Løp 3 og 4 - Rudskogen

Etter en våt sesongåpning på Karlskoga var det langt bedre værutsikter denne helgen da løp 3 & 4 skulle gå av stabelen på Rudskogen Motorsenter. 

Også dette året skulle løpene avvikles under NM i racing med Corsa Italiana som gjesteklasse. En uke før løpet var flere av oss litt bekymret for et lavt antall påmeldte, men da påmeldingsfristen gikk ut kunne vi som vanlig skilte med et stort og variert startfelt. Spesielt gledelig er det at rekrutteringen til serien blomstrer med flere deltakere som fikk sine første runder med Corsabil på Rudskogen denne helgen.

Fredag ettermiddag ankom forventningsfulle Corsapiloter Rudskogen og fant sine plasser i et velfylt depot. Over 150 biler fra forskjellige klasser var påmeldt til løpene denne helgen og etter gjennomført teknisk kontroll bar det ut på banen for treningsheat. I fjor ble denne treningskjøringen en skremmende opplevelse for enkelte som opplevde uvant aggressiv kjøring til trening å være. Heldigvis gikk det for seg uten uhell denne gangen og førerne kunne se frem til kvalifisering og to løp i helgen.

Warm up

Lørdagen viste seg fra sin beste side med sol og fine forhold da biler og sjåfører stilte til oppvarmingsheat allerede klokken 09:15. Noen førere fikk bekreftelse på at bil og fører fungerte bra, mens andre måtte skifte ut kjøredress med kjeledress og ta frem verktøykassa. Audun Larssen i Alfa 75 TS var en av de som antakelig kunne la kjeledressen ligge da han under oppvarmingen satt rundetiden 1:42:9 som er meget sterkt for en klasse 3 bil.

Kvalifisering

Da det skulle konkurreres om startrekkefølgen i første løp var det fortsatt gode kjøreforhold. I kvalifiseringsheatet fikk vi følge av fem av våre venner i BMW Cup.

I klasse 1 satt, ikke uventet, Ivar Olafsen beste kvalifiseringstid med 1:38:7. i sin komoressormatede Alfa 75 V6. Dessverre fikk Ivar de samme motorproblemene som han hadde på Karlskoga etter å ha tilbakelagt 7 runder og måtte kjøre til depotet og iføre seg tenkehette og ta frem verktøyet. Ivar sin eneste konkurrent i klasse 1 denne helgen var Øyvind Hansen i en oppgradert versjon av den velkjente Lancia Thema SW. Øyvind tilbakela sine første runder med bilen og viste gode takter. Bilen trengte dog litt justeringer for å fungere optimalt og vi regner med at teamets meritterte Lancia vil gi konkurrentene mange gode fighter fremover.

I klasse 2 dominerte Ferrariene kvalifiseringen. Gisle Valen var raskest i sin Ferrari 348 og noterte seg for sterke 1:42:7 tett fulgt av Jan Tore Grimsrud i Ferrari 308 og Jøren Bjune i Ferrari 348. Kvalifiseringen var svært jevn og bar bud om at det ville bli tett og publikumsvennlig racing i løpet.

I klasse 3 fikk Jørgen Stokkan stor fart på sin Alfa 155 TS og noterte seg for en imponerende kvalifiseringstid på 1:42:7 med Audun Larssen hakk i hel i Alfa 75 TS. Disse svært raske bilene var helgens eneste deltakere i klasse 3.

I klasse 4 var det også svært tett blant de mange deltakerne. Per Husaas i Alfetta GT fikk beste startspor etter å ha satt en tid på 1:48:5 fulgt av Jørund Jensen i GTV og Rune Risholt i Alfa 75. Klasse 4 er blitt en stor klasse med mange jevne oppgjør.

I klasse 5 satt Leif Arne Johnsen i sin Fiat Cinquecento beste tid med 1:48:2. Anders Lorange i Autobianchi Abarth hadde klassens nest beste tid fulgt av Thomas Stokkan også i en Autobianchi.


Kort tid etter kvalifiseringen kom det et forrykende regnvær og de som hadde rigget seg til med telt fikk besøk av oss som ikke var like godt forberedt til å møte det uanmeldte regnet. Selv fikk vi både kaffe- og pølseservering av den blide gjengen fra Engelsviken racing team som hadde rigget seg til med en skikkelig «stand»i depotområdet.

Løp 3

Løpene på Rudskogen skulle avvikles med rullende start og da klokken nærmet seg 17 hadde regnet gitt seg og banen nesten tørket opp. Det var klart for Corsa Italiana løp 3. Ivar Olafsen hadde pole position etter kvalifiseringen, men motorproblemene gjorde at han dessverre ikke kom til start og Gisle Valen startet derfor først i feltet med sin Ferrari 348.

Klasse 1, 2 og 3
I klasse 1 var Øyvind Hansen eneste deltaker. Etter en rask start fikk han problemer og måtte dessverre bryte løpet.

I klasse 2 var Gisle Valen raskest ut fra start tett fulgt av Fred Arve Monsen. Bak de to var det tett fight mellom Jan Tore Grimsrud og Jørgen Bjune. Audun Larssen fra klasse 3 blandet seg også inn i selskapet og bidro til tett og publikumsvennlig racing. Jan Tore Grimsrud fikk dessverre etter hvert tekniske problemer og Gisle Valen passerte målstreken først etter å ha ledet løpet fra start til mål mens Fred Arve Monsen tok andreplass og Jørgen Bjune tredjeplass.

I klasse 3 var det denne gangen kun to deltakere. Audun Larssen kom raskest ut og hevdet seg helt i tet sammen med klasse 2 bilene som han ga en skikkelig kamp. Han kom i mål foran Jørgen Stokkan og de to tok dermed henholdsvis første og andreplass i klassen

Klasse 4 og 5
I klasse 4 var det mange deltakere og stort engasjement. Per Husaas i GTV kom først ut og ledet klassen fra start til mål. Bak vinneren var det veldig tett fight mellom Jørund Jensen, Bo W Kielland og Pål Brovold. De siste par rundene var de svært tett på hverandre og ga både publikum og seg selv god underholdning. I mål var det Bo W Kielland som knep andreplassen, Jørund Jensen tredjeplassen med Pål Brovold hakk i hel på fjerdeplass.

I klasse 5 har Leif-Arne Johnsen fått skikkelig fart på sin Fiat og ledet klassen fra start til mål etter god kjøring. Anders Lorange fulgte etter og hang godt på. Han var ikke mer drøye tre sekunder bak da de passerte målstreken. Thomas Stokkan tok en fin tredjeplass etter å ha slitt med lekkasje fra en drivakselmansjett i deler av løpet. Debutanten Heine Pedersen kom inn til fjerdeplass ca 6 sekunder bak Thomas. Det blir spennende å følge denne klassen fremover da den tegner til å bli veldig jevn.

Løp 4

Da søndagen kom viste været seg igjen fra sin beste side og deltakerne fikk god tid på seg til å forberede løpet som startet ca k.14.

Klasse 1, 2 og 3
I klasse 1 hadde Ivar Olafsen fått god hjelp til å løse de tekniske problemene og det var en innbitt Ivar som startet sist i feltet. Han passerte bil for bil og kom først over målstreken. Øyvind Hansen hadde fortsatt hovedfokus på å justere inn bil og motor og var foreløpig ikke klar for å gi Ivar konkurranse i klasse 1.
I klasse 2 var det igjen Gisle Valen i Ferrari 348 som tok starten og ledet fra start til mål. Han ble fulgt av Jørgen Bjune også i Ferrari 348. Fred Arve Monsen snurret tidlig i løpet, men kom seg i gang igjen og halte i land en tredjeplass i sin flotte GTV.
I klasse 3 var det kun Jørgen Stokkan som stilte til start denne dagen. Dermed ”konkurrerte” han med klasse 2 bilene og hevdet seg meget bra. Han halte dermed inn klasseseieren i klasse 3 

Klasse 4 og 5

I klasse 4 hadde en innbitt Pål Brovold bestemt seg; Nå var tiden inne for å vinne et løp. Med fjerde startspor i klassen smatt han på mesterlig vis forbi Per Husaas i første sving og tok opp jakten på Bo W Kielland. Kielland ble passert i angstkurven under første runde og herfra ledet Pål klassen frem til mål. Bilene bak var imidlertid tett på og Pål fikk ikke noe ”gratis” da han tok sin første klasseseier. Tett bak fulgte Bo W Kielland og Jørund Jensen som tok henholdsvis andre og tredjeplass i klassen.
I klasse 5 var det igjen Leif Arne Johnsen som trakk det lengste strået i sin Fiat. Anders Lorange tok nok en andre plass mens Thomas Stokkan, som hadde fått skikk på drivakselmansjetten, stakk av med tredjeplassen.

Selv om en rekke deltakere denne helgen ikke hadde anledning til å delta var Corsa Italiana blant de største klassene i NM og vi satt et fint preg på arrangementet. Variasjonen i klassene og biltypene fenger blant et, dessverre, relativt beskjedent publikum. Etter et småkaotisk arrangement i fjor var det gledelig å oppleve at arrangementet denne gangen gikk mer på skinner og det var en fornøyd gjeng som la ut på hjemreise denne søndagen.

Tekst: Trond Andersen - Foto: Jon-Even Johansen og Olav Barhaugen

Inboardvideo av Olafsens imponernde opphenting i løp 4.

 

Corsa Italiana støttes av: