Regelverk 2019-2021

Teknisk- og konkurransereglement for CorsaItaliana 2019-2021
__________________________________________________________________________
CorsaItalianas formålsparagraf og styre.
CorsaItaliana er KLUBB ALFA ROMEO NORGES egen racingserie for italienske biler.
Intensjonen med CorsaItaliana er at det skal være en enkel og oversiktlig serie hvor terskelen
for deltakelse skal være så lav som mulig. Serien kjøres organisert som klubbracing og
prinsippet om “Gentlemansracing” gjelder. Platekontakt og ufin oppførsel skal søkes unngått.
Serien organiseres av seriens eget styre som sitter ett år av gangen. Styret skal bestå av
teknisk personell, representanter fra KARN, og representanter for deltakerne.
Styret for 2019 består av:
Leder: Ole Petter Friberg
Nestleder: Jon-Even Johansen
Teknisk sjef: Thomas Stokkan
Teknisk personale: Jens Hagen, Inge Torsdalen, Stian Henriksen
Deltakerrepresentant: Anders Lorange
§1 Konkurransereglement
§1.1 Deltagere
CorsaItaliana er åpen for enkeltførere, og team bestående av inntil to førere som deler én bil iløpet av sesongen. Alle førere må til enhver tid ha gyldig hastighetslisens utstedt av NBF,og medlemskap i klubb tilknyttet NBF. Team med to sjåfører må forhåndspåmelde seg innen sesongens første løp med bil, fører 1 og fører 2.
§1.2 Tillatte biler
Alle produksjonsmodeller (*) av biler av italiensk fabrikat, med merkeskorrekt motor (eks. Fiatmotor i en Fiat). Identiske motorer som har vært levert i forskjellige biler, f.eks. Fiat/Lancia TC-motorer, regnes som merkeskorrekte for alle modeller der motoren har vært levert originalt fra fabrikk. Både gateregistrerte biler og uregistrerte biler kan delta. Alle biler må inneha gyldig vognlisens utstedt av NBF.
Fabrikksbygde løpsbiler som er basert på standardbiler, og som ellers er i henhold til Corsa Italiana’s reglement, er tillat. Eksempler på dette er Fiat 500 Abarth Trofeo, Alfa 156/147 Cup, og lignende.
(*)”Produksjonsmodell” defineres som en modell levert fra fabrikk, allment tilgjengelig fra forhandler, og godkjent for bruk på offentlig vei. Homologeringsmodeller som er bygget i en begrenset serie regnes som en produksjonsmodell. Rene racebiler bygget kun for racing i en meget begrenset antall, tillates ikke. Replikaer av italienske bilmodeller tillates ikke.
(mrk. at kravet til 15 års aldersgrense på bilen, nå er fjernet).
Styret skal godkjenne alle deltakende biler før deltakelse i CorsaItaliana. Styret forbeholder
seg retten til å godkjenne/avslå alle søknader om deltakelse. Styrets beslutning er endelig.
§1.3 Antall løp
Serien skal avvikles med minst 8 tellende enkeltløp i løpet av en sesong. Blir det kjørt fler enn
8 løp gis det poeng for de 8 beste resultatene.
§1.3.1 Start rekkefølgen i løp
Startrekkefølgen i første løp en løpshelg / løpsdag bestemmes slik:
Rekkefølgen i første løp bestemmes av beste rundetid satt under tidstreningen(e) før første løp.
Startrekkefølgen i neste løp bestemmes ut fra raskeste rundetid i forgående løp!
Plassering er uavhengig av klasse.
Eventuelle avvik fra denne må godkjennes av førerne på førermøte
§1.4 Klasseinndeling
CorsaItaliana kjøres i 3 klasser, klasse 1, 2 og 3, Coppa Mille Tre Cento kjøres som en «cup i cupen» og kåres på bakgrunn av sammenlagt resultatet ved sesong slutt. Klassene bygger på bilens forhold mellom vekt og effekt. Hvilken klasse bilen tilhører beregnes ved å dividere
bilens vekt inklusiv fører, på beregnet effekt. Coppa Mille Tre Cento bygger på klasse 3, men er kun åpen for sugemotorer inntil 1320 ccm.
Klassene er inndelt etter følgende vekt/effekt forhold:
§1.5 Poengberegning
Poeng deles ut for alle løp, innenfor hver klasse, etter følgende skala.
Poeng deles ut kun ved fullført løp, dvs. målgang for egen maskin. Én fører kan kun ta poeng i én klasse pr. løp.
Ved færre enn 3 startende i en klasse brukes følgende poengberegning:
Løp med 2 startende:1. plass: 8 poeng, 2. plass: 6 poeng
Løp med 1 startende:1. plass: 6 poeng
§1.6 Kåring av sammenlagtvinnere
8 løp teller med i poengsammendraget. Deltagere som har tatt poeng i flere enn 8 løp, stryker sine dårligste plasseringer, inntil det gjenstår 8 plasseringer.
Klassevinner:
Den fører/team med flest poeng i sin klasse ved sesongens slutt kåres til klassevinner. Hvis to eller flere deltagere har samme poengsum vinner den som har flest førsteplasser totalt. Er det fortsatt likt, telles antall andreplasser og eventuelt antall tredjeplasser. Skulle det fortsatt være likt telles også de to strøkne løpene med.
Serievinner:
Den fører/team som ved sesongens slutt har flest poeng totalt, uansett klasse, kåres til serievinner. Hvis to eller flere deltagere har samme poengsum vinner den som har flest førsteplasser totalt. Er det fortsatt likt, telles antall andreplasser og eventuelt antall tredjeplasser. Er det fortsatt likt, vinner deltageren med størst poengmargin til nr 2 i sin klasse. Skulle det fortsatt være likt telles også de to strøkne løpene med. Det arrangeres en egen premieutdeling etter avsluttet sesong.
§1.7 Seriesponsor
Alle deltagere forplikter seg til å kjøre med profilering av seriens gjeldende seriesponsor, i tilknytning til bilens startnummer.
§1.8 Brudd på reglene
I henhold til generelle bestemmelser Art. 12
§1.9 Straffer
I henhold til generelle bestemmelser Art. 12
§2 Teknisk reglement
§2.1 Drivstoff
Vanlig handels pumpebensin med max. oktantall 99. Oktanforhøyende tillsats er tillatt.
E85 og racefuel medfører tillegg i klasseberegningsskjemaet.
§2.2 Dekk
Godkjente R-dekk/gateslicks finnes listet i den til enhver tid gjeldende dekkliste på http://www.corsaitaliana.no. Dekkene skal ved start av trening og løp ha en minimum mønsterdybde på 1,6 mm.
§2.3 Støy/eksosanlegg
Etter gjeldende regler på gjeldende bane iht.’Bestemmelser om støymåling og vektkontroll’, §303 i Bilsportboken. Støygrensen er 100dB om ikke annet er angitt.
Det kan i enkelte tilfeller gis dispensasjon fra kravet i ’Teknisk reglement for hastighetsløp’ §307 pkt. B, om at eksosrøret må munne ut bak bakhjulene. Kravet ved en slik dispensasjon vil alltid være at munningen(e) skal være nærmere bakhjul enn forhjul samt være montert min. 10cm over bakken. En evt. søknad om en slik dispensasjon må skje skriftlig til styret.
§2.4 Modifiseringer
Følgende modifiseringer er tillatt innenfor regelverket:
Mindre endringer for å kunne justere chamber og caster tillates. Det tillates dog ikke å endre «type forstilling» fra f.eks. MC-Person til doble a-armer osv. Det er tillat å bytte til Coil-overs på biler med torsjonsfjæring, så sant dette ikke går utover bærende konstruksjoner. Modifikasjoner kan på ingen måte svekke styrken i original konstruksjon.Innfestningspunkter til bærearmer, støtdemper / Coil-over kan flyttes innenfor en radius på 70mm.
2.4.1 Radiator
Fritt med hensyn til type og fabrikat. Frostvæske av type glykol er ikke tillatt.
2.4.2 Bremser
Modifiseringer tillatt. 2 krets bremsesystem er påbudt, fritt mhp. type og fabrikat.
2.4.3 Hjuloppheng
Forhjulsoppheng: Begrensede modifisering er tillatt. Hjulopphengets type og innfestinger må være som originalt. Se også §2.4 Modifiseringer
Foringer/uniballs er fritt, støtdempere og fjærer er fritt. Tilleggs konstruksjoner som stabilisatorstag, wattlink, panhardstag eller andre tilsvarende typer er fritt å modifisere/montere.
Bakhjulsoppheng: Bakhjulsoppheng er fritt. Alle mekaniske endringer må være av en forsvarlig konstruksjon.
Bruk av spacere er tillatt men må ha en forsvarlig konstruksjon. Spaceren i seg selv må bestå av kun én del og skal være skrudd fast i navet med egne festeskruer. Løse spacere som ligger mellom nav og felg uten å være festet med egne bolter er ikke tillatt.
2.4.4 Drivverk
Girkasse og differensial må være av original type med original plassering. Modifisering/montering av andre utvekslinger og/eller diffsperre / brems er fritt, men kan gi effekttillegg. I klasse 1 er girkasse og differensial/bakaksel fritt men må være montert på opprinnelig plass.
2.4.5 Felg
Fritt med hensyn til type og fabrikat.
2.4.6 Tauekroker
Alle biler skal ha 1 tauekrok foran og 1 bak, disse krokene skal være godt synlige merket med pil og farge som står i kontrast med bilen. Tauekroken må ikke stikke utenfor karosseriets fremste/bakerste del. Enden på tauekroken kan være en sterk wire eller stropp, den kan også være leddet.
For å redusere bilens løpsvekt kan følgende modifiseringer gjøres:
2.4.8 Aerodynamikk
Uoriginale spoilere kan benyttes men vil gi effekttillegg iht. gjeldende klasseberegningsskjema.
2.4.9 Lys
Alle biler skal ha følgende lysutstyr montert og i funksjon:
2.4.10 Katalysator
Krav til bruk av katalysator i Corsa Italiana f.o.m. 2017.
§3 Beregning av konkurranseeffekt
§3.1 Konkurranseeffekt regnes som motorens orginaleffekt pluss evt. tillegg, minus evt. fradrag, basert på gjeldende klasseberegningsskjema.
§3.2 Omregningsfaktorer:
1 hk SAE = 0,92 hk DIN
1 kW SAE = 1,25 hk DIN
1 kW DIN = 1,36 hk DIN
Hvis en effektangivelse er åpenbart feil, kan løpsledelse tillempe en realistisk effekt med evt.
annen klasseinndeling som følge.
§4 Markfrigang
Bilens laveste punkt må ha en markfrigang på minimum 50 mm, og skal ikke berøre bakken hvis hjulene på den ene siden tappes for luft. Sikkerhetsmessige innretninger, som f.eks bunnpannebeskytter, må ha en markfrigang på minimum 25 mm.
§5 Motor, definisjon, fratrekk og tillegg
Modifiseringer tillatt, men kan gi effekttillegg iht. gjeldende klasseberegningsskjema.
§5.1 Definisjon motor
Standard motor: Med standard motor menes en fabrikkstandard motor med følgende tillatte
modifiseringer:
Trimmet motor: Motorer som trimmes utover reglene for Standard motor ansees som
trimmet og medfører tillegg iht. gjeldende klasseberegningskjema.
§5.2 Fratrekk og tillegg
Tillegg og fratrekk i effektgrunnlag ved modifisering gis iht. gjeldende klasseberegningsskjema.
§6 Sikkerhetsreglement
§6.1 Generelle sikkerhetsbestemmelser
Iht. ’Tekniske sikkerhetsbestemmelser for rally og hastighetsløp’ §304.i Bilsportboken.
Følgende gjelder:
Bur/veltebøyle:
Sikkerhetskrage: FHR (Frontal Headrestraint System) er påbudt. HANS er her et av flere godkjente varemerker. Sikkerhetssystemet må ha godkjenninger iht. gjeldende krav fra NBF/FIA.
§6.2 Belter og stol
Iht. ’Tekniske sikkerhetsbestemmelser for rally og hastighetsløp’, §304.i Bilsportboken. FIA godkjent stol samt FIA-godkjent minimum 4-punktsbelte med godkjente innfestningspunkter. FIA`s aldersgrense på stol behøver ikke å oppfylles. Obligatorisk med armstropper i åpen bil.
§6.3 Hovedstrømsbryter
Innvendig bryter skal enkelt nås av fører i fastspent stilling. Denne skal monteres slik at den både kobler fra batteriet og kutter tenningen. NB! Kun hovedstrømbryter av 6-polet FIA-godkjent type skal benyttes.
Utvendig utløser: Egen utvendig utløser skal plasseres på førersiden, ved frontrutens nedrehjørne. Denne utløseren skalvære koblet til innvendig bryter via en ståltråd/wires om deaktiverer denne.
For øvrig i henhold til ’Teknisk reglement for hastighetsløp’ §307 pkt.A i Bilsportboken.
§6.4 Batteri
Batteriet skal fortrinnsvis monteres utenfor førerkupeen, sikkert fastmontert for å unngå
kortslutning. Ved montering innenfor kupéen skal batteriet være dekket med et isolerende og
lekkasjefritt materiale.
§6.5 Smøresystem og ledninger
Oljetank får ikke monteres utenfor bilens hovedstruktur. Trykksatte ledninger inne i kupe skal ha koblinger av fast type, alternativt rillede koblinger med slangeklemmer og skal være
beskyttet mot mekanisk påvirkning. Oljekjøler kan monteres, men må da monteres innenfor bilens hovedstruktur.
§6.6 Oljeoppsamler (oilcatch tank)
Iht. ’Teknisk reglement for hastighetsløp’ §307 pkt.J i Bilsportboken.
Biler med åpen veivhusventilasjon skal ha oljeoppsamler.
§6.7 Brannvegg
En effektiv brannvegg skal finnes mellom motorrom og førerkupe, og mellom bensintank og
førerkupe.
§6.8 Bensintank
Originaltank kan benyttes i original innfesting. Skumfylt sikkerhetstank kan benyttes og skal i så fall være sikkert og fornuftig plassert innenfor bilens hovedkonstruksjon. Ved plassering innenfor kuperom skal bensintanken ha en effektiv brannvegg mellom tank og førerkupe.
§6.9 Sikkerhetsutstyr fører
Førere skal fremvise og benytte godkjent sikkerhetsutstyr iht. ’Tekniske sikkerhetsbestemmelser for rally og hastighetsløp’ §304. i Bilsportboken.
Godkjent hjelm, undertøy (inkl. sokker), kjøredress, hansker og balaklava.
§6.10 Brannslukker
I henhold til Bilsportboken.
§7 Lisenser
§7.1 Vognbok
” Bestemmelser om vognlisens for biler i rally og hastighetsløp” §300 i Bilsportboken ligger til grunn for alle deltakende biler. Gyldig vognbok utstedt av NBF samt vognkort, skal fremvises ved teknisk kontroll. Bil som ikke kan fremvise gyldig dokumentasjon, kan ikke stille til start. Anmerkning fra tidligere konkurranser som noteres i vognboken, skal utbedres før neste konkurranse. Teknisk kontrollant signerer i vognboken at feil har blitt utbedret ved å notere navn, dato og arrangør. I tillegg skal alltid oppdatert utskrift av klasseberegningsskjemaet være satt opp i venstre siderute bak slik at dette er synlig ved teknisk kontroll.
§7.2 Personlig lisens
Alle deltakere må fremvise personlig, gyldig hastighetslisens utstedt av NBF, gyldig førerkort, samt gyldig medlemsbevis i den klubb der lisensen er utstedt
§7.3 Reklamelisens
Har man private sponsorer kreves gyldig reklamelisens utstedt av NBF. En anmelder har
anledning til å ha reklame på sin bil under deltakelse i hastighetsløp såfremt det er løst
reklamelisens, og såfremt reklamen er iht.” Bestemmelser om reklame på biler i rally og hastighetsløp” §301 pkt. 2 i Bilsportboken.
___________________________________________________________________________
Rød skrift er endringer i reglementet fra 2019 til 2021.
Blå skrift er endringer for inneværende år.Side 2 av 8