Ny safetycar

Det er mye som trengs for å avvikle et løpsarrangement. Blant annet må man ha en safetycar. Denne har som oppgave å lede bilene på oppvarmingsrunden, og samle feltet om noe skulle skje under løpet.

De første årene brukte vi i Corsa Italiana vanlige privatbiler, og det var sjelden de var Italienske. Både Citroen, Range Rover, Ford og Mercedes ble brukt til denne oppgaven.  Disse hadde heller ikke forskriftsmessig varsellys, men brukte nødblinken. Et ønske om å få en dedikert bil til denne oppgaven førte til at Corsapilotene Dan Løvquist og Tom Nilsson bestemte seg for å gi et bidrag til serien. De driver nemlig bilforretningen Auto Ital, som har bidratt sterkt til et mangfold av Italienske biler på våre veier. De plukket ut en Lancia Delta fra bruktbillageret, og ga den til oss. Den ble dekorert med Italienske farger av Fredrik Ernestus som driver skilt- og reklamefirmaet Ernestus i Trondheim. Vi hadde også et ønske om å utstyre bilen med litt utstyr for å kunne bistå om en ulykke skulle være ute. Da var det godt å ha Inge Torsdalen, som foruten å være mekaniker på den beryktede Lancia stasjonsvogna også driver et mekanisk verksted. Han sveiset et stativ for brannslukkere og diverse andre deler. Brannslukkere ble levert av BSP AS på Kolbotn, som drives av blant annet Corsapilot René Depuis. Takket være disse gode støttespillerne i miljøet vårt kunne vi derfor starte sesongen 2010 med vår egen safetycar.

Dessverre begynte tidens tann å tære på denne bilen, og mot slutten av sesongen 2012 knakk forstillingen sammen. Tildels hard bruk på racerbanen var nok ikke god medisin for en sliten Delta. Dermed sto vi uten safetycar under Italiensk Dag på Våler. Vi fikk heldigvis lov til å låne Vålerbanens egen safetycar. Olav Kristian Huseby som var vår faste safetycar-fører denne sesongen satte seg imidlertid på bakbeina når han skulle hente bilen. Det var nemlig en Volvo C30, noe Lancia-entusiast Huseby betegnet som landbruksredkap. Fortvilelsen ble imidlertid snudd til glede når han så at lamper og skilt var festet med magneter. Olav Kristian kjørte nemlig sin Maserati Merak denne dagen, og disse er jo som kjent også lagd av et magnetisk materiale. Dermed ble utstyret kjapt flyttet over, og Vålerbanen fikk se sin tøffeste safetycar noensinne.

Vi snakket litt om å skaffe oss en ny safetycar. Siden det er både endel utstyr og folk som skal fraktes frem og tilbake anså vi en stasjonsvogn som egnet, og Alfa 156 ble nevnt. Når dette kom Olav Kristian for øre fikk han et alvorlig drag over ansiktet, og mumlet noe om at safetycar var en Lancia-oppgave. Noen dager senere ringte han og kunne fortelle at ny safetycar var på vei. Olav Kristian driver nemlig firmaet Multi Bil AS, som har bistått mang en bileier med blant annet reparasjon av skader på interiør og eksteriør. Det var dette firmaet som hadde kjøpt bilen, en Lancia Kappa SW. Denne brukes av Multi Bil gjennom vinteren, men klargjøres og stilles til disposisjon for Corsa Italiana gjennom sesongen. Den gamle Deltaen ble overtatt av Multi Bil som delebil, og utstyret ble flyttet over til Kappaen. Den gjorde sin debut allerede på sesongavslutningen i fjor, men på sesongstarten i år var den på plass på Karlskoga med fullt utstyr og ny dekor designet av Jon-Even Johansen og produsert av Delta Reklame i Sarpsborg. Det ble også dekor på tilhengeren vår, så det var en stilig ekvipasje som rullet ut på veien.

Vi takker alle som har bidratt til at vi kan stille med vår egen safetycar, det er det ikke mange racingserier som har.

        

Corsa Italiana støttes av: