ID 2014 - Løp 7 og 8

Italiensk dag på Vålerbanen er årets høydepunkt for de som er over gjennomsnittet interessert i italienske biler. Corsa Italiana har de siste årene vært et fast innslag under arrangementet og i år var intet unntak

Værutsiktene var gode foran helgen og alt lå til rette for en flott helg med racing og for å spre positiv oppmerksomhet rundt vår racingserie. Med rundt 30 påmeldte skulle Corsa Italiana by på god underholdning både for tilskuere og førere. Gledelig var det at vi også denne helgen kunne ønske velkommen til et par debutanter som hadde funnet veien til Våler for å kjøre sine første runder i Corsaen.

Fredag ettermiddag ankom forventningsfulle Corsapiloter Vålerbanen og etablerte seg i depotet. Lørdagen skulle by på rikelig med kjøring – hele 3 treningsrunder, kvalifisering og 2 løp og mange benyttet tiden til å forberede både bil og sjåfør på en krevende løpsdag. 

Trening

Lørdag var det en litt tåkete morgen som møtte corsapilotene. Banen var dog tørr og forholdene gode da 22 biler la ut på dagens første treningspass rett etter klokken 10. Flere av bilene tilbakela over 14 runder under første trening og mange satt svært gode rundetider. Raskest av alle var Audun Larsen som kjørte en imponerende rask runde på 1:04:079 med sin Alfa 75 TS som stiller i Corsa klasse 3.

Det gikk slag i slag med ytterligere to treningspass og fornøyde førere benyttet tiden mellom treningene til å gjøre større eller mindre justeringer på bilene for å stille godt forberedt til kvalifisering og løp. Som vanlig var tonen god og assistanse eller råd er aldri langt unna for de som trenger en hjelpende hånd. 

Kvalifisering

De gode forholdene fortsatte og tåken hadde lettet da kvalifiseringen startet kl. 12. Det ble tett kamp om startrekkefølgen i flere av klassene. I klasse 1 trakk Ivar Olafsen det lengste strået med rundetiden 1:02:484. I klasse 2 var det Fred Arve Monsen som ledet an med rundetiden 1:04:715, mens Audun Larsen hadde raskeste runde i klasse 3 med tiden 1:04:240. I klasse 4 var Pål Brovold raskest med tiden 1:07:526 som er banerekord for klassen mens Anders Lorange i klasse 5 ga konkurrentene fin utsikt til akterspeilet på sin A112 med den sterke tiden 1:07:494.

Løp 7

Løpene på Våler skulle starte kl 14 og ikke langt bak tidsskjemaet la klasse 4- og 5-bilene ut på sin oppvarmingsrunde bak safety car. Med rullende start var det Anders Lorange i klasse 5 som var raskest inn i første sving. Anders rattet sin A112 sikkert til klasseseier etter å ha hatt en morsom og tett fight med Pål Brovold i klasse 4. Leif Arne Johnsen kom i mål på sølvplass i klasse 5 i sin fine Fiat fulgt at Vegard Johansen i A112 som halte i land tredjeplassen i klassen.

I klasse 4 kom Pål Brovold først i mål etter å ha ledet klassen fra start til mål i sin Alfa 33. Trond Andersen i Alfasud tok sølvplass mens Rune Risholt endelig fikk sin Alfa 75 til å fungere feilfritt og kom inn til en fin tredjeplass.

Da bilene i klasse 4 og 5 kjørte inn i depotet sto bilene i klasse 1, 2 & 3 klare i pit og la kort tid etter ut på sin oppvarmingsrunde. Da starten gikk kom Ivar Olafsen raskest ut med Hans Rune Horne like bak. Ivar viste vei for feltet gjennom hele løpet og kjørte inn til seier i klasse 1 i sin kompressormatede Alfa 75 med Hans Rune Horne på andreplass. At Ivar holdt stram wire gjennom løpet bekreftes av at han i løpet satt banerekord for klassen med den raskeste runden noen Corsabil har kjørt rundt banen noen gang med tiden 1:02:303. Vi gratulerer!

I klasse 2 var det tett fight og Fred Arve Monsen trakk til slutt det lengste strået i sin flotte GTV fulgt av Jørgen Bjune og Jan Tore Grimsrud – begge i Ferrari.

I klasse 3 var Audun Larsen utilnærmelig i sin Alfa 75 etter å ha kjørt jevnt med klasse 2 bilene og sågar kommet foran de i mål. Kjell Karlsen tok andreplass i klassen i sin Alfasud.

Løp 8

Da klokken nærmet deg 16 gjorde førerne seg igjen klare for løp. Forholdene var fortsatt upåklagelige og tilskuerne samlet seg på tribunen for å bivåne løp 8 i Corsa Italiana klasse 4 & 5 hvor Rune Risholt hadde pole position etter å ha satt beste rundetid i løp 7.

Blant klasse 5 bilene var Anders Lorange igjen først ut og ledet klassen fra start til mål etter flott kjøring. Leif Arne Johnsen passerte mållinjen som nummer to, mens Vegar Johannesen igjen kapret tredjeplassen i klasse 5.

I klasse 4 fikk dessverre Pål Brovold tekniske problemer under oppvarmingsrunden og bilen ble satt ut av spill. I stedet ble det en tett fight mellom Rune Risholt og Trond Andersen hvor Rune trakk det lengste strået og fikk sin første seier for året fulgt av Trond på andreplass. Erik Narverud i GTV fulgte deretter på tredjeplass.

Førerne i klasse 4 & 5 kjørte inn i depotet og førerne i klasse 1, 2 & 3 overtok stafettpinnen for å avvikle dagens siste løp.

Ivar Olafsen hadde pole position i løpet og tok en ny seier i klasse 1 med Hans Rune Horne på andreplass.

I klasse 2 manøvrerte nok en gang Fred Arve Monsen sin GTV godt og tok seieren i klasse 2 foran Jørgen Bjune på andreplass og Lars Ola Amundsen på tredjeplass.

Klasse 3 ble igjen dominert av Audun Larsen som tok seieren i klassen foran Kjell Karlsen.

 

Etter løpene gjorde førerne seg klare for hjemturen og premieutdelingen markerte slutten på en særdeles fin løpsdag. En grovsummering av antallet tilbakelagte runder viser at Corsabilene til sammen tilbakela 1100 runder på Vålerbanen denne helgen. Med fulle tribuner under løpene og mange nysgjerrige besøkende i depotet ga vi et rekordstort publikum god underholdning og en fin markedsføring av Corsa Italiana. Mange fikk inspirasjon til å fullføre sine prosjekter eller til å kjøpe en lisensiert bil for å bli med i denne serien som vi alle er blitt så glade i.

Vel møtt til sesongavslutning på Rudskogen den 27.september!

Tekst: Trond Andersen - Foto Håvard Storvik (bildekarusell) og Kristoffer Østvang (hovedbildet)

 

Vi lar dere også bli med ombord i bilen til Ivar Olafsen, der han setter banerekord.

Corsa Italiana støttes av: