Jon-Even Johansen slipper rattet

 

Det var en fin sommerdag i 2006, og Jon-Even og jeg satt ute i solen og planla et nytt nummer av Alfanytt over en kopp kaffe. Med den kommende utgaven av bladet i boks, sier Jon-Even; ”Du, ettersom vi allerede har disse banearrangementene våre på Rudskogen og Vålerbanen, hadde det ikke vært moro hvis vi dro i gang en ordentlig racingserie?”. Jon-Even er jo den kreative som ser muligheter, mens jeg er prosjektlederen som ser alle utfordringene, men samtidig hadde jeg lært såpass etter å ha jobbet sammen med ham i Alfanytt-redaksjonen i flere år, at jeg visste ideene hans var både gode og gjennomførbare.

Et par dager senere hadde Jon-Even avtalt møte med nestkommanderende i Norges Bilsportforbund. Vi var kanskje ikke spesielt høye i hatten da vi møttes på parkeringsplassen utenfor Nils Hansens vei 2, men vi ble ønsket velkommen av daværende Organisasjonssjef Trond Bakkom. Bakkom lyttet høflig til vårt forslag, tok en slurk kaffe, ruslet inn på kontoret sitt og kom tilbake med to eksemplarer av Bilsportboka. ”Gutter, dette er ikke noe problem, her er reglementet, følg det og sett i gang. Lykke til!” Resten er historie.

I 2017 kunne Corsa Italiana feire 10-års jubileum, og i løpet av de ti årene har serien vokst og vist seg både levedyktig, spennende og severdig. Vi har konkurrert på alle banene i Norge, inkludert Mo i Rana, og på flere baner i Sverige. Etter hvert har vi også utviklet et flott samarbeid med den svenske Alfa-klubbens tilsvarende serie, hvor svenskene kjører sammen med oss i Norge og vi kjører som gjesteklasse på deres arrangementer. De siste årene har vi også fått etablert et tilsvarende samarbeide med den norske BMW-klubben.

Med dagens krav til bemanning for banedager og leiepriser på de norske banene har Corsa Italiana blitt en forutsetning for klubbens banekjøringstilbud. Uten Corsa-serien som fundament ville det ikke vært økonomisk forsvarlig å gjennomføre banearrangementer i det hele tatt, usikkerheten ville vært for stor. Med 20 – 30 løpsbiler som stiller til start omtrent uansett vær og føreforhold, har vi imidlertid et grunnlag for å opprettholde klubbens banekjøringstilbud, til glede for alle de av KARNs medlemmer som har lyst til å la privatbilen få frie tøyler på en racerbane en gang iblant.

Jon-Even har selvsagt ikke organisert alt dette helt alene, han har hatt med seg mange dyktige ildsjeler som har stått på både tidlig og sent. Men uten Jon-Evens initiativ og drive hadde ikke Corsa Italiana eksistert i dag, ei heller KARNs banekjøringstilbud. Nå overlater Jon-Even styringen av Corsa-skuta til undertegnede, samtidig som han går med planer om igjen å stille til start som deltager i serien. Sånn sett er dette en milepæl som bør markeres, så vi hever unisont Prosecco-glassene og utbringer en skål, og en takk for innsatsen. Samtidig ønsker vi alle teamene hjertelig velkommen til årets Corsa-sesong, den ellevte i rekken!

 

Ole Petter Friberg

Corsa Italiana støttes av: