Løp 1 og 2 - 2014 - Karlskoga

Vinteren kan bli lang for oss som driver med corsaen. Det går ikke lenge utover senhøsten før man savner miljøet, og det er noe som mangler i tilværelsen.

Etter påske var det på tide å komme ut av vinterdvalen, og begynne forberedelsene til årets corsasesong. Informasjon ble sendt ut til førerne, og påmeldingen ble gjort tilgjengelig på nettet. Den første uken var det langt mellom påmeldingene, men etter hvert som vi nærmet oss datoen ble plingene fra innboksen stadig hyppigere. Til slutt var vi 28 påmeldte, inkludert en svenske som heller ville kjøre sammen med oss enn med sine landsmenn.

Endelig underveis

Lørdag formiddag hadde undertegnede vasket Safetycar, ordnet påmeldingsskjemaer og sjekket at kaffetrakter og vaffelpresse var i orden etter vintere. Så var det å hekte på tilhengeren og legge i vei mot Sverige. Ved Biltema på ”øssia” hadde Vegar, Kyrre og Jon-Even pitstopp, så da slo jeg følge med dem østover. Etter en bunkringspause på Tøcksfors ankom vi Karlskoga, der det allerede var etablert en leir med kjøresugne Corsapiloter. Teltene ble rigget opp, og kaffetrakteren startet opp. Det ble en hyggelig kveld med å rusle rundt i depoet og hiilse på gamle kjente, samt et par nykommere. Det store samtaleemnet var været. Yr, Storm, og klart.se hadde ulike prognoser, men ingen kunne love opphold.

Tørr asfalt

Det var spennende å titte ut vinduet søndag morgen, men heldigvis var det tørr asfalt. Siden svenskene ikke praktiserer helligdagsfreden slik som vi i Norge var det tidlig start på morgenen. Allerede før klokka 8 var det full aktivitet i depotet, og litt over 9 var det tid for trening. Mange hadde ikke kjørt bilen siden i høst, men det tok ikke lang tid før de fleste fikk opp tempoet. Andre igjen måtte finne frem verktøykassa og skru. ”Business as usual” altså.

Bilbrann

Til det var tid for kvalifisering hadde det begynt å regne, og siden vi var så mange biler ble det bestemt å dele kvalifiseringen slik at klasse 1, 2 og 3 kjørte først. Det ble dessverre bare kjørt 3 runder før enhver løpsleders mareritt ble virkelig. Hjertet gjorde noen ekstra slag når det steg opp en røyksky etter første sving, etterfulgt av høye flammer. Jon-Even og Stian fikk beskjed om å kjøre ut safetycar, samtidig som det ble rødflagg over hele banen. Det viste seg at bil 116 hadde tatt fyr, og vi fikk virkelig vist at det hadde noe for seg å ha safetycar med brannslukkere. 2 pulverapparater fra flaggvaktene og våre 3 skumslukkere måtte til pers før det var slukket. Hadde vi ikke hatt safetycar ville hele bilen brent opp. Heldigvis kom føreren seg ut og ble ikke skadet, og det er tross alt det viktigste. Uansett er det en trist hendelse som vi håper å unngå, samtidig må vi være forberedt på at det kan skje igjen.

Første løp

Siden de færreste fikk satt gode tider fikk vi flere fra klasse 4 og 5 langt fremme i startfeltet. Marius Sorteberg i Big Fiat sto i tredje startspor, men en kval-tid snaut 1,3 sekunder bak Hans Rune Horne i spor 2. I pole position hadde vi ikke uventet Ivar Olafsen i sin kompressormatede Alfa 75. Vegard Lucassen sto ved siden av Marius, og bak seg hadde de Kevin Johansen og Anders Lorange. Nå hadde det begynt å regne kraftig, og det var skikkelig guffent på banen. Det var vanskelig å beregne bremsepunnkt, og flere ”bromsade på seg” som de lokale sa. En av dem var Vegard Lucassen som attpåtil fikk stopp på motoren etter å ha snurret ut på gresset i ”Eijes kurva”. Han fikk omsider start på bilen, og ga oss en skikkelig oppvising i hvordan man kan kjøre seg opp i feltet. I teten var det som vanlig tett kamp mellom Hans Rune og Ivar, men etter hvert var det Ivar som var først over målstreken. Han slo Hans Rune med nesten 20 sekunder. Bak de to kom Kevin Johansen som tok seieren i klasse 3 foran Audun Larsen. Jørgen Bjune tok seieren i klasse 2 og Leif Arne Johnsen vant i klasse 5.  Vegard Lucassen presterte å vinne i klasse 4. Den lille unoen så ut til å trives godt på vått føre. Noe knuffing ble det også på grunn av det sleipe føret, og flere måtte finne frm grovhammeren og rette noen plater før neste løp.

Andre løp

I andre løp var det enda mer regn, og siden førerne også var blitt våte var det mange som fikk problemer med sikten på grunn av dugg. Heldigvis ble det ikke noen sammenstøt i dette løpet, men Jon Tore Grimsrud måtte bryte etter at han parkerte Ferrarien sin med noen merkelige hjulvinkler etter ”Eijes kurva”. I teten var det hard kamp mellom Hans Rune og Ivar, og de delte på å ha ledelsen. Men etter 5 runder måtte Ivar kjøre ut på gresset og parkere, så da var det fri bane for hans Rune. Han hadde imidlertid litt press på seg bakfra, for der kom Audun Larsen som virkelig hadde fått opp farten på det sleipe føret. 17 sekunder bak i mål, og ”en evighet” før de andre kom etter. Det ga seier i klasse 3. Leif Arne var tredjemann over mål, og tok sin andre seier for dagen i klasse 5. Lars Ola Amundsen kom hakk i hæl, og tok seieren i klasse 2 med sin nybygde Alfa 156. Vegard Lucassen tok sin andre seier i klasse 4

På hjemvei

Så var det tid for dagens høydepunkt for vår faste premieutdeler Kyrre. Han hadde vært klar i kjøredress hele dagen, og strålte som ei sol der han delte ut pokalene til en gjeng våte og slitne sjåfører. Telt og utstyr ble lempet inn i hengeren, og vi satte kursen hjemover. Det var godt å få tørke opp og få litt varme i kroppen før det tradisjonen tro ble middag på Rasta i Grums. Tross i været og en bilbrann var det en hyggelig helg, og vi ser frem til å møtes igjen på Rudskogen 29. Mai. 

 

 

Tekst og foto: Olav Barhaugen - Hans Bjurmann

Corsa Italiana støttes av: