Oppsummering av sesongen 2015

Nok et kapittel er skrevet i historien om Corsa Italiana etter at årets to siste løp ble avviklet med sesongfinale under Italiensk dag på Vålerbanen lørdag 26.september. Det er blitt avviklet ti løp i en sesong som har vært underholdende for både tilskuere og førere med tette fighter og god racing. Nivået på biler og førere er i stadig utvikling og sesongen har budt på banerekorder for flere av klassene. I forkant og i etterkant av hvert løp har det vært mye aktivitet på web-forumet med videoer, bilder og kommentarer knyttet til løpene. Her ligger det mye inspirasjon og tips for de som måtte ha lyst til å delta enten som fører eller tilskuer.

Løp 1 & 2 - Karlskoga

Etter noen måneders opphold og forberedelser møttes vi tidlig i mai til den tradisjonelle sesongåpningen på Karlskoga motorstadion sammen med våre svenske venner i CAR Challlenge. 19 biler hadde funnet veien til Sverige og fikk søndag morgen en kald påminnelse om at våren enda ikke hadde fått overtaket da det måtte skrapes is av frosne corsabiler. Solen fikk etter hvert tak og det ble en flott dag med god racing og mange tette fighter. Karlskoga er en publikumsvennlig arena der hele banen er synlig fra tribunen og denne dagen var det god underholdning som ble presentert til stor begeistring for både norsk og svensk publikum.

 

Løp 3 & 4 – Rudskogen

Den 25 mai ble løp 3 & 4 avviklet på Rudskogen motorsenter.  BMW Racing var også invitert til å delta sammen med oss på en dag som viste seg fra sin beste side med gode forhold for racing. Inboard videoer og kommentarer på corsaforumet viser tette fighter og engasjerte sjåfører. Klasse 4 viste seg særlig jevn der Rune Risholt vant og kun 10 sekunder i totaltid skilte bilene mellom andre og sjetteplass. Tette fighter var det også i klasse 2 der Bjørn Ivar Iversen stilte med «ny» turbomatet Alfetta og i klasse 3 der Lars Ola Amundsen og Kjell A Karlsen fulgte hverandre tett helt til målflagget.

 

Løp 5 & 6 – Rudskogen

Den 20 juni gikk løp 5 & 6 av stabelen på Rudskogen motorsenter. Også denne dagen var BMW Racing invitert til å delta på leken og de bidro som vanlig positivt til at det ble to fine dager med racing. Mange ankom banen fredag for å kjøre treningsrunder og gjøre større eller mindre justeringer av sine biler foran løpene. Igjen ble det meget tett racing hvor Anders Lorange i lånt bil (#50) demonstrerte at en god sjåfør kan sette gode rundetider selv med relativt motorsvak bil. Anders satt flere rundetider på 1:50 tallet i en Autobianchi med 69HK! Dette til inspirasjon for både nåværende deltakere og de som snuser på å delta i serien i tiden fremover. Det er ikke bare bilen det kommer an på :-)

 

Løp 7 & 8 – Rudskogen – (NM Racing)

14-16 august var det duket for løp 7 & 8 som gjesteklasse under NM i racing på Rudskogen. Under NM arrangementene blir det en del mindre banetid enn på arrangementene i egen regi. Til gjengjeld kan ledig tid benyttes til å se andre klasser boltre seg på banen eller ta frem verktøykassene og finjustere bilene for å yte optimalt. Morsomt er det også å knytte kontakter med deltakere i Historisk racing som kanskje er den NM klassen som ligger «nærmest» Corsa Italiana. NM arrangementene bringer selvfølgelig også med seg interesse fra et større publikum og denne dagen viste Corsa Italiana seg igjen fra sin beste side ved siden av de øvrige NM klassene.

 

Løp 9 & 10 - Sesongavslutning - Våler

Lave tåkeskyer møtte deltakerne da de lørdag morgen gned søvnen ut av øynene og gjorde seg klare for sesongavslutning hvor pokaler både i sammendraget og i hver enkelt klasse skulle fordeles. Deltakerne benyttet morgenen til å gjøre de siste forberedelser før trening og kvalifisering. Mens noen av deltakerne kun benyttet pusseskinn som verktøy for å fjerne dugg og fukt fra sine raceklare ekvipasjer, måtte andre grave dypere i verktøykassen og justere motor, bremser eller andre ting som det ikke hadde vært tid til å utbedre i en travel hverdag.

Tåkeskyene fordampet etter hvert da sola fikk overtaket og under formiddagens trening fikk både biler og sjåfører varmet opp og gjort seg klare for kvalifisering og løp. Under kvalifiseringen ble det klart at forholdene var gode denne dagen og det ble satt svært gode tider i alle klasser.

 

Klasse 5 – Sesongavslutning og sammenlagtplasseringer

Sammenlagtvinner

I løp 9 var det Leif Arne Johnsen som passerte målstreken som vinner i sin raske Cinquecento (#313). Han ble fulgt av Heine Pedersen i Autobianchi (#16) som tok en fin andreplass fulgt av Thomas Stokkan som også ratter en Autobianchi (#50).

I løp 10 hadde Leif Arne Johnsen tett fight med klasse 4 bilene og etter et mindre uhell ble han satt ut av spill i kampen om medaljene i løpet. Heine Pedersen noterte seg for årets første seier og fikk følge til seierspallen av Marius Sorteberg/Team Big Fiat som kapret andreplassen i sin Cinquecento (#8) og debutant Kai Wang Erlandsen i Autobianchi (#32).

Totalseieren i klassen tilfalt en suveren Leif Arne Johnsen som noterte seg for 8 tellende førsteplasser gjennom sesongen. Han ble fulgt av Anders Lorange som tok en flott andreplass i klassen i sin raske Autobianchi Abarth. Marius Sorteberg & René Depuis/Team Big Fiat tok tredjeplassen etter å ha notert seg for gode resultater i alle løp gjennom sesongen. Vi gratulerer!

 

 

Klasse 4 - Sesongavslutning og sammenlagtplasseringer

I løp 9 var det Arne Goderstad i Scudria Lumbago (#101) som trakk det lengste strået i sin Alfa GTV etter en intens fight med sesongens nykommer Terje Nilsen – også i en GTV (#76). Tredjeplassen ble kapret av Jørund Jensen i nok en GTV (#80).

Foran løp 10 hadde Terje Nilsen antakelig funnet en av Langbeins berømte supernøtter der han satt av gårde i stort tempo i sin GTV (#76). Terje fikk raskt et forsprang som ingen i klassen klarte å innhente og halte i land seieren foran Vegard Lucasen (#89) som også hadde fått imponerende fart på sin Fiat Uno. Mannen som ledet klasse 4 før sesongavslutningen, Bo W Kielland fulgte på tredjeplass i sin Alfa 156 V6 (#74).

I kampen om totalseieren ble det jevnt i toppen i klasse 4. Til slutt sto Terje Nilsen og Bo W Kielland igjen med samme poengsum. Reglene sier at det i slike tilfeller skal rangeres etter flest førsteplasser, andreplasser osv.  Terje hadde to førsteplasser og to andreplasser i sesongen mens Bo noterte seg for to førsteplasser og en andreplass. Dermed tilfalt klasseseieren til Terje Nilsen med minst mulig margin. Vi gratulerer!

 

 

Klasse 3 - Sesongavslutning og sammenlagtplasseringer

I løp 9 kjørte Audun Larsen som vanlig gnistrende og kom først i mål i sin Alfa 75 (#55). Han tok seieren foran Ivar Olafsen/AO racing som også kjører en Alfa 75 (#38). Bak disse kom seriens nykommer Jan Erik Solheim inn til en fin tredjeplass i sitt første løp i sin Alfa156 (#25).

I løp 10 var Audun Larsen igjen raskest og passerte mållinjen foran Lars Ola Amundsen/AO racing og Jan Erik Solheim.

Totalseieren i klasse 3 tilfalt de to herrene Ivar Olafsen og Lars Ola Amundsen, som denne sesongen hadde slått seg sammen og børstet støv av Olafsens tidligere løpsbil. Audun Larsen kapret andreplassen mens Kjell Karlsen i Alfa Romeo Alfasud (#17) fikk tredjeplass i poengsammendraget. Vi gratulerer!

 

 

Klasse 2 - Sesongavslutning og sammenlagtplasseringer

I løp 9 var Jon Tore Grimsrud raskest i sin Ferrari 308 GTS (#111) og passerte mållinjen foran Bjørnulv Stokkan/Engelsviken Racing Team i Alfa 155 (#35). Bjørn Ivar Iversen fikk dessverre tekniske problemer med sin Alfa Romeo Alfetta og måtte bryte.

Løp 10 endte med den samme rekkefølgen i klasse 2 med Jon Tore som vinner fulgt av Bjørnulv Stokkan.

Totalseieren i klasse 2 tilfalt dermed Bjørnulv & Jørgen Stokkan / Engelsviken Racing Team i sin Alfa 155 foran Lasse Johansen i Ferrari 348 Challenge. Tredjeplassen tilfalt Jon Tore Grimsrud som var lykkelig over å ha fått skikkelig fart på sin Ferrari 308 i de siste løpene etter å ha slitt med tekniske problemer gjennom flere løp denne sesongen. Han delte tredjeplassen med Bjune/Høyvik i Scuderia Racing som ratter en Ferrari 348 Challenge. Vi gratulerer!

 

 

Corsa Italiana – Plasseringer i totalsammendraget

Det deles også ut pokaler for de tre første plasseringene i totalsammendraget på tvers av klasser. I 2015 sesongen var det ingen som kunne true Leif Arne Johnsen i sin røde Cinquecento. Leif Arne deltar i klasse 5 og med suveren kjøring i driftssikker bil fikk han maks score med 8 klasseseiere gjennom sesongen og 80 poeng. På andreplass kom hans argeste konkurrent i klassen, Anders Lorange, som samlet 58 poeng gjennom sesongen. På tredjeplass kom AO Racing /Ivar Olafsen & Lars Ola Amundsen med sin Alfa 75 med 56 poeng. Deltakerne på de neste plassene hadde begge 54 poeng så det var svært tett i kampen om sølv- og bronseplassen dette året.  Vi gratulerer medaljevinnerne!

 

 

 

Bli med i Corsa Italiana!

Corsa Italiana er kjent for å være «Norges hyggeligste racing serie». Også denne sesongen har serien levd opp til sitt rykte med et inkluderende miljø der hjelpen er nær enten en deltaker har tekniske utfordringer eller søker råd om kjøreteknikk. Vi vil gjerne ha flere deltakere inn i leken og oppfordrer alle interesserte til å ta kontakt med oss.

På våre websider finner du både veiledning til regelverk etc. og vårt forum som er en viktig kilde til informasjon og en arena der du vil få svar på det meste av det du måtte lure på. Ta kontakt og du vil møte en entusiastisk gjeng som mer enn gjerne hjelper deg i gang. Her ligger også en promo video som ble laget på tampen av 2014 sesongen som kan være med å inspirere ytterligere: http://www.corsaitaliana.no/nyheter/83-video

For neste sesong vil det gjøres enkelte regelendringer som skal øke attraktiviteten ytterligere. Blant annet fjernes 15 års grensen for deltakende biler og det vil tillates deltakelse med fabrikkbygde løpsbiler som f.eks Fiat Abarth 500 Assetto Corse som en av seriens deltakere allerede har anskaffet for deltakelse neste sesong. Videre blir antall klasser innskrenket fra fem til fire - blant annet for å bidra til større startfelt pr. klasse.

Vi kjenner til mange biler som er under bygging og som planlegger å delta fra og med 2016 sesongen, men det er plass til flere. Bli med og lek med oss, dette er moro!

Takk for i år!

 

 

Tekst & Foto: Trond Andersen

Corsa Italiana støttes av: