BIG Fiat kan bli din!

 
 
 
 
 
 
BIG FIAT kan bli DIN!
 
Salgsperiode 1/12-18 til 31/3-19. Trekning 7/4-19
 
CorsaItaliana, Norges hyggeligste racing serie, ønsker seg flere lekekamerater. Derfor ønsker vi å lodde ut en helt komplett racerbil, fiks ferdig til bruk!
 
Bilen det er snakk om er Nr8. BigFiat, som er en Fiat CinqueCento.
Bilen er bygget i UK som en autoslalom og bakkeløp bil. Mao dette er en velbygget racerbil med mange gode modifikasjoner og dyre deler, som gjør at bilen gjør seg godt i klasse 3 i CorsaItaliana. Rask nok til å hevde seg i toppen i denne klassen, men med utviklings potensiale til å ta den helt til topps for de som ønsker det.
 
Bilen har en egen facebook side som går helt tilbake til 2008 i UK og videre i Norge fra 2012 og en godt dokumentert byggetråd på Corsa forumet.
https://www.facebook.com/BIG-Fiat-37860971811/
http://www.corsaitaliana.no/forum/index.php?topic=389.0
 
Så hva må man gjøre for å slå kloa i denne vesle godbiten og bli en del av den fantastiske Corsa familien? 
 
Vi selger 250 lodd @ 200 kr, m.a.o. VIPPS’er du 200, 400, 600kr osv. (avhengig av hvor mange lodd du vil ha) til 21422 (Klubb Alfa Romeo Norge)
VIPPS er foretrukket betalingsmåte, men er ikke det mulig kan du bruke konto nr: 1607.39.85645.
VIKTIG, huske å notere Navn, tlf, og e-post adresse Samt «BIG Fiat» i notatfeltet, slik at vi vet hvem vi skal sende loddene til og hvem vi skal kontakte når DU vinner bilen.

Informasjon om sesongen 2019

Til alle deltagere i Corsa Italiana

 

2019-sesongen

2019-sesongen begynner å ta form. Siden i fjor høst har vi arbeidet med å få på plass en terminliste som forhåpentligvis de fleste vil glede seg til. Vi arrangerer i år 12 løp fordelt på 6 løpshelger, på 4 forskjellige baner i Norge og Sverige. Hver deltagers 8 beste resultater vil telle i sammendraget. Forhåpentligvis blir dette en god løsning som gir mulighet for mye kjøring, samtidig som den tar hensyn til at ikke alle har anledning til å reise helt til Sverige to ganger i løpet av sesongen. 

 

Løp

Dato

Bane

Arrangør

1 og 2   

11. mai   

Karskoga  

CAR                            

3 og 4   

22. juni    

Rudskogen

KARN / NSK

5 og 6   

17. aug   

Vålerbanen (ID)          

KARN

7 og 8   

31. aug   

Vålerbanen 

BMW

9 og 10   

14. sept   

Knutstorp (Spettacolo)

CAR

11 og 12   

  5. okt      

Rudskogen                

KARN

 

Vi fortsetter det gode samarbeidet med BMW-klubben, og i år er de også invitert til å kjøre på Italiensk Dag på Vålerbanen. I tillegg er vi i dialog med andre klubber og racingserier, bla. NSK, så hvis alt klaffer blir det enda mer racing og mange flotte ekvipasjer å se på banen i årets sesong. 

 

Endringer i organisasjonsgruppen

I organisasjonsgruppen skjer det også noen endringer i år. Rune Risholt har gitt beskjed om at han ønsker å trekke seg fra teknisk gruppe, men vi har fått med oss en solid erstatter, Thomas Stokkan. Thomas burde jo være kjent for de fleste, og han har lang erfaring i Corsa-serien, så sammen med Jens Hagen og Stian Henriksen har vi en solid og erfaren teknisk stab for årets arrangementer. Tusen takk til Rune Risholt for hans innsats gjennom flere år, og velkommen om bord til Thomas. 

 

Serieaviften erstattes med KARN-medlemskap

Styret i Klubb Alfa Romeo Norge ønsker å sikre at klubbens midler primært brukes til å støtte aktiviteter for klubbens medlemmer, noe som er et forståelig krav. Styret i KARN har derfor besluttet at det ikke skal innkreves serieavgift for å kunne delta i Corsa Italiana i 2019, men at alle deltakere i Corsa Italiana melder seg inn i KARN og støtter klubben på den måten. Det vil derfor bli et krav for å kjøre i Corsa Italiana at man er medlem i KARN. Gyldig medlemskort, eller kvittering for innbetalt medlemsavgift, må fremvises ved innsjekk. Medlemskapet i Klubb Alfa Romeo Norge koster kr. 500.- pr år, og innbefatter bla. et abonnement på klubbens medlemsblad, Alfanytt, samt mange andre medlemsfordeler.  

De av våre deltagere som eventuelt ikke er medlem av klubben, kan melde seg inn på websiden https://klubbalfaromeonorge.appspot.com/selfservice/signup. På denne siden finner mant også informasjon om medlemsfordeler. Alternativt kan man sende en epost til: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. med navn, adresse, epost og telefonnummer. Kravet om medlemskap gjelder ikke gjesteklasser. 

Da gjenstår det å ønske alle sammen lykke til med forberedelsene til årets sesong. Vi sees på Karlskoga i mai. 

 

Hilsen OP

 

Ti kjappe med Bjørn Ivar Iversen!

Bil: GTV 2.0TS Turbo

Hva fikk deg til å begynne med racing?

Jeg begynte å skru på Alfa. Etter hvert litt for noen som kjørte i Dressmann cup, 6 timers løp på Karlskoga. Etterhvert heiv jeg meg med og kjøpte jeg en Alfasud som hadde gått i cupen og sto på Gardermoen.

 

Hva var din første bil?

En hvit ‘77 Ford Capri 1600 med laksetrapp, lys i girkula, oransje lys under setene og hele pakka!

 

Første gang du kjørte løp?

Dressman Cup i 94, ellers var det trackday på noen alfa-treff før dette.

 

Beste opplevelse med racing?

Den beste opplevelsen er å komme til mål og se det rutete flagget. Det er den samme deilige opplevelsen hver gang. Særlig når man kjører «litt» høyt trimma turbobil!

 

Favorittbane og hvorfor?

Våler, den er mest lettkjørt med turbobil. Det går stort sett fort hele tida, og man kan kjøre høye gir.

 

Drømmebil; Bane- og gatebil?

Det må bli en Ferrari det, om en vinner på Lottoen. 458 Italia til veibil, men til racerbil må det være en god gammel 355 Challenge. De kom uten hjelpemidler, som gjør det mer spennende og gir større utfordringer, i forhold til 360 hvor det var mye elektrisk juks inne i bildet.

 

Hvor mye tid bruker du i garasjen mellom løp og sesonger?

Jeg er stort sett i garasjen hver dag!  Er ikke en dag eller kveld hvor jeg ikke er i garasjen og driver på med ett eller annet.

 

Hvem er din argeste konkurrent i Corsaen?

Ivar Olafsen og 75’n hans med kompressor. Men han må jo stille opp da! Har aldri kjørt mot Olafsen i den siste GTV’n. Og nå får jeg jo ny motor, så det spør om det blir så mye motstand!

Hva med Jens Hagen da?

Han har jeg egentlig ikke noen store problemer med. Så lenge bilen min virker, så kommer jeg jo først.

Ellers er det jo flere som forhåpentligvis stiller opp. Svein Fossum kommer kanskje med ny bil. Det er rykter om en skikkelig grom Alfasud med AHM-motor. Også er det jo Mats Andersen i samme bil som meg, men med kompressor.

 

Hvem er ditt største idol innenfor bilsport?

Det er vel kanskje ikke noen direkte idoler innenfor bilsport, men må jo nevne Schumacher og Schanke. Begge to bra karer på hver sin kant! Schanke var jo morsom, har vel kun sett ett løp med rallycross. Er mest asfaltracing som interesserer meg mest.

 

Hvem er dine største støttespillere i depot og hjemme i garasjen?

Jeg har stort sett holdt på aleine, men etter turbogalskapen er det Fredrik Dahl som har hjulet meg mest. Han har sveiset grenrør og hjulpet til mange timer med motorbygging og tuning i benk.

I depot er det egentlig bare meg, men det fine med corsaen er jo at det alltid hjelp å få om en har problemer. Jeg har lånt bort deler til mange konkurrenter opp igjennom tida. Det er jo sånn det skal være. En får heller være fiender når en står på startstreken! Jo fler til start jo bedre er det!

 

 

 

Jon-Even Johansen slipper rattet

 

Det var en fin sommerdag i 2006, og Jon-Even og jeg satt ute i solen og planla et nytt nummer av Alfanytt over en kopp kaffe. Med den kommende utgaven av bladet i boks, sier Jon-Even; ”Du, ettersom vi allerede har disse banearrangementene våre på Rudskogen og Vålerbanen, hadde det ikke vært moro hvis vi dro i gang en ordentlig racingserie?”. Jon-Even er jo den kreative som ser muligheter, mens jeg er prosjektlederen som ser alle utfordringene, men samtidig hadde jeg lært såpass etter å ha jobbet sammen med ham i Alfanytt-redaksjonen i flere år, at jeg visste ideene hans var både gode og gjennomførbare.

Et par dager senere hadde Jon-Even avtalt møte med nestkommanderende i Norges Bilsportforbund. Vi var kanskje ikke spesielt høye i hatten da vi møttes på parkeringsplassen utenfor Nils Hansens vei 2, men vi ble ønsket velkommen av daværende Organisasjonssjef Trond Bakkom. Bakkom lyttet høflig til vårt forslag, tok en slurk kaffe, ruslet inn på kontoret sitt og kom tilbake med to eksemplarer av Bilsportboka. ”Gutter, dette er ikke noe problem, her er reglementet, følg det og sett i gang. Lykke til!” Resten er historie.

I 2017 kunne Corsa Italiana feire 10-års jubileum, og i løpet av de ti årene har serien vokst og vist seg både levedyktig, spennende og severdig. Vi har konkurrert på alle banene i Norge, inkludert Mo i Rana, og på flere baner i Sverige. Etter hvert har vi også utviklet et flott samarbeid med den svenske Alfa-klubbens tilsvarende serie, hvor svenskene kjører sammen med oss i Norge og vi kjører som gjesteklasse på deres arrangementer. De siste årene har vi også fått etablert et tilsvarende samarbeide med den norske BMW-klubben.

Med dagens krav til bemanning for banedager og leiepriser på de norske banene har Corsa Italiana blitt en forutsetning for klubbens banekjøringstilbud. Uten Corsa-serien som fundament ville det ikke vært økonomisk forsvarlig å gjennomføre banearrangementer i det hele tatt, usikkerheten ville vært for stor. Med 20 – 30 løpsbiler som stiller til start omtrent uansett vær og føreforhold, har vi imidlertid et grunnlag for å opprettholde klubbens banekjøringstilbud, til glede for alle de av KARNs medlemmer som har lyst til å la privatbilen få frie tøyler på en racerbane en gang iblant.

Jon-Even har selvsagt ikke organisert alt dette helt alene, han har hatt med seg mange dyktige ildsjeler som har stått på både tidlig og sent. Men uten Jon-Evens initiativ og drive hadde ikke Corsa Italiana eksistert i dag, ei heller KARNs banekjøringstilbud. Nå overlater Jon-Even styringen av Corsa-skuta til undertegnede, samtidig som han går med planer om igjen å stille til start som deltager i serien. Sånn sett er dette en milepæl som bør markeres, så vi hever unisont Prosecco-glassene og utbringer en skål, og en takk for innsatsen. Samtidig ønsker vi alle teamene hjertelig velkommen til årets Corsa-sesong, den ellevte i rekken!

 

Ole Petter Friberg

Påmelding løp 3 og 4, Rudskogen 28. Mai

Påmelding er nå åpen for løp 3 og 4. Vi får besøk av BMW klubben og i tillegg er det track day i regi av KARN.

Påmeldingsfrist er onsdag 24.05.2017. Kl 2359.

Tilleggsregler og tidsskjema kommer.

 

Corsa Italiana støttes av: