Coppamøte i Grisehuset

Ikke alle har gått i dvale rundt i sine garasjer. Gjengen i Coppa Milletrecento holder oppe trykket med garasjemøter. Vi fikk være med på ett av dem.

Vi har lenge hørt rykter om at deltagerne i klasse 5, eller ”coppa milletrecento” som den kalles, av og til arrangerer noen møter. Hva som foregår på disse møtene har til nå ikke vært kjent for allmennheten. Er det hemmelige ritualer som i frimurerlosjen? Pønskes det ut avanserte tekniske løsninger med rakettdrivstoff? (Noen av disse bilene begynner jo å gå alvorlig fort) Eller hva er det som foregår? Redaksjonen fikk nyss om at et slik møte skulle avholdes i et ombygd grisehus i Grenland første søndag i advent. Kursen ble staket ut, og bevepnet med kamera og notisblokk skulle vi endelig finne ut hva som foregikk på disse møtene.

Noe av det som kjennetegner Corsa Italiana er det gode samholdet mellom deltagerne. Spesielt godt kommer det til syne i klasse 5, eller ”Coppa Milletrecento” som den også kalles. Deltagerne her synes det er alt for lang tid mellom løpene, for ikke å snakke om tiden mellom sesongene. De har derfor hatt en rekke uformelle møter for å holde oppe trykket. Vi var så heldige å få bli med på ett av disse møtene, og gledet oss til å finne ut hva som foregikk. Vi hadde jo mistanke om både hemmelige ritualer og produksjon av rakettdrivstoff. Enkelte av disse bilene begynner å gå farlig fort, så vi håpet å kunne avsløre noen hemmeligheter.

Denne gangen var det Leif Arne og Jens som var vertskap. Stedet var deres felles lager og verksted i det som en gang var et grisehus. Grisene var slaktet for flere julehøytider siden, og nå var det hestekrefter som rådde grunnen. Foruten sine egne biler var det også gjort plass til Autobianchiene til Anders og noen vogner av unevnelig opprinnelse. Verkstedavdelingen var svært så trivelig med løftebukk, arbeidsbenk og mye nyttig verktøy.

Det første vi så når vi trillet inn på tunet var Stians fine 128 som sto på en henger. Det viste seg at bilen var lagt ut for salg, og Anders hadde vært kjapp i avtrekket og sikret seg denne karamellen. Heldigvis, for Stian hadde satt inn en annonse i Bilsport, og det hadde allerede ringt noen kjøpsvillige svensker. Takket være Anders (og Jens som pushet på) blir bilen værende i Norge, og blir igjen å se på banen. Det er heller ikke grunn til å frykte at Stian ikke kommer på banen. Ny bil er innkjøpt, og målet er å få den klar til sesongstart. Hva Anders gjør er ikke helt bestemt, men han kommer på banen med minst en bil.

Innendørs var det Jens sitt nye prosjekt som ble studert og kommentert. Som noen sikkert vet har han solgt den blå raketten, og begynt på en Fiat X1/9. Arbeidet var godt i gang, og motoren var allerede på plass. Kjenner vi Jens rett blir lite overlatt til tilfeldighetene her, og det blir nok en potent racerbil etter hvert.
Leif Arne hadde som kjent sine problemer med bilen sin sist sesong. Den fikk nå en full gjennomgang, og kan forhåpentligvis klare å fullføre og hanke inn poeng neste sesong.

Det var ikke så stort oppmøte denne gangen, men det ble da en liten gjeng som tok plass rundt bordet inne på verkstedet. Kaffe og mat ble servert og praten gikk lett. Det er tydelig at det er samlet mye kunnskap om bil hos disse karene. Ekstra hyggelig er det de ikke holder den for seg selv, men deler villig vekk. Her manglet det ikke på gode råd enten det gjaldt optimering av understell eller prioritering av tidsbruk i famileforhold. Det ble en hyggelig stund rundt bordet, og det er liten tvil om at Corsa Italiana er verdens hyggeligste racingserie. Vi gleder oss til sesongstart.
 

Tekst og foto: Olav Barhaugen

Corsa Italiana støttes av: