune. Igjen gikk Deltaen for varm, og han måtte slakke av. Dermed gikk Fred Arve og Ivar forbi, og hadde noen fine fighter. Lengre bak var det også tett, og alle kom i mål på samme runde bortsett fra Bjørn Ivar som fikk stopp 30 meter fra mållinjen. Hans Rune fikk seieren i klasse 1, Fred Arve i klasse 2 og Ivar i klasse 3.

Komplette resultater finnes som vanlig på mylaps

Vi hadde en meget hyggelig helg på Våler, og vil berømme mannskapene der for en meget profesjonell og servicevennlig gjennomføring.

Klikk på bildene for å se dem i større format, og bruk piltastene til å bla deg frem og tilbake.

Tekst: Olav Barhaugen  -  Foto: Håvard Storvik 

Corsa Italiana støttes av: